صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۹۷۷

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۷ بهمن

روزنامه کیهان**

 ائتلاف چین و روسیه و ایران خطرناک‌ترین سناریو برای آمریکا

«ائتلاف بزرگ چین، روسیه و ایران، خطرناک‌ترین سناریو برای آمریکاست.»
روزنامه آفتاب یزد با انتشار ارزیابی فوق نوشت: نورپردازی پرچم چین بر روی برج آزادی تهران به مناسبت «سال نو چینی» با بازتاب‌های خبری متفاوت، با تردید و نوعاً منفی به‌خصوص از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور مواجه شد. این در حالی است که همین اقدام بر روی برج خلیفه نه‌تنها چنین بازتابی نداشت بلکه حتی پوشش خبری مثبت هم داده شد. پیش‌تر، همین رویکرد در بازتاب تشریفات میزبانی جناب رئیسی توسط پوتین قابل‌مشاهده است. 
هماوردی ایران و آمریکا یک هماوردی راهبردی است و یک دعوای سیاسی و تاکتیکی نیست که با رفتن این دولت یا آمدن آن فرد در آمریکا حل‌وفصل فوری و ریشه‌ای شود. آمریکا در تمامی سال‌های گذشته به‌ویژه پس از فروپاشی شوروی کمونیستی و بلوک شرق از جایگاه کدخدای دهکده جهانی خواسته است که به ملت ایران این ادعا و آدرس غلط را تحمیل کند که با آمریکا همه‌چیز برای ایران دست‌یافتنی است و بدون آمریکا همه‌چیز برای ایران از دست می‌رود. ایران در این هماوردی چند استراتژی را همزمان دنبال کرده است: اول) افزایش دائم قدرت بازدارندگی ایران به اتکای خود؛ دوم) تلاش برای خنثی‌‌سازی اثرات جنگ اقتصادی آمریکا؛ سوم) توسعه درازمدت و پایدار روابط با قدرت‌های بزرگ در سطح منطقه و بین‌المللی شامل روسیه و چین؛ چهارم) باز نگه‌داشتن پنجره مذاکره با آمریکا در چارچوب دیپلماسی هماوردی. مدیریت دیپلماسی هماوردی ایران با آمریکا با رهبری ج. ا. ایران است.
نشریه فارین‌پالیسی دی‌ماه ۱۳۹۸ از رائول مارک گرشت؛ افسر عالی‌رتبه سابق سیا که سال‌هاست روی مسائل ایران متمرکز و کارشناس‌اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» بوده و به تحلیل مسائل ایران مشغول است و افکار و نگاهی به‌شدت ضدایرانی دارد و یکی از حامیان خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها علیه ایران بوده است و به گفته خودش ۳۰ سال است که درباره رهبر جمهوری اسلامی ایران مطالعه می‌کند، پرسید «رهبر ایران چگونه ترامپ را شکست داد؟»؛ و افسر سیا، اذعان کرد: «من می‌توانم بر مبنای مستندات آماری بگویم که رهبر ایران، قطعاً برتر از ترامپ و در نقطه مخالف او قرار دارد. رهبری او در این ۳۰ سال، هوشمندانه بود. بدون شک، او قهرمانی جدی و موفق‌ترین رهبر خاورمیانه از جنگ جهانی دوم به بعد است. او فوق‌العاده باهوش است و از مهارت‌های ممتاز و استعدادهای عالی برخوردار است».
پس از اوج‌گیری همکاری نظامی، امنیتی و سیاسی ایران و روسیه که از سپتامبر ۲۰۱۵ با ورود روسیه به جنگ داخلی سوریه در کنار ایران؛ شکل جدی‌تری به خود گرفت، آمریکایی‌ها با نگرانی جدی از همسویی و همکاری تهران و مسکو بیش‌ازپیش درصدد تضعیف و تخریب روابط این دو همسایه بزرگ برآمدند. کنگره آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۶ به پیشنهاد مایک پمپئو (رئیس‌اسبق سازمان سیا و وزیر خارجه سابق آمریکا و طراح اصلی ترور سردار سلیمانی) قانونی به نام «قانون گزارش همکاری ایران و روسیه» تصویب کرد که بر اساس مفاد آن وزارت دفاع و وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی آمریکا باید با ردیابی و رصد کردن همکاری بین ایران و روسیه، اطلاعات مربوط به سطح و عمق و نوع این روابط را به‌طور منظم گزارش کنند. این قانون مصوب کنگره، مبنای تشدید اقدامات تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دولت ایالات‌متحده برای انجام ماموریت تضعیف و تخریب گسترش همکاری و تعمیق روابط بین ایران و روسیه قرار گرفته است. پس‌ازاین در یک سال بعد؛ یعنی در ماه ژوئن ۲۰۱۷، «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها موسوم به قانون کاتسا» (CAATSA) علیه ایران و روسیه در کنگره آمریکا به تصویب رسید تا از طریق تحریم با آنچه اقدامات خطرناک و دشمنانه این کشورها در قبال آمریکا و متحدانش خوانده‌شده، مقابله کند. فصل مشترک سیاست آمریکا علیه ایران و روسیه به مسئله تحریم و به‌نوعی «قانون کاتسا» برمی‌گردد که ایالات‌متحده به‌واسطه نقش‌آفرینی کنگره علیه برخی دولت‌ها که آنها را دولت‌های دشمن تعریف می‌کرد، اعمال کرده است. تصویب هر دو قانون در کنگره آمریکا شامل «قانون گزارش همکاری ایران و روسیه» و «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها موسوم به قانون «کاتسا» با اکثریت قاطع آرا کنگره و در بستر رویکرد «ایران‌هراسی» و «روس‌هراسی» در مراکز دولتی و مطالعاتی و رسانه‌های آمریکایی در قبال روسیه و ایران صورت گرفته است. 
هنگامی‌که ایالات‌متحده پس از جنگ جهانی دوم به یک قدرت بزرگ بین‌المللی مبدل شد، هدف اصلی راهبردی کلان آن، جلوگیری از شکل‌گیری فضای اوراسیای گره‌خورده با منافع و تعاملات مثبت در سطح سیاسی و بازداری از تسلط آن بر آنچه جهان قدیم می‌نامند، بود. این استراتژی در حقیقت بدین معناست که آمریکا تلاش کرد تا اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» را که در گذشته توسط استعمارگران در کشورهای تحت قیمومیت آنها پیاده می‌شد، این بار در سطح جهانی پیاده کند. ولید شراره در الاخبار نوشته که کابوس برژینسکی و استراتژیست‌های بزرگ و برتر آمریکایی در حال تحقق یافتن است و زشت‌تر این‌که «افتخار» آن تا حدی به دولت‌های آمریکا و یکی پس از دیگری برمی‌گردد. علاوه‌بر برژینسکی، برنت اسکاکرافت (مشاور امنیت ملی، در زمان جورج بوش پدر) و هنری کیسینجر از عواقب خصومت همزمان با روسیه و چین هشدار داده بودند. نزدیک شدن تدریجی روسیه و چین و همچنین نزدیکی آنها به ایران، عمدتاً به دلیل مورد هدف قرار گرفتن این کشورها توسط ایالات‌متحده است.
برژینسکی در کتاب «صفحه بزرگ شطرنج» به‌طور بالقوه خطرناک‌ترین سناریو را «ائتلاف بزرگِ» چین، روسیه و شاید ایران می‌داند. یک «ائتلاف ضدهژمونیک» که نه با ایدئولوژی بلکه با نارضایتی‌های مکملِ همدیگر، متحد می‌شود.
یک تغییر جهانی در استراتژی ایالات‌متحده در حال حاضر با تغییر نقش آمریکا از «پلیس جهانی» به «رهبری از پشت‌صحنه مغز متفکر» در حال انجام است. خروجی این تغییر استراتژی، ترکیبی از انقلاب‌های رنگی، جنگ‌های غیرمتعارف و مداخلات توسط مزدوران است.
 
کنایه فعال اصلاح‌طلب به دورهمی خاتمی و روحانی
دیدار برخی سیاسیون بانی دولت روحانی، به‌جای تقویت مدعیان اصلاحات، موجب اختلافات تازه میان آنها شد. برخی این اقدام را مفید ارزیابی کرده و برخی دیگر با توجه به کارنامه منفی روحانی نزد افکار عمومی، این اقدام را موجب بیزاری بیشتر مردم نسبت به اصلاح‌طلبان دانستند.
جوادی حصار سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با ایلنا و درباره دیدارهای اخیر «روحانی، خاتمی، لاریجانی، ناطق نوری، سیدحسن خمینی، محمدجواد باهنر و جهانگیری» و اینکه آیا این جلسات به منظور دیدارهای عمومی یا برای کار تشکیلاتی انجام می‌شود، گفت: امیدوارم آقای روحانی حداقل بتواند اعضای دولت خودش را که در تعامل با دیگر جریان‌های سیاسی هستند، فراخوان داده و جمع کند تا بتواند به‌عنوان یک مجموعه مطلع از وضعیت امروز کشور به بالانس برسند. اگر این اتفاق رخ دهد، حرکت مثبتی است. امیدوارم آقای روحانی این انگیزه و روحیه را داشته باشد که بتواند اعضای دولت و حامیان دو دولت گذشته که اکثرا از جریان اصلاح‌طلبان بودند را به گفت‌وگو دعوت کرده و تعامل و تبادل‌نظر داشته باشند و با تجمیع این ظرفیت، می‌تواند در روند آتی کشور تأثیرگذار باشد.
وی درباره اینکه اگر روحانی از این حزب برای حضور در کار تشکیلاتی دعوت کند آیا آنها از این دعوت استقبال خواهند کرد یا خیر گفت: مادامی که این دعوت در جهت منافع کشور و در جهت ایجاد بالانس‌های گفتمانی صورت بگیرد، قطعا ما استقبال خواهیم کرد.
وی درباره تشکیل دولت سایه از سوی حسن روحانی هم گفت: این‌ها گمانه‌زنی است. دولت در سایه تشکیل دادن، ابزارهایی لازم دارد که فکر می‌کنم زود است بخواهیم بگوییم آقای روحانی می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر. قطعا اگر با اتفاقاتی که در ذهن ایشان است و جریان‌های سیاسی حامی ایشان هم دارند، در گفت‌وگوهای آتی به یک درصد بالایی از هم فکری برسند، چه آن را دولت در سایه یا جریان منتقد رصدکننده دولت فعلی نامگذاری کنیم، در مناسبات سیاسی آینده کشور تأثیرگذار خواهد بود. یادآور می‌شود علیزاده‌طباطبایی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی درباره جلسات افراد مذکور گفته بود: آقای روحانی در روزهای اخیر با آقایان ناطق‌نوری، خاتمی، باهنر و لاریجانی جلساتی داشته است. او همچنین خبر از دیدارهای اخیر محسن هاشمی‌رفسنجانی با روحانی و لاریجانی داده و گفته است که به‌زودی سید‌حسین مرعشی نیز جلسه‌ای را با آقای روحانی خواهد داشت و احزاب همگی دولت در سایه هستند. جلسات مشترکی را در‌خصوص تشکیل دولت در سایه داشته‌ایم و صحبت‌هایی شده است. احزاب اصلاح‌طلب درصدد تشکیل دولت در سایه هستند. احزاب برنامه‌ریزی می‌کنند تا دولت را از دست گروهی که بر مسند کار هستند، بگیرند. اما در همین حال علی صوفی وزیر دولت اصلاحات گفت: دیدار سران اصلاحات و اعتدال را توهم می‌بینم. به نوشته روزنامه صبح نو، این فعال اصلاح‌طلب گفت: عمده نارضایتی‌هایی که الان وجود دارد، به‌خاطر شخص آقای روحانی و دولت ایشان است.
صوفی، در پاسخ به این سؤال که هدف حسن روحانی از دیدارهای ماه‌های اخیرش با چهره‌های اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب چیست؟ اظهار کرد: من این دیدارها را به‌عنوان واقعیت‌های جامعه نمی‌بینم و بیشتر توهم می‌بینم. اصلا مگر آقای روحانی میان مردم چه جایگاهی دارد؟ عمده نارضایتی‌هایی که الان وجود دارد، به‌خاطر شخص آقای روحانی و دولت ایشان است.
وی اضافه کرد: آقای روحانی یک‌بار امتحان خود را پس داده است. مردم به ایشان رأی دادند اما ایشان به مردم پشت کرد. الان آقای روحانی می‌خواهد چه کند که قرار باشد مردم دوباره به ایشان رو بیاورند؟ به‌نظر من این دیدارها بیشتر برای مطرح کردن خود است. آقای روحانی و امثال آقای روحانی فقط می‌خواهند خودشان را راضی کنند که هنوز هم حضور دارند و تأثیرگذارند. من این دیدارها را صرفا «اعلام موجودیت» و اینکه صرفا «ما هم هستیم» می‌دانم. این مسئله درباره احزاب هم صادق است.
این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: مشکل اصلی در وحدت یا عدم وحدت سران اصلاحات و اعتدال نیست بلکه مشکل اصلی این است که مردم دیگر این جریان‌ها را قبول ندارند و بنابراین، مثل این است که در خانه داماد، عروسی باشد و عروس خبر نداشته باشد.
 
تکذیب ادعای غربگرایان اعتماد: روسیه از برجام حمایت می‌کند
در حالی که القای مخالفت و کارشکنی روسیه علیه برجام در دستورکار نشریات زنجیره‌ای قرار دارد، روزنامه اعتماد تصریح کرد: روسیه از احیای برجام حمایت می‌کند.
نشریات زنجیره‌ای برخی سیاسیون همسو بارها ادعا کردند که روسیه دنبال کارشکنی در احیای برجام است. این طیف به جای اینکه آمریکا را به عنوان بانی نقض برجام مذمّت کنند، ترجیح داده‌اند آدرس‌های گمراه‌کننده به مخاطبان بدهند. اما با وجود این فضاسازی رسانه‌ای گسترده، روزنامه اعتماد از حمایت روسیه نسبت به برجام خبر داده و در بررسی چرایی آن نوشته است: روسیه در سال‌های اخیر منافع استراتژیک مشترکی را با ایران دنبال کرده و موفقیت‌های خوبی هم به دست آورده بنابراین برای تداوم کم‌هزینه‌تر این روابط و عدم برخورد با موانع تحمیلی جامعه بین‌الملل از رهگذر ایران هسته‌ای ناچار از تلاش برای استمرار عادی بودن پرونده هسته‌ای ایران است. روسیه به‌دنبال استراتژی مهم امنیت ملی آمریکا در چرخش به شرق در جست‌وجوی پر کردن جایگاه ایالات متحده در منطقه خاورمیانه است به‌ویژه بعد از خروج واشنگتن از افغانستان و عراق و عدم مداخله جدی در سوریه و کاهش تعهدات خود به متحدان عربی - عبری و تخلیه تعدادی از پایگاه‌های نظامی خویش در کشورهای دوست، دولت روسیه بیش از پیش به‌دنبال احیای وجهه هژمونیک خود در این خطه است، مسکو به خوبی می‌داند از نقطه‌نظر اقتصادی توانی برای نفوذ در منطقه ندارد و از این حیث با تقسیم کار با متحد استراتژیک خود چین درصدد است از نظر نظامی و امنیتی نقش اول را به خود اختصاص دهد و امور تجاری، اقتصادی و فناوری را به پکن واگذارد در امتداد پیاده‌سازی این هدف بزرگ روس‌ها به خوبی می‌دانند ادامه بحران هسته‌ای ایران بزرگ‌ترین مانع خروج کامل آمریکا از منطقه است بنابراین با حمایت از برجام می‌توانند در خالی شدن بخشی از کشورهای منطقه از سیطره هژمونیک و نظامی ایالات متحده تسهیل‌گر باشند.
این روزنامه می‌افزاید: در آخرین اجلاسیه سازمان همکاری شانگهای پذیرش عضویت دائمی ایران به تصویب رسید. موضوعی که در سال‌های گذشته همواره با سخت‌گیری چین به‌دلیل اقتصاد تحریم‌زده ایران به نتیجه نمی‌رسید حال که اعضای این پیمان در رابطه با عضویت دائم تهران به توافق رسیده‌اند قطعا همه اعضا به‌ویژه چین و روسیه به جهت امکان تداوم همکاری‌های درون‌سازمانی باید از رفع تحریم‌های اقتصادی ایران دفاع کنند. روسیه در امتداد پروژه بلندپروازانه خود در گسترش نفوذ امنیتی، نظامی و دیپلماتیک در خاورمیانه نیازمند جوی آرام‌تر و کم‌هزینه‌تر در اتمسفر سیاسی منطقه است و این مهم بدون توازن قوا در دو جبهه شمال و جنوب مقدور نیست. اگر برجام به نتیجه نرسد توازن نیروها در بین این دو قطب برقرار نمی‌شود و همچنان فضای منطقه جنگی و تنش‌آلود پیش خواهد رفت. چنین مختصاتی برای روس‌ها که توان اقتصادی ضعیفی دارند قطعا مخاطره‌آمیز و غیرقابل پیگیری است. بنابراین حمایت از برجام گام مهمی در ثبوت استراتژی کلان مسکو محسوب می‌شود. اگر مجموع گزاره‌ها و استدلال‌های پیش گرفته را در مقام قیاس وزنی مطمح نظر قرار دهیم به این نتیجه منطقی می‌رسیم که روس‌ها اصولا باید از توافق هسته‌ای حمایت و در راستای تحقق آن تلاش کنند.
 

***************

 روزنامه وطن امروز **

 

نقطه جوش اردوغان

موسسه آمار ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل 11.1 درصد افزایش یافته که شدیدا درآمد شهروندان ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است. تورم سالانه ترکیه نیز در ژانویه 2022 به بالاترین میزان در 20 سال گذشته یعنی 48.7 درصد افزایش یافت که ناشی از اصرار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور برای کاهش غیرمتعارف نرخ بهره و در نتیجه سقوط ارزش پول در اواخر سال گذشته میلادی بود. شایان ذکر است این رقم برای ماه دسامبر سال گذشته معادل ۳۶ درصد بود. همچنین قیمت‌های مربوط به حمل‌ونقل در ژانویه 68.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و قیمت اقلام خوراکی با 55.6 درصد افزایش همراه بوده است.  جالب اینجاست حدود 2 هفته پیش اردوغان رئیس مرکز آمار ترکیه را به دلیل اعلام نرخ بالای تورم ماه دسامبر برکنار کرده بود. احزاب مخالف دولت ترکیه می‌گویند نرخ تورم بسیار بیشتر از آن چیزی است که مرکز آمار منتشر کرده و حزب حاکم نیز می‌گوید مرکز آمار برآوردی بیشتر از نرخ واقعی تورم داشته است. رئیس‌جمهور ترکیه از نیمه سال ۲۰۱۹ تاکنون ۳ بار رئیس بانک مرکزی را برکنار کرده و در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی، ۴ بار بانک مرکزی را مجبور کرده تا نرخ بهره بانکی را باز هم کاهش دهد.  علت اصلی سر به فلک کشیدن تورم در ترکیه در درجه اول کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور و گران شدن واردات برآورد می‌شود. پس از روند نزولی ارزش لیر در سال ۲۰۲۱ دولت ترکیه تلاش کرد نوسانات ارزی را مهار کند و به پول ملی ثبات ببخشد اما به گفته کارشناسان، سیاست پولی دولت تاکنون نتوانسته این روند کاهشی را تغییر دهد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با بالا بردن نرخ بهره مخالفت می‌کند، در حالی که اقتصاددانان چنین اقدامی را شاه‌کلید مهار تورم می‌دانند.  در یک سال اخیر لیر ترکیه 90 درصد ارزش خود را از دست داده است. سقوط لیر پس از آن روی داد که بانک مرکزی ترکیه در اقدامی که از نظر کارشناسان اقتصادی غیرمتعارف بود، تحت یک برنامه تعیین شده از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نرخ بهره بانکی را باز هم کاهش داد. بانک‌های مرکزی معمولا برای مقابله با تورم نرخ بهره پایه بانکی را افزایش می‌دهند اما ترکیه خلاف این جهت حرکت کرده است.  به‌رغم اینکه رئیس‌جمهور ترکیه ماه‌هاست اعلام می‌کند افزایش قیمت‌ها موقتی است و دولت می‌تواند بار بالا رفتن هزینه‌های زندگی را از دوش مردم بردارد اما تورم در ترکیه به 48.7 درصد یعنی بالاترین رقم طی ۲۰ سال گذشته رسیده است.  اقتصاددان‌ها این شرایط را نتیجه شکست سیاست‌های پولی اردوغان می‌دانند و عقیده دارند در شرایطی که بانک مرکزی قادر به افزایش نرخ بهره نیست و اردوغان هم برای به دست آوردن اعتبار و افزایش محبوبیت خود قبل ‌از انتخابات تمرکز کرده، نمی‌توان نرخ تورم را پایین آورد. نورالدین نباتی، وزیر دارایی ترکیه پیش‌بینی می‌کند تورم پایین‌تر از ۵۰ درصد باقی بماند و در ابتدای بهار به اوج خود برسد.  بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند تورم ترکیه در ماه مه به حدود 56 درصد افزایش می‌یابد و برای بیشتر سال جاری میلادی نزدیک به آن سطح باقی می‌ماند.   

* شکست سیاست اردوغان برای افزایش صادرات

اردوغان معتقد بود پایین آوردن نرخ بهره باعث تشویق مردم به دریافت وام و افزایش سرمایه‌گذاری در تولید و در نتیجه ایجاد اشتغال، رشد تولید و افزایش صادرات می‌شود. بر اساس نظر اردوغان، از آنجا که افزایش صادرات در برابر واردات باعث تقویت نرخ برابری پول ملی می‌شود، نرخ برابری لیر هم بالاخره افزایش خواهد یافت.  در این میان تجربه اقتصادی نشان داده است اگرچه تورم بسادگی بروز می‌کند اما مهار آن بسیار دشوار است. تورم به توده مردم آسیب می‌زند و به جای محبوبیت برای دولت، باعث رویگردانی از آن می‌شود و ادامه تورم به جای تشویق سرمایه‌گذاری، باعث انحراف منابع به سوی فعالیت‌هایی می‌شود که تشدید تورم و تخریب بافت اقتصادی را در پی دارد. سیاست جدید اقتصادی اردوغان به صادرات و اعطای وام اولویت داده است، در حالی که اقتصاددانان و نمایندگان احزاب مخالف او این سیاست را غیرمحتاطانه دانسته‌اند. حال تورم 49 درصدی ترکیه در ماه گذشته میلادی و شکسته شدن رکورد 20 ساله تورم ترکیه بخوبی شکست بلندپروازی‌های اردوغان را نشان داد.  از آنجا که افزایش تورم در ترکیه منجر به کاهش محبوبیت اردوغان شده است، وی برای جلوگیری از کاهش محبوبیت خود اقداماتی برای کاهش نرخ تورم انجام داده است. شاید منطقی‌ترین کار از نظر اقتصادی در چنین وضعیتی افزایش نرخ بهره برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم باشد اما مشکل آنجاست که چنین کاری مغایر با اعتقادات اردوغان است. بنابراین اقدامات او دائما اوضاع را بدتر می‌کند. وی برای جلوگیری از کاهش ارزش لیر اقدام به تزریق ارز به بازار کرد که در چند هفته اخیر باعث بهبود نسبی اوضاع لیر شده است اما با اتمام ذخایر ارزی دیگر این روش نیز برای اردوغان کارساز نخواهد بود. پیش از این «استاندارد ‌اند پورز» (Standard & Poor’s)  یکی از ۳ سازمان بزرگ اعتبارسنجی بین‌المللی، چشم‌انداز اقتصادی ترکیه را به دلیل وضع اقتصادی این کشور از «باثبات» به «منفی» تغییر داده بود. این موسسه هشدار داده بود اگر سیاست‌های دولت، نرخ مبادله لیر را بیشتر تضعیف و چشم‌انداز تورم را بدتر کند و خطر نابسامانی سیستم بانکی را افزایش دهد، این وضعیت ممکن است تغییر کند.  این موسسه اعتبارسنجی اضافه کرده بود: چشم‌انداز منفی، منعکس‌کننده خطرات فزاینده‌ای برای اقتصاد ترکیه طی ۱۲ ماه آینده است. این موسسه به نوسانات شدید ارز و افزایش تورم و سیاست‌های ضد و نقیض مالی ترکیه اشاره کرده بود. 

  ***     نرخ تورم در حوزه یورو  به بالاترین سطح خود در ۲۵ سال اخیر  رسید     

نرخ تورم در ۱۹ کشور اروپایی که از واحد پولی یورو استفاده می‌کنند، به بالاترین سطح خود در ۲۵ سال اخیر رسید. بر اساس آمار رسمی منتشر‌شده، نرخ تورم در حوزه یورو در ماه ژانویه 5.1 درصد بود که رقمی بی‌سابقه است. بانک مرکزی اروپا نرخ تورم میان مدت را ۲ درصد پیش‌بینی کرده بود. «کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا پیش از این گفته بود نرخ بالای تورم موقتی است و دلیل آن برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی و افزایش تقاضا در بازار است. بر اساس گزارش رسمی حوزه یورو، نزدیک به یک سوم افزایش نرخ تورم به ‌دلیل بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی در اروپاست. قیمت گاز و برق در برخی کشورهای اروپایی طی سال جاری تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. 

**************

روزنامه خراسان**

نفت ایران در مرز 89 دلار
فارس - قیمت نفت خام برنت دیروز با 2 دلار افزایش به ۹3 دلار برای هر بشکه رسید.همزمان قیمت نفت ایران نیز با ۳ دلار افزایش به ۸۸ دلار در هر بشکه رسید.
 
رکوردشکنی آمازون، سقوط سنگین فیس بوک
ایسنا - یک روز پس از این که شرکت مادر فیس بوک با بزرگ ترین ریزش یک روزه ارزش بازار در تاریخ خود روبه رو شد، آمازون بزرگ ترین رشد یک روزه ارزش بازار خود را به ثبت رساند. ارزش سهام فروشگاه اینترنتی آمازون به دنبال انتشار گزارش عملکرد سه ماهه بهتر از حد مطلوب این شرکت، روز جمعه 5/13 درصد رشد کرد و ارزش بازار آمازون تا پایان وقت معاملات حدود ۱۹۰ میلیارد دلار افزایش یافت. ارزش بازار آمازون اکنون حدود 6/1 تریلیون دلار است. جهش یک باره ارزش سهام آمازون یک روز پس از ریزش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری ارزش بازار مِتا پلتفرمز روی داد که بزرگ ترین ریزش یک روزه برای یک شرکت آمریکایی بود. 

 

**************

 روزنامه ایران**

جعل عنوان؛ جدیدترین اقدام رسانه‌های زرد

   خبر اول اینکه، خبرگزاری تسنیم نوشت: سایت خبرآنلاین مطلبی به نقل از تسنیم منتشر کرده است که نه روی سایت و نه هیچ یک از حساب‌های خبرگزاری تسنیم در شبکه‌های اجتماعی اثری از چنین خبر و مطلبی نیست و مطلب خبرآنلاین کاملاً جعلی است. پیشتر برخی اکانت های خارج‌نشین که بعضی از آنها توسط منافقین اداره می‌شود با جعل لوگو و نام تسنیم و برخی دیگر از خبرگزاری‌های داخلی، اخبار کذبی را از قول مقامات کشور منتشر می‌‌کردند اما تکرار این رویه توسط یک سایت با گردانندگان مشخص در کشور عجیب است. پس از تذکر تسنیم، این سایت خطای خود را با درج عبارت تسنیم پلاس تکمیل کرد، چه آنکه کانال موسوم به تسنیم پلاس نیز هیچ ارتباطی با تسنیم ندارد و جعل نام تسنیم در راه‌اندازی یک کانال مجهول‌الهویه محسوب می‌شود.

اولین دادگاه سرکرده گروهک تروریستی تندر

  خبر دیگر اینکه،قرار است پرونده جمشید شارمهد در دو دادگاه حقوقی و کیفری رسیدگی بشود و بدین صورت، نخستین جلسه دادگاه حقوقی «سرکرده گروهک تروریستی تندر» امروز برگزار می‌شود. علاوه بر این، دادگاه کیفری مجرم نیز به فاصله یک ماه پس از دادگاه حقوقی برگزار خواهد شد تا اتهامات این فرد مورد رسیدگی قرار گیرد. گروهک تروریستی تندر یکی از گروهک‌هایی است که طی دو دهه گذشته فعالیت خود را تحت عنوان انجمن پادشاهی ایران در راستای منافع رژیم پهلوی آغاز کرد و با رویکرد توهین به مقدسات و انجام حملات تروریستی دست به اقدامات مخربانه زده است.

تخریب بنای اداره فرهنگ، آب منطقه‌ای و محیط زیست در حاشیه رود کرج

  شنیدیم که،پس از دستور رئیس قوه قضائیه در ۲۷ دی ماه مبنی‌بر آزادسازی بستر رودخانه کرج و تخریب بنای مربوط به دستگاه قضا و وزارت نیرو، نوبت به بنای سایر نهادها رسید. صبح دیروز در ادامه اقدامات انجام شده بنای متعلق به یکی از نهاد‌ها تخریب و روند تخریب بنای متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آغاز شد. حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به سایر ساختمان‌هایی که در بستر و حریم رودخانه کرج قرار دارند گفت: به‌صورت کلی متصرفان در دو دسته دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و اشخاص حقیقی جای می‌گیرند. وی با تأکید براینکه نزدیک به ۳ کیلومتر از ۱۶ کیلومتر حریم و بستر دو طرف رودخانه کرج تا به امروز آزاد‌سازی شده است گفت: با اقدامات صورت گرفته نزدیک به ۱۸ درصد آزادسازی انجام شده است.  هریکندی با اشاره اینکه در نهاد‌هایی مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آب منطقه‌ای، قوه قضایی و سازمان حفاظت از محیط زیست تقریباً وارد فاز دوم شدیم و باید ایمن‌سازی صورت گیرد افزود: بعضی از ادارات مانند اداره راه، اداره آب و فاضلاب و نیروی انتظامی هم مقدمات آزادسازی را انجام داده‌اند و امیدواریم تا آخر هفته جاری اکثر ادارات فاز اول یعنی آزادسازی را انجام دهند و بعد از آن بتوانیم وارد مرحله ایمنی‌سازی و نهایتاً ساماندهی شویم.

آزادسازی حریم سواحل در هرمزگان آغاز شد

  با خبر شدیم که، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان عصر دیروز با حضور میدانی در مناطق ساحلی تصرف شده، اعلام کرد که بنا به دستور ریاست محترم جمهوری آزادسازی سواحل در هرمزگان آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، او در این خصوص بیان کرد: مرحله نخست آزادسازی سواحل و رعایت حریم ۶۰متری در بخشی از ساحل بندرعباس آغاز و دیواره غیرمجاز احداث شده در این ساحل تخریب شد. دوستی تصریح کرد: این دیواره بخشی از کمپ اسکان گردشگری بندرعباس در ساحل شرقی این شهر و به وسعت ۶هکتار بود که امروز با رعایت حریم ۶۰ متری آزاد شد. استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به آزادسازی حریم رودخانه‌ها، دریا‌ها و خور‌ها به نفع مردم، تأکید کرد: به همه دستگاه‌هایی که سازه غیرمجاز در حریم دریا و خور‌ها دارند، توصیه می‌شود عملیات تخریب آن را آغاز کنند. مهدی دوستی گفت: آزادسازی سواحل اراده دولت است و بر همین اساس و برای تحقق وعده دولت به نفع مردم اقدام می‌شود.
 
سفارت ایران در کابل خبر داد
صدور روادید جهانگردی همانند روال گذشته
  دست آخر اینکه،  سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در توئیتی از چگونگی روند واسپاری صدور روادید جهانگردی به شرکت‌های سیاحتی افغانستان خبر داد. سفارت کشورمان در توئیتی نوشت: سفارت ایران در کابل اعلام می‌دارد صدور روادید جهانگردی ایران همچون روال گذشته توسط بخش کنسولی انجام می‌گردد؛ روند واسپاری صدور روادید جهانگردی به شرکت‌های سیاحتی افغانستانی تحت بررسی است و متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد. به دنبال افزایش سوءاستفاده‌های شرکت‌های سیاحتی برای گرفتن ویزای جهانگردی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد بازار سیاه و اخذ هزینه‌های هنگفت از مردم، سفارت ایران در کابل اعلام کرده این مسأله در حال بررسی است، اما صدور روادید جهانگردی این کشور همچون گذشته تنها توسط بخش کنسولی این سفارت انجام می‌گردد.
 

**************

روزنامه شرق**

مردم باید به مسئولان وزارت خارجه اعتماد کنند

سیدحسن خمینی: مردم باید به مسئولان وزارت خارجه اعتماد کنند ایسنا: سید‌‌حسن خمینی، سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: همه کسانی که دوستدار مملکت هستند باید به مسئولان مذاکره‌کننده کشور و مسئولان وزارت خارجه آقای امیرعبداللهیان اعتماد کنند. امانت به معنای خیر کشور است. باید منافع و مصالح کشور در نظر گرفته شود و باید به این موضوع توجه داشت که جایگاه مسئولیت، جایگاه خطر‌کردن و داشتن شجاعت لازم است. او افزود: جامعه ما حتما به دوستانی که در این مسند به ایفای مسئولیت مشغول هستند، اعتماد داشته و دارند و ایام گذشته و عملکرد آقای وزیر در سال‌های گذشته ظرفیت ایشان و دوستان ایشان را نشان داده است. مردم به‌حق انتظاراتی دارند. مردم باید اعتماد کنند، پشتیبانی کنند، به دلسوزی مسئولان مربوطه در این زمینه اعتماد داشته باشند تا بتوانیم از گردنه‌هایی که دشمنان برای ما ایجاد می‌کنند، عبور کنیم.

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات