صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۱۳

یادداشت روزنامه‌های 15 اسفند

روزنامه کیهان **

بازگشت موقت نفت ایران به بازار نیاز راهبردی آمریکا

در حالی که یک رسانه روسی تأکید کرد؛ «بازار نفت، برای توافق در وین و ورود نفت ایران به بازار لحظه‌شماری می‌کند»، یک روزنامه آمریکایی نوشت: بایدن باید نفت ایران را جایگزین کمبود حاصل از تحریم روسیه کند.

رسانه روس رگنیوم با اشاره به اوج‌گیری جنگ در اوکراین و مذاکرات وین برای احیای برجام نوشت: در روزهای اخیر نرخ نفت تحت فشار قرار داشته است. موج دیگری از تنش‌های ژئو سیاسی پیرامون اوکراین، نرخ نفت را تحت تاثیر قرار داد. بازار روی خبرهای مهم‌تری متمرکز شده؛ احتمال پایان موفقیت آمیز مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و ایران.

همزمان با آن، در بازار خبرهایی درخصوص مذاکرات مقدماتی ایران و پالایشگاه‌های آسیایی برای ازسرگیری عرضه نفت انتشار یافته است. گفتنی است که قبل از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، پالایشگاه‌های نفتی آسیایی از بزرگ‌ترین واردکنندگان طلای سیاه ایران بودند.

در صورتی که توافق هسته ای منعقد شود، پس از آن، 2 الی 3 ماه طول می‌کشد تا خرید نفت از ایران توسط پالایشگاه نفتی ژاپنی Eneos  از سر گرفته شود.

گفتنی است که عقد توافق هسته ای به معنای توقف تحریم‌های نفتی ایران خواهد بود و افزایش استخراج نفتی ایران را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر، در مقایسه با سطح تولید نفت قبل از تحریم سال 2018 میلادی، تولید ایران 1.3 میلیون بشکه نفت در روز کمتر است.

بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان، در صورت پایان مثبت مذاکرات، بخش اعظم این حجم می‌تواند تا پایان سال 2022 به بازار باز گردد. گفتنی است که تا ماه دسامبر، ایران قادر خواهد بود، استخراج نفتی خود را تا 0/9 میلیون بشکه در شبانه روز افزایش دهد.

نرخ نفت اخیرا به نزدیک 117 دلار برای هر بشکه رسیده است. باید خاطرنشان کرد که روند صعودی نرخ نفت همچنان پابرجاست و در صورت عدم انتشار خبر دیگری درخصوص توافق هسته‌ای، نرخ‌ها از شانس بازگشت موقت به نرخ قبلی برخوردار هستند.

در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیلی به قلم فرید زکریا نوشت: رئیس جمهور بایدن نه تنها غرب، بلکه بیشتر جهان را گرد هم آورد. او تحریم‌های گسترده‌ای را که تاکنون علیه یک اقتصاد بزرگ اعمال شده را علیه روسیه اعلام کرده است.

اما علی‌رغم همه اینها، تحریم‌های اقتصادی به ندرت کشوری را مجبور به تغییر مسیر می‌کند، چه رسد به اینکه باعث تغییر رژیم شود. در موارد معدودی که به نظر می‌رسد تأثیری داشته‌اند - آفریقای جنوبی با آپارتاید، ایران با غنی‌سازی هسته‌ای‌اش - تحریم‌ها معمولاً به‌طور گسترده و جامع اجرا می‌شدند. از آنجایی که بعید است کشورهای کلیدی از جمله چین، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس روسیه را تحریم کنند، تحریم‌ها فاقد چنین چیزی درازمدت خواهند بود.

یک راه برای تغییر محاسبات ولادیمیر پوتین، وجود دارد: تحریم صنعت نفت و گاز روسیه. این ابزار برتری پوتین است، منبع ثروت دولت و دلیلی که او ممکن است باور کند که می‌تواند هر طوفانی را پشت سر بگذارد. تاکنون، نه تنها این موارد دست‌نخورده باقی مانده‌اند، بلکه تحریم‌های مالی با دقت طراحی شده‌اند تا به روسیه اجازه دهند تا به فروش انرژی به جهان ادامه دهد.

منطق حکم می‌کند که غرب نمی‌تواند انرژی روسیه را تحریم کند، زیرا باعث ایجاد یک بحران انرژی مانند دهه ۱۹۷۰ می‌شود که سبب نارضایتی عمیق در داخل خواهد شد. بایدن نگران است که شبیه جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق شود، در حالی که موقعیت قدرت او در واقع بیشتر شبیه قدرت پادشاه عربستان سعودی است.

بایدن باید اعلام کند که با تسریع در تولید و صادرات هرچه بیشتر نفت آمریکا برای جایگزینی انرژی روسیه، به این چالش عظیم در نظم بین‌المللی پاسخ خواهد داد. او همچنین باید کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی را تشویق کند تا بیشتر گاز طبیعی مایع خود را به اروپا منتقل کنند. (آنها منابع انرژی جایگزین دارند.) برخی از این موارد زمان‌بر است، اما بازارها به سیگنال‌ها و عرضه‌های جدید واکنش نشان می‌دهند و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

اما این کافی نخواهد بود. بایدن همچنین باید به باز کردن دو منبع بزرگ نفتی که در حال حاضر به اندازه کافی سریع یا به مقدار کافی وارد بازار نمی‌شوند کمک کند. او باید تحریم‌های ترامپ، علیه ونزوئلا و ایران را تعلیق کند. در صورت امکان، واشنگتن باید با ایران همکاری کند تا چند شکاف باقیمانده را ببندد و دوباره به توافق هسته‌ای وارد شود که تمام نفت ایران را به بازار برگرداند.  بایدن همچنین باید شخصاً با محمد بن‌سلمان از عربستان سعودی و محمد بن‌زاید از امارات متحده عربی (که هر دو این روزها بی‌مهری واشنگتن را احساس می‌کنند) ارتباط برقرار کند، روابط با آنها را اصلاح کند و از آنها بخواهد که تولید را افزایش دهند.

 غیرتی شدن در خدمت غرب و بی‌غیرتی به جنایت 74 ساله!

یک سایت غربگرا و مدعی جدایی ورزش از سیاست، در توجیه رویکرد متناقض غرب و استفاده سیاسی از ورزش نوشت: «ورزش سیاسی است، چون صلح سیاسی است»!

در حالی که آمریکا و غرب بر خلاف دعاوی چند دهه گذشته، اقدام به استفاده تحریمی از ابزار ورزش علیه روسیه کرده‌اند، «عصر ایران» در تحلیلی توجیه گرانه نوشت: «برخی از منتقدین فیفا و یوفا به این نکته اشاره کرده‌اند که محرومیت وضع شده برای فوتبال روسیه، مصداق سیاسی کردن ورزش و اِعراض این دو سازمان از رویه سابق‌شان است. این نقد اما ناوارد به نظر می‌رسد.

وقتی گفته می‌شود ورزش سیاسی نیست، به این معنا نیست که فیفا و یوفا باید به صلح هم بی‌اعتنا باشند. جنگ و صلح به ورزش ربط دارند اما اختلافات سیاسی کشورها ربطی به ورزش ندارد. فیفا و یوفا بی‌اعتنا نبودن به جنگ و صلح را حق خودشان می‌دانند و این حساسیت، هر چه جلوتر آمده‌ایم، نزد فیفا و برخی از دیگر نهادهای ورزشی معتبر دنیا بیشتر شده است.

 درباره مسئله حضور اسرائیل در دنیای ورزش باید گفت: اسرائیل عضو فیفا و یوفا و اتحادیه جهانی کشتی است. قاعده‌ای که اتحادیه جهانی کشتی درباره اسرائیل برقرار کرده، شامل حال ایران و سایر کشورها نیز می‌شود. یعنی اگر کشتی‌گیران هر کشوری حاضر نباشند با کشتی‌گیران ایرانی یا آلمانی کشتی بگیرند، دیر یا زود کشتی آن کشور با محرومیت مواجه می‌شود. در فوتبال هم، اگر تیمی در جام جهانی یا هر تورنمنتی به هر دلیلی حاضر نشود با تیم دیگری بازی کند، با مجازات سخت مواجه خواهد شد. مسئله این است که هر کشور یا ورزشکاری که در زیرمجموعه فیفا یا اتحادیه جهانی کشتی یا هر فدراسیونی قرار گرفته است، اولا داوطلبانه این کار را انجام داده، ثانیا اتوریته این نهادها را پذیرفته است. پذیرش این اتوریته، قانونا ایجاب می‌کند که در قصه نسبت آن ورزش خاص با مقولات جنگ و صلح و سیاست نیز تابع رای فدراسیون جهانی مربوط به همان ورزش باشیم. در قصه اسرائیل هم تشخیص فیفا و اتحادیه جهانی کشتی و فدراسیون جهانی جودو و... این است که تیم‌های اسرائیلی حق دارند که در مسابقات فوتبال و کشتی و جودو و... شرکت کنند.

البته منتقدین این نهادها مشروعیت پذیرش اسرائیل در سازمان ملل را نیز زیر سؤال می‌برند. بنابراین به نظر می‌رسد که این منتقدین باید مشکل‌شان را با سازمان ملل حل کنند؛ چراکه فیفا و اتحادیه جهانی کشتی و سایر فدراسیون‌های جهانی در دنیای ورزش، علی‌الاصول درهای خود را به روی اعضای سازمان ملل نمی‌بندند.

مبنای تحریم‌های سیاسی در حوزه ورزش، تشخیص و تصمیم فدراسیون‌های جهانی است. اگر بعضی کشورها به تشخیص و تصمیم این فدراسیون‌ها درخصوص تعداد این تحریم‌ها و یا نحوه اعمال آنها ایراد دارند، قطعا حق دارند بکوشند نظر این فدراسیون‌ها را عوض کنند. ولی مادامی که عضو فدراسیون هستند، نمی‌توانند ساز خودشان را بزنند. در واقع مقررات این فدراسیون‌ها، مانع از روی آوردن این کشورها به اعمال خودسرانه تحریم‌های سیاسی می‌شود.» رطب و یابس به هم بافتن نویسنده مطلب در حالی است که موضوع رفتار متناقض غرب درباره اقدام جنگی روسیه و جنگ افروزی و اشغالگری رژیم صهیونیستی آشکار است. غرب در حالی ورزش و هنر را ابزار تحریم و فشار سیاسی و تبلیغاتی علیه روسیه کرده که روسیه یک هفته است جنگ را آغاز کرده؛ اما صهیونیست‌ها 74 سال است به اشغال سرزمین فلسطین و آواره کردن میلیون‌ها نفر و نسل کشی و جنایت مشغول است.

سایت حق‌العمل کار در حالی ماله روی استفاده ابزاری و سیاسی غرب از ورزش می‌کشد که بهتر از همه می‌داند غربی‌ها به هنگام اعتراض ورزشکاران و هنرمندان به جنایات رژیم صهیونیستی، ادعا می‌کردند ورزش و هنر را سیاسی نکنید و با همین بهانه، اقدام به بایکوت ورزشکاران و هنرمندان معترض می‌کردند.

جالب اینکه سایت غربگرا حالا با همان ادبیات زورگویانه غرب می‌گوید هرکس استاندارد‌های دوگانه آمریکا و غرب را نمی‌پسندد، از فدراسیون‌ها و مسابقات جهانی خارج شود. و ضمنا در حالی که نسبت به یک هفته جنگ روسیه علیه اوکراین ابراز نگرانی می‌کند، 74 سال جنایت و ترور و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در فلسطین و منطقه را خرده درگیری می‌نامد. آیا بدتر از این می‌شود دستان خون‌آلود صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را شست؟! آیا صلح و امنیت شهروندان در اوکراین ارزش است اما در فلسطین و منطقه، ضد ارزش که مافیای ورزشی زیر دست غرب، ورزشکاران معترض به جنایات صهیونیست‌ها را مجازات و محروم می‌کنند؟

*********************************

روزنامه خراسان**

دیده بان ایران مدعی شد: به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد شهید و امور ایثارگران با موسسه شهدای عراق «جمعیت ایثارگران دفاع مقدس» بیانیه تندی صادر کرد. گفتنی است، در تفاهم نامه ای که   امضا شده، آمده است: طرف عراقی از ایران نیز خواسته در زمینه ساخت شهرک‌های مسکونی در عراق برای موسسه شهدا و جانبازان این کشور اقدام کند!

 رجانیوز نوشت: استیون فاگین، سفیر جدید آمریکا در دولت مستعفی یمن مستقر در عربستان شد. او پیش از این مسئول کنسولگری آمریکا در اربیل عراق بوده است. نام «استیون فاگین» در لیست تحریم‌های وزارت خارجه جمهوری‌اسلامی ایران در خصوص افراد دخیل در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کنار افرادی چون «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو» قرار دارد.

 اعتمادآنلاین نوشت: محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: اطلاعاتی که درباره پیش نویس توافق فعلی به دست من رسیده، می بینم که سه شرط در آن رعایت نشده است، وقتی آن سه شرط «لغو تحریم ها، راستی آزمایی لغو تحریم ها و تضمین پایبندی اروپا و آمریکا به توافق» در آن رعایت نشده بنابراین دیگر آن که متن توافق چه چیزی هست، موضوعیت ندارد.

 تجارت نیوز مدعی شد: به دنبال فرارسیدن سال نو، گزارش های رسیده حاکی از این است که به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم و البته نگرانی از شیوع کرونا، کاهش تقاضا در صنف پوشاک مشاهده می شود که براساس بررسی های صورت گرفته در سراسر کشور، فروش پوشاک بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته و صادرات تقریبا به صفر رسیده است.

**********************************

روزنامه ایران**

دولت سیزدهم ویلای بیت‌المال را از رحمانی فضلی پس گرفته است

 خبر اول اینکه،پس از انتشار سندی مبنی بر تصرف غیرقانونی یک ویلای 1800 متری از سوی رحمانی فضلی وزیر سابق کشور، روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد که ملک مذکور در اختیار وزارت کشور قرار گرفته است.

گفتنی است مطابق اطلاعاتی که به دست خبرنگار روزنامه ایران رسیده است، رحمانی فضلی این ویلا را که جزو اموال وزارت کشور بوده است طی دو ماه اخیر و پس از پیگیری معاونت حقوقی دفتر ریاست جمهوری تحویل داده است.  دستگاه قضایی و دادستانی تاکنون نسبت به تخلف آقای رحمانی فضلی واکنش نشان نداده است.

صدور حکم قصاص برای قاتل مأمور نیروی انتظامی

 خبر دیگر اینکه، پس از برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات قاتل شهید رنجبر مأمور وظیفه‌شـــناس نیـــــروی انتظامـــــی، در شعــــــبه اول دادگاه کیفری یک استان فارس؛ رئیس کل دادگستری این استان از صدور حکم قصاص برای متهم این پرونده یک ماه پس از وقوع جنایت خبر داد. سرهنگ دوم علی‌اکبر رنجبر مأمور انتظامی شیراز، در شامگاه 13 بهمن ماه 1400 در درگیری با اراذل به

شهادت رسید.

یکی از متهمان ترور حاج‌قاسم، سفیر امریکا در یمن شد

  دست آخر اینکه،   استیون فاگین، سفیر جدید امریکا نزد دولت مستعفی یمن مستقر در عربستان شد. او پیش از این مسئول کنسولگری امریکا در اربیل عراق بوده است.

نام «استیون فاگین» در لیست تحریم‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص افراد دخیل در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کنار افرادی چون «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو» قرار دارد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

خطر تروریسم تکفیری همچنان امت‌اسلامی را هدف قرار می‌دهد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به جنایت تروریستی در پیشاور پاکستان گفت: این جنایت نشان داد خطر تروریسم تکفیری مورد حمایت اتاق‌های فکر نظام سلطه همچنان امت اسلامی را هدف قرار می‌دهد. سرلشکر محمد باقری در پیامی به «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان جنایت تروریستی و ضد بشری انفجار مسجد شیعیان در پیشاور پاکستان را محکوم کرد. در بخشی از پیام وی آمده است: «جنایت تروریستی و ضد بشری انفجار مسجد شیعیان در شهر پیشاور پاکستان حین برگزاری نماز جمعه و پس از درگیری مسلحانه و انجام عملیات انتحاری که منجر به شهادت و مجروحیت بیش از ۱۲۰ تن از مسلمانان نمازگزار و مظلوم پاکستانی گردید، بار دیگر نشان داد خطر تروریسم تکفیری مورد حمایت اتاق‌های فکر نظام سلطه و صهیونیسم و سازمان‌های جاسوسی قدرت‌های استکباری بویژه رژیم مافیایی و تروریست ایالات‌متحده آمریکا همچنان امت اسلامی را هدف قرار می‌دهد».

***

دولت مکلف به تخصیص 4.5 میلیارد یورو  برای تقویت بنیه دفاعی کشور شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، جزء یک و 2 بند «ی» تبصره یک ماده‌واحده این لایحه را اصلاح و تصویب کردند. به موجب جزء یک بند «ی» تبصره یک؛ دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران درباره برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی بر ‌اساس ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور تا مبلغ 4 میلیارد و 500 میلیون یورو و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرح‌های دفاعی و پیشرفت و آبادانی و محرومیت‌زدایی با دریافت تضامین کافی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص بر‌ اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و بر ‌اساس جدول شماره 21 این قانون با خزانه‌داری کل کشور، اعمال حساب کند. همچنین بر اساس جزء 2 بند «ی» بخش درآمدی تبصره یک لایحه بودجه؛ دولت مجاز است تا مبلغ 3 میلیارد یورو از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و بر اساس جدول شماره ۲۲ این قانون با خزانه‌داری کل کشور اعمال حساب کند. اجرای این حکم منوط به اجرایی شدن سقف تعیین‌شده در بند «ب» این تبصره نیست و مازاد بر سقف مندرج در بند مذکور است.

***

جام جهانی ۲۰۲۲ فرصت توسعه و تعمیق مناسبات تهران و دوحه

 محمد مخبر دیروز در جلسه بررسی موضوعات مربوط به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بر ضرورت تدوین طرحی جامع برای همکاری‌های مشترک ایران و قطر در برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ تاکید کرد و افزود: تشکیل کمیته مشترک جام‌جهانی میان مسؤولان مربوط ایران و قطر می‌تواند گامی مهم و موثر در پیشبرد همکاری‌های فیمابین باشد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به جاذبه‌ها و فرصت‌های گسترده کشورمان در زمینه گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: مشارکت و همکاری ایران با قطر برای برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ می‌تواند نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان به تماشاگران شرکت‌کننده در جام‌جهانی ۲۰۲۲ و گردشگران خارجی باشد. وی از وزیر نیرو به عنوان ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر خواست ضمن تدوین طرح جامع همکاری ایران با قطر برای برگزاری جام جهانی، از این فرصت برای شناسایی و احصای زمینه‌های همکاری درازمدت تهران و دوحه استفاده کرده و بسترهای لازم را برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری فی‌مابین فراهم کند. در این جلسه که وزرای نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، راه‌و‌شهرسازی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی نیز حضور داشتند، گزارشی از مذاکرات و هماهنگی‌های انجام شده میان ایران و قطر برای استفاده از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل و اقامتی کشورمان برای برگزاری رویداد جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر ارائه شد. در این نشست همچنین گزارشی از ظرفیت‌های ایران برای حمل‌و‌نقل هوایی و دریایی و میزبانی تیم‌های شرکت‌کننده در جام‌جهانی و نیز پذیرش و اسکان گردشگران خارجی ارائه و تصمیمات لازم برای بسترسازی جهت همکاری هر چه بهتر ایران و قطر اتخاذ شد.

***

یکی از متهمان ترور شهید سلیمانی سفیر آمریکا در یمن شد

مجلس سنای آمریکا به «استیون فاگین» سفیر جدید این کشور نزد دولت مستعفی یمن که مقیم ریاض است، رأی اعتماد داد.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، «جو بایدن» 5 ماه پیش «استیون فاگین» را برای این پست معرفی کرد که با مخالفت‌هایی درون مجلس سنا مواجه شده بود. در نشست دیروز کمیته امور خارجه مجلس این رأی‌گیری انجام شد و «استیون فاگین» نیز در سخنانی درباره را‌ه‌حل فراگیر برای پایان دادن به جنگ یمن سخن گفت. او پیش از این مسؤول کنسولگری آمریکا در اربیل عراق بود. سمت مدیر دفتر ایران در دفتر امور شرق نزدیک وزارت خارجه آمریکا نیز در کارنامه وی وجود دارد. نام «استیون فاگین» همچنین در لیست تحریم‌های وزارت خارجه جمهوری‌اسلامی ایران درباره افراد دخیل در ترور سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در کنار افرادی چون «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو» قرار دارد.

**********************************

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات