صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۳۸

تحولات بحران اوکراین در 24 ساعت گذشته

رئیس شورای اروپایی: باید هر کاری برای تاثیرگذاری بر روسیه انجام شود
"چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی در گفتگو با نشریه "دی سایت" آلمان اعلام کرد: ما در جنگ نیستیم، روسیه جنگ اوکراین را آغاز کرده است.
وی همچنین از حمایت اروپا از مقاومت در برابر این حمله و تاثیرات آن بر این اتحادیه سخن گفته و تاکید کرد: باید هر کاری برای تاثیرگذاری بر رفتارهای روسیه انجام شود.


نابودی بیش از 90 هواپیمای ارتش اوکراین
سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: از آغاز عملیات ویژه تاکنون، نیروهای مسلح روسیه 93 هواپیما را در زمین و هوا منهدم کردند.
به گفته کوناشینکوف، 69 هواپیمای مستقر در زمین و 24 هواپیما در هنگام پرواز منهدم شدند.
ارتش روسیه همچنین صبح روز یکشنبه حمله‌ای با استفاده از سلاح‌های دقیق دوربرد آغاز کرد و فرودگاه نیروی هوایی اوکراین در شهر استاروکنستانتینوف را منهدم کرد.‎

شمار زیرساختارهای نظامی نابود شده در اوکراین به بیش از 2200 رسید
سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت که از آغاز عملیات ویژه، نیروهای مسلح روسیه در مجموع 2 هزار و 203 تاسیسات زیرساختارهای نظامی اوکراین را منهدم کرده‌اند.
به گفته وی، در جریان این عملیات 76 پست فرماندهی و مرکز ارتباطی نیروهای مسلح اوکراین، 111 سامانه انواع موشک‌ها و پدافند ضدهوایی و 71 ایستگاه رادار مورد اصابت قرار گرفته و از کار افتاده‌اند.

ابراز تأسف سفیر روسیه از اظهارات غیرمسئولانه مقامات آمریکایی
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده امروز در پاسخ به سئوالات رسانه ها در خصوص اظهارات یکی از قانونگذاران آمریکایی یادآور شد که متاسفانه "ریک اسکات"، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا (از ایالت فلوریدا)، که ورود نیروهای آمریکایی به اوکراین را رد نکرده، اساساً خواستار درگیری مستقیم بین دو قدرت‌ بزرگ هسته‌ای شده است.
آنتونوف گفت: «لفاظی ضدروسی در ایالات متحده دیگر به حد پوچی رسیده است. احساس می شود که سیاستمداران محلی به طور کامل مفهوم اظهارات خود را درک نمی کنند. شعارهای شنیده شده در واشنگتن بیش از پیش غیرمسئولانه تر، تحریک آمیزتر و مهمتر از همه - بسیار خطرناک برای امنیت بین‌الملل شده است. سناتور اسکات در واقع خواستار درگیری مستقیم بین بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای جهان است. به سختی قابل باور است که تلاش برای مداخله مسلحانه خارجی در عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین می‌تواند منجر به چه پیامدهای بی‌سابقه‌ای شود.»
سفیر روسیه افزود: ما از قانونگذاران ایالات متحده می خواهیم که به جای اظهارات پوچ روس هراسانه و تحریک آمیز، به عقل سلیم خود بازگشته و وارد گفتگو شوند.‎

هشدار برلین درباره تاثیرات تشدید تحریم‌ها علیه روسیه
وزیر حمل و نقل آلمان درباره محدودیت‌ها در بخش لجستیک کشورش در سایه تحریم‌ها علیه روسیه هشدار داده و گفت: جنگ در اوکراین به طور قابل توجهی لجستیک در آلمان را مختل کرده است.
وی همچنین گفت: اگر کشوری به بزرگی روسیه تحت چنین تحریم‌های شدیدی قرار گیرد، برای ما تأثیر خواهد داشت. ثابت نگه داشتن زنجیره تامین مواد اولیه و قطعات یدکی در این شرایط یک چالش است.
این مقام آلمانی همچنین گفت: محدودیت در حمل و نقل هوایی به این معنی است که کالاهای کمتری می توانند حمل شوند. وی ادامه داد: هواپیماهای باری از چین اکنون باید در اطراف روسیه پرواز کنند که این امر به نفت سفید بیشتری نیاز دارد که به نوبه خود هواپیما را سنگین‌تر می‌کند و دامنه بار را کاهش می‌دهد. تحریم ها در صنعت خودرو به اولین کاهش تولید منجر شده است. ‎

بلینکن به مولداوی می‌رود
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای رایزنی با مقامات مولداوی به این کشور سفر می‌کند.
وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که بلینکن امروز (یکشنبه)  با "ناتالیا گاوریلیتا"، نخست وزیر مولداوی دیدار خواهد کرد. سپس ملاقاتی با "مایا ساندو"، رئیس جمهور مولداوی و "نیکو پوپسکو"، وزیر امور خارجه این کشور برنامه ریزی شده است. این مذاکرات با محوریت جنگ اوکراین انجام می شود. ‎

انگلیس مدعی شد: روسیه به مناطق پرجمعیت اوکراین حمله می‌کند
اطلاعات نظامی انگلیس در گزاشی مدعی شد که روسیه در جنگ اوکراین به مناطق پر جمعیت حمله می کند.  بر اساس این ادعا اهداف مسکو شامل شهرهای خارکیف، چرنیهف و ماریوپل است.‎
سازمان ملل: تعداد پناهندگان از یک منطقه جنگی اروپا تا به حال با این سرعت افزایش نداشته است
"فیلیپو گراندی" کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با اعلام اینکه تا پایان هفته حدود 1.5 میلیون اوکراینی به دلیل حمله روسیه از این کشور فرار خواهند کرد گفت: از پایان جنگ جهانی دوم، تعداد افرادی که از یک منطقه جنگی در اروپا فرار می کنند، هرگز به این سرعت افزایش نیافته است.

بازگشایی مجدد کریورهای بشردوستانه در ماریوپل و والنوواخ
مقامات نیروهای مردمی منطقه دونتسک اعلام کردند که کریدورهای بشردوستانه در دو شهر ماریوپل و والنوواخ از صبح امروز، یکشنبه دوباره بازگشایی شدند و تا این لحظه 8 تن از ساکنین از آنها خارج شدند.‎
وزارت کشور اوکراین: امروز روز سختی برای اهالی کی‌یف خواهد بود
وزارت کشور اوکراین در دهمین روز از جنگ روسیه علیه این کشور و رسیدن نیروهای روسیه به اطراف شهر کی‌یف گفت که امروز روز سختی برای اهالی این شهر خواهد بود و این نیروها از محورهای «اربین»، «بوچا» و «گوستومیل» حملاتی انجام می‌دهند.

اطلاعات انگلیس: مقاومت اوکراینی‌ها همچنان روس‌ها را غافلگیر کرده است
رویترز به نقل از سازمان اطلاعات انگلیس مدعی شد که قدرت مقاومت اوکراینی‌ها همچنان روس‌ها را غافلگیر کرده است و حملات اوکراینی‌ها در خطوط امداد پیشروی روس‌ها را کند کرده است.

انتقاد شدید فرانسه از برخورد نامناسب انگلیس با پناهندگان اوکراینی
"جرالد دارونین"، وزیر کشور فرانسه، همتای بریتانیایی خود را به "عدم انسانیت" نسبت به آوارگان جنگی از اوکراین متهم کرد. وی در نامه‌ای به همتای بریتانیایی خود "پریتی پاتل"، از برخورد «کاملاً نامناسب» مقامات بریتانیا با پناهندگانی که به کاله در شمال فرانسه رسیده بودند، شکایت کرد.
در چند روز گذشته 400 پناهجوی اوکراینی به پاسگاه مرزی کاله رسیده‌اند. از 150 نفر از آنها خواسته شد به پاریس یا بروکسل بروند و برای درخواست ویزا به کنسولگری بریتانیا در آنجا مراجعه کنند.
دارونین خواستار آن شد که بریتانیا خدمات کنسولی واقعی را در کاله ارائه دهد.

اوکراین ممکن بود ظرف چند ماه کشوری هسته‌ای شود
یک مقام آگاه دولتی در روسیه امروز فاش کرد که کی‌یف برای ایجاد تاسیسات غنی سازی اورانیوم به شرکت‌های خارجی روی آورده بود و طرح "اوکراین هسته‌ای" می توانست ظرف چند ماه به واقعیت تبدیل شود.
به گفته وی، اوکراین پلوتونیوم با کیفیت لازم برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود را از خارج دریافت کرده است و دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم این کار بدون مشارکت ایالات متحده امکان پذیر نبوده است.
این مقام افزود، کی‌یف تصمیم گرفت اسناد مربوط به برنامه هسته‌ای خود را از بین ببرد یا آنها را به شهر لووف منتقل کند.‎

برلین: هدف مشترک ما پایان هر چه سریع‌تر جنگ در اوکراین است
"استفن هبستریت"، سخنگوی دولت آلمان بعد از مذاکرات 90 دقیقه‌ای "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان با "نفتالی بنت"، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برلین اعلام کرد که این گفتگو بر نتایج مذاکرات بنت با پوتین در مسکو تمرکز داشت.
در این پیام توئیتری آمده است: توافق شد در این زمینه در ارتباط نزدیک باقی بمانیم. هدف مشترک پایان هر چه سریعتر جنگ در اوکراین است. ما با تمام توان روی آن کار خواهیم کرد.
 بنت پیش از این به مدت سه ساعت در مسکو با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه صحبت کرده بود.

بلاروس گزارش مربوط به حضور چتربازان خود در اوکراین را تکذیب کرد
وزارت دفاع بلاروس اطلاعات مربوط به حضور نیروهای چترباز این کشور در خاک اوکراین را تکذیب کرده و یادآور شد که تمام نظامیان بلاروسی در داخل این کشور هستند.
طبق این اطلاعات، پیشتر اخباری در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، مبنی بر اینکه چتربازان بلاروس در نزدیکی شهرهای ژیتومیر، خارکوف، و در نزدیکی کی‌یف دیده شده‌اند.
وزارت دفاع بلاروس تاکید کرد که تمامی نیروهای مسلح در خاک بلاروس مستقر بوده و وظایف خود را مطابق با مأموریت تعیین شده توسط فرمانده کل نیروهای مسلح انجام می‌دهند.

طرح آمریکا برای انتقال جنگنده به اوکراین از طریق لهستان
آمریکا و لهستان درحال بررسی طرحی هستند که طبق آن هواپیمای جنگنده مورد نیاز اوکراین را تامین کنند.
4 مقام آمریکایی به پولیتیکو گفتند که دو کشور درحال مذاکره هستند تا در نتیجه آن لهستان جنگنده‌های میگ-29 خود را به اوکراین داده و در مقابل هواپیماهای آمریکایی دریافت کند.

گفتگوی تلفنی چاووش‌اوغلو و لاوروف
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. بحران اوکراین محور این گفتگو بوده اما جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

آمریکا به دنبال جایگزین برای زلنسکی است
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع دولتی غربی نوشت که واشنگتن و متحدانش به دنبال یافتن فردی جایگزین برای ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در صورت کشته یا بازداشت شدن او هستند.
بر اساس این ادعا، جنگ روسیه علیه اوکراین مقامات آمریکایی را بر آن داشته است که بر متحدان روسیه بیش از پیش تمرکز کنند. منابع ادعایی این روزنامه گفتند که مسئولان آمریکایی اخیرا به ونزوئلا رفته‌اند تا بررسی کنند که کاراکاس آماده است از روابط خود با روسیه صرف نظر کند یا نه.

شنیده شدن صدای چند انفجار در کی‌یف
صبح امروز یکشنبه رسانه‌‌ها از شنیده شدن چند انفجار در شهر کی‌یف اوکراین خبر دادند.
پوتین دستور داد تا فهرست کشورهای "غیر دوست" روسیه تهیه شود
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه به دولت دستور داد تا سریعاً فهرستی از کشورهایی که «اقدامات غیردوستانه‌ای» علیه شرکت‌ها و شهروندان روس انجام داده‌اند، تهیه کند.
کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت فدراسیون روسیه موظف شده ظرف دو روز فهرستی از کشورهای خارجی را که اقدامات غیردوستانه علیه فدراسیون روسیه، اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی روسیه انجام می‌دهند، تعیین کند».
طبق این دستور به ویژه کشورهایی که تحریم‌های علیه روسیه اعمال کرده‌اند، "کشور غیر دوست" درک می شوند. این فرمان همچنین خواستار اتخاذ اقدامات اقتصادی برای اطمینان از ثبات مالی فدراسیون روسیه شده است.
در حال حاضر، فهرست کشورهای غیردوست فدراسیون روسیه شامل جمهوری چک و ایالات متحده است.

پوتین خواستار تسهیل ورود مردم دونتسک، لوهانسک و اوکراین به خاک روسیه شد
دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز شنبه فرمانی را امضا کرد که ورود اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت از خاک مناطق خودخوانده لوهانسک، دونتسک و اوکراین به خاک فدراسیون روسیه و اقامت و خروج آنها از این کشور را تسهیل میکند.
طبق این دستور، از تاریخ 5 مارس سال 2022 (14 اسفند ماه)، اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت از سرزمین های لوهانسک، دونتسک و اوکراین می توانند بدون روادید و تنها با مدرک شناسایی معتبر وارد خاک فدراسیون روسیه شده و این کشور را ترک کنند.
پوتین همچنین به وزارت امور خارجه روسیه دستور داد تا در تعامل با نمایندگی‌های دیپلماتیک و دفاتر کنسولی کشورهای خارجی اطمینان حاصل کند که شهروندان خارجی و افراد بدون تابعیت بتوانند به روسیه بازگردند.

اوکراین در دور دوم گفتگوها قابلیت مذاکره خود را نشان داد
لئونید اسلوتسکی، یکی از اعضای هیئت روسی و رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی، یادآور شد که طرف اوکراینی در دور دوم مذاکرات با فدراسیون روسیه که روز پنجشنبه برگزار شد، توانایی مذاکره خود را نشان داد. او گفت: آنها می‌دانند که اینجا زندگی مردم مطرح است و این اولویت مشترک ماست. حداقل در جریان مذاکرات اینطور بود.
اسلوتسکی تأیید کرد که دور سوم مذاکرات واقعاً قرار است در روز دوشنبه 7 مارس، 16 اسفند ماه، برگزار شود. این مقام پارلمانی یادآور شد که مذاکره کنندگان از طرف اوکراینی باید اقدامات خود را هم با رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی و هم با شرکای غربی خود هماهنگ کنند، برای اینکه آنها افراد کاملاً وابسته به غرب هستند. در عین حال همه آنها افرادی کاملاً با تجربه و شرکای خوبی برای مذاکره هستند.

محکومیت تحویل سامانه‌های موشکی غربی به اوکراین
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه تحویل سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل توسط انسان و سامانه‌های موشکی ضدتانک به اوکراین را محکوم کرد.
به گفته وی، سازمان‌دهندگان این تحویل‌ها نمی‌توانند تهدید فزاینده افتادن این سلاح‌های با دقت بالا به دست عناصر و باندهای تروریستی نه تنها در اوکراین، بلکه در کل اروپا را درک کنند. به عقیده وی، رسیدن این نوع تسلیحات به چرخش سایه و به دست شبکه‌های تروریستی فقط موضوع زمان است. پایتخت‌های غربی به شدت تعدادی از توافقات بین المللی با هدف به حداقل رساندن خطر افتادن تسلیحات پیشرفته به دست عناصر تروریستی و جنایتکار را نادیده می‌گیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با متهم کردن کشورهای غربی به "گسترش" گسترده خطرناک ترین سلاح‌ها در سراسر جهان، از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو خواست که به منظور جلوگیری از خطرات عظیم این اقدام برای غیرنظامیان، «پمپاژ» سهل انگارانه رژیم غیرقابل دوام کی‌یف با جدیدترین سیستم‌های تسلیحاتی را متوقف کنند.

هشدار وزارت خارجه روسیه به کشورهای حوزه دریای بالتیک
به گفته ماریا زاخارووا، وزارت امور خارجه روسیه به جمهوری‌های لیتوانی، لتونی و استونی در خصوص مسئولیت راه اندازی "روان پریشی ضدروسی" هشدار داد. وی یادآور شد که روسیه از مقامات این کشورها خواسته تا اقدامات فوری را برای محافظت از نمایندگی‌های روسیه و کارکنان آنها در خارج از کشور انجام دهند.

انتقاد زاخارووا از سکوت طولانی غرب درباره بحران دونباس
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین برای جامعه جهانی یک شوک بود، زیرا موضوع مناقشه نظامی در دونباس برای سال‌ها در سکوت باقی مانده بود.
زاخارووا توضیح داد:«‌"تقریبا برای همه در جهان، بر اساس این واقعیت که رسانه‌های آنها رویدادهای پیرامون درگیریها در دونباس را نشان نمی دهند، این عملیات واقعاً یک شوک بود. آنها نمی دانستند که در آنجا جنگ بوده، نمی فهمند چرا باید چیزهایی که ندیدند را باور کنند. واکنش کنونی از این جهت است.»
این دیپلمات یادآور که رسانه‌های غربی موضوع بحران در شرق اوکراین را تحریف کرده و منحصراً از کی‌یف رسمی حمایت و کلامی از قربانی شدن مردم منطقه صحبت نکردند.

سرنگونی چهار جنگنده سوخوی ارتش اوکراین
سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع فدراسیون روسیه شب گذشته اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه چهار فروند هواپیمای سوخو-27 اوکراینی را در منطقه ژیتومیر سرنگون کردند.
به گفته وی، همچنین روز شنبه یک فروند هواپیمای سوخو-25، 5 ایستگاه رادار، 2 سامانه موشکی ضدهوایی بوک، یک فروند بالگرد میگ-8 و یک هواپیمای بدون سرنشین Bayraktar  منهدم شد.
کوناشینکوف همچنین گفت که ارتش روسیه در یک جبهه گسترده در حال پیشروی است و مناطق مسکونی مالایا تاکماچکا، مارفوپول، رمووکا، نواکارلوکا، اورلینسکویه، والودینو و مالینوفکا تحت کنترل قرار گرفته‌اند.
این مقام نظامی افزود: در مجموع 2 هزار و 119 تأسیسات زیرساختار نظامی اوکراین در جریان این عملیات مورد هدف قرار گرفت.

کنترل پایگاه نظامی ارتش اوکراین در خرسون به دست نیروهای مسلح روسیه افتاد
طبق گزارش روز شنبه وزارت دفاع فدراسیون روسیه، نیروهای مسلح این کشور کنترل پایگاه نظامی ارتش اوکراین در نزدیکی شهر خرسون را به دست گرفتند. نظامیان اوکراینی با عجله مواضع خود را ترک کرد و تجهیزات، سلاح و مهمات را در پایگاه جا گذاشتند.
از جمله غنائم بدست آمده می توان به چند دستگاه تانک اوکراینی، نفربرهای زرهی، خودروهای جنگی پیاده نظام و خودروهای اورال اشاره کرد. در این پایگاه یک انبار مهمات شمل انواع مین، موشک‌های هدایت شونده ضدتانک، خمپاره و گلوله تانک وجود دارد - در مجموع بیش از 4.5 هزار تن مهمات در این پایگاه کشف شده است.

کشته شدن حداقل 26 غیرنظامی در منطقه دونتسک
دفتر نمایندگی دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی رژیم آتش بس روز شنبه اعلام کرد که حداقل 26 نفر از مردم غیرنظامی ساکن این منطقه در 17 روز اخیر به دلیل گلوله باران نیروهای اوکراینی جان باخته و 121 نفر، از جمله 9 کودک با شدت های متفاوت دیگر زخمی شدند. علاوه بر این، 532 ساختمان مسکونی، 210 تاسیسات زیربنایی عمرانی و 82 خودرو آسیب جدی دیده است.
نیروهای مسلح اوکراین 20 بار طی 24 ساعت گذشته به منطقه دونتسک تیراندازی کردند که در نتیجه 10 نفر زخمی شدند.
دفتر نمایندگی منطقه لوهانسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی رژیم آتش بس نیز اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین طی روز گذشته هشت بار مناطق مختلف این جمهوری را گلوله باران کردند و چهار منطقه مسکونی زیر آتش قرار گرفتند که در نتیجه گلوله باران دو شهروند مجروح، 23 ساختمان مسکونی، یک خط لوله گاز و یک پست برق فشار قوی آسیب دیدند که بر اثر آن برق 217 منزل مسکونی قطع شده است.

سفیر روسیه تحریم‌های آلمان علیه خط لوله "جریان شمالی-2" را غیرقابل قبول خواند
ویکتور کورونلی، سفیر روسیه در برلین اعلام کرد که تصمیم مقامات آلمان برای مسدود کردن روند صدور گواهینامه خط لوله گاز "جریان شمالی-2" از لحاظ قانون تجارت بین‌المللی، غیرقابل قبول و ناشایست است.
به گفته وی، این یک نمونه مرسوم از استفاده از یک طرح تجاری به عنوان یک سلاح سیاسی علیه روسیه است. این دیپلمات معتقد است که این تصمیم صدمات جبران ناپذیری به روابط روسیه و آلمان وارد کرده و مسئولیت این وضعیت کاملاً بر عهده طرف آلمانی است.
وی همچنین یادآور شد که تعطیلی خط لوله "جریان شمالی-2" منجر به افزایش سریع قیمت گاز در بازار اروپا خواهد شد. قیمت گاز در اروپا روز جمعه به حداکثر تاریخی خود رسید و از مرز 2400 دلار در هر هزار متر مکعب عبور کرد.

توضیح سفیر روسیه درباره درخواست کمک اتباع روس ساکن انگلیس
آندری کلین، سفیر روسیه در لندن گفت که هنوز درخواست‌های کمی از سوی شهروندان روسیه ساکن انگلستان برای کمک به سفارت روسیه رسیده است. وی افزود، تعداد این درخواستها چندان زیاد نیست و وضعیت هنوز خیلی حاد و فاجعه‌بار و عظیم نشده است، البته به تمامی درخواست‌ها پاسخ سریع داده می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات