صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۳۵۶۹۸
رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه مطرح کرد:

روسیه بهترین مسیر برای صادرات کالاهای ایرانی است

رئیس جمهور ایران برای اولین بار در مجلس دومای روسیه سخنرانی می کند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است چرا که نشان می دهد ایران ظرفیت های خوبی برای تعامل وهمکاری با کشورهای مختلف دارد که باید از آن بنحو احسن استفاده کند.

به گزارش بصیرت، سفر رئیس جمهور ایران در بحبوحه نشست های مذاکراتی ایران به روسیه منجر به تمرکز رسانه های بین المللی بر این سفر و دستاوردهای آن شده است.رئیسی در این سفر قرار دادی راهبردی را با همتای خود به امضاء می رساند که بخش قابل توجهی از آن ناظر به مسائل اقتصادی است. عضو اتاق و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه در این گفت و گو نگاهی دارد به چگونگی استفاده اقتصادی برای توسعه روابط تجاری ایران با روسیه در سفر رئیس جمهور به این کشور.

سید جلیل جلالی فر عضو هیئت رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در خصوص ظرفیت های ایران که در سفر رئیس جمهور به روسیه برای گسترش تجارت می تواند کمک کننده توسعه تجارت دو کشور باشد گفت: قطعا جمهوری اسلامی ایران با استفاده ازظرفیت های بسیار مهم و استراتژیک خود می تواند سهم قابل توجهی در صادرات به کشور روسیه داشته باشد. بنادر شمالی ایران، راه زمینی آذربایجان، راه زمینی ترانزیت ترکمنستان و امکانات بسیار وسیع دیگری که در اختیار زمینه های مساعد را برای توسعه صادرات ایران به روسیه فراهم کرده است. قطعا هیئت همراه رئیس جمهور در سفر به روسیه با اتکا به ظرفیت های متعدد اقتصادی باید زمینه های لازم را برای توسعه ارتباطات تجاری و بازرگانی با این کشور فراهم کنند.

 این فعال اقتصادی در خصوص واردات روسیه از کشورهای دنیا و ظرفیتی که ایران نباید از آن غافل بماند گفت: روسها سالانه نزدیک به 15 میلیارد دلار صادرات در بخش های مختلفی مثل پوشاک، کفش، کیف و چرم دارند. در حالی که نیازهای خود را از کشورهای مختلف وارد و تامین می کنند متاسفانه دولتهای پیشین ایران نتوانسته اند حتی به اندازه یک صدم درصد از این ظرفیت را برای ایران ایجاد کنند. لذا انتظار می رود دولت آقای رئیسی در این موضوع نقش خوبی از خود ایفا کند تا بتوانیم روابط تجاری خود را با روسیه گسترش دهیم.

وی در این باره تصریح کرد: روس ها در بخش دارو و تجهیزات پزشکی سالانه حدود 21 میلیارد دلار از کشورهای مختلف جهان واردات دارند در حالی که به دلیل بی تفاوتی دولتمردان قبلی ما نتوانسته ایم یک درصدد این رقم را به خود اختصاص دهیم. کشور روسیه در حوزه وارادات آبزیان سالانه 3میلیارد دلار صرف این موضع میکند. به طوری که ارمنستان نزدیک به ۴۰ میلیون دلار در سال به این کشور صادرات دارد اما ما نتوانستیم حتی در حد 2 میلیون دلار نیز در این بازار نقش آفرینی کنیم.

سید جلیل جلالی فر عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه دلیل عدم موفقیت ایران در این بخش ها را توضیح داد و در این باره گفت: به این دلیل در زمینه صادرات به کشور روسیه چندان موفق نبوده ایم، چرا که کشور ما از فقدان مساله مهمی به نام همگرایی های سازمانی رنج می برد. برای اینکه اقتصاد ایران به توسعه پایدار و مداوم صادراتی برسد، لازم است عناصر و سازمان‌هایی که در این موضوع نقش آفرینی می کنند را با هم هماهنگ کنیم تا دستاوردهای بیشتری داشته باشیم. در حالی که متاسفانه هر سازمانی در داخل کشور ساز خود را می‌زند و اهداف و منافع خود را در نظر می‌گیرد، بدون اینکه به اهداف ملی و حداکثری توجه کند.
این فعال اقتصادی در ادامه خاطر نشان کرد: ضمن اینکه در داخل برخی از این سازمان ها عواملی وجود دارند که اجازه انجام صادرات نمی دهند. لذا برای رسیدن به رشد اقتصادی و افزایش ظرفیت های همکاری با کشورهای مختلفی چون روسیه باید هر گونه حالت واگرایی بین سازمانی را در داخل کشور از بین ببریم. از این منظر نیازمند ایجاد یک مرکز فرماندهی صادرات آن هم در مرکز توسعه تجارت کشور هستیم که خوشبختانه متولی آن آقای ایمان پاک انتخاب خوبی از سوی دولت آقای رئیسی بوده است.
وی در ادامه در خصوص اهمیت سفر آقای رئیسی به روسیه گفت: رئیس جمهور ایران برای اولین بار در مجلس دومای روسیه سخنرانی می کند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است چرا که نشان می دهد ایران ظرفیت های خوبی برای تعامل وهمکاری با کشورهای مختلف دارد که باید از آن بنحو احسن استفاده کند. در این موضوع شکی وجود ندارد که این سفر دستاوردهای خوبی برای ما به دنبال خواهد داشت. اگر دیپلماسی اقتصادی ایران ایران قوی شود قطعا متعاقب این سفر با برنامه ریزی هایی که درون کشور برای آماده سازی زیر ساخت های توسعه تجاری صورت می گیرد می توان به نتایج قابل توجه اقتصادی و حتی سیاسی این سفر امیدوار بود.
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات