صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۳۳

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۳ دی

روزنامه کیهان**

سهم بی‌تدبیری‌های شما در ماجرا چه بود؟! 

رئیس‌دولت مدعی تدبیر و معاون اول وی، در دومین سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی به تمجید از آن سردار بزرگ پرداختند.
آقای روحانی در پیامی نوشته است: «سالگرد شهادت سردار سلیمانی، هم‌اندوه از دست دادن فرماندهی شجاع و فداکار را زنده می‌کند و هم فرصتی برای تأمل و درس‌آموزی برای همه ما فراهم می‌آورد.حاج قاسم سلیمانی سردار بزرگ اسلام، از ثمرات ناب انقلاب اسلامی و از پرورش یافتگان مکتب تربیتی امام و رهبری بود. من از همان آغاز او را فرماندهی شجاع و عمل گرا یافتم که به خوبی محاسبه می‌کرد، استراتژی را به دقت ترسیم می‌نمود و شجاعانه عمل می‌کرد. سال‌ها در مسائل داخلی، منطقه‌ای و جهانی  با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودیم؛ هر دو نظرات و تحلیل‌های یکدیگر را می‌شناختیم و علی‌رغم برخی تفاوت‌ها، روابط ما همواره توأم با احترام و محبت عمیق دوطرفه بود. او به لشکریانش در عمل می‌آموخت که چگونه فرمانروای نفس خود و فرمانبر پروردگار خود باشند... تروریسم داعشی برای ایران یک تهدید امنیتی بود و حاج قاسم با درکی عمیق و راهبردی، اولویت اول امنیت کشور، و دفاع از امنیت منطقه و ارزش‌های اسلامی و شیعی را نه فقط شکست میدانی داعش، بلکه بی‌آینده کردن آن می‌دانست... آنچه برای ترامپ غیرقابل تحمل بود تحرک منطقه‌ای و تعامل جهانی ایران اسلامی بود. او از سوئی «ترور شهید سلیمانی» را فرمان داد و از سوی دیگر «ترور برجام» را کلید زد تا با تحریک ایران به خروج از برجام، یک ایران هراسی گسترده جهانی را سازماندهی کند. شهادت سلیمانی، وحدت ملی در مقابل متجاوزان را به نمایش گذاشت. بزرگداشت راه او هم باید در مسیر حراست از وحدت و انسجام ملی باشد. سلیمانی سرباز ایران و خادم ملت ایران بود. هیچ جریانی نمی‌تواند او را در انحصار خود بگیرد و او را ابزار صف کشی‌های جناحی و سازمانی کند.»

همچنین در حالی که اینستاگرام، پیام‌های مربوط به شهید سلیمانی را حذف می‌کند، اسحاق جهانگیری در اینستاگرام نوشت: «سالگرد شهادت «سرباز-وطن» قاسم سلیمانی عزیز فرا رسید. همیشه با قاسم احساس برادری داشتم و به حق همه جا برایم مانند برادر، همدلی و همزبانی داشت؛ در خانه، در کار و در سیاست. قاسم فرزند فقر بود و برآمده از خصایل نیکو و مردمی اش. شجاع بود و فهیم. صادق بود و صریح. فروتن بود و دوراندیش. گشوده ذهن بود و گشاده‌رو. راسخ در دین بود و دغدغه‌مند اقتدار ایران. مردم را با تمام وجود دوست داشت و در این دوستی کمتر گروهی را بیرون از دایره ارزش‌هایش می‌گذاشت. سردار دلها بود و «سرمشق خوبی‌ها». برای آموختن از مشی و مشق قاسم، آموزه‌ها زیاد است. این داشته‌ها را با تبلیغات نادرست از دسترس جامعه جوان دور نکنیم».
آقای روحانی در پیام خود در حالی از ترور برجام توسط ترامپ سخن گفته که فدریکا موگرینی مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یک هفته پس از خروج آمریکا از برجام و زمانی که روحانی به گفتن «شر یک مزاحم از سر برجام کم شد» بسنده کرده بود، در کنفرانس اتحادیه اروپا فاش کرد: «من از روحانی ضمانت گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، به برجام پایبند بماند»! به عبارت دیگر، بانی و مشوق زیرپا گذاشتن برجام، خود آقای روحانی بود.
یادآور می‌شود سردار سلیمانی مهر ماه 95 با انتقاد از کسانی که دشمن را دوست جا می‌زنند، گفته بود «در خط مقدم جنگ با دشمن نباید دو صدا بلند شود و کسانی بگویند او دشمن نیست، دوست است.خوارج محصول ترویج همین نگاه بودند. اگر صاحب‌منصبانی آدرس غلط دادند و در جامعه دو صدایی در مقابل دشمن درست کردند، مرتکب خیانت شده‌اند. کوچه دادن به دشمن، بدترین نوع خیانت است. ترویج فهم غلط از دشمن، حساسیت جامعه را از بین بردن و سرد کردن، در درون آن تفرقه درست کردن، خیانت است.»
او همچنین 9 اسفند 97، مسئولان را از ساده‌‌اندیشی درباره برجام برحذر داشته و با اعتراض نسبت به زمزمه‌هایی مبنی بر برجام دو و سه گفته بود: «برای دشمن، این برجام، سه ضلعی است نه یک ضلعی. اوباما فکر می‌‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌‌رسد، اما آدم عجولی که آمده، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می‌‌رسد. اینکه اصرار می‌‌کنند بر برجام 2 در منطقه، برای این است که می‌خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، بخشکانند. اگر العیاذ بالله ما رفتیم و در برجام 2 شرکت کردیم، به همین تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام سه هم خواهند داشت، چون معتقدند چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است.»
این نکته هم گفتنی است که آقای علی مطهری نائب رئیس‌وقت مجلس پس از ترور شهید سلیمانی که دو ماه پس از فتنه بنزینی اتفاق افتاد، در توئیتی نوشت «حوادث آبان 98 که بیشتر ناشی از بی‌تدبیری دولت بود، این خیال را در سر تندروهای آمریکا پدید آورد که پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی کاهش یافته و وقت مناسبی برای ترور سردار سلیمانی است. قبل از آن، جرئت این کار را به خود نمی‌دادند. البته با تشییع پرشکوه پیکر آن عزیز، واقعیت را دریافتند.»

***************

روزنامه وطن امروز**

مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حضور رهبر انقلاب برگزار می‌شود
دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مراسم‌ عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره) بدون حضور جمعیت برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، دفتر رهبر انقلاب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره) بدون حضور جمعیت برگزار می‌شود و مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر حکیم انقلاب اسلامی از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد. در متن این اطلاعیه آمده است: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. ضمن عرض تسلیت به ‌مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه ‌زهرا سلام‌الله‌ علیها، به اطلاع می‌رساند مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره)، امسال نیز به علت تداوم شیوع بیماری و لزوم رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بدون حضور جمعیت و تنها با حضور یک سخنران و یک مداح از دوشنبه (۱۳ دی) تا جمعه (۱۷ دی) پس از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود. مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی هر شب از شبکه یک سیما و سایر شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد.
***
اعلام برنامه‌های سالگرد شهادت حاج‌قاسم در مصلای تهران 
سخنرانی رئیس‌جمهور در مراسم سالگرد شهید سلیمانی
 رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: مراسم ‌اصلی سالگرد شهادت حاج‌قاسم دوشنبه ۱۳ دی‌ماه (امروز) از ساعت ۱۴:۳۰ در مصلای تهران با سخنرانی «آیت‌الله رئیسی» برگزار می‌شود. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن محمودی با اشاره به ویژه‌برنامه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مردم عزیز و جوانان انقلابی و مومن از مدت‌ها پیش تمام وجود خود را برای برگزاری مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها آماده کرده‌اند. وی با اعلام‌ خبر برگزاری برنامه‌های متعدد در سطح استان تهران ادامه داد: به همین منظور مراسم‌های متعدد و همایش‌ها پیش‌بینی شده و تولید محتوای فراوانی جهت فضای مجازی تدارک دیده شده است. رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به ویژه‌برنامه کشوری دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها در تهران گفت: مراسم محوری اصلی روز دوشنبه 13 دی‌ماه (امروز) از ساعت 14:30 در مصلای تهران برگزار می‌شود که در این مراسم گروه محمد رسول‌الله(ص) اجرای برنامه دارد و سیدمجید بنی‌فاطمه از مداحان ایرانی و یکی از مداحان عراقی به مداحی خواهند پرداخت، همچنین حسین طاهری نیز به حماسه‌سرایی می‌پردازد. محمودی با اشاره به جزئیات این مراسم ادامه داد: در این مراسم که میهمانان داخلی و خارجی و خانواده شهید سلیمانی نیز حضور خواهند داشت، سخنران مراسم آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری است. عضو شورای فرهنگ عمومی استان تهران گفت: در حاشیه مراسم ایستگاه‌های فرهنگی به اجرای برنامه‌های فرهنگی خواهند پرداخت. 
***
سرلشکر سلامی: 
راهی جز مستقل بودن نداریم
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه هیچ راهی جز مستقل بودن نداریم، گفت: امروز تلاش دشمن برای از بین بردن اعتماد به نفس ملت ما و القای خودباختگی است. به گزارش فارس، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه روز گذشته در مراسم آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن «نورا» در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و سالروز شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، طی سخنانی اظهار داشت: بخش مهمی از موفقیت‌های ما مدیون مجاهدت‌های ۴۰ ساله سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی است؛ کسی که برای تحقق اهداف انقلاب شب و روز نمی‌شناخت. فرمانده کل سپاه میدان عمل را بهترین عرصه قضاوت دانست و گفت: دشمنان ما در مقابل کرونا در مرحله تسلیم شدن هستند و می‌بینید که در صدر میزان کشته‌های این بیماری قرار دارند. ایران به برکت اسلام و رهبری که حکمت، ایمان و نفوذ بر قلب‌ها دارد، توانست بخوبی مشکلات را آسان کند. سرلشکر سلامی گفت: هیچ راهی جز مستقل بودن نداریم و باید با علم بتوانیم در آسمان و زمین نفوذ کنیم، البته این نفوذ فیزیکی نیست، بلکه گشایش افق‌های ذهن است. ما نباید تنها مصرف‌کننده علم باشیم، بلکه باید افق‌های جدید را تصاحب کنیم و حرف‌های قوی‌ای برای جهان داشته باشیم. فرمانده کل سپاه ساخت واکسن «نورا» را دستاورد بسیار بزرگی دانست که حاصل هزاران ساعت تجربه و کار است و در این باره گفت: صمیمانه از دست‌اندرکاران این پروژه تشکر و این دستاورد را به روح شهدا تقدیم می‌کنم. 
***
خیابان‌های غزه مزین به تصاویر سردار سلیمانی شد
در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، تصاویر آن شهید والامقام در خیابان‌های مختلف غزه نصب شد. به گزارش پایگاه خبری تسریبات، در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، خیابان‌ها و میادین نوار غزه مزین به تصاویر سپهبد شهید قاسم سلیمانی شد. محمد البریم، مدیر دفتر رسانه‌ای کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین گفت: در راستای وفاداری به حاج‌قاسم سلیمانی در دومین سالگرد شهادت وی، مردم غزه با مقاومت بیشتر و تاکید بر اصول و تداوم در راه رسیدن به قدس، این مراسم را برگزار می‌کنند. وی افزود: در این مناسبت ما تاکید می‌کنیم به خون حاج‌قاسم وفادار هستیم و این یادبود را زنده نگه خواهیم داشت. البریم تاکید کرد: ما حرکت در راه شهید سلیمانی را ادامه خواهیم داد و مردم فلسطین خون، مقاومت و حمایت‌های شهید سلیمانی را فراموش نخواهند کرد.

**************

روزنامه خراسان**

ساعت شروع کار بانک‌ها 30 دقیقه زودتر شد
مهر - با درخواست دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی مبنی بر یکپارچه‌سازی ساعت کاری بانک‌ها، مقرر شد بانک‌ها نیز همچون کارکنان دولت از ساعت 7:30 صبح به مشتریان خدمات ارائه کنند. به این ترتیب تاخیر بانک‌ها در ارائه خدمات بانکی به مشتریان قانونی نیست.
 
افزایش ۱۲۵ درصدی قیمت برق در ترکیه با سقوط ارزش لیر
تسنیم - قیمت برق در ترکیه در سال جدید میلادی ۱۲۵ درصد برای مصرف‌کنندگان تجاری و حدود ۵۰ درصد برای خانواده‌ها افزایش‌یافته است. قیمت گاز طبیعی هم 25 درصد برای مصارف خانگی و 50 درصد برای مصارف صنعتی افزایش‌یافته است.سقوط ارزش لیر ترکیه باعث شده است تورم در این کشور در ماه نوامبر به بالاتر از 21 درصد و در دسامبر به بیش‌از 30 درصد برسد و همچنان رو به ‌افزایش باشد. لیر ترکیه 44 درصد از ارزش خود را در برابر دلار درسال 2021 از دست داد که نتیجه کاهش شدید نرخ بهره در این کشور بود.
 
وزیر نیرو: برنامه ای برای افزایش تعرفه آب نداریم
ایسنا- علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت آب گفت: اکنون هیچ برنامه ای برای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب نداریم و به دنبال آن نیستیم.
 
سود سهام 236 شرکت از طریق سجام واریز شد
فارس – مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان این که سال گذشته ۱۲۳ شرکت سود سهام خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کردند،اظهار کرد: امسال سود سهام 236 شرکت بورسی و فرابورسی از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان به حساب ۳۸ میلیون و ۴۹۸ هزار سهامدار از طریق سامانه سجام واریز شده است.

**************

روزنامه ایران**

رتبه ۸۷ ایران در میان مشتاقان به مهاجرت

خبر اول اینکه، براساس گزارش ارائه شده از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، جمعیت ایرانیان مهاجر در جهان طبق آمار به دست آمده در سال ۲۰۲۰، ۱/۹ میلیون نفر است که این عدد ۲/۲۹ درصد از کل جمعیت ایران را شامل می‌شود.
همچنین براساس آمارهای موجود، کمترین رتبه ایرانیان در میان گروه‌های مهاجر در جوامع میزبان مربوط به کشور سوئد (رتبه ۵) و بیشترین رتبه مربوط به کشور انگلستان (رتبه ۲۹) است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین در گزارش خود وضعیت میل به مهاجرت در ایران را براساس شاخص جهانی گالوپ مورد بررسی قرار داده است. براساس رتبه‌بندی کشورها در شاخص‌های سه‌گانه جریان بالقوه مهاجرت گالوپ، ایران در بین ۱۵۰ کشور جهان، در رتبه ۸۷ قرار گرفته است.
این شاخص‌ها نتیجه مصاحبه‌های رو در رو یا تلفنی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر در ۱۵۰ کشور دنیاست و به دلیل تعدد کشورهای مورد بررسی، یکی از مقایسه پذیرترین شاخص‌ها در حوزه مهاجرت است.

سیاست خارجی امریکا درباره ایران منسوخ است

دست آخر اینکه، پایگاه تحلیلی «مدرن دیپلماسی» با اشاره به تمرکز دولت بایدن بر روسیه، چین و ایران به‌عنوان تهدیدات اصلی امریکا، نوشت درست‌کردن یک «محور شرارت» دیگر که در حال تقابل با امریکاست، همیشه پرخطر و اغلب گمراه‌کننده است.
به گزارش فارس، این وبگاه نوشته چالش اصلی برای امریکا از درون خود این کشور بیرون می‌آید و ایالات متحده بشدت نیاز دارد تا زیرساخت‌های خود را به‌روزرسانی کند چراکه پس از انتخابات ۲۰۲۰، جامعه امریکا درباره مهم‌ترین مسائل اختلاف‌نظر دارد.
مدرن دیپلماسی نوشته است: یک امریکای غیرمتحد و درگیر تفرقه نمی‌تواند برای طولانی‌مدت یک سیاست خارجی ثابت را دنبال کند که موافقان و مخالفان ایالات متحده در خارج از این کشور بتوانند آن‌ را بپذیرند و به آن احترام بگذارند.

**************

روزنامه شرق**

خیز  ائتلاف شیعیان عراق برای تشکیل دولت فراگیر
یک منبع در گروه‌های هماهنگی شیعیان عراق مدعی فشارهای سیاسی بر رهبر جریان صدر عراق برای بازگشت این جریان به ائتلاف شیعیان و تشکیل دولت آتی شد و تأکید کرد این گروه‌ها برای تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان با مشارکت همگان تلاش می‌کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شفق‌نیوز، این منبع گفت: نشست قریب‌الوقوعی میان رهبران این گروه‌ها با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق وجود ندارد. نشست‌های دیگری نیز در مقر اقامت صدر در نجف برگزار نمی‌شود و نشست‌های آتی رهبران گروه‌های هماهنگی شیعیان با تمام گروه‌های سیاسی در بغداد خواهد بود.
منبع مذکور در گروه‌های هماهنگی شیعیان اعلام کرد: فشارهای سیاسی بر مقتدی صدر برای بازگشت به ائتلاف شیعیان و عدم خروج مجدد از آن وجود دارد. مقتدی صدر دو گزینه پیش‌رو دارد؛ یکی مشارکت در دولت توافق ملی یا پیوستن به مخالفان سیاسی در داخل پارلمان.
این منبع تأکید کرد: گروه‌های هماهنگی شیعیان تصمیم قطعی خود را گرفته‌اند و می‌خواهند فراکسیون اکثریت را با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی شیعه، سنی و کرد برای تشکیل دولت توافق ملی تشکیل دهند.
این در حالی است که محمد الصیهود، عضو ائتلاف شیعیان اعلام کرد سومین نشست میان این ائتلاف و جریان صدر در استان نجف برگزار می‌شود. هدف این نشست رسیدن به توافق‌هایی درباره ساختار دولت جدید و تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در داخل پارلمان قبل از برگزاری اولین جلسات پارلمان است.
از سوی دیگر یک منبع سیاسی اعلام کرد محمد الحلبوسی، رهبر ائتلاف «تقدم»، به‌زودی یا در دو روز آتی با فراکسیون صدر دیدار خواهد کرد. هم‌زمان نیز گروه‌های هماهنگی شیعیان نشستی با ائتلاف «عزم» به رهبری خمیس الخنجر خواهند داشت.
این منبع اعلام کرد: رهبر ائتلاف «تقدم» معتقد است فراکسیون صدر، حامی او برای رسیدن به پست ریاست پارلمان است. وی همچنین از نامزد جریان صدر برای رسیدن به پست نخست‌وزیری حمایت می‌کند. سه نفر نامزد احتمالی این پست هستند که عبارت‌اند از مصطفی الکاظمی، محمد توفیق علاوی و جعفر صدر. به گفته این منبع تعداد کرسی‌های جریان صدر به ۸۵ مورد رسیده است و توانسته مذاکرات خوبی با سنی‌ها و کردها داشته باشد.

حمله هوایی اسرائیل به  چند  پایگاه حماس در نوار غزه
ارتش اسرائیل بامداد روز یکشنبه چندین حمله به شمال و جنوب نوار غزه انجام داد. این ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جت‌های جنگنده و هلی‌کوپترها به مجموعه‌ای از اهداف در یک تأسیسات تولید راکت متعلق ‌به گروه حماس حمله کردند». رسانه‌های نزدیک به گروه حماس کمی پیش از نیمه‌شب، ابتدا اعلام کردند جنگنده‌های اسرائیلی به یک پایگاه این گروه در غرب خان‌یونس واقع‌ در بخش جنوبی نوار غزه حمله کرده و سپس خبر دادند که تانک‌های اسرائیلی نیز پایگاه‌هایی را در شمال غزه هدف قرار داده‌اند. این رسانه‌ها همچنین در گزارشی که «تایمز اسرائیل» آن را غیرمعمول دانسته است، گزارش دادند نیروهای مقاومت در جریان حملات هوایی اسرائیل، چند «راکت‌ آزمایشی» را به سمت دریا پرتاب کرده‌اند.
مقام‌های نظامی اسرائیل ساعتی پیش از این حمله، به رسانه‌های عبری گفته بودند ارتش راکت‌پرانی از نوار غزه را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. صبح شنبه، دو‌ راکت از نوار غزه شلیک شده بود که در سواحل تل‌آویو فرود آمدند.
به گزارش وب‌سایت خبری «والا»، اسرائیل به میانجی‌های مصری پیام داده است که به‌ویژه با توجه به حادثه تیراندازی به یک غیرنظامی اسرائیلی در مرز غزه که روز چهارشنبه رخ داد، شلیک راکت‌ها را مسئله‌ای جدی ارزیابی می‌کند.

 

**************************************************************

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات