صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۶۵

نقشه سعودی برای لبنان

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

عربستان روز جمعه به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کند و واردات تمامی کالاهای لبنانی را نیز متوقف کرد. این اقدام ریاض پس از انتشار نقل‌قولی از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن انجام گرفت؛ وی در پاسخ به این پرسش که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفته است: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آنچه یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

گزاره‌های خبری: 1- «محمد البخیتی» عضو ارشد جنبش انصارالله هدف از تشدید تنش سیاسی عربستان علیه لبنان را به زانو درآوردن مردم لبنان و به بردگی کشیدن آن‌ها ارزیابی کرد. 2- نایب‌رئیس شورای اجرایی حزب‌الله نیز در واکنش به این اقدام سعودی، گفت: «حمله سعودی به لبنان دلیل شکست و سردرگمی سیاسی است و آن‌ها می‌خواهند با این کار بر شکست پروژه‌های خود در لبنان و نیز شکست خود در یمن و مأرب سرپوش بگذارند. لبنان ذلیل و توسری‌خور سعودی، امارات یا هیچ کشور دیگری نیست و ارعاب یا تضعیف کرامت ملی آن از سوی هر کسی مردود و محکوم است». 3- در پی تنش اخیر، برخی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس نیز سفرای خود را از بیروت فراخواندند و در این میان بحرین و امارات پیشتاز بودند. این وقایع در حالی اتفاق می‌افتد که دولت جدید لبنان به‌تازگی تشکیل شده است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- عربستان به دنبال عدم ثبات سیاسی در لبنان است و در این مسیر طی چند وقت اخیر اقداماتی را برای به آشوب کشیدن لبنان انجام داده است. مهم‌ترین اقدام ریاض در این زمینه، حمایت از فالانژها و حمله به طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در پی اعتراض به مسکوت ماندن پرونده انفجار بندر بیروت بود. عربستان سعودی در این ماجرا به دنبال این بود که پروژه جنگ داخلی در لبنان را کلید بزند که با هوشیاری حزب‌الله و مردم لبنان خنثی شد. اکنون نیز ریاض به دنبال عدم ثبات سیاسی بعد از تشکیل دولت در لبنان است تا خلأ سیاسی در لبنان را به خلأ امنیتی مبدل کند. 2- آنچه عربستان در این مقطع نسبت به لبنان انجام می‌دهد، نشئت‌گرفته از خصومت آن با حزب‌الله است. تاکنون ترفندهای زیادی برای درگیر کردن حزب‌الله در لبنان از سوی عربستان صورت گرفته، اما هیچ‌کدام از این موارد از جنگ داخلی تا عدم حضور حزب‌الله در عرصه سیاسی، به نتیجه نرسیده است و سخنان وزیر اطلاع‌رسانی لبنان تنها بهانه‌ای برای ایجاد تنش‌های جدید با لبنان با هدف ضربه زدن به حزب‌الله است. در ماجرای مشکلات انرژی در لبنان نیز هیچ‌کدام از کشورهای عربی همراه با سیاست‌های ریاض، سوختی به لبنان تحویل ندادند تا تنها حامی ملت لبنان را با چالش مواجه ساخته و بین ملت و حزب‌الله فاصله اندازند. تدبیر به‌موقع سید حسن نصرالله و همراهی تجار لبنانی در خرید سوخت از ایران، این نقشه سعودی را باطل کرد و اینک نقشه جدیدی برای فشار دیپلماتیک بر لبنان آغاز شده است؛ اما واقعیت آن است که لبنان به لحاظ اقتصادی و سیاسی هیچ نیازی به این کشورهای عربی ندارد. به گفته عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم: «لبنان در مقابل آمریکا زانو نزد، آن را به چالش کشید و محاصره‌اش را شکست و اعراب آمریکایی در اوج بحران سوخت، حتی یک بشکه نفت به آن پیشنهاد نکردند. چه سفیرانشان را فرابخوانند و چه آن‌ها را نگه دارند، چیزی تغییر نخواهد کرد، شاید توطئه‌ها کمتر شود و خیر ممکن است از باطن شر حاصل شود». 3- عربستان سعودی تا مقطع انتخابات آتی لبنان در 7 فرودین ماه همچنان به دنبال ایجاد تنش و کاهش مقبولیت حزب‌الله در لبنان است تا از این طریق بتواند دستاورد سیاسی در انتخابات پارلمانی آینده به دست آورد؛ بنابراین با ایجاد برخی تنش‌های خودساخته با همراهی برخی کشورهای عربی هرازچندگاه شاهد چنین اتفاقاتی در آینده خواهیم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات