صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۰۰

تفاوت در رفتار غرب/ خون ما و خون آنها

بحران اوکراین و درگیری نظامی بین این کشور با روسیه بدون شک پیامدها و تاثیراتی را در جاهای مختلف دنیا خواهد گذاشت.

بحران اوکراین و درگیری نظامی بین این کشور با روسیه بدون شک پیامدها و تاثیراتی را در جاهای مختلف دنیا خواهد گذاشت. اتحادیه اروپا و غرب که رابطه مستقیمی با این بحران دارند، تحت ثاتیر این بحران خواهند گرفت. از طرفی اروپا و آمریکا در تلاش اند تا بتوانند با کمترین هزینه بر این بحران نیز تاثیر گذار باشند.

به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران حوزه روابط بین الملل جنگ اوکراین آزادی عمل کشورهای اروپایی و آمریکا را در جهان نسبت به قبل محدود خواهد کرد و رویکرد ضد انسانی و تبعیض آلود آنها را نیز بر ملا خواهد ساخت.  به بیانی دیگر جوامع انسانی از رویکرد دوگانه غرب در موضوعات مختلف و روایت سازی دروغین آنا از طریق رسانه های خود، آگاهی و اطلاعات بیشتری را کسب خواهند کرد. 
غرب دریافته است که هر اقدامی که از این به بعد در جهان انجام خواهند داد، با واکنش هایی مواجه خواهد شد و این بمعنی پایان تک قطبی در جهان است. حال که علل ریشه حمله روسیه به اوکراین بررسی می شود، دلیل اصلی آن را رویکرد تهاجمی غرب و تلاش برای ناامنی کشورها در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی  و ...  می باشد.
رفتار غرب در قبال کشورها و تمدن های دیگر همواره خارج از چارچوب و قواعد بین المللی و انسانیت است که هیچگونه توجیهی برای آن نمی توان پیدا کرد جز اینکه آن رفتارها را در ضدیت با جامعه بشری ارزیابی نمود. رفتاری غیر انسانی غرب با کشورهای خارج از دایره تمدنی غرب، نشان می دهد که کشورهای مدعی همچنان درگیر "نژادپرستی"  هستند. در واقع ارزیابی رفتار غرب نشان می دهد که غرب  از دریچه نژاد پرستی تحولات بین المللی را تحلیل و رفتار می کند.

خون ما و خون آنها
چارلی داگاتا، خبرنگار خارجی ارشد CBS NEWS که از سال 2011 در لندن مستقر است، در حال گزارش از کی یف پایتخت اوکراین بود که واقعیت نگاه غربی ها را نسبت به مسائل مختلف جهان را آشکارتر کرد. وی گفت: " با تمام احترام باید بگویم اوکراین مکانی مانند عراق یا افغانستان نیست که چندین دهه شاهد درگیری های نظامی در آنها بوده ایم. این یک شهر نسبتا متمدن و اروپایی است. شهری که انتظار وقوع جنگ را در آن ندارید یا امیدورار نیستید که چنین اتفاقی در آن بیفتد".  وصف تمدن به اصطلاح اروپایی با روحیه" نژاد پرستی" از زبان داگاتا در سال 2022 نشان می دهد که غرب همچنان درگیر تفکرات "وحشی گری" سه قرن پیش است.
در سال 1897 میلادی، لئوپولد دوم، پادشاه بلژیک تعداد 267 بومی سیاه پوست آفریقایی را از کنگو به کشورش آورد. دستور داد تا یک دهکده شبیه سازی شده آفریقایی برای آنها در بیرون شهر بسازند و آنها را در آنجا قفل و زنجیر کرد و در قفس قرار داد و سپس آنجا را به محلی برای نمایش آفریقایی ها تبدیل کرد. مردم متمدن اروپایی بلیط می خریدند و با حفظ فاصله به تماشای  این موجودات  عجیب ! و غریب! می رفتند. بعد ها کشورهای اروپایی دیگر نیز یاد گرفتند و چیزی به بنام باغ وحش انسانی شهرت گرفت. در لندن، پاریس،  میلان، هامبورگ و ... به راه افتاد.
طبق تاریخ لئوپولد حدود ده میلیون کنگویی را کشت ولی در کمال تعجب سالها مجسمه وی  بر بالای شهر در بلژیک بود. این نوع نگاه نشان می دهد که بین خون اروپایی و خون آفریقایی در نگاه غربی ها تفاوت وجود دارد.

جنگ در همه جا محکوم است
جنگ و استفاده از زور برای حل اختلافات در هر جای دنیا باشد، امری مذموم و غیر قابل تایید است. شورش آل سعود علیه مردم بیگناه یمن، جنگ افغانستان، جنگ لیبی و ... نیز باید به اندازه بحران اوکراین باید محکوم شود ولی مجوز تمدن غرب به تجاوزات آمریکا و ... به کشورهای آسیایی و آفریقایی نشان از رویکرد دوگانه در غرب است. هیچگاه فراموش نمی شود که وقتی در سال 2003 عراق مورد اشغال آمریکا و متحدان آن قرار گرفت، با عنوان "تلاش برای صلح" در بین رسانه های غرب مطرح شد و افکار عمومی دنیا را براساس "دروغ " قانع کردند. در واقع به غیر از بحران اوکراین، هیچ کشور متجاوزی (عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا) مورد شدیدترین تحریم ها قرار نگرفت و هیچگاه به خون کودک یمنی رسانه ای نگریست.

نتیجه گیری
عده ای در داخل کشورمان با پیشینیه غرب گرایی، جمهوری اسلامی را محکوم به حمایت از جنگ اوکراین می کنند. این در حالی است که ایران همواره مخالف جنگ بوده است و در این زمینه نیز هیچگونه تبعیضی را برخلاف غرب نسبت به جنگ ندارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این زمینه فرمودند: "برخلاف مواضع دوگانه غربی‌ها موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت با جنگ و تخریب در همه مناطق دنیا است و علاج بحران اوکراین و قضاوت درباره آن را منوط به شناخت ریشه‌های واقعی آن می‌دانیم." 

متاسفانه عده ای در داخل کشورمان به رفتار بحران سازی آمریکا هیچ توجهی نمی کنند و از اینرو به رفتارغرب هیچ توجهی نمی شود. بحران سازی رویکرد ثابت آمریکا در جهان است که آن تغذیه می کند. بحران سازی در عراق با ایجاد داعش، بحران سازی در یمن، بحران سازی در اوکراین از طرق ناتو و ... نشان می دهد که دنیا بدون دخالت آمریکا امن تر است و جنگی نیز وجود نخواهد داشت.

نگاه جمهوری اسلامی ایران به جامعه بشری برگرفته از یک اصول ثابت است:

 بنی‌آدم اعضای یکدیگرند                                 که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار                           دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی                            نشاید که نامت نهند آدمی


 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات