صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۱۷

آیا غرب قادر به حذف روسیه از شبکه سوئیفت است؟

عطا بهرامی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با «راهبرد معاصر» در خصوص امکان تحریم روسیه در سوئیفت از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی گفت: غربی ها به دلایل مختلفی نمی‌توانند تحریم سوئیفت را به سادگی بر روسیه تحمیل کنند. آنها نه نظام بانکی روسیه، بلکه چند بانک نسبتا کم اهمیت روسی را تحت تحریمهای سوئیفت قرار دادند.

یکی از راه های شناخته شده دنیای غرب با مخالفان خود استفاده از ابزار تحریم های اقتصادی است. تحریم هایی که پیشتر برای ایران و بر روی چندین کشور مختلف جهان استفاده شده است. نوک پیکان تحریم های آمریکا و اروپا با حمله روسیه به اوکراین متوجه روس‌ها شده است. تهدیداتی چون بستن سوئیفت بر روی روسیه نیز یکی از محورهای تهدید است.
در خصوص امکان تحریم روسیه در سوئیفت از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی گفت: غربی ها به دلایل مختلفی نمی توانند تحریم سوئیفت را به سادگی بر روسیه تحمیل کنند. آنها نه نظام بانکی روسیه، بلکه چند بانک نسبتا کم اهمیت روسی را تحت تحریمهای سوئیفت قرار دادند.
وی افزود: غربی ها به دلیل وابستگی به واردات نفت و گاز از روسیه به سادگی نمی توانند نظام بانکی روسیه را تحریم کنند. بخش زیادی از گاز و نفت بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی از طریق روسیه تامین می شود. هر گونه تحریم نظام بانکی روسیه، پرداخت‌های اروپا بابت خرید نفت و گاز را مشکل می کند، از این جهت تحریم سوئیفت روسیه، شدنی نیست.
عطا بهرامی به امکان حذف دلار از تبادلات تجاری در صورت تحریم روسیه نیز اشاره کرد و گفت: اگر روسیه در سوئیفت تحریم شود، غربی ها به دنیا پیام داده اند که هر آن امکان تحریم شما نیز وجود دارد، لذا آنها را به سمت نظام هایی غیر دلار محور سوق می دهند. این مسئله  به امکان حذف دلار در تبادلات جهانی کمک می کند و قطعا برای آمریکا بسیار خطرناک است. اروپایی ها به دلایل مختلف مانع بزرگی در برابر تحریم سوئیفت روسیه هستند. آلمان با ادعای حمایت از حقوق بشر و مباحث مدنی، مخالف تحریم سوئیفتی روسیه است، در حالی که غربی های مدافع حقوق بشر، زمان تحریم سوئیفتی ایران، درباره حمایت از حقوق بشر دچار فراموشی مزمن شده بودند!
وی سوئیفت روسی را عامل موثری در رفع تحریم های دلاری غرب دانست و تاکید کرد: با سوئیفت روسی، عملا ساختار دلار محور تا حدودی کنار گذاشته می شود و دنیای غرب و آمریکا از این موضوع لطمه می بیند. تحریم زمانی موثر است که از آن به صورت لیزری استفاده شود. تحریم کشورهای مختلف راه را برای رفتن به سراغ ایجاد سیستم های دیگری که با نظام دلاری کاری نداشته باشد، باز می کند. این موضوع باعث راه اندازی سوئیفت چین شد و  چین و روسیه را با هم پیوند زد.
این اقتصاددان با تاکید بر اینکه «روس ها در کامودیتی‌ها، تامین کننده مهمی در پتاس مورد نیاز جهان هستند» اظهار داشت:  روسیه و اوکراین 25 درصد گندم دنیا را تامین می کنند. روسیه سرزمین پهناوری است که بسیاری از پروازهای بین المللی از این مسیر رد می شود، لذا تحریم روسیه بسیار سخت و پیامدهای نامطلوبی برای جهان دارد. ضمن اینکه در تحریم کشوری مثل ایران، نشان داده شده تحریم از قابلیت های خود افتاده است، لذا روسیه قابل تحریم نیست، چرا که روسیه اولین تولید کننده نفت دنیاست و طبیعتا تامین نفت دنیا در نبود روسیه به راحتی قابل جبران نیست.
وی به آمادگی و پیش بینی امکان تحریم سوئیفت از سوی مقامات مسکو  اشاره کرد و گفت: در صورتی که حتی روسها تحت تحریم سوئیفت قرار بگیرند، بخش بزرگی از نیازهای خود را با تهاتر حل می کنند. منتهی روسها نسبت به مسائل آگاه بودند و با شناخت از مختصات دنیا، از چهار، پنج سال گذشته، پیش بینی هایی بابت وقوع این مسائل داشتند که پیام رسان روسی را ایجاد کردند. پیام رسانی که اینک  پنجاه کشور عضو آن است و ایران، آخرین کشور پیوسته به سوئیفت روسیه است. قطعا سایر کشورهایی که نگران تحریم های آمریکا و اروپا هستند، نیز به این جمع اضافه می شوند، به همین خاطر تحریم گزینه ضعیف و خفیفی نسبت به بیست سال پیش است. ضمن اینکه آقای پوتین تاکید کرد ما هنوز بخشی از اقتصاد جهانی هستیم لذا گسیختن پیوندهای اقتصادی با روسیه ساده نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات