صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۴ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در ایجاد سپاه پاسداران، مسئله این بود که در یک تشکیلات نظامی که به‌وسیله انقلاب به وجود می‌آمد، فکر و عقیده و ایمان - یعنی عامل معنوی قدرت - در تمام اجزا رعایت و لحاظ شود و تا آنجا که ممکن بود، این کار شد. (۲۲/۰۸/۱۳۷۸) *فرا رسیدن سالروز میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

روز پاسدار چه روزی است؟

بر اساس روایتی در کتاب کافی، جبرئیل بر رسول خدا (ص) فرود آمد و عرض کرد «ای محمد! به‌راستی خدای سبحان تو را بشارت داد به مولودی از دخترت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، ولیکن امتت وی را پس از تو خواهند کشت؛ (اما) امامت و ولایت را در نسل تو قرار داده است». هنگامی‌که امام حسین(ع) دیده به جهان گشود، جبرئیل امین از سوی پروردگار متعال مأمور گردید تا همراه هزار فرشته، جهت تهنیت و شادباش گویی به نوزاد فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، به زمین فرود آیند. خداوند هم در عوض شهادتش شفا را در تربت ایشان قرار دادند. نام‌گذاری میلاد خجسته چنین امامی به نام روز پاسدار، موجب فخر سربازان سبزپوش وطن است؛ اما این نام‌گذاری که در سال 1358 توسط امام راحل انجام گرفت، برای پاسداران چند درس مهم دارد: 1- عدالت: ازآنجایی‌که امام حسین(ع) قیام خود را بر علیه جور و ستم یزید و معاویه قرار داد، پاسداران نیز علاوه بر اینکه خود باید موصوف به عدالت باشند تا بتوانند از عدالت پاسداری کنند؛ باید ذات پاسداری خود را نیز در دفاع از عدالت قرار دهند. 2- بصیرت افزایی: یکی از اهداف مبارزاتی امام حسین(ع) مقابله با خفقان و وارونه نشان دادن مکتب نورانی پیامبر اعظم (ص) بود و برای این جهاد تبیین هزینه‌های زیادی اعم از شهادت و اسارت اعضای خانواده و فرزندان را پذیرا شدند. اکنون سپاه پاسداران در عرصه‌هایی بسیار گسترده‌تر از دفاع مقدس در حال مبارزه سخت، نرم و هوشمند است تا هم از ساختار و هم از محتوای انقلاب اسلامی دفاع کند. در موارد بسیاری در هوا، دریا، زمین و فضا پنجه در پنجه آمریکا افکنده و به لطف خداوند پیروزی‌های شایسته بی‌شماری به دست آورد و بارها دشمنان لجوج و عنود را به گوشه رینگ برده و پیام‌آور شادی در میان امت اسلامی گردیده است.

نکته پایانی: در سال‌های اخیر سپاه پاسداران در مقابل حجم گسترده آتش سلاح‌های جنگی دشمنان بیرونی با تعقل و شجاعت جنگیده است و بازدارندگی از هرگونه حمله نظامی دشمنان به کشور نشان از اثرگذاری این اقدامات مقتدرانه دارد؛ اما دشمن با تحریف و وارونه نمایی به تاکتیک‌هایی شبیه معاویه در معرفی پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است تا حمایت مردمی را از آنان کاهش دهد؛ لذا تاکتیک سپاه و پاسداران برای مقابله با این هجمه‌ها مبتنی بر حضور مؤثر در سه عرصه جهاد خصوصاً جهاد تبیین است و به لطف خداوند این راهبرد برکات زیادی داشته است. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                 

ایستادگی بر خطوط قرمز در گام آخر

برخی گمانه‌زنی‌ها از پایان مذاکرات در وین حکایت دارد؛ خبرهایی که از باقی ماندن چند موضوع پادمانی برای احیای مجدد برنامه جامع اقدام مشترک خبر می‌دهند که قرار است در سفر گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان بر سر تعیین تکلیف آن‌ها رایزنی صورت گیرد. بااین‌حال مقامات کشورمان همچنان بر این عقیده هستند که تا زمانی که تمامی خواسته‌ها و شروط ایران پذیرفته نشده، پایان مذاکرات به معنی انجام توافق، قابل تصور نیست.

گزاره‌های خبری: 1- خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بعد از توئیت نمایندگان انگلیس و فرانسه در وین در خصوص پایان یافتن مذاکرات، در توئیتی نوشت: «گفتگوهای وین همچنان ادامه دارد. اخبار زودهنگام خوب، جایگزین توافق خوب نمی‌شود. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، مگر آنکه تمام مسائل مهم باقی‌مانده حل‌وفصل شود. تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند». 2- امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بیان اینکه شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود، تصریح کرد: «هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقیمانده و اعلام شده ما را بپذیرند آماده حضور در وین هستم».

گزاره تحلیلی: خبرها از مذاکرات وین نشان می‌دهد که طرفین اختلافات را کم کرده‌ و به توافق نزدیک شده‌اند. در این مقطع حساس، گزاره‌های خبری موجود و فضای افکار عمومی نباید اغواکننده شود و نباید مقاومت تیم مذاکره‌کننده کشورمان بر سر خطوط قرمز، در این برهه حساس تضعیف شود. درست است که در آستانه یک توافق برای لغو تحریم‌های آمریکا قرار داریم و به عبارتی توافق در دسترس است، اما خطوط قرمز و اختلافات باقی‌مانده نباید در لحظه آخر نادیده گرفته شود و در مواجهه با فضای روانی، تسهیل گردد. اگر فرضیه کنونی از توافق برای انتفاع اقتصادی پایدار، تبدیل به توافق به هر شکل ممکن شود (که البته این‌گونه نیست)، باید انتظار بدعهدی طرف مقابل در فردای توافق باشیم. نباید فراموش کنیم که آمریکائی‌ها استاد بدعهدی و دبه درآوردند. در این خصوص تجارب گذشته برای ما درس‌آموز است. مسائل باقی‌مانده مهم هستند، به‌خصوص که می‌توانند در آینده مبنایی برای عدم انتفاع اقتصادی پایدار جمهوری اسلامی از توافق احتمالی باشند. در این میان یکی از مسائل مهمی که نباید بدون حل‌وفصل آن توافقی صورت گیرد، بسته شدن پرونده اتهامات بی‌پایه آژانس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است. بدون بسته شدن پرونده ایران در شورای حکام آژانس، توافق با غرب برای احیای برجام و ورود مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای بی‌فایده بوده و به‌منزله حرکت بر لبه تیغ است؛ چراکه بهانه آشکاری به طرف مقابل برای فشار مجدد بر جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس و به طبع آن، شورای امنیت خواهد داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوره مناقشه غرب بر سر حقوق هسته‌ای کشورمان، نشان داد که یک نهاد بین‌المللی مستقل نبوده و به تکالیف ذاتی و قانونی خود پایبند نیست. مضاف بر اینکه در زمینه امانت‌داری از اطلاعات امنیتی اعضا، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران، کارنامه سیاهی دارد.

نکته پایانی: بی‌شک توافق احتمالی بدون رعایت خطوط قرمز ایران و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، به پاشنه آشیل جمهوری اسلامی در آینده تبدیل خواهد شد. در شرایط کنونی عقب‌نشینی از خطوط قرمز، بازی در عملیات روانی طرف مقابل بوده و زمینه را برای بهانه‌تراشی و تعهدناپذیری غرب در آینده فراهم خواهد کرد. اکنون که مقاومت در حال نتیجه دادن است، ضرورت دارد در گام پایانی بر روی خطوط قرمز پافشاری نمود؛ چراکه امروز آمریکا در وضعیتی قرار دارد که محتاج توافق با ایران است و راهی جز امتیاز دادن ندارد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ اخبار

تلاش برای بسترسازی تابستان داغ در خوزستان!

در اعتراضات آبی تابستان گذشته در خوزستان، گفتن دلیل اصلی کمبود آب برای کشاورزی در پایین‌دست که بهانه‌ای برای اعتراض با گرایش‌های قومیتی و تجزیه‌طلبی بود، با توجه به جو حاکم بر کشور، چندان ساده نبود. درواقع به دلیل خشک‌سالی، دولت اجازه کشت شلتوک را نداده بود اما در بالادست این کشت انجام شد و موجب کمبود آب برای کشاورزی در پایین‌دست و بهانه‌ای برای آن اعتراضات شد. یکی از دلایل عمده کمبود آب در خوزستان برای کشاورزی کشت شلتوک است. گرچه کشت این محصول به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر توسط دولت ممنوع اعلام شده است؛ اما ازآنجایی‌که کشت شلتوک برای کشاورزان بسیار پرسود است و عده‌ای از کشاورزان با توجه به وعده خرید تضمینی توسط الاحوازی اقدام به کشت غیرقانونی می‌کنند. گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب الاحوازی با قیمت گزاف و تضمین خرید به کشاورزان خوزستان، اقدام به تحریک آن‌ها برای کشت برنج می‌کنند. بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که همچون امسال، سال آینده نیز این تاکتیک از جانب الاحوازی‌ها برای آشوب‌های تجزیه‌طلبانه، برنامه‌ریزی شده است. با توجه به ممنوعیت کشت برنج در خوزستان به دلیل خشک‌سالی، اما شرکت‌های خصوصی که گفته می‌شود به عناصر تجزیه‌طلب خوزستان وابسته هستند مردم را تشویق به کشت برنج در بالادست سد کرخه کرده‌اند و هم‌اکنون کشاورزان مشغول آماده‌سازی زمین‌های خود برای کشت برنج هستند!

شوخی بی‌مزه‌ای به‌نام جدایی سیاست از ورزش

درحالی‌که طبق منشور المپیک و فیفا و سایر نهادهای ورزشی، جدایی سیاست از ورزش یک اصل لازم‌الاجرا است، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) با محکوم کردن حمله روس‌ها به اوکراین، دستور حذف سرود و پرچم روسیه در تمام صحنه‌های ورزشی و گرفته شدن میزبانی رویداد‌‌ها از این کشور‌ را داد و فیفا و یوفا نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تیم‌های ملی و باشگاهی فوتبال روسیه از تمامی تورنمنت‌های فوتبالی ازجمله جام جهانی کنار گذاشته می‌شوند؛ حتی کمربند مشکی افتخاری پوتین در تکواندو نیز از او گرفته شد؛ برخورد‌های قاطع و ضربتی که تا پیش از آن در دفاع از حق مظلوم، نظیرش را ندیده‌ بودیم. جنگ در هر کجای دنیا محکوم و پدیده‌ای مذموم است و محکوم‌تر از آن رفتار دوگانه‌ای است که نهاد‌های بین‌المللی ازجمله نهادهای ورزشی با یک اتفاق تلخ به‌نام جنگ دارند. در مسئله فلسطین که سال‌هاست به دلیل تجاوز رژیم صهیونیستی، جنایت جنگی علیه غیرنظامیان و کودکان فلسطینی در حال انجام است، برای متجاوز تحریمی در نظر گرفته نشده و در عوض امتیازاتی نیز داده شده، از سوی دیگر در این مورد بار‌ها ورزشکاران نامی جهان و نهادهای مردمی و ورزشی صدای مردم مظلوم فلسطین شده‌اند و ورزشکارانی که از رویارویی با ورزشکاران این رژیم خودداری می‌کنند، محروم می‌شوند و دریغ از یک حمایت خشک‌وخالی از سوی نهاد‌های ورزشی بین‌المللی؟! در یمن که طبق آمار 377 هزار کشته نظامی و غیرنظامی داشته است و تا همین امروز نیز ادامه دارد، چرا کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی برای تحت‌فشار قرار دادن و تحریم طرف مقابل این جنگ ورود نکرده‌اند؟ این شرایط برای افغانستان، سوریه و ده‌ها کشور دیگر نیز که در همین تاریخ معاصر موردحمله و ظلم کشور‌های دیگر قرار گرفته‌اند نیز صدق می‌کند.

ماجرای خبر حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا

«گابریل نورونا» مشاور ویژه وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در امور ایران در دولت دونالد ترامپ با انتشار یک رشته توئیت به نقل از مقامات وزارت امورخارجه و شورای امنیت ملی آمریکا ‌و همچنین مقامات اتحادیه اروپا، مدعی شد که راب مالی مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای وین به ایران پیشنهاد حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی را داده است. دیلی‌میل نوشت: «دولت بایدن در حال بررسی حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست تروریسم است تا تهران را برای بازگشت به توافق هسته‌ای متقاعد کند». این اقدام توسط دولت آمریکا در حالی قرار است انجام شود که یکی از خواسته‌های دولت جمهوری اسلامی برای قبول بازگشت آمریکا به برجام، لغو تمامی تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشورمان بعد از خروج این کشور از برجام است؛ خارج کردن نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی نیز بخشی از این تحریم‌هاست و نمی‌تواند به‌تنهایی امتیازی برای متقاعدسازی دولت ایران برای پذیرش توافق تلقی شود.

اخبار کوتاه

روسیه: آمریکا به دنبال انتقال داعش به اوکراین است/ سازمان اطلاعات روسیه اعلام کرد که «واشنگتن تروریست‌های داعش در سوریه را جمع کرده و آن‌ها را به اوکراین منتقل می‌کند». کرملین نیز اعلام کرد که مزدورهایی را از چند کشور در اوکراین رصد کرده‌ایم که در بین آن‌ها عناصر افراطی با تجربه جنگی بالا حضور دارند که از سوریه آمده‌اند. تاکنون رئیس‌جمهور غرب‌گرای اوکراین چندین بار خبر از ورود نظامیان خارجی به اوکراین برای مقابله با قوای روس داده است. بر اساس آخرین اعلام زلنسکی، 16 هزار نظامی خارجی، آماده ورود به کی یف هستند!

افزایش ذخایر غنی‌شده اورانیوم به ۱۵ برابر سقف برجام!/ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارشی مدعی شد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به پانزده برابر بیشتر از سقف تعیین‌شده در توافق هسته‌ای (برجام) رسیده است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ایران حدوداً 33.2 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا غنای ۶۰ درصد ذخیره کرده که نسبت به ماه نوامبر 15.5 کیلوگرم افزایش یافته است. یکی از دلایل دست برتری تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین، برخورداری ایران از همین توان غنی‌سازی 60 درصدی بوده است. ایران تلاش دارد در صورت توافق، این میزان ذخایر اورانیوم را به‌عنوان تضمینی برای عمل به تعهدات توسط آمریکا و کشورهای غربی بدعهد، در داخل کشور نگه دارد.

صادرات فلفل به روسیه از سر گرفته شد/ وزارت جهاد کشاورزی دو روز پیش اعلام کرد: «صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه از شنبه ۱۴ اسفند رسماً از سر گرفته می‌شود». سفارت روسیه در ایران نیز در این زمینه اعلام کرد: «سفارت روسیه در ایران از حل‌وفصل مسئله صادرات فلفل دلمه‌ای ایرانی به روسیه ابراز رضایت‌مندی می‌نماید. این امر به برکت تعامل تنگاتنگ نهادهای ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران، سفارت روسیه در ایران و نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران میسر گردید».

وزرای عراقی به تهران می‌آیند!/ به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که هیئت‌های عراقی بلندپایه ازجمله سه وزیر (برق، دارایی و نفت) و مسئولان دیگر همچون مدیرکل بانک‌ تجارت عراق به‌زودی به ایران سفر خواهند کرد. وی تأکید کرد: «هدف از این سفر توافق در خصوص ازسرگیری سازوکار صادرات گاز ایران به این کشور و حمایت از شبکه ملی به‌منظور آماده شدن برای فصل تابستان است». موسی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: «کاهش صادرات گاز ایران به عراق هنوز ادامه دارد». کاهش تعهدات کشورمان در صادرات انرژی به عراق در پی افزایش بدهی این کشور همسایه انجام گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات