صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۳۹

نقش ویژه جهادسازندگی و بسیج در محرومیت زدایی و سازندگی

بر همین اساس انقلاب اسلامی خود دستگاه‌هایی را به‌وجود آورد که در ذاتشان حرکت و جوشش انقلابی، سریع و جهادی وجود داشت. جهاد سازندگی، سپاه و بسیج جزو همین دستگاه‌های پویا و فعال در مسیر سازندگی و آبادانی کشور بو

نگاهی واقع بینانه و منصفانه به واقعیات کنونی جامعه ما و مقایسه آن با وضعیت قبل از انقلاب و سایر کشورهای مشابه، بیانگر این حقیقت است که نظام اسلامی علی رغم وجود موانع و محدودیت های تاریخی و ساختاری داخلی و بین المللی و مشکلات ناشی از وقوع انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و ... دستاوردها و نتایج بسیار مثبت و چشمگیری در عرصه های مختلف؛ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و تکنولوژیکی، نظامی و... داشته است.
 این روزها بیش از هر زمان دیگری، دشمن به دنبال سیاه نمایی است؛ دشمنی که بارها و بارها در عرصه‌های مختلف از انقلاب اسلامی تا جنگ تحمیلی، از میدان تحریم‌ها تا جنگ اقتصادی و سیاسی از ایران اسلامی رو دست خورده و بازنده کارزار نابرابری که خود به راه انداخته شده است، به دنبال چاره دیگری است تا ایران اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را از پای درآورد و بلکه از میدان به در کند. حالا که از هر دری وارد شده شکست خورده، می‌خواهد با سیاه نمایی و اینکه انقلاب ایران از ابتدا تاکنون دستاوردی نداشته و نسبت دادن همه آنچه با تلاش شبانه روزی جهادگران انقلابی برای کشور به دست آمده به رژیم طاغوتی پهلوی که جز چپاول ثروت‌های ملت کاری نکرد، دشمنی خود و ناکامی هایش را از طریق دیگری به نمایش بگذارد.
 
برخلاف آنچه دشمن به دنبال آن است باید گفت انقلاب اسلامی نقطه مقابل خیلی از انقلاب‌هایی بود که در دنیا رخ داد چنانچه خیلی از انقلاب‌ها پس از پیروزی از جوشش و تحرک و پیشرفت باز می‌مانند اما انقلاب ایران زیر بنای ساختاری عظیمی برای نیل به سازندگی و کسب دستاوردهای اقتصادی بسیاری را بنا نهاد.
 
روایتی از دستاوردهای انقلاب در مقابل محرومیت های دوران پهلوی
آمارها و شاخص‌هایی که از پیش از انقلاب و بعد از انقلاب وجود دارد حکایت‌های بسیاری از دستاوردهای انقلاب در عرصه‌های مختلف را روایت می‌کند. توسعه زیرساخت‌ها، رهایی از وابستگی به خام فروشی نفت، مسئله تولید ثروت و خودکفایی و توزیع عادلانه ثروت در جامعه از جمله دستاوردهای اقتصادی است که می ‌توان برای انقلاب اسلامی ایران برشمرد.
 
نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی دوران پهلوی بیانگر این واقعیت است که علی‌رغم اینکه رژیم پهلوی به پشتوانه دلارهای نفتی و حمایت‌های گسترده بیگانگان و سیل کالاهای مصرفی و تجملاتی از خارج به داخل ایران توانسته بود وضعیت اقتصادی بخش‌هایی از کشور خصوصا گروه‌های وابسته به قدرت و یا مناطق مرفه‌نشین و شهری را خوب جلوه دهد. اما نگاهی دقیق‌تر به ساختارها وبرنامه های اقتصادی و نحوه عملکرد مدیریت کلان کشور در این زمینه و وضعیت اکثر طبقات زیرین جامعه همگی حکایت از اوضاع رو به وخامت و منفی اقتصاد کشور در آن دوران دارد؛ دورانی که اکثر روستاهای ایران از آب آشامیدنی بهداشتی و برق و راه محروم بودند و در حاشیه تهران حلبی‌آباد روئیده بود.
 
اما یافته‌ها نشان می‌دهد که دستاوردهای انقلاب در توسعه‌ها و در مقایسه با شرایط قبل از انقلاب بسیار خوب و در مواردی چشمگیر بوده است، به خصوص در توسعه آب، برق، تلفن، گازرسانی به شهرها و روستاها، ساخت مسکن مستحکم و توسعه راه‌ها به ویژه در مناطق روستایی و محروم؛ دستاوردهای اقتصادی در حوزه کشاورزی، خودکفایی و رشد درون زای برخی صنایع  هم جدی بوده است.
 
همچنین پس از انقلاب در توزیع درآمد و کاهش فاصله بین نقاط شهری و روستایی تحولات اساسی رخ داده است، هرچند براساس برخی شواهد پس از جنگ و طی سالیان اخیر، با بازگشت به فرهنگ اشرافی فاصله درآمدی اقشار ضعیف و ثروتمند افزایش پیدا کرده است اما یکی از آرمان‌های والای انقلاب تلاش در مسیر کاهش فاصله طبقاتی در میان اقشار جامعه و توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی بوده است.
 
نقش ویژه جهادسازندگی و بسیج در محرومیت زدایی و سازندگی
بر همین اساس انقلاب اسلامی خود دستگاه‌هایی را به‌وجود آورد که در ذاتشان حرکت و جوشش انقلابی، سریع و جهادی وجود داشت. جهاد سازندگی، سپاه و بسیج جزو همین دستگاه‌های پویا و فعال در مسیر سازندگی و آبادانی کشور بود.
 
 پس از سقوط رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فرهنگ، اقتصاد، سیاست، امنیت، صنعت، تجارت، آموزش، کشاورزی و عمران خصوصا در مناطق روستایی و عشایری نیاز به تحولی بنیادین و رویکردی متعالی داشتند که نهادهای انقلابی هر یک با به دوش گرفتن رسالتی در جهت رفع این کاستی وارد عمل شدند.  جهاد سازندگی یکی از اساسی‌ترین و مهمترین کارکردها را نسبت به حفظ و استمرار انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های متعالی آن، یعنی محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، روستایی و عشایری و نیز ترمیم خرابی‌های به جا مانده از رژیم ستم شاهی طاغوت را بر عهده گرفت.

جهاد سازندگی از جمله سازندگی‌های پس از پیروزی انقلاب است. این نهاد مردمی که در آغاز در مناطق روستایی و شهری با هدف رفع محرومیت این مناطق در گروه‌های کاملا مردمی بوجود آمد، در مدت کوتاهی توانست خدمات بسیار ارزنده‌ای را در روستاها انجام دهد. با شروع جنگ تحمیلی این نهاد به همراه نیروهای مردمی وارد جنگ شد و با خلوصی که در اعضای این نهاد بود توانست نقش کلیدی در پیروزی دفاع مقدس ایفا کند.
 
همچنین پس از پیروزی انقلاب امام (ره)  با تاسیس بسیج و سپس رهنمودهای خود یک الگوی جدید و روحیه نوین را در اداره جامعه معرفی کرد؛ این الگو در جنگ با تقدیم بیش از 85هزار بسیجی، خوش درخشید و بعدها هم در عرصه سازندگی و جنگ نرم به یکی از بازوهای پرتوان انقلاب اسلامی در مبارزه با دشمنان قسم خورده این آب و خاک تبدیل شد و حالا هم در عرصه‌های مختلف علمی، ‌اقتصادی، جهادی و ... معجزه آفرین است.
 
نگاهی واقع بینانه و منصفانه به واقعیات کنونی جامعه ما و مقایسه آن با وضعیت قبل از انقلاب و سایر کشورهای مشابه، بیانگر این حقیقت است که نظام اسلامی علی رغم وجود موانع و محدودیت های تاریخی و ساختاری داخلی و بین المللی و مشکلات ناشی از وقوع انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و... دستاوردها و نتایج بسیار مثبت و چشمگیری در عرصه های مختلف؛ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و تکنولوژیکی، نظامی و... داشته و همچنان این دستاوردها ادامه دارد و شاهدیم امروز ایران اسلامی به چنان درصدی از پیشرفت در حوزه هسته ای و موشکی رسیده است که دشمنان قسم خورده این انقلاب را به وحشت انداخته است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
علی اصغرکریمی
United States of America
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
1
سلام
در قانون برنامه و بودجه شیوه جهادی باید جایگزین روش سرمایه داری - پیمانکاری شود. ان شاءالله
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات