صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۵۷۰۹

تاکتیک غربی‌ها برای اعمال شوک اقتصادی به بازار، حین مذاکرات

مصطفی خوش‌چشم، تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره ترفند طرف‌های غربی برای ایجاد خوش‌بینی کاذب در افکارعمومی نسبت به مذاکرات، گفت: طرف‌های غربی با القا یک جو بیش‌از حد خوش‌بینانه به جامعه با هدف تاثیرگذاری بر روی بازار‌هایی با قدرت نقد شوندگی بالا در زمان اوج گرفتن بحث‌های چالش برانگیز مذاکرات هسته‌ای می‌خواهد ناگهان اخبار منفی منتشر کند، تا با ایجاد شوک در جامعه و بازار‌های اقتصادی ایران، فشار زیادی روی مذاکره کنندگان و نظام وارد شود.

تاکتیک غربی‌ها برای اعمال شوک اقتصادی به بازار ایران حین مذاکرات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، اعلام ضرب‌العجل زمانی برای رسیدن به توافقی که آمریکا از آن خارج شد شاید به طنزی شبیه باشد که آمریکایی‌ها خالق آن هستند. در حالی که ایران با تاکید بر عدم تعهد آمریکا به قرارداد‌ها و توافق نامه‌های بین‌المللی راه‌های مختلفی را برای اخذ تضمین از طرف مقابل مطالبه می‌کند، آمریکایی‌ها درسناریوی نخ‌نما شده فرار به جلو تلاش می‌کنند تا این بار ایران را با ابزار تعیین مهلت زمانی در دام بیاندازند. از این رو «راهبرد معاصر» در گفتگو با سیدمصطفی خوش‌چشم کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل پرداخته است:

سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل سیاست خارجی و آمریکا در گفتگو با «راهبرد معاصر» تازه‌ترین خبر‌ها از نشست وین را مطرح کرد و در این باره گفت: مذاکرات وین از دوشنبه وارد جزئیات بیشتر و چالش برانگیزتری می‌شود که به موضوعات مهمی، چون رفع تحریم‌ها، تکالیف هسته‌ای، راستی‌آزمایی و تضمین‌ها می‌پردازد. خوشبختانه مذاکرات از ابتدا تاکنون روند رو به جلویی داشته است، اما در حال حاضر به چند دلیل سرعت پیشرفت کاهش یافته است.

وی در این باره توضیح داد: کاهش پیشرفت مذاکرات به دلیل مقاومت طرف‌های غربی در مقابل ابتکار عمل‌های تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران است. در حالی که این مقاومت فنی نیست. از طرف دیگر غربی‌ها  ابتکار عمل جدیدی را مطرح نمی‌‎کنند، به طوری که همه هیات‌های حاضر در نشست وین معترف هستند که باید موضوع راستی‌آزمایی و وجود تضمین وجود داشته باشد و مورد بررسی قرار بگیرد، اما وقتی به عمل می‌رسند و در مکانیسم‌هایی که ایران خواستار بررسی آن است قرار می‌گیرند، سعی می‌کنند با رد کردن ابتکارات ایران، وقت را هدر دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:  از سمت دیگر با اعلام ضرب الاجل‌های دروغین برای ایران تلاش می‌کنند تا ایران را تحت فشار قرار دهند در حالی که ایران هیچگاه چنین ضرب‌العجل‌هایی را نپذیرفته است.  غربی‌ها بر آن هستند تا به جای ایجاد و ترسیم یک مکانیزم مفصل و دارای جزئیات عمل‌گرایانه در راستای  راستی‌آزمایی و اعطای تضمین‌های اصولی به ایران، جمهوری اسلامی را تحت  فشار  قرار دهند تا به یک تصمیم و و راستی‌آزمایی فرمالیته رضایت دهد.

این کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: در حالی که طرف ایرانی بار‌ها مشخص و تاکید کرده که تامین منافع ملی برای ایران مهمتر از بازه زمانی و سرعت داشتن برای رسیدن به توافق است. به هر حال هنوز نمی‌توان گفت توافق قطعی ایجاد می‌شود یا خیر، شاید تا به الان ۴۰ درصد از مسیر طی شده باشد، اما  بحث اعظم مسائل چالش برانگیز به قوت خود باقی مانده که می‌بایست در هفته‌های آتی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

سید مصطفی خوش چشم افزود: طرف غربی سعی دارد تا با القا یک جو بیش از حد خوش‌بینانه به جامعه ما و تاثیر گذاری بر روی بازار‌های با قدرت نقد شوندگی بالا در زمان اوج گرفتن بحث‌های چالش برانگیز مانند راستی‌آزمایی و تضمین در صورت اصرار ایران برای احقاق حقوق خود به ناگهان اخبار منفی منتشر کند تا با ایجاد شوک در جامعه و بازار‌های اقتصادی ایران، فشار زیادی روی مذاکره کنندگان و نظام وارد شود، شاید آن‌ها را از اصرار بر مواضع خود برحذر بدارند.  
وی در ادامه افزود: خوشبختانه هم نظام و هم مذاکره کنندگان دقیقاً مراقب این موارد هستند. به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد قطعاً تقابل‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای بین دو طرف در روز‌های آتی افزایش خواهد یافت. در مجموع می‌توان گفت ایران تاکنون توانسته تا حدودی طرف غربی را عقب براند. با توجه به پیش نویس ارائه شده از سوی  آقای باقری، ایران ریل‌گذاری و زمین بازی را تعیین کرده است، چون طرف غربی در دور ششم در خردادماه به هیچ عنوان تضمین را قبول نکرد و این موضوع را در دستور کار خود قرار نداد، اما این بار در دورهفتم مذاکرات و با حضور تیم جدید برآمده از دولت انقلابی و اجرای دیپلماسی مقاومت همه طرف‌های برجامی پذیرفته‌اند که می‌باید موضوع راستی‌آزمایی و دادن تضمین مورد بحث قرار بگیرد.

این کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران موفق به عقب راندن غربی‌ها در موضوع اعطای تضمین شده گفت: اگرچه کار ادامه دارد و در ابتدای راه هستیم، اما ایران همچنان روی مکانیسم راستی‌آزمایی و تضمین‌ها صحبت می‌کند. ضمن اینکه غربی‌ها نیز از خود پافشاری‌هایی نشان می‌دهند، اما تیم مذاکره کننده ایرانی توانسته است با عقب راندن طرف غربی تاحدودی پیشرفت را حاصل کند، اگرچه این پیشرفت هنوز به صورت آهسته ادامه دارد، اما در روز‌ها هفته‌ها و ماه‌های آتی شاهد اوج این تقابل و چالش خواهیم بود چرا که همچنان موضوعات زیادی برای بحث وجود دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات