صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۳۹

آغاز به کار کریدورهای بشردوستانه جدید در شهر ماریوپل/ گرجستان هم به جمع کشورهای تحریم کننده روسیه می‌پیوندد

وزارت دفاع روسیه صبح امروز، جمعه، اعلام کرد که به درخواست شخصی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، طرف روسی یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل به سمت زاپاروژیه (که تحت کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد) را در تاریخ اول آوریل (12 فروردین ماه) افتتاح خواهد کرد.
طبق این اطلاعات، نیروهای مسلح روسیه در حال بازگشایی این کریدور بشردوستانه از ماریوپل به زاپوروژیه هستند که از ساعت 10:00 به وقت مسکو در تاریخ 1 آوریل آغاز به کار خواهد کرد. وزارت دفاع روسیه پیشنهاد داده که برای اجرای موفقیت آمیز این عملیات بشردوستانه، نمایندگان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ مشارکت مستقیم داشته باشند.
روسیه مصرانه از مقامات کی‌یف خواسته تا در بامداد امروز بیانیه مربوطه را در رسانه‌های اوکراینی منتشر کرده و به نمایندگان سفارت‌های خارجی، ساختارهای تخصصی سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا اطلاع دهند. ضمن اینکه،  از طریق کلیه کانال‌های ارتباطی، رسانه‌ها و استفاده از تمام سیستم‌های اطلاع‌رسانی متمرکز و هشدار، به مردم غیرنظامی و شهروندان خارجی ساکن ماریوپل نیز از باز شدن این کریدور بشردوستانه مطلع شوند.
در این رابطه، ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که روز پنجشنبه بیش از یک هزار و 400 غیرنظامی از طریق سه کریدور بشردوستانه توافق شده با طرف روسی از شهر ماریوپل و مناطق اطراف به زاپاروژیه منتقل شدند. به گفته وی، کار برای تخلیه مردم غیرنظامی در روز جمعه نیز ادامه خواهد داشت.
ستاد دفاع سرزمینی منطقه دونتسک نیز با اعلام اینکه روز گذشته 267 نفر دیگر، از جمله 60 کودک از ماریوپل به سمت این منطقه تخلیه شدند، یادآور شد که تاکنون بیش از 140 هزار نفر با کمک نیروهای مردمی دونتسک از این شهر به مناطق امن منتقل شدند.
***
ایتالیا خواهان پایبندی کامل به اقدامات سختگیرانه علیه الیگارش‌های روس است
برخلاف سایر کشورهای اتحادیه اروپا، ایتالیا خواهان اقدام سختگیرانه کامل علیه الیگارش های روسی است. "لوئیجی دی مایو"، وزیر امور خارجه ایتالیا در این باره گفت که کشورش به تعهدات بین‌المللی خود در رابطه با تحریم‌ها و در نتیجه مصادره اموال افراد فهرست‌شده در ایتالیا به شدت پایبند است. در چند هفته گذشته چندین ویلا و قایق تفریحی از الیگارشی های روسی در ایتالیا مصادره شده است.  به گفته وزیر خارجه ایتالیا تا به امروز ارزش کل این اموال مصادره شده حدود 900 میلیون یورو بوده است. دی مایو گفت: ما در این راستا سریع و پیگیر بودیم و به همین منوال ادامه خواهیم داد.
11:28- آمریکا تقویت حضور نظامی دائمی در اروپا را رد نکرد
با توجه به درگیری ها با روسیه ایالات متحده افزایش حضور دائمی نیروهای آمریکایی در اروپا را رد نمی کند. "جان کربی"، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه در واشنگتن گفت: صرف نظر از اینکه این جنگ چگونه پایان می یابد و چه زمانی به پایان می رسد، محیط امنیتی در اروپا تغییر خواهد کرد. وی افزود:  باید به آن واکنش نشان داد و ما نمی دانیم شرایط چگونه خواهد بود.  به گفته وی اما بحث در مورد اینکه آیا باید حضور دائمی بیشتری از نیروهای آمریکایی در اروپا وجود داشته باشد، باز است. به گفته وی در زمان مناسب، ایالات متحده با متحدان خود در این باره به مذاکره خواهد نشست. با توجه به تقویت نیروها برای جنگ اوکراین، اکنون بیش از 100هزار سرباز آمریکایی در اروپا حضور دارند که حدود 40هزار نفر از آنها در آلمان هستند.
11:24- پیش بینی افزایش چشمگیرقیمت مواد غذایی در آلمان
بر اساس برآوردهای بخش خرده فروشی، قیمت مواد غذایی در آلمان باید به طور قابل توجهی افزایش یابد. "جوزف سانکتجوهانس" رئیس انجمن خرده‌فروشی های آلمان (HDE) در گفتگویی اظهار داشت: حتی قبل از شروع جنگ اوکراین، قیمت‌ها در تولیدات این بخش تا پنج درصد افزایش یافته بود که این نتیجه افزایش هزینه های انرژی بود. وی گفت: موج دوم افزایش قیمت ها در راه است و مطمئناً دو رقمی خواهد بود.
 وی تاکید کرد: اولین زنجیره های خرده فروشی در حال حاضر شروع به افزایش قیمت کرده اند. ما به زودی می‌توانیم این موضوع را روی برچسب‌های قیمت در همه جا در سوپرمارکت‌ها ببینیم.» این مقام تجاری در آلمان گفت: «در حال حاضر هیچ حرکت نزولی پایدار دیگری در قیمت‌ها وجود نخواهد داشت. "
11:10- رئیس پارلمان اروپا به کی‌یف سفر کرد
"روبرتا متسولا"، رئیس پارلمان اروپا به پایتخت اوکراین سفر کرده است. وی این خبر را عصر پنجشنبه در توئیتر و در مسیر سفر به کی‌یف اعلام کرد. وی همچنین عکسی را منتشر کرده است که او را در مقابل واگن راه آهن اوکراین نشان می دهد.
به دلایل امنیتی، در ابتدا جزئیاتی در مورد سفر رئیس پارلمان اروپا منتشر نشده است. سخنگوی  وی تنها اعلام کرد که متسولا از طرف پارلمان اروپا در کی‌یف پیام حمایت و امید را ارائه خواهد کرد.
11:08- اوکراین: نیروهای روسی مستقر در اطراف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل دچار مسمومیت شدید با تشعشعات شده‌اند
دولت اوکراین اعلام کرده که برخی از سربازان روسی که از محل نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده چرنوبیل خارج شده‌اند، دچار مسمومیت شدید با تشعشعات شده‌اند. "ایرینا ورسچوک"، معاون نخست وزیر اوکراین شب گذشته در فیس بوک نوشت:  این سربازان به حدی دوزهای بالا از تشعشع دریافت کردند که پزشکان با لباس های محافظ ویژه مجبور شدند عواقب آن را برای آنها توضیح دهند.
10:54- انگلیس: روسیه نیروهای تازه نفس از گرجستان را به اوکراین می‌فرستد
انگلیس اعلام کرده که رهبری نظامی روسیه در حال تقویت نیروهای خود در اوکراین با نیروهای تازه از گرجستان است. وزارت دفاع انگلیس شب گذشته اعلام کرد که سه گروه گردان تاکتیکی از 1200 تا 2000 سرباز روسی که اخیرا در مناطق جداشده آبخازیا و اوستیای جنوبی در گرجستان مستقر بودند، تشکیل خواهد شد. در این بیانیه آمده است: «بعید است که روسیه قصد داشته باشد از این طریق نیروهای کمکی تشکیل دهد و این نشان دهنده تلفات غیرمنتظره ای است که در جریان حمله به اوکراین متحمل شده است».
10:46- اوکراین مدرن ترین تجهیزات نظامی دفاع هوایی را از آمریکا و انگلیس دریافت می‌کند
اوکراین  اعلام کرده که به زودی می تواند بهتر از حریم هوایی خود محافظت کند. "سرگی کورسونسکی"، سفیر اوکراین در ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این کشور منتظر تحویل مدرن ترین تجهیزات نظامی از ایالات متحده و بریتانیا است. وی همچنین گفت که ارتش روسیه همچنان در دفاع هوایی دست برتر را دارد زیرا هواپیماها و موشک های بهتری در اختیار دارد. وی افزود:  «اگر روسیه موشک های کروز را از فاصله دور شلیک کند،  ما نمی توانیم به محل پرتاب برسیم. ما باید آنها را رهگیری کنیم. به همین دلیل است که ما به این تجهیزات مدرن نیاز داریم.» کورسونسکی گفت که این تنها راهی است که اوکراین می تواند بهتر از آسمان و شهرهای خود محافظت کند.
10:38- استرالیا تسلیحات درخواستی زلنسکی را به اوکراین ارسال می‌کند
به درخواست "ولادیمیر زلنسکی"،رئیس جمهور اوکراین استرالیا خودروهای زرهی مدل بوش مستر را به اوکراین می فرستد. "اسکات موریسون"، نخست وزیر استرالیا روز جمعه گفت این خودروها با هواپیمای ترابری بوئینگ C-17 به مقصد منتقل خواهند شد. وی در مورد تعداد خودروهایی که نیروهای اوکراینی دریافت خواهند کرد، اظهار نظر نکرد.
موریسون همچنین از ارسال تسلیحات دیگر به اوکراین علاوه بر آنچه از طرف این کشور درخواست شده است خبر داد. زلنسکی در یک سخنرانی برای نمایندگان پارلمان استرالیا به طور خاص خواستار ارسال این مدل خودروهای زرهی شده بود. وی همچنین خواستار تحریم های بیشتر علیه روسیه و ممنوعیت ورود کشتی های روسی از بنادر بین المللی شد.
استرالیا تا به حال بیش از 100 میلیون یورو کمک نظامی و تدارکات به اوکراین داده و یا تحویل آن را متعهد شده است. همچنین 70 هزار تن زغال سنگ نیز از طرف اوکراین تحویل استرالیا شده است.
10:19- بالگردهای اوکراینی یک انبار نفت را در شهر «بلگورود» روسیه هدف قرار دادند
بالگردهای اوکراینی پس از ورود به خاک روسیه یک انبار نفت را در شهر مرزی «بلگورود» بمباران کردند.
بر اساس اعلام دولت روسیه بمباران اوکراین منجر به آتش سوزی در 8 مخزن سوخت در بلگورود و احتمال سرایت آن به 8 مخزن دیگر شده است.
وزارت دفاع روسیه: سرنگونی بالگرد حامل فرماندهان گردان آزوف در آسمان ماریوپل
سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که طرف اوکراینی تلاش کرد تا مقامات ستاد فرماندهی نیروهای ملی گرای گردان "آزوف" را با دو بالگرد میگ-8 از شهر ماریوپل تخلیه کند که یکی از آنها با استفاده از سامانه موشکی آمریکایی "استینگر" که پیش از این بدست نیروهای مردمی دونتسک افتاده بود، سرنگون شد. به گفته وی، دومین بالگرد اوکراینی نیز آسیب دیده و به سمت دریا فرار کرد که این بالگرد هم در فاصله 20 کیلومتری ساحل سقوط کرد.
نیروهای مردمی دونتسک اعلام کردند که اجساد نظامیان ارشد آزوف در محل سقوط بالگرد پیدا شد و دو تن از آنها از این حادثه جان سالم به در برده و بازداشت شدند.
گرجستان هم به‌خاطر اوکراین به تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه پیوست
سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان شب گذشته، پنج شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی CNNاعلام کرد که کشورش در تمامی تحریم‌های بین المللی که به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین علیه روسیه وضع شده است، مشارکت خواهد کرد.
وی گفت: «ما در تمام تحریم‌های مالی بین‌المللی [علیه فدراسیون روسیه] شرکت می‌کنیم و این واقعاً برای بخش مالی کشور ما بسیار پرمعنا است. علاوه بر این ما همچنین در تمام قطعنامه‌های بین‌المللی که برای حمایت از اوکراین ایجاد شده‌اند، مشارکت می‌کنیم.»
حمایت گرجستان از تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه پس از اظهارات شنیده شده درباره الحاق احتمالی اوستیای جنوبی به خاک روسیه اعلام شده است. پیش از این دولت گرجستان تصمیم گرفته بود که به دلیل خسارات مالی جدی وارده به شرکت‌های تجاری گرجی و مردم این کشور، از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه حمایت نکند.
توصیه انگلیس به اوکراین: فعلا با روسیه توافقی منعقد نکنید
روزنامه تایمز به نقل از منابع خبری خود در دولت انگلیس گزارش داد که بریتانیا مواضع سخت تری نسبت به ایالات متحده، فرانسه و آلمان در خصوص مذاکرات روسیه و اوکراین اتخاذ کرده و به کی‌یف توصیه می‌کند که هنوز با طرف روسی درباره مسائل ارضی و امنیتی توافقی منعقد نکند.
به گفته این مقام، لندن نگران تمایل واشنگتن، پاریس و برلین برای فشار آوردن بر اوکراین به دادن امتیازات قابل توجه به کرملین است. مقامات انگلیس، برخلاف متحدان خود، تمایلی برای دستیابی به توافقاتی بین روسیه و اوکراین در کوتاه مدت ندارند. به نظر آنها، این توافقنامه باید تنها زمانی امضا شود که اوکراین "در موضع قدرت قرار داشته" و امتیازی به طرف روسی ندهد.
هلند دارایی‌های روسیه به مبلغ 516 میلیون یورو را مسدود کرد
هلند به عنوان بخشی از سیاست تحریمی خود، دارایی‌ها و قراردادهای روسیه، به ارزش 516 میلیون یورو را مسدود کرده است. این موضوع روز پنجشنبه  در نامه‌ای از سوی نمایندگان هفت وزارتخانه به پارلمان ملی این کشور اعلام شد.  در این سند تاکید شده: پس از اعمال محدودیت‌های جدید، اولویت اصلی موسسات مالی نظارت بر سیستم‌های داخلی برای ارتباط با افراد تحت تحریم است و در صورت کشف چنین روابطی، باید بلافاصله تمامی دارایی‌های سازمان متخلف مسدود شود.
وزیر امور خارجه هلند گفت: «این یک بسته تحریمی بی‌سابقه و بسیار قوی و تاثیرگذار است».
گفتگوی رهبران اتحادیه اروپا و چین در خصوص روند اوضاع پیرامون اوکراین
رهبران اتحادیه اروپا و چین روز جمعه، اول آوریل (12 فروردین ماه) نشستی را از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌کنند که موضوع اصلی آن وضعیت کنونی در اوکراین خواهد بود. نمایندگان از سوی اتحادیه اروپا، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا و اورسولا فون-در-لاین، رئیس کمیسیون اروپا، و از طرف چین نیز، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و لی کچیانگ، نخست وزیر این کشور در این اجلاس شرکت خواهند کرد.
یک منبع بلندپایه اروپایی تاکید کرد که اتحادیه اروپا در جریان این نشست قصد دارد از چین بخواهد "به دور زدن تحریم‌های اروپا علیه روسیه کمک نکرده و هیچ کمک نظامی به مسکو ارائه ندهد". مشخص شده است که طرفین همچنین درباره پیامدهای جهانی درگیری نظامی در اوکراین، از جمله تأثیر آن بر وضعیت مواد غذایی در بازارهای جهانی صحبت خواهند کرد.
تمایل فرانسه برای ضامن شدن در حل و فصل بحران اوکراین
ژان ایو لودریان، رئیس وزارت امور خارجه فرانسه شب گذشته، پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه فیگارو اعلام کرد که در صورت دریافت چنین پیشنهادی، پاریس امکان تبدیل شدن به ضامن در حل و فصل بحران اوکراین را بررسی خواهد کرد.
وی گفت: اولاً روسیه و اوکراین باید درباره ضمانت‌ها تصمیم بگیرند. ولی ما به پیشنهادات رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی توجه داریم. و اگر به ما مراجعه کنند، با توجه مثبت، آنها را مطالعه خواهیم کرد. بی طرفی اوکراین بدون ضمانت‌های امنیتی نمی تواند عملی شود و خطوط این امر باید توسط هر دو طرف مشخص شود.
لودریان همچنین معتقد است که مذاکرات بین روسیه و اوکراین هنوز به پیشرفتی در حل بحران منجر نشده است. علاوه بر این، به نظر او، بحث در مورد الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا تنها پس از پایان درگیریهای نظامی در این کشور می تواند انجام شود.
پیش از این گزارش شده بود که اتحادیه اروپا درخواست تضمین امنیتی اوکراین، در صورتی که از سوی کی‌یف ارائه شود، را بررسی خواهد کرد.
ماکرون قصد دارد به گفتگو با پوتین درباره اوکراین ادامه دهد
وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با روزنامه فیگارو یادآور شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور قصد دارد همچنان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تماس باشد.  ژان ایو لودریان تاکید کرد: ما باید با ایجاد پیوندهایی که روزی امکان گفتگو بین ولادیمیر پوتین و زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را فراهم می کند، استقامت و عزم راسخ خود را نشان دهیم.
به گفته وی، فرانسه طرفدار حل و فصل زودهنگام مناقشه کنونی و آتش‌بس دوجانبه است و از تلاش در این راستا کوتاهی نخواهد کرد. پیش از این، کاخ الیزه از گفتگوی تلفنی احتمالی بین ماکرون و پوتین در آینده نزدیک، احتمالاً در هفته جاری خبر داد.
کاخ سفید: برنامه‌ای برای گفتگو بین بایدن و پوتین تدارک دیده نشده است
کیت بدینگفیلد، مدیر ارتباطات کاخ سفید اعلام کرد که هنوز هیچ برنامه‌ای برای فراهم سازی مقدمات گفتگو بین جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه وجود ندارد. به گفته وی، ابتدا باید تنش زدایی جدی در اوکراین صورت گرفته باشد تا بتوان به سطح دیپلماسی بازگشت و واشنگتن مواضع خود در این خصوص را روشن کرده است.
بدینگفیلد تاکید کرد که کاخ سفید تاکنون چنین تنش زدایی از سوی مسکو را مشاهده نکرده و تا آن زمان از سرگیری تماس‌های دیپلماتیک بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده در بالاترین سطح بعید است.
پیش از این، جو بایدن تماس با ولادیمیر پوتین را رد نکرده و گفته بود که این مسئله بستگی به آن دارد که رئیس جمهوری روسیه درباره چه چیزی می‌خواهد گفتگو کند.
اردوغان: مذاکرات استانبول انگیزه‌ای برای برقراری صلح شد/ ترکیه در تحریم‌ها علیه روسیه مشارکت نمی‌کند
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در جریان گفتگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود، یادآور شد که مذاکرات بین هیئت‌های نمایندگی روسیه و اوکراین در استانبول "انگیزه قابل توجهی" برای پایان دادن به اقدامات نظامی و برقراری صلح داده است. اردوغان همچنین بر لزوم ارسال سیگنال‌هایی برای کاهش تنش‌ها تاکید کرد و در این رابطه بر آمادگی خود برای سازماندهی دیدار مستقیم زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه در ترکیه تاکید کرد.
رئیس جمهوری ترکیه گفت که در حال حاضر مهم آن است که آتش‌بس موقت برقرار شود. وی همچنین تاکید کرد که ترکیه در تحریم‌ها علیه روسیه شرکت نخواهد کرد، برای اینکه برای گفتگو و روابط با مسکو اهمیت زیادی قائل است.
آنتونوف: آمریکا درصدد تیره کردن روسیه با کشورهای آمریکای لاتین است
 آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن صبح امروز، جمعه در پیامی که در کانال تلگرامی رسمی سفارت منتشر شده، ابتکارعمل سناتورهای آمریکایی برای تغییر ترکیب سازمان کشورهای آمریکایی را تلاشی برای ایجاد اختلاف بین روسیه و کشورهای منطقه آمریکای لاتین خواند.
پیش از این، گروهی از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه با ارسال درخواستی برای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، خواستار لغو وضعیت ناظری دائمی روسیه در سازمان کشورهای آمریکایی در رابطه با حوادث اوکراین شدند.
آنتونوف گفت: تلاش قانونگذاران آمریکایی ایجاد اختلاف بین روسیه و کشورهای آمریکای لاتین است و این اقدامات این یکی دیگر از مظاهر "دکترین مونرو" است که مبتنی بر بی توجهی آشکار ایالات متحده به منافع کشورهای آمریکای لاتین و تمایل به تحمیل اراده خود بر آنها است.
کانادا از پیشنهاد حذف روسیه از گروه 20 حمایت کرد
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا معتقد است که ادامه حضور فدراسیون روسیه در گروه بیست (G20) بی نتیجه خواهد بود. وی پس از نشست پارلمان ملی، با اعلام این مطلب یادآور شد که بنابراین، او از پیشنهادهای دریافت شده از ایالات متحده برای بررسی امکان حذف روسیه از گروه 20 به دلیل حمله به اوکراین حمایت می‌کند.
نخست وزیر کانادا مدعی شد که در شرایط کنونی روسیه نمی تواند «یک شریک سازنده» برای گروه 20 باشد، زیرا تهاجم به اوکراین رشد اقتصادی را برای همه در سراسر جهان وارونه کرده است.
پیشتر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که واشنگتن به همراه متحدانش در حال بررسی حذف مسکو از گروه 20 هستند.
آمریکا انتقال کمک نظامی 350 میلیون دلاری به اوکراین را تکمیل کرد
جان کربی، سخنگوی پنتاگون شب گذشته، پنجشنبه اعلام کرد که مقامات ایالات متحده انتقال بسته کمک‌های نظامی به ارزش 350 میلیون دلار به کی‌یف را تکمیل کرده و در مجموع یک میلیارد دلار کمک در نظر گرفته شده به زودی تکمیل خواهد شد.
کربی گفت: کمک 200 میلیون دلاری به اوکراین که بایدن تایید کرده بود تقریباً کامل شده و این کار در یک دوره سه هفته یا بیشتر انجام شد که بی‌سابقه بود. وی همچنین مدعی شد، وزارت دفاع آمریکا توصیه‌هایی به ارتش اوکراین نمی کند، ولی «اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار می دهند».
روسیه: اسنادی در تأیید برنامه بیولوژیکی نظامی آلمان در اوکراین وجود دارد
گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو، روز پنجشنبه در نشست عمومی کنفرانس خلع سلاح فاش کرد که اسناد بدست آمده این واقعیت را تأیید کرده که آلمان هم در حال اجرای یک برنامه بیولوژیکی نظامی در خاک اوکراین است.
متن سخنرانی گاتیلوف در وب سایت وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده است. به گفته وی، علاوه بر تحقیقات و آزمایش‌های علمی در اوکراین، سویه‌هایی از عوامل بیولوژیکی بسیار خطرناک نیز از خاک این کشور به سایر آزمایشگاه‌های نظامی ایالات متحده و تعدادی دیگر از کشورها از جمله انگلیس، آلمان و گرجستان منتقل شده است.
طبق این اسناد، بیش از 10 هزار نمونه به مرکز لوگار در خاک گرجستان ارسال شده و در میان دریافت کنندگان مواد بیولوژیکی، به یک آزمایشگاه مرجع در انگلستان نیز 773 نمونه ارسال شد و موسسه Lefflerدر آلمان نیز وجود دارد.
گاتیلوف گفت: اسناد بدست آمده این واقعیت را تأیید می کند که آلمان برنامه نظامی-بیولوژیکی خود را در اوکراین اجرا کرده و هدف از آن، بررسی توان بالقوه بیماری‌های کشنده مانند تب کنگو در شرایط اروپای شرقی است.
وی همچنین گفت که هنوز هیچ توضیحی از سوی ایالات متحده در مورد فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی این کشور در مراکز تحقیقاتی اوکراین، از جمله آزمایش به روی مواد بسیار خطرناک بیماری‌زا، دریافت نشده است.
تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بر زندگی اروپایی‌ها تأثیر منفی می گذارد
نیکلای کوبرینتس، مدیر بخش همکاری‌های اروپایی وزارت امور خارجه روسیه صبح امروز در مصاحبه با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که مسکو اقدامات خصمانه اتحادیه اروپا را بی پاسخ نخواهد گذاشت و امیدوار است که بروکسل درک کند که رویارویی با روسیه به نفع آنها نخواهد بود.
این مقام وزارت امور خارجه گفت: «اقدامات اتحادیه اروپا بی پاسخ نخواهد ماند. شاید در کشورهای اتحادیه اروپا بالاخره بفهمند که رویارویی به نفع آنها نیست. تحریم‌های غیرمسئولانه بروکسل در حال حاضر بر زندگی روزمره مردم عادی اروپایی تأثیر منفی می گذارد. آیا آنها حاضرند از جیب خود برای کشتار بیشتر غیرنظامیان در اوکراین و تبدیل اروپا از یک منطقه همکاری و ثبات به منطقه مناقشه نظامی هزینه کنند؟ من اینطور فکر نمی کنم.»
روسیه از اتحادیه اروپا درخواست لغو تحریم‌ها نخواهد کرد
مدیر بخش همکاری‌های اروپایی وزارت امور خارجه روسیه در این مصاحبه تاکید کرد که مقامات مسکو هرگز از اتحادیه اروپا درخواست نخواهند کرد که تحریم‌ها را لغو کند و این کشور دارای حاشیه امنیتی روشنی برای خویش است. به گفته این دیپلمات، اتحادیه اروپا مرکز جهان نیست و همه همکاری‌ها به این منطقه ختم نخواهد شد.
رسانه‌های غربی جنایات ملی‌گرایان اوکراینی را توجیه می‌کنند
وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای یادآور شد که رسانه‌های غربی با اجرای یک دستورالعمل سیاسی، به راحتی چشمان خود را به روی جنایات گردان ملی گرای آزوف در اوکراین بسته‌اند و این کار توسط نمایندگان مطبوعات در هلند، بلژیک، انگلستان و سایر کشورهای غربی انجام می شود.
وزارت خارجه روسیه این واقعیت را مورد توجه قرار داد که به عنوان مثال، شرکت تلویزیونی و رادیویی هلندی و روزنامه تایمز انگلیس گزارشاتی درباره گردان ملی گرایان آزوف تهیه کرده و حتی از استفاده آنها از نمادهای نازیسم به هیچ وجه خجالت نکشیدند.در عین حال به جنایات آنها - استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و استقرار تجهیزات نظامی در تأسیسات زیربنایی ، از جمله در بیمارستان‌ها، اشاره نکردند.
در این بیانیه یادآوری شده که از سال 2014، نئونازی‌ها خود را مانند اربابان تمام عیار در اوکراین احساس می‌کنند و مردم این کشور را در ترس نگه می‌دارند، ولی کشورهای غربی تنها به دلایل سیاسی این واقعیات را نادیده می‌گیرند.
وزارت دفاع روسیه ادعای اوکراین درباره استفاده از مین در دریای سیاه را تکذیب کرد
سرهنگ میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه شب گذشته، پنجشنبه اعلام کرد که اوکراین در تلاش است تا مسئولیت ایجاد تهدید وجود مین‌های ضدکشتی در دریای سیاه را به روسیه نسبت دهد و ادعای کی‌یف مبنی بر روسی بودن این مین‌ها صحت ندارد.
به گفته این مقام نظامی روس، مین‌های کشف شده در نزدیکی تنگه بسفر محصول 730 شناسایی شده که فقط در خدمت نیروی دریایی اوکراین است.
استفان دوژاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پیش از این گفته بود که گزارش‌های مربوط به جابجایی مین‌ها در آبهای دریای سیاه باعث نگرانی شدید سازمان ملل شده و می تواند کشتیرانی بین المللی را تحت تاثیر قرار دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات