صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۵۵

تلاش آمریکا برای تضعیف امنیت اروپا

ایجاد اختلاف بین مردم و حکومت از شگردهای آمریکا در ایجاد بحران تلقی می شود. در واقع آمریکا با جانبداری خاص و صوری از یک طرف بحران، در تداوم آن نیز تلاش می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت؛ یکی از اصلی ترین عامل بحرانها در جهان آمریکا می باشد. در واقع این کشور با رویکرد بحران سازی برای حیات هژمونی خود تلاش می کند.  عراق، افغانستان، فلسطین، یمن، لیبی، آذربایجان، کشورهای آفریقایی از نمونه های رفتار بحران ساز آمریکا تلقی می شود. همچنین امریکا رویکرد ایجاد بحران را از طریق ناامن سازی داخلی کشورها را نیز به واسطه عوامل داخلی خود در بسیاری از کشورها حتی متحدین خود در اروپا و آسیا نیز دنبال می کند.

ایجاد اختلاف بین مردم و حکومت از شگردهای آمریکا در ایجاد بحران تلقی می شود. در واقع آمریکا با جانبداری خاص و صوری از یک طرف بحران، در تداوم آن نیز تلاش می کند.

در جنگ اوکراین نیز آمریکا بدنبال تضعیف اروپا است تا این اتحادیه را به خود وابسته کند. وابسته سازی اروپا با گزاره امنیت و انرژی رفتاری است که ایالات متحده آمریکا به صورت عمدی در حال برنامه ریزی است تا اجازه استقلال را به نزدیکترین متحد خود نیز ندهد. موضوعی که جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای اول با شناخت صحیح از آمریکا اجازه چنین رفتاری را نسبت خود نداد. 

به اعتراف کارشناسان، جنگ اوکراین بهترین فرصتی است که آمریکا تلاش می کند استقلال اروپا را به طور کامل از بین ببرد. روزنامه چینی گلوبال تایمز در گزارشی نوشت آمریکا عمدا در حال بی ثبات کردن اوضاع در اروپا است و کمترین علاقه را به آتش بس بین روسیه و اوکراین دارد.
در این مقاله آمده است: می‌توان گفت که آمریکا بزرگترین نابود کننده امنیت در کل اروپا است. آمریکا کمتر از هر کشور دیگری تمایل به برقراری آتش بس بین روسیه و اوکراین دارد.
این گزارش به وضوح نشان می‌دهد که واشنگتن تلاش نمی‌کند به پیشبرد مذاکرات صلح روسیه و اوکراین کمک کند، بلکه در عوض در تلاش است تا با سرد کردن عزم مسکو و کی‌یف که برای دستیابی به صلح ابراز آمادگی کرده‌اند، درگیری را تشدید کند. گفته می‌شود اگر ترس‌های هر دو طرف که به دنبال تضمین امنیت خود هستند در نظر گرفته شود، نقش آمریکا و همچنین ناتو در وضعیت فعلی می‌تواند به طور خودکار کمرنگ شود.
در ادامه گزارش نوشته شده است: «آمریکا با تقویت نقش ناتو، اروپا را محکم‌تر به ارابه خود می‌بندد. آمریکا با مسلط کردن موقعیت خود، اروپا را دچار تشدید بحران و جانبداری از یکی از طرفین جنگ می‌کند. هدف نهایی آمریکا این است که اروپا را دائماً تحت کنترل خود داشته باشد.
آمریکا به وضوح نمی‌خواهد نتایج مثبتی را در مذاکرات ببیند. درگیری اوکراین این کشور را به آمریکا وابسته کرده است بنابراین «کی‌یف در آینده بیشتر مطابق به میل واشنگتن عمل خواهد کرد.»
 
اگر درخواست اوکراین برای گرفتن ضمانت امنیتی برآورده شود، مدل جدیدی از تضمین امنیت در جهان شروع خواهد شد که به معنای تضعیف نقش آمریکا و ناتو خواهد بود. آمریکا به وضوح نمی‌خواهد چنین نتیجه‌ای را ببیند. می‌توان گفت که آمریکا بزرگترین مخرب امنیت در کل اروپا است.
 
کیت بدینگفیلد، مدیر ارتباطات کاخ سفید، روز چهارشنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید، در پاسخ به این سوال که «آیا آمریکا مایل است ضامن امنیت اوکراین شود یا این گزینه را در نظر دارد؟» گفت: ما در حال گفتگوی مداوم با اوکراین در مورد این موضوع هستیم. راه‌هایی که می‌توانیم کمک کنیم تا از حاکمیت و امنیت آن‌ها اطمینان حاصل کنیم. اما هیچ چیز خاصی در مورد تضمین امنیتی وجود ندارد که بتوانم در حال حاضر در مورد آن صحبت کنم.»
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات