صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۵۶۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۸ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) غیرت دینی را حفظ کنید. عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف، غیرت دینی ملت ایران بوده است. غیرت دینی است که تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند. (۱۹/۱۰/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

آب حيات پيشرفت کشور

در نيمه راه دهه پنجم انقلاب اسلامي، مسئله پيشرفت و توسعه کشور همچنان مهم‌ترين اولويت جامعه ايراني است. اين موضوع آن‌قدر اهميت دارد که جهت حرکت تمامي مسئولان کشور را تعيين مي‌کند و مبتني بر آن همه فعاليت‌ها در عرصه‌هاي مختلف، بايد گرهي از مشکلات مردم بگشايد و يک گام کشور را به اهداف طرح‌ریزی‌شده نزديک‌تر کند، وگرنه اقدامي خلاف ميثاق ملي و مصالح کشور خواهد بود. براي حرکت در اين مسير نيازمند موتور محرکي هستيم که جامعه را به‌پیش برده و همه توانایي و استعدادهاي آن را در مسير اهداف شکوفا سازد. بدون شک اين موتور حاصل مجموعه‌اي از عوامل است که در کنار هم قرار گرفته و تکاپو و پويايي و اميدواري و اعتمادبه‌نفس را به جامعه تزريق مي‌کند.

حقيقت آن است که اقدامات بزرگ در اين کشور محصول اراده‌هايي قوي بوده است که از مسير انقلاب و آرمان‌هايش منحرف و متزلزل نشده‌اند و آثار نقش‌آفريني‌شان را مي‌توان در تاريخ اين سرزمين و در عرصه‌هاي مختلف سياسي، امنيتي، اقتصادي، علمي، فرهنگي مشاهده کرد. آنچه گوهر و جوهر و وجه مشترک همه اين خادمان به ملت و ايران را شکل مي‌دهد، روحيه انقلابي آنان است. به فرموده حکيم انقلاب: «ما در کشورمان در اين ۴۳ سال هرجایی که پيشرفتي داشته‌ايم، حرکت موفّقي داشته‌ايم و دست بازي داشته‌ايم، آنجايي بوده است که افراد انقلابي با روحيه، با مجاهدت فعّال، وارد ميدان شده‌اند، کار کرده‌اند، پيش رفته‌ايم. ما در زمينه پيشرفت علمي، در زمينه پیشرفت‌های صنعتي، پیشرفت‌های فنی، پیشرفت‌های سياسي، بخش‌هاي گوناگون، آنجايي که افراد مؤمن، آگاه، وارد، انقلابي، وارد ميدان بودند، توانسته‌ايم پيشرفت کنيم؛ [امّا] هر جا کار زمين مانده، انسان نگاه که می‌کند، مي‌بيند پاي فرصت‌طلبي‌ها در ميان است، پاي فساد، اشرافی‌تری و نگاه‌هاي غیرانقلابی، حرکت‌هاي غیرانقلابی [در ميان است].» (19/10/1400)

روحيه انقلابی گری را بايد موتور تحول و دال مرکزي گفتمان پيشرفت کشور دانست. در سايه توجه به روحيه انقلابي است که ديگر مؤلفه‌های لازم براي پيشرفت نيز جان گرفته و در خدمت ساختن کشور قرار خواهند گرفت. روحيه انقلابي به‌مثابه قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند همه موانع و مشکلات پيش روي کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادي، فرهنگي، سياسي، علمي و امنيتي را برطرف کرده و سناريوهاي مختلف دشمن از تهديد و تحريم و تحريف و ... را مهار سازد. روحيه انقلابي آب حيات پيشرفت کشور است و بايد به‌مثابه گفتماني فراگير در ذهن و جان همه نخبگان و نيروهاي کارآمد در امور کشور قرار گيرد و روزبه‌روز در فرهنگ عمومي جامعه تقويت گردد. (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز             

چرا به دنبال توافق راهبردی با چین و روسیه هستیم؟!

توافق راهبردی ایران و چین یکی از مسائل اصلی سیاست خارجه دولت رئیسی است. موضوع دیگر قریب‌الوقوع بودن توافق راهبردی ایران و روسیه در آستانه سفر رئیس‌جمهور به مسکو است؛ این دو موضوع طی روزها و هفته‌های گذشته بازتاب‌های مختلفی از سوی رسانه‌های داخلی داشته است. سؤال اصلی در پس بیان نقاط مثبت و منفی سیاست جدید جمهوری اسلامی در قبال تعامل با این دو قدرت شرقی این است که چرا ایران به دنبال توافق راهبردی با چین و روسیه است؟

گزاره‌های خبری: 1- روزنامه نیویورک‌تایمز در خصوص توافق 25 ساله ایران و چین می‌نویسد: «همکاری یک رقیب رو به رشد آمریکا در آسیا یعنی چین و دشمن واشنگتن در خاورمیانه یعنی ایران، برای موقعیت ایالات‌متحده در خاورمیانه تهدید محسوب می‌شود. این توافقنامه این‌گونه است که در ازای ارسال منظم نفت ایران به چین، چینی‌ها در روند توسعه اقتصادی ایران نقش زیادی خواهند داشت». 2- علی بهادری جهرمی «سخنگوی دولت» نیز در خصوص علت سفر رئیسی به مسکو می‌گوید: «رئیس‌جمهور به دعوت پوتین به روسیه سفر خواهند داشت، محوریت سفر، اقتصادی و تجاری خواهد بود. راهبرد دولت توسعه و تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری به‌صورت پایدار با کشور روسیه است. کشور روسیه به‌عنوان یک کشور منطقه در حوزه‌بندی دیپلماسی دولت با داشتن نگاه متوازن به جهان که کشورهای منطقه را در اولویت تعاملات دوجانبه و چندجانبه قرار داده است، جزء کشورهای پرتعامل دولت خواهد بود».

گزاره‌های تحلیلی: 1- در سال‌های گذشته دشمن راهبرد «فشار حداکثری» را بر ملت تحمیل کرد و حتی اجازه خرید دارو را به ایرانیان نداد، دولت فعلی بر اساس حسابگری، عقلانیت، سودمندی، حرفه‌ای گری و توانایی‌ها به سمت تعامل با چین و روسیه حرکت کرده است. قطعاً طرف مقابل هم بر این اساس حاضر به تعامل با ایران شده است. 2- ایران به‌منظور تحقق ثبات اقتصادی در کشور و برنامه‌ریزی جهت توسعه اقتصادی نیاز به درآمد پایدار ارزی دارد. چین بهترین گزینه برای خرید پایدار نفت ایران است و تنها کشوری است که در دوره تحریم‌های حداکثری آمریکا از ایران نفت می‌خرید. 3- ایران برای پیشبرد اهداف و موضوعات مهم جهانی و منطقه‌ای (هسته‌ای، مسائل سوریه، یمن و ...) در برابر دشمنی همچون آمریکا به شرکای قدرتمند نیاز دارد، روسیه درس خود را در سوریه پس داده و می‌توان با در نظر گرفتن منافع ملی به چنین توافقات راهبردی نیز دست پیدا کرد.

نکته پایانی: برخی از احزاب سیاسی داخلی به جای نگرش کلان به منافع ملی، با هدف بهره‌برداری سیاسی در صدد سیاه‌نمایی و تخریب راهبرد سیاست خارجی نظام (بهره‌برداری از ظرفیت‌های قدرت‌های خارجی) هستند، این مسئله باعث حساسیت همراه با ناآگاهی برخی از مردم شده و لزوم بصیرت افزایی و روشنگری را دوچندان می‌کند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه               

ایران به‌زودی از رمزارز برای واردات کالا استفاده می‌کند

«مهران محرمیان» معاون فناوری نوین بانک مرکزی می‌گوید: «(درباره استفاده از رمز ارز در واردات کالا) مصوبه مردادماه هیئت‌وزیران بود که در واردات از رمز ارز استفاده کنیم که آیین‌نامه‌های اجرایی آن در حال تدوین است و به‌زودی اجرا و جزییات این موضوع اعلام می‌شود ‌و هدف این است که افرادی که می‌خواهند در واردات از رمز ارز استفاده کنند مشکلی نداشته باشند. فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص رمز ارز راهگشا و دقیق بود و موضوع را به مباحث قانونی واگذار کردند. هم‌اکنون این موضوع به معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری سپرده شده و جلسات متعددی در این خصوص برگزار و پیشرفت خوبی هم داشته است و امیدوارم در هفته‌های آینده خبرهای خوبی را بشنویم».

▼ اخبار

موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کند!

روزنامه جوان عکس صفحه اول دیروز (27 دی‌ماه) خود را به علی باقری، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد مذاکره‌کننده کشورمان در وین اختصاص داد و تیتر زد «موشک‌ها دیگر برجام را هوا نمی‌کند!». در این گزارش آمده است: «سید ابراهیم رئیسی که رئیس‌جمهور شد، همچنان کشور روال عادی خود را داشت و دارد. مانور‌های نظامی و موشکی و از قضا همراه با هشدار به اسرائیل و حتی در خلیج‌فارس و نزدیک به آمریکایی برگزار می‌شود، ماهواره‌بر پرتاب می‌شود، روابط ایران با شرق و قرارداد با چین و روسیه پرقدرت‌تر از قبل پیگیری می‌شود، رئیس‌جمهور علیه غرب صحبت و هم‌زمان از رزمایش نظامی و موشکی نیرو‌های نظامی کشور تشکر می‌کند، به اروپایی‌ها و امریکا درباره ضرب‌الاجل‌ها و تکرار در مذاکرات تذکر داده می‌شود، همچنان ایران FATF و پالرمو را نپذیرفته است، مرگ بر آمریکا‌ها سر جایش است، مصوبه مجلس درباره اقدام متقابل همچنان برقرار است، موافقان و مخالفان توافق و مذاکره آزادانه حرفشان را می‌زنند، شخصی‌ترین رفتار‌های اعضای تیم مذاکرات نقد می‌شود، علیه نقش روسیه در مذاکرات خبرسازی می‌شود، سیاست‌های منطقه‌ای با قدرت دنبال می‌شود و احکام قضایی ایران هم طبق قانون اجرایی می‌شود».

اذعان به بی‌تدبیری دولت تدبیر توسط یک رسانه حامی

روزنامه حامی دولت روحانی اعتراف کرد که فقط در 6 ماهه پایانی آن دولت، 6 میلیارد دلار فرار سرمایه از کشور رخ داده است. روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد می‌نویسد: «بر اساس گزارش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی تابستان خروج حدود 6 ميليارد دلار سرمايه در 6 ماهه نخست سال جاري يكي از مهم‌ترين داده‌هايي است كه در اين گزارش مي‌توان يافت؛ خروج اين ميزان سرمايه از كشور در حالي است كه در كل سال 99 حدود 6 ميليارد و 318 ميليون دلار از كشور خارج شده بود». این روزنامه در ادامه تلاش کرده است تا علت اين امر را به ذهنیت جامعه نسبت به بی‌ثباتی اقتصادی در کشور گره بزند، با این تعابیر که «باوجود اعلام زمان آغاز به مذاكرات پيرامون احياي برجام در تابستان از سوي برخي مقامات مسئول، كشور از نظر سياسي و اقتصادي آمادگي جذب يا نگه‌داشت سرمايه‌هاي دلاري و ريالي را ندارد. البته كه نبود آينده روشن و قابل پيش‌بيني از اقتصاد نيز بر اين تأثیرات منفي گذاشته است». این درحالی‌که به اذعان مسئولین ارشد دولت سابق، کشورمان در یک سال پایانی آن دولت از زیر بار فشارهای حداکثری خارج شده بود؛ با این توصیف اگر بنا بر خروج ارز از کشور بود، می‌بایست در یک‌ساله منتهی به تابستان 99 روی می‌داد نه در دوره‌ای که اثر تحریم‌ها خنثی شده باشد. فارغ از تحلیل و خط دهی این رسانه معلوم‌الحال، علت را باید در بی‌تدبیری دولت به اصطلاح تدبیر دانست که با مدیریت ناکارآمد خود نتوانسته است مانع از خروج ارز کشور در این مقطع شود.

نگرانی وبگاه صهیونیستی از توان پهپادی جبهه مقاومت

یک وبگاه تحلیلی صهیونیستی روز دوشنبه در گزارشی نوشت، با توسعه زرادخانه عظیم پهپادهای رزمی، ایران این توان بالقوه را دارد که بازی را در خاورمیانه تغییر دهد. وبگاه صهیونیستی «جی ان اس» نوشت، این سلاح کشنده جدید نه‌تنها تهدیدی برای اسرائیل، متحد راهبردی واشنگتن در منطقه است، بلکه تهدیدی مهم برای منافع منطقه‌ای آمریکا نیز به شمار می‌رود. بر اساس این گزارش، ایران از زمان جنگ صدام تاکنون چه از طریق مهندسی معکوس یا تلاش‌های مستقل خود، قابلیت‌های عملیاتی بسیار پیشرفته‌ای را در صنعت هواپیماهای بدون سرنشین توسعه داده است. ایران انواع متعددی از پهپادهای رزمی کامیکازه و قابل استفاده مجدد را تولید کرده که قادر به رسیدن به ارتفاع ۴۵۰۰۰ پا، بیش از ۲۴ ساعت  پرواز مداوم برد بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر (۹۳۲ مایل) هستند. دردسرسازتر گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد ایران نیروهای نیابتی خود، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و شبه‌نظامیان شیعه در سوریه و حوثی‌های یمن را به پهپاد مجهز می‌کند. در خاتمه این مطلب آمده است، اسرائیل نگرانی فزاینده‌ای در مورد پهپادهای ایران دارد، زیرا ایرانی‌ها راه‌های تغییردهنده بازی را برای غلبه بر سامانه‌های پدافند هوایی ایجاد کرده‌اند و در حال حاضر مشخص نیست که آیا  سامانه گنبد آهنین می‌تواند پهپادهای ایرانی را شناسایی کند یا خیر.

اخبار کوتاه

آیا رئیسی به قولش عمل می‌کند؟/ رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص تأکید رئیس‌جمهوری بر معرفی بدهکاران بانکی گفت: «لیست بدهکاران عمده بانک‌ها در صورت‌های مالی بانک‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود». رئیسی در جلسه دیروز با روسای بانک‌ها که به گفته وزیر اقتصاد بعد از یک دهه توقف برگزار می‌شد، دستور انتشار اسامی ابربدهکاران را داد. پیش از او نیز در دولت‌های گذشته نیز چنین قولی داده شد ولی به آن عمل نشد. با انتشار این اسامی، رئیسی اولین رئیس‌جمهوری خواهد بود که به قولش عمل می‌کند.

روسیه: محصولات کشاورزیِ ایران مشکلی ندارند/ وزیر خارجه روسیه گفت: «بر اساس توافقات موجود، واردات و صادرات اقلام کشاورزی میان ایران و روسیه به‌صورت طبیعی جریان دارد و برای حل مشکل واردات فلفل دلمه از ایران نیز دو کشور در حال هماهنگی‌اند». چندی پیش به دلیل تعریف نشدن 4 نوع سم استفاده‌شده در محصول فلفل دلمه ایرانی در سازمان غذایی روسیه (که استفاده از این سم‌ها در کشورهای اروپایی نیز مرسوم و مورد تأیید است)، کانتینری از این محصول عودت داده شد که رسانه‌های ضدانقلاب از آن با عنوان آلودگی محصولات کشاورزی ایران نام بردند و خواستند از آب گل‌آلود ماهی گرفته و مردم را نسبت به تولیدات کشاورزی نگران کنند.

آمریکا وارد باتلاق یمن شد!/ روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد: «آمریکا مجبور شده نیروهای خود را در مأرب مستقر کند به امید اینکه بتواند ورق را برگردانده و از پیشروی نیروهای انصارالله جلوگیری کند». تشدید مداخلات مستقیم واشنگتن در جنگ یمن از یک‌سو نشان‌دهنده ناتوانی آن در شکست اراده تیم مذاکره‌کننده یمنی و از سوی دیگر بحرانی بودن وضعیت میدانی ائتلاف سعودی است. سابقه مبارزاتی یمنی‌ها و اراده مستحکم آن‌ها در مبارزه با متجاوز، هزینه حضور مستقیم برای آمریکا را بالا خواهد برد و ویتنامی دیگر را برای سربازان آمریکایی خلق خواهد کرد.

چین: برای مقابله با تحریم‌های قلدرمآبانه، در کنار ایران هستیم/ «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری دیروز، بر مخالفت این کشور با تحریم‌های ایران و همکاری دو کشور برای مقابله مشترک با اقدامات قلدرمآبانه تأکید کرد. به گفته او، «چین قاطعانه با تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه علیه ایران، دست‌کاری سیاسی در زمینه حقوق بشر و سایر موضوعات و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه مخالف است».

استقبال رسانه‌های عرب‌زبان از دیپلمات‌های ایرانی!/ انتشار خبر استقرار سه دیپلمات ایرانی در جده برای ازسرگیری فعالیت نمایندگی کشورمان در سازمان همکاری اسلامی پس از ۶ سال وقفه، مورد استقبال گسترده رسانه‌های عربی قرار گرفت. بسیاری از رسانه‌های خبری عربی، این خبر را بازتاب دادند و آن را نشانه‌ای مبنی بر بهبود روابط تهران- ریاض عنوان کردند؛ رسانه‌هایی همچون؛ المیادین لبنان، الجزیره قطر، العربی نیوز، بی‌بی‌سی عربی، العرب الیوم، خبرگزاری آناتولی و ...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات