صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۵۳۴

سفر بی فایده نماینده سازمان ملل به سودان

درحالی که پس ازکودتای اخیر نظامیان درسودان بیش از ۶۰ شهید از تظاهرات کنندگان سودانی به دست عوامل رژیم نظامی حاکم براین کشور به ثبت رسیده، نماینده سازمان ملل امروز به سودان رفت تا به زعم خود از میزان خشونت‌های رایج علیه مردم بی دفاع سودان در مقابل حکومت نظامی مستقر بکاهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، نماینده سازمان ملل ، (دوشنبه) آب پاکی را روی دست آنانی که چشم امید به این سفر و نتایج مورد انتظار از آن دوخته بودند، ریخت. نماینده گوترش در کنفرانس مطبوعاتی هدف سفر خود را فراهم آوردن امکان گفتگو میان حاکمان نظامی کودتاگر و نمایندگان احزاب و گروه های معترض به حکومت بیان داشت. او همچنین تصریح کرد که حامل هیچ راهکار و پیشنهادی برای برون رفت از بحران حاکم برسودان نیست.
-درخصوص سفر نماینده سازمان ملل به سودان سه دیدگاه وجود دارد اول نگاه نظامیان حاکم است که از این سفر به عنوان عاملی مشروعیت بخش به موجودیت شان یاد و از آن استقبال می کنند. دوم گروه ها و احزاب مخالف حکومت نظامیان که در واقع خود را بازی خورده نظامیان حاکم می بینند و قبل از سفر نماینده سازمان ملل از اهداف آن اظهار بی اطلاعی کرده اما آن را نفی نکرده اند. این جماعت همچنان کورسویی از امید به این سفر و سفرهای مشابه مقامات بین المللی برای خروج از بحران دارند و بالاخره گروه سوم که مردمی را شامل می شود که درخیابان های خون الود پس از کودتای نظامیان علی الدوام برضرورت پاکسازی کشور ازکودتا گران نظامی تاکید کرده و می کنند و البته تنها به حکومتی عاری از نظامیان اعتقاد دارند و خواهان خلع قدرت نظامیان بویژه "برهان "و"حمیدتی" هستند.
-واقعیت این روزهای سودان آن است که گروه ها و احزاب چنانچه بخواهند عقب تر یا جلوتر از مردم حاضر در صحنه تظاهرات میلیونی و در کف خیابان حرکت کنند در حقیقت اعتبار خود را از دست می دهند به ویژه آنکه هم اکنون گروه های غیر منسجم حاضر در خیابان رفته رفته در حال بازیابی تشکیلاتی خود هستند و اخیرا برای خود در این مرحله تعدادی سخنگوی رسمی معرفی کرده اند.
-هم راستا با تشدید مخالفت های مردم با حکومت نظامیان حاکم، فشارهای برخی کشورهای عربی و در راس آن امارات، مصر و سعودی برای حفاظت از حکمرانان نظامی در سودان تشدید شده است. در این بین امارات و سعودی دنبال منافع خود در سودان هستند و حکام مصر نگران تکرار حوادث مشابه در کشورش می باشند. در سودان و مصر این اعتقاد غالب وجود دارد که این دو کشور پیش از جدایی و بعد از آن نیز همواره سرنوشتی مشابه داشته اند و در تجربه کردن حوادث، راهی یکسان را پیموده و می پیمایند. براین اساس این باور در میان سودانی ها هست که سرنوشت نظامیان حاکم بر دو کشور می تواند یکسان قلمداد شود.
-اینکه سرنوشت سودان به کجا خواهد انجامید را باید منتظر گذشت زمان ماند، اما آنچه مسلم است اینکه تجربه موفق مردم سودان در حذف حکومت 30 ساله عمر البشیر هنوز برای آنها تازه وراهگشاست با این تفاوت که در صورت موفقیت در این مرحله مراقبت های مردمی نسبت به عدم تکرار سرقت انقلاب توسط دیگران افزایش چشمگیری یافته است. شاهد زنده این مدعا، تقدیم بیش از 60 شهید از سوی مردم معترض به حکومت نظامیان در این کشور است.

 

العالم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات