بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۱۸

نقطه پایان صدراعظم / مخالفان مرکل به قدرت می رسند

.همچنین بر اساس این پیمان مشترک، پناهجویان بیشتری باید امکان آوردن اعضای خانواده خود به آلمان را داشته باشند و این روند باید تسهیل گردد.

سرانجام مذاکرات در برلین بر سر تشکیل دولت ائتلافی به نتیجه رسید. بر این اساس، هیچ یک حزب احزاب مسیحی ( دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی بایرن) که در سالهای اخیر قدرت را در آلمان در دست داشتند، دیگر در پروسه تشکیل دولت نقشی ندارند.به این ترتیب،  پایان دوران صدر اعظمی مرکل توام با شکست احزاب مسیحی و محافظه کار در آلمان شده است. بدون شک ، در چنین شرایطی نمی توان خروج مرکل از معادلات قدرت پس از 16 سال صدر اعظمی را یک خروج مقتدرانه دانست!
آنگلا  مرکل هرگز تصور شکست سنگین حزب متبوع خود در انتخابات سراسری آلمان را نمی کرد. صدر اعظم آلمان تصور می کرد پس از پیروزی دوباره حزب متبوعش در انتخابات، وی یک کناره گیری ظاهری مقتدرانه از قدرت خواهد داشت و سپس، خود می تواند ترکیب دولت و صدر اعظم جدید آلمان را مشخص کند، اما چنین اتفاقی رخ نداد!

دولت ائتلافی آلمان منهای احزاب محافظه کار
سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد سند قرارداد ائتلاف خود را منتشر کردند. این سند ۱۷۷ صفحه‌ای از جمله حاوی تقسیم وزارتخانه‌ها، استفاده ۸۰درصدی از انرژی تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ و بسیاری موارد دیگر است. حدود ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ (سوم آذر) سران سه حزب ائتلافی سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) در برابر خبرنگاران قرار گرفتند و اعلام کردند که مذاکرات ائتلاف آن‌ها به پایان رسیده و راه برای تشکیل دولت آتی آلمان با صدراعظمی اولاف شولتس هموار شده است.سند قرارداد ائتلاف پیش از برگزاری این کنفرانس مطبوعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود.
اولاف شولتس، صدراعظم آتی آلمان به عنوان نخستین سخنران در مقدمه اظهارات خود معضل حاد کرونا در سطح کشور را "بسیار جدی" خواند و گفت که ائتلاف سه حزب به این نتیجه رسیده است که برای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری کرونا باید در مؤسسه‌های معینی مانند مراکز درمانی و مراکز نگهداری سالمندان و غیره واکسیناسیون را برای تمام همکاران اجباری کرد. او این را منتفی ندانست که حوزه اجباری کردن واکسیناسیون در آینده گسترش یابد.
صدراعظم آتی آلمان افزود، به دلیل فشار کاری ویژه‌ای که به نیروهای پرستاری وارد شده است، این همکاران بار دیگر پاداش دریافت خواهند کرد. او گفت که سه حزب ائتلافی بر سر یک میلیارد یورو بودجه جداگانه به توافق رسیده‌اند تا "همه ما با هم، دست در دست بتوانیم این موج چهارم بدخیم را پشت سر بگذاریم".


پایان سیاستهای مرکل علیه پناهجویان
سند ۱۷۷ صفحه‌ای قرارداد ائتلاف برای تشکیل دولت آینده آلمان حاوی طرح‌ها و اعلام یک رشته‌توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌ها است .یکی از این موارد مربوط به بحث استفاده از انرژی های تجدید پذیر است. بر این اساس، تا سال ۲۰۳۰ آلمان ۸۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین خواهد کرد. پیش از این سهم ۶۵درصدی در این بازه زمانی در نظر گرفته شده بود. زمان خروج کامل از انرژی ذغال‌سنگ از هم‌اکنون تا سال ۲۰۳۸ به سال ۲۰۳۰ کاهش خواهد یافت.
همچنین بر اساس بخشی دیگری از این سند، حداقل دستمزد به ۱۲ یورو در ساعت افزایش می‌یابد. کمیسیون مستقل تعیین حداقل دستمزد پس از انطباق اول دستمزدها گام‌های بعدی برای افزایش احتمالی آن را بررسی خواهد کرد.همچنین بر اساس این پیمان مشترک، پناهجویان بیشتری باید امکان آوردن اعضای خانواده خود به آلمان را داشته باشند و این روند باید تسهیل گردد. از سوی دیگر، اعضای ائتلاف قصد دارند امکان قانونی بیشتری برای ورود پناهجویان به آلمان را فراهم سازند.


چالش نظامی برلین و اتحادیه اروپا
یکی از مهم ترین پرونده هایی که دولت جدید آلمان و اولاف شولتس صدر اعظم این کشور با آن مواجه می باشد، مربوط به معادلات نظامی اروپاست. مکرون رئیس جمهور فرانسه  بارها خواستار تقویت قدرت دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

دولت آینده آلمان باید در این زمینه مواضع خود را روشن کرده و در عین حال رویکردی اتخاذ کند که به شکاف در میان اعضای پیمان ناتو منجر نشود.فرانسه از دولت آینده آلمان انتظار دارد در سیاست خارجی و دفاعی خود منافع کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در نظر بگیرد.

پاریس از جمله خواستار تولید مشترک یک جنگنده اروپایی است که می‌تواند به معنای توقف تولید مستقل هواپیماهای جنگی در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه باشد.حزب سوسیال دموکرات در ماه ژوئن امسال و در بحث‌های مربوط به بودجه آلمان برای آزادسازی هزینه‌های این پروژه شرط‌ هایی تعیین کرد.
از سوی دیگر، طی هفته های گذشته ورود  غیرقانونی مهاجران از مرزهای بلاروس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شدت افزایش یافته و تعداد زیادی از آنها از طریق لهستان وارد آلمان شده‌اند.

حدود سه ماه پیش اتحادیه اروپا تحریم‌های سختی علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعمال کرد.دولت لوکاشنکو در اقدامی تلافی‌جویانه مرزهای خود با کشورهای لیتوانی، لهستان و لتونی را باز گذاشت تا مهاجرانی که اغلب از افغانستان، سوریه و عراق هستند بتوانند وارد اتحادیه اروپا شوند.چنانچه افزایش ورود غیرقاونی پناهجویان از این مسیر تازه ادامه یابد، دولت آینده آلمان باید درباره سختگیری در مرزهای اتحادیه اروپا و چگونگی تقسیم احتمالی پناهجویان میان کشورهای عضو اتحادیه تصمیم‌گیری کند.


اختلافات درون اروپایی
نکته پایانی و مهم دیگر، به اختلافات برلین با برخی کشورهای اروپایی بر سر تفسیر قوانین مشترک در اتحادیه اروپا باز می گردد. آلمان با برخی کشورهای اروپایی نظیر لهستان به خاطر آنچه نقض حاکمیت قانون عنوان می‌شود اختلاف دارد. کمیسیون اتحادیه اروپا به تازگی در واکنش به تصمیم‌های دولت لهستان که دخالت در استقلال قوه قضائیه ارزیابی می‌شود خواستار مجازات و جریمه کردن این کشور شد.
در این میان، شاهد تشدید تقابل اعضای اتحادیه اروپا با یکدیگر خواهیم بود. آنگلا مرکل از سیاست‌های معتدل‌تری در قبال لهستان پشتیبانی می‌کند و در سفر اخیر خود به ورشو خواستار حل مشکلات از طریق گفت‌وگو شد و از تصمیم کمیسیون اروپا برای شکایت از دولت لهستان به طور ضمنی انتقاد کرد.

حزب سبزها ، با انتقاد از نرمش مرکل در برابر ورشو خواستار برخورد قاطع با کشورهای عضو اتحادیه است که به نقض حکومت قانون متهم می‌شوند.بر این اساس نحوه تعامل با این گونه کشورها که بلغارستان و مجارستان هم در زمره آنها به شمار می‌روند، می‌تواند یکی از چالش‌های سیاست خارجی دولت آینده آلمان باشد. در هر حال، شکست سنگین حزب متبوع مرکل در انتخابات اخیر سبب شده است تا وداع وی با قدرت، با چاشنی شکست ( و نه پیروزی) همراه باشد.....
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات