صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۷۰

تحولات اوکراین/ 75 درصد روس‌ها از عملکرد پوتین رضایت دارند/تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا بیشتر به خود آنها ضربه می‌زند

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

دوشنبه، 14 مارس (23 اسفند ماه)، مرحله جدیدی از مذاکرات روسیه و اوکراین به منظور جمع بندی نتایج اولیه برگزار خواهد شد.
میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با اعلام این مطلب، افزود که مذاکرات بدون وقفه در قالب ویدئو کنفرانس ادامه خواهد داشت و گروه‌های کاری مدام در حال کار بوده و طیف وسیعی از مسائل نیاز به توجه مداوم و بررسی دارند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز پیشتر گفته بود که مذاکرات روسیه و اوکراین قرار است روز دوشنبه 14 مارس برگزار شود. به گفته وی، این مذاکرات از طریق کنفرانس ویدئویی انجام خواهد شد.
در عین حال، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی و عضو هیئت روسیه یادآور شد که پیشرفت در مذاکرات بین نمایندگان روسیه و اوکراین می‌تواند به زودی به یک موضع گیری مشترک تبدیل شود.

پیش از این، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به همگرایی مواضع فدراسیون روسیه و اوکراین در جریان مذاکرات اشاره کرده بود. در تاریخ 10 مارس (19 اسفند ماه)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آنتالیای ترکیه با دیمیتری کوله‌با، همتای اوکراینی خود گفتگو کرد. لاوروف پس از این مذاکرات تاکید کرد که مسکو طرفدار هرگونه تماس برای حل و فصل مشکلات بحران اوکراین و توسعه راه‌های برون رفت از آن است.


14:23- اوکراین خواستار انزوای کامل روسیه و پوتین شد
"دیمیترو کولبا"، وزیر امور خارجه اوکراین مجددا از کشورهای غربی خواسته از کشورش با ارسال تسلیحات حمایت کنند و در نتیجه از گسترش جنگ به سایر کشورها جلوگیری کنند. کولبا در توییتر نوشت: علاوه بر این، تحریم های بیشتری باید علیه روسیه اعمال شود.
کولبا همچنین خواستار انزوای کامل روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور آن شد.  وی تاکید کرد: به اوکراین کمک کنید پوتین را شکست دهد و از یک جنگ بزرگتر جلوگیری کنید.‎

14:19- هشدار انگلیس به روسیه درباره گسترش جنگ اوکراین به منطقه ناتو
"ساجد جاوید"، وزیر بهداشت بریتانیا این مسئله را بعید دانست که با پیشرفت جنگ در اوکراین، موشکی به خاک ناتو اصابت کند. وی در این باره گفت: این غیرممکن نیست. وی در عین حال گفت: اما من هنوز فکر می‌کنم در این مرحله بسیار بعید است. اگر این اتفاق بیفتد، ناتو پاسخ خواهد داد.
وی افزود: ما قبل از شروع این درگیری برای روس ها این مسئله را کاملاً روشن کردیم که حتی اگر یک انگشت پای روسیه وارد خاک ناتو شود، این یک اقدام جنگی تلقی می شود.

14:16- هشدار اقتصاددانان آلمانی درباره عواقب توقف واردات انرژی از روسیه
به گفته اقتصاددانان برجسته آلمانی، توقف واردات انرژی روسیه می‌تواند بیش از 100 میلیارد یورو به بازده اقتصادی آلمان ضرر بزند. بر اساس برآوردهای منتشر شده در روز دوشنبه توسط شبکه EconPol اروپا بر اساس یک مدل شبیه سازی، تولید ناخالص داخلی می تواند تا سه درصد کاهش یابد. آندریاس پیچل، از اقتصاددانان برجسته انستیتو ایفوی آلمان بر این عقیده است: «هزینه توقف واردات انرژی با توجه به این که همه‌گیری کرونا حدود 4.5 درصد از بازده اقتصادی آلمان را کاهش داد، قابل توجه خواهد بود».
بر این اساس رکود اقتصادی و تحولات بزرگتر را هم در این شرایط نمی توان رد کرد.

14:12- آغاز دور جدید مذاکرات هیات‌های اوکراین و روسیه
خبرگزاری فرانسه به نقل از مذاکره کننده اوکراینی از آغاز دور جدید مذاکرات بین هیات‌های اوکراینی و روسی  خبر داد.

14:10- حدود 90 کودک در اوکراین تا به حال کشته شده‌اند
بر اساس ارزیابی دادستانی کل اوکراین از آغاز تهاجم روسیه به این کشور 90 کودک در اوکراین کشته شده‌اند. در بیانیه‌ای آمده است که بیش از 100 کودک مجروح شده‌اند.
بر این اساس در مناطق کی یف، خارکف، دونتسک، چرنیهف، سومی، چرسون، میکولایف و ژیتومیر بیشترین تعداد قربانیان به بار آمده است.

14:07- سازمان ملل: تا به حال حدود 2.7 میلیون اوکراینی از کشورشان گریخته‌اند
بر اساس  گزارش سازمان ملل متحد، تا به حال حدود 2.7 میلیون نفر از اوکراین به خارج از کشور پناهنده شده‌اند. بیشتر آنها ابتدا در کشورهای همسایه  وارد می شوند.
تعداد آوارگان جنگی از اوکراین همچنان در حال افزایش است. وزارت کشور آلمان هم روز دوشنبه اعلام کرد که از آغاز حمله روسیه در 24 فوریه، 146998 نفر از اوکراین به آلمان آمده‌اند. با این حال، فقط آن دسته از پناهندگانی که توسط پلیس فدرال شناسایی شده‌اند ثبت می شوند. بر این اساس از آنجایی که معمولاً هیچ کنترل مرزی ثابتی در مرزهای داخلی اتحادیه اروپا وجود ندارد و اوکراینی‌ها در ابتدا مجاز به ورود بدون ویزا به کشور هستند، تعداد پناهجویان جنگی که وارد آلمان شده‌اند در واقع می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

14:05- انتقاد رئیس جمهوری گرجستان از مواضع مقامات و مخالفان در موضوع اوکراین
سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان، امروز، دوشنبه طی سخنرانی سالانه خود در پارلمان این کشور از موضع گیری مقامات و مخالفان دولت در قبال بحران کنونی در اوکراین انتقاد کرد. خانم زورابیشویلی گفت: در این خصوص امروز هر دو طرف مرتکب گناه می شوند، هم دولت و هم مخالفان.
رئیس جمهوری گرجستان اقدامات دولت که درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را «بدون حمایت از امضای مشترک» درخواست کرده را محکوم کرد و از مخالفان نیز به دلیل تلاش برای تحقیر نام و چهره گرجستان در خارج از کشور و نشان دادن کشور به گونه‌ای که گویی ترس را به عزت ترجیح داده و سیاست خارجی خود را تغییر داده، انتقاد کرد.‎
14:02- چین شایعه "درخواست کمک نظامی روسیه" را رد کرد
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز، دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد: «دولت چین گزارش تعدادی از رسانه‌های غربی مبنی بر درخواست مسکو از پکن برای کمک به ادامه عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس را موکداً تکذیب  می‌کند.»
این دیپلمات با اشاره به اینکه اخیراً ایالات متحده به طور فعال چنین اطلاعات نادرستی را در خصوص مواضع چین در قبال جنگ در اوکراین منتشر کرده، گفت: «مطالب مربوطه منتشر شده از سوی طرف آمریکایی، اطلاعات نادرستی است. ما بر این عقیده هستیم که در شرایط کنونی ضروری است که همه طرف‌ها به جای تشدید وخامت اوضاع، خویشتنداری نشان دهند و به کاهش تنش کمک کنند، نه اینکه هیزم بر آتش بیافزایند.»
روز گذشته روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید اطلاعاتی دریافت کرده که ظاهراً روسیه از چین برای ادامه جنگ در اوکراین برای محافظت از غیرنظامیان در دونباس درخواست کمک نظامی کرده است. ‎

14:00- هلند و استرالیا علیه روسیه به سازمان بین‌المللی هوانوردی شکایت می‌کنند
هلند و استرالیا به دلیل سرنگونی هواپیمای مسافربری MH17 پرونده ای در سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو)  علیه روسیه تشکیل داده اند. دولت هلند این خبر را روز دوشنبه در لاهه اعلام کرده و تاکید کرد که این سازمان باید تشخیص دهد که روسیه مسئول است. دولت هلند اعلام کرد که چنین یافته ای راه را برای ادعای خسارت باز می کند.
هواپیمای خطوط هوایی مالزی در جولای 2014 توسط یک موشک ضدهوایی بوک بر فراز منطقه مورد مناقشه در شرق اوکراین سرنگون شد. همه 298 سرنشین هواپیما کشته شدند که بیشتر آنها هلندی بودند. 27 استرالیایی نیز جان باختند. بر اساس تحقیقات بین المللی، موشک بوک متعلق به روسیه بوده است. وزیر امور خارجه هلند اعلام کرد: و البته این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق افتاد. ما می دانیم که MH17 با  یک جنگنده بوک متعلق به ارتش سوریه سرنگون شد. اما مسکو هر گونه دخالت در آن را رد می کند. ‎

13:57- درخواست شهردار لندن برای اسکان پناهندگان اوکراینی در املاک الیگارشی‌های روسیه
"صادق خان"، شهردار لندن، خواستار اسکان پناهندگان اوکراینی در املاک الیگارشی های روسیه در پایتخت بریتانیا شده است. وی روز دوشنبه به تایمز گفت که اکثر آپارتمان های لندن به هر حال خالی هستند.
این سیاستمدار حزب کارگر معتقد است که بسیاری از املاک متعلق به ابرثروتمندان روسی به جای زندگی در آن، برای پولشویی خریداری شده است. خان ادامه داد: اینها آپارتمان نیستند، بلکه آجرهای طلایی هستند. او گفت: "من فکر می کنم دولت باید آنها را مصادره کند و قبل از فروش آنها باید برای اسکان اوکراینی ها استفاده شود." این نوعی «عدالت شاعرانه» است.

در هفته‌های اخیر، دولت بریتانیا رفتار خود با الیگارش‌های روسی را که مدت‌ها مورد انتقاد قرار می‌گرفت، تشدید کرده است. قانون جدیدی قرار است اواخر این هفته اجرایی شود که مخفی شدن پشت شرکت‌های پوسته‌ای و افراد پیشرو هنگام خرید ملک و سایر سرمایه‌گذاری‌ها در بریتانیا را برای ابرثروتمندان خارج از کشور سخت‌تر می‌کند.
بر این اساس همچنین اعمال تحریم ها علیه افراد نیز باید آسان تر شود. قرار دادن رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی و مالک باشگاه فوتبال چلسی انگلیس، در فهرست تحریم‌ها، هفته گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد. انتظار می رود که موارد بیشتر این چنینی شکل گیرد.

13:55- دولت هند پیشنهادات روسیه برای مبادلات تجاری نفتی و کالاهای دیگر را می‌پذیرد
بر اساس اطلاعات محافل نزدیک به دولت هند،  این کشور در حال بررسی پذیرش پیشنهاد روسیه برای فروش نفت و سایر کالاها با قیمتی تخفیف دار است. به گفته مقامات هندی که نخواستند نامشان فاش شود، چنین معامله ای می تواند شامل تراکنش پرداخت بین روبل و روپیه باشد.
برخی از بازرگانان بین‌المللی از نفت روسیه اجتناب می کنند، چرا که روسیه تحت تحریم های غرب به دلیل حمله به اوکراین قرار گرفته است. با این حال، به گفته محافل دولتی، این مانعی برای هند نیست.

13:51- کاهش چشمگیر دارایی‌های میلیاردرهای روسی بعد از جنگ اوکراین
از زمان شروع جنگ علیه اوکراین در 24 فوریه، ثروت میلیاردرهای روسی به شدت کاهش یافته است. این نتیجه بر اساس  بررسی شاخص میلیاردرهای بلومبرگ به دست آمده است. بر این اساس، دارایی خالص الیگارش های روسیه تا 11 مارس چندین میلیارد دلار کمتر از قبل از جنگ روسیه علیه اوکراین است.

13:44- هجوم حدود 1.8 میلیون اوکراینی به لهستان
از زمان حمله روسیه به اوکراین، تقریباً 1.8 میلیون اوکراینی به لهستان پناهنده شده‌اند. این خبر را گارد مرزی لهستان روز دوشنبه در سرویس پیام کوتاه توییتر اعلام کرد. بر این اساس حدود 82100 نفر تنها در روز یکشنبه از مرز عبور کردند و تعداد آنها به 1.76 میلیون نفر رسید.
روز دوشنبه، از نیمه شب تا ساعت 7 صبح، 18400 اوکراینی دیگر به لهستان آمدند. در حال حاضر هیچ اطلاعات رسمی مبنی بر اینکه چه تعداد از پناهجویان جنگی در لهستان مانده‌اند و چه تعداد قبلاً به سایر کشورهای اتحادیه اروپا سفر کرده اند، وجود ندارد. ‎

13:34- انگلیس: کشتی‌های جنگی روسیه ارتباط اوکراین با تجارت دریایی بین‌المللی را قطع کرده‌اند
به گفته مقامات بریتانیا، کشتی های جنگی روسیه ارتباط اوکراین را با تجارت دریایی بین‌المللی قطع کرده‌اند. وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای دریایی روسیه از راه دور سواحل دریای سیاه اوکراین را مسدود کرده‌اند. این امر عملاً راه این کشور را از تجارت بین‌المللی دریایی قطع می کند. در این به‌روزرسانی اطلاعاتی آمده است که هم زمان، کشتی‌های روسی به حملات موشکی علیه اهداف در سراسر اوکراین ادامه می دهند. انگلیس هشدار داد که نیروهای روسی ممکن است در هفته های آینده بیشتر در سواحل اوکراین فرود بیایند.‎
12:48- مردم روسیه می‌توانند بدون مشکل به 15 کشور سفر کنند
اتحادیه اپراتورهای گردشگری روسیه امروز، دوشنبه اعلام کرد که با وجود مشکلاتی که در لغو پروازهای خطوط هوایی داخلی به خارج از کشور وجود دارد، فرصت سفر خارجی بدون ترانسفر برای شهروندان روس همچنان وجود دارد و پروازهای مستقیم شرکت‌های هواپیمایی خارجی از 15 کشور جهان به روسیه در دسترس است.
طبق این اطلاعات، در ماه مارس سال 2022 (اسفند-فروردین)، شرکت‌های هواپیمایی خارجی پروازهای مستقیم از روسیه را اعلام کردند که گردشگران روس می توانند با آنها به 15 کشور پرواز کنند. این کشورها عبارتند از: ترکیه، جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، مراکش، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، بلاروس، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و سریلانکا.

12:35- تجمع حمایتی گروهی از مردم ارمنستان در مقابل سفارت روسیه در ایروان
حدود دویست نفر از شهروندان جمهوری ارمنستان امروز دوشنبه در تجمعی در مقابل سفارت روسیه در ایروان، از حمله روسیه به اوکراین حمایت کردند. این تجمع به صورت زنده از شبکه‌های خبری ارمنستان پخش شد.
این افراد با در دست داشتن پرچم ارمنستان و فدراسیون روسیه، شعارهایی در حمایت از روسیه سر دادند و همچنین با ارسال نامه‌ای امضا شده به سفارت روسیه خواستار سازماندهی عزیمت آنها به مناطق درگیری در اوکراین شدند.
در این نامه آمده است، این داوطلبان آمادگی دارند در کنار برادران روس خود برای آزادی دونباس بجنگند.

12:22- تمایل طرف اوکراینی برای مذاکره درباره خروج نیروهای روسیه از کشورشان
میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین امروز، دوشنبه اعلام کرد که مقامات کی‌یف می‌خواهند در دور جدید مذاکرات با مسکو در خصوص خروج نیروهای روسی از اوکراین گفتگو کنند.
مشاور رئیس دفتر زلنسکی گفت: ما قصد داریم در دور چهارم مذاکرات با فدراسیون روسیه درباره ضمانت‌های امنیتی به کشورمان و خروج نیروهای روسیه از اوکراین بحث کنیم.‎

12:00- پارلمان آلمان: بحران اوکراین وخیم‌تر می‌شود
"مایکل رات"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان در سخنانی اعلام کرد که  انتظار دارد وضعیت در اوکراین  تشدید شود. وی در این باره گفت: رئیس جمهور اوکراین درست می گوید. تهدید وحشتناک بمباران وجود دارد. شهرها در حال ویران شدن هستند زیرا استراتژی قبلی پوتین به شدت شکست خورده است و اکنون به اقدامات شدیدتری متوسل خواهد شد.

رات گفت: بدترین اتفاقات برای اوکراین در راه است و به همین دلیل است که ما اکنون نباید از حمایت اوکراین دست بکشیم. وی خواستار اتخاذ موضع قاطع شده در برابر مسکو شده و گفت: مذاکرات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تنها در صورتی با موفقیت همراه خواهد بود که با سرسختی، تدافعی و اعتماد به نفس انجام شود.
وی در عین حال بر لزوم تداوم مذاکرات و روشن شدن هم زمان این مسئله که حمایت از اوکراین کاهش نخواهد یافت تاکید کرد.

این مقام پارلمان آلمان بار دیگر نسبت به تحریم احتمالی انرژی علیه روسیه ابراز تردید کرده و گفت: بخش‌های مهم اقتصاد هنوز به شدت به گاز وابسته هستند. ما نمی توانیم آن را جبران کنیم.

11:52- گازپروم همچنان به انتقال گاز به اروپا از طریق اوکراین ادامه می‌دهد
با وجود جنگ در اوکراین، شرکت انرژی روسی گازپروم اعلام کرد  که به تامین گاز اروپا از طریق کشور اوکراین ادامه می دهد. این شرکت روسی اعلام کرد که در ابتدای هفته، مقدار گاز ترانزیت شده از این طریق در همان سطح بالا باقی ماند.
به گزارش خبرگزاری اینترفکس، "سرگئی کوپریانوف"، سخنگوی گازپروم صبح روز دوشنبه گفت که امروز هم 109.5 میلیون متر مکعب از طریق این لوله ها پمپ می شود. روز قبل 109.6 میلیون متر مکعب از این طریق پمپاژ شد. بر اساس توافقات انجام شده گازپروم سالانه 40 میلیارد متر مکعب گاز عرضه خواهد کرد.‎

11:41- تحریم‌های جدید استرالیا علیه الیگارشی‌های روسیه
استرالیا تحریم های جدیدی را علیه 33 بازرگان روسی تصویب کرده و به این ترتیب  در این راستا به متحدان خود در ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کانادا و نیوزلند می پیوندند. این خبر را "ماریس پین"، وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد. از جمله افرادی که تحت تاثیر این تحریم های استرالیا قرار گرفته اند می توان به مالک باشگاه فوتبال لندن چلسی، "رومن آبراموویچ" و "الکسی میلر"، رئیس گازپروم اشاره کرد.

"پین" تاکید کرد که بسیاری از الیگارشی ها از سال 2014 اقدامات غیرقانونی و غیرقابل توجیه رهبری روسیه در اوکراین را تسهیل کرده یا مستقیماً از آنها سود برده اند.  به گفته وی در برخی موارد، تحریم‌ها بر اعضای نزدیک خانواده این افراد نیز تأثیر می‌گذارد.‎

11:25- 2 کشته درپی حمله خمپاره‌ای به ساختمانی در منطقه اوبولون در کی‌یف
نیروهای امداد موفق به تخلیه 63 نفر از این ساختمان شدند. تلاش‌ها برای یافتن مجروحان احتمالی بیشتر ادامه دارد.

11:21- پکن: آمریکا درحال انتشار اطلاعات نادرست درباره نقش چین در جنگ اوکراین است
پکن اعلام کرد که آمریکا درحال انتشار اطلاعات نادرست درباره نقش چین در جنگ اوکراین است.
یک مقام آمریکایی گفته است: واشنگتن در نشست رم به چین هشدار خواهد داد که درصورت ادامه حمایت از روسیه باید خود را آماده مواجهه با عواقب بین‌المللی آن کند.

11:00- نابودی حدود 4 هزار تأسیسات زیربنایی نظامی اوکراین
سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع فدراسیون روسیه امروز، دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «از آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، نیروهای مسلح روسیه 3 هزار و 920 تأسیسات زیربنایی نظامی این کشور را از کار انداخته‌اند که از این تعداد، 180 هدف نظامی تنها طی شبانه روز گذشته مورد اصابت قرار گرفته است.»
این مقام نظامی یادآور شد که ارتش روسیه در طول شبانه روز گذشته 11 کیلومتر دیگر در عمق خاک اوکراین پیشروی کرده و در ادامه حملات خود به حومه مناطق مسکونی اسلادکویه، وودیانویه، استپنویه، تارامچوک و اسلاونویه رسیده است.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: در طول شب دوشنبه، هواپیماها و پدافند هوایی نیروهای هوا-فضای روسیه 4 پهپاد پیشرفته اوکراینی را سرنگون کردند. همچنین 187 تاسیسات نیروهای مسلح اوکراین، شامل: دو پست فرماندهی، یک سامانه موشکی ضدهوایی بوک، یک ایستگاه رادار هدایت و هدف گیری، دو دستگاه موشک انداز چندمنظوره، دو ایستگاه جنگ الکترونیک، دو انبار مهمات و 31 نقطه تجمع تجهیزات نظامی را هدف قرار داده و از کار انداختند.
علاوه بر این، به گفته وی، نیروهای مسلح روسیه تاکنون 100 فروند هواپیمای نیروهای مسلح اوکراین را منهدم کردند.‎

10:50- صدر اعظم آلمان به ترکیه سفر می‌کند
"اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان امروز (دوشنبه) به ترکیه سفر می کند که تمام تمرکز آن بر جنگ در اوکراین خواهد بود. وی بعدازظهر امروز با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آنکارا دیدار و گفتگو خواهد کرد.
ترکیه خود را به عنوان میانجی در جنگ می بیند. این کشور ناتو روابط نزدیکی با کی‌یف و مسکو دارد.‎

10:42- روسیه دلیلی برای اعزام حافظین صلح سازمان ملل به اوکراین نمی‌بیند
پیوتر ایلیچیف، مدیر بخش سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با ریانووستی گفت: مسکو دلیلی برای اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به اوکراین نمی‌بیند و این موضوع هنوز در دستورکار شورای امنیت سازمان قرار ندارد.
به عقیده وی، مسیر بعدی حل و فصل اوضاع به تمایل طرف اوکراینی برای دستیابی به سازش بستگی خواهد داشت.
این مقام وزارت خارجه افزود: روسیه این موضوع را رد نمی‌کند که توافق احتمالی در خصوص راه حل اوضاع کنونی در اوکراین بین مسکو و کی یف نیاز به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل دارد، اگرچه چنین تحولی یک تضمین قطعی هم نخواهد بود.
ایلیچیف توضیح داد، برای اینکه توافقنامه‌های مینسک نیز با قطعنامه شماره 2202 شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده بود، ولی این اقدام تاثیری بر اجرای آنها از سوی طرف اوکراینی نداشته است.‎

10:40- بزرگترین مانور نظامی سال ناتو در نروژ برگزار می‌شود
در بحبوحه جنگ روسیه علیه اوکراین، ناتو بزرگترین مانور نظامی سال خود را از امروز (دوشنبه) در نروژ برگزار می کند. حدود 30 هزار سرباز، 200 هواپیما و 50 کشتی از 27 کشور در مانور موسوم به "واکنش سرد" شرکت دارند. این مانور در آب، هوا و زمین انجام می شود.
این مانور قرار است تا اول آوریل ادامه داشته باشد و قبل از جنگ روسیه علیه اوکراین برنامه ریزی شده بود. بر اساس اطلاعات ناتو دولت روسیه به تفصیل در جریان این مانور قرار گرفت و از آنها برای اعزام ناظران دعوت شد، اما این موضوع رد شد. همسایگان نروژ، سوئد و فنلاند، که عضو ناتو نیستند، نیز در مانور "واکنش سرد" شرکت می کنند. آلمان هم در این مانور مشارکت می کند.‎

10:37- درخواست مجدد زلنسکی برای مذاکره مستقیم با پوتین
"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی اعلام کرد که همچنان به تلاش برای مذاکره مستقیم با "ولادیمیر پوتین"، رئیس‌جمهور روسیه ادامه می‌دهد.
زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: هیات ما وظیفه روشنی دارد و آن انجام هر کاری که ممکن است برای امکان دیدار روسای جمهور انجام شود.

دولت اوکراین بارها اشاره کرده است که پوتین تمام تصمیمات نهایی را می گیرد. به گفته زلنسکی، دیدار با پوتین چیزی است که اطمینان همه منتظر آن هستند. وی افزود: این یک مسیر دشوار است، اما برای به دست آوردن تضمین های موثر ضروری است.‎

10:32- هماهنگی وزارت دفاع روسیه با سازمان ملل درباره مسائل بشردوستانه در اوکراین
پیوتر ایلیچیف، مدیر بخش سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه روسیه امروز در مصاحبه با خبرگزاری نووستی گفت: «وزارت دفاع روسیه در چارچوب عملیات ویژه نظامی در خاک اوکراین، بطور مرتب با نمایندگان سازمان ملل، به ویژه دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه برای حل و فصل سریع وظایف مربوط به واکنش بشردوستانه در تماس بوده و در هماهنگی نزدیک است.»
وی افزود: هنگامی که شورای امنیت اوضاع انسانی در اوکراین را بررسی کرده و روی متن سند مربوطه - قطعنامه پیشنهادی فرانسه و مکزیک - کار می‌کند، طرف روسی "فعالانه برای در نظر گرفتن نگرانی‌های مسکو از جمله در رابطه با تضمین امنیت مردم غیرنظامی تلاش می کند.

10:27- طرح دولت آلمان برای کمک به رانندگان با توجه به افزایش شدید قیمت بنزین
آلمان با توجه به افزایش شدید قیمت بنزین، در حال برنامه ریزی برای کمک ملموس به رانندگان است. نشریه بیلد با استناد به محافل دولتی نوشت: کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان می‌خواهد به رانندگان خودروها و کامیون‌ها با دادن تخفیف در قیمت بنزین به میزان قابل توجهی کمک کند.
دولت فدرال تاکنون نسبت به اتخاذ تدابیری برای کاهش قیمت بنزین بی میلی نشان داده و همواره به بسته کمکی که قبلاً تصمیم گیری شده است اشاره کرده است.‎

10:20- رد ادعای ناتوانی روسیه در پرداخت بدهی‌های دولتی
آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه امروز، دوشنبه اعلام کرد که اظهارات شنیده شده مبنی بر اینکه گویا روسیه قادر به پرداخت تعهدات مالی خود در خصوص بدهی‌های دولتی نیست، با واقعیت مطابقت ندارد و مقدار لازم وجوه موجود است.
به گفته وی، در عین حال، مسدود شدن حساب‌های ارزی بانک مرکزی و دولت را می توان تلاش تعدادی از کشورهای غربی برای سازماندهی کمبود بودجه مصنوعی ارزیابی کرد که هیچ پایه و اساس واقعی اقتصادی ندارد.‎

10:18- هشدار آلمان درباره عواقب سنگین توقف سریع واردات انرژی از روسیه
به گفته "رابرت هابک"، وزیر اقتصاد آلمان توقف فوری تمام منابع انرژی از روسیه بدون عوارض جانبی گسترده امکان پذیر نیست. وی در گفتگویی با یک رسانه آلمانی گفت: چنین تحریم‌هایی باید برای ما قابل تحمل باشد تا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نتواند آن را به عنوان پیروزی قلمداد کند.
وی افزود: آلمان تنها به تدریج می تواند در سیاست انرژی از روسیه مستقل تر شود.
به گفته هابک اگر این اقدام به سرعت انجام شود اختلال در عرضه، فقر و بیکاری گسترده رخ خواهد داد. وی افزود: بنابراین، خروج فوری از این وابستگی عواقبی به همراه خواهد داشت که به‌طور قابل توجهی گران‌تر خواهد بود. در این صورت بسیاری از مصرف‌کنندگان صورت‌حساب‌های بسیار بالایی به‌ویژه برای گرمایش دریافت می‌کنند‎.

10:14- اینستاگرام هم در روسیه مسدود شد
پس از فیس بوک و توییتر، شبکه آنلاین اینستاگرام نیز در روسیه مسدود شده است. این موضوع شب گذشته توسط سازمان NetBlocks و کاربران اینستاگرام در روسیه تأیید شد. رگولاتور رسانه‌ای روسیه روز جمعه این ممنوعیت را اعلام کرد. این اقدام به این دلیل انجام شده که  فراخوان هایی برای خشونت علیه شهروندان و سربازان روسی در اینستاگرام منتشر می شد.
خبرگزاری تاس روسیه عصر یکشنبه گزارش داد که شهروندان این کشور همچنین از طریق فهرست پستی پورتال خدمات عمومی از این مسدودیت مطلع شدند. در این فهرست آمده است که روسیه پلتفرم های اینترنتی رقابتی خود را دارد، از جمله شبکه های اجتماعی VKontakte و Odnoklassniki. در این بیانیه خطاب به شهروندان آمده است: "ما امیدواریم که انتقال شما به این محیط های اینترنتی سریع باشد و در آینده راه های جدیدی برای برقراری ارتباط و کسب و کار کشف کنید.‎

10:10- رهبر چچن در اوکراین حضور دارد؟
"رمضان قدیروف"، رهبر چچن به اوکراین سفر کرده  است. شبکه تلویزیونی چچن گروزنی ویدئویی را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که در آن گفته می شود قدیروف در اتاقی تاریک دیده می شود. گفته می شود که او با سربازان چچنی در مورد یک عملیات نظامی صحبت می کند که در هفت کیلومتری پایتخت اوکراین، انجام شده است. مشخص نیست این دیدار کجا و چه زمانی برگزار شده است. قدیروف از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به شمار می رود.‎

10:07- منطقه دونباس اوکراین از طریق یک کریدور زمینی به کریمه متصل شد
گئورگی مرادوف، نماینده دائم جمهوری کریمه در دفتر ریاست جمهوری روسیه و معاون نخست وزیر دولت کریمه به خبرگزاری نووستی گفت: شبه جزیره کریمه و منطقه دونباس از طریق یک کریدور زمینی که از خاک اوکراین می گذرد، به یکدیگر متصل شدند.
این مقام دولت کریمه توضیح داد: "در حال حاضر بزرگراه کریمه به ماریوپل تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه قرار گرفته است و در حالی که نبرد با ملی گرایان اوکراینی ادامه دارد، این مسیر به ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم مناطق آزاد شده در دونباس کمک خواهد کرد.‎‎

10:04- انتقاد شدید اوکراین به سیاست‌های آلمان در قبال روسیه
"دیمیترو کولبا"، وزیر امور خارجه اوکراین، اتهامات جدی علیه آلمان به دلیل سیاست دیرینه این کشور در قبال روسیه مطرح کرده است. کولبا در گفتگویی با آ ار دی آلمان گفت: "متأسفم که بگویم شما واقعاً به ایجاد قدرت فعلی روسیه کمک کردید. ما امیدواریم که شما نیز کار بزرگی برای متوقف کردن ماشین جنگی روسیه انجام دهید.
کولبا گفت آلمان و اوکراین کشورهای شریک هستند. وی ابراز امیدواری کرد که آلمان سلاح های مورد نیاز این کشور را در اختیار اوکراین قرار دهد. وی همچنین گفت: من فکر نمی‌کنم این عادلانه باشد که آلمان در چند سال گذشته همکاری‌های دفاعی گسترده‌ای با روسیه داشته است. کولبا خاطرنشان کرد: «بنابراین شاید اکنون زمان آن است که همه چیزهایی را که برای دفاع از خود نیاز داریم در اختیار ما قرار گیرد.

10:02- درخواست اوکراین برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه
این مقام اوکراینی همچنین خواستار تحریم های شدیدتر علیه روسیه شده  و گفت: اوکراین تمایل دارد آلمان را در موقعیت پیشرو برای اعمال تحریم ها ببیند.
کی یف: اوکراین باید عضو اتحادیه اروپا شود.
وی همچنین گفت: اوکراین باید عضو اتحادیه اروپا شود. این در یک چشم به هم زدن امکان پذیر نخواهد بود. اما ما انتظار داریم که دولت فدرال آلمان نیز از این تصمیم حمایت کند چرا که اوکراین بخشی از اروپا است و با اوکراین، اروپا امن تر خواهد بود.‎

10:00- روسیه: دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت رسیدگی به موضوع اوکراین را ندارد
روسیه اعلام کرده که دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت لازم برای رسیدگی به موضوعات مربوط به اوکراین را ندارد.

09:58- استفاده اوکراین از فناوری آمریکایی شناسایی چهره
وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده که استفاده از فناوری آمریکایی شناسایی چهره Clearview به منظور شناسایی نیروهای روسی، مقابله با عملیات جاسوسی دشمن و حتی شناسایی افراد کشته شده را آغاز کرده است.

09:55- کی‌یف بار دیگر خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین شد
پس از حمله موشکی سنگین روسیه به یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز لهستان، "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین بار دیگر خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش شد. او در سخنرانی ویدئویی شبانه خود در روز یکشنبه گفت که به وضوح دولت های غربی را در مورد تهدید این پایگاه که مرکز همکاری بین نیروهای مسلح اوکراین و ناتو است، آگاه کرده است. وی همچنین درباره اصابت قریب الوقوع موشک های روسیه به خاک ناتو هشدار داد.
با این حال، ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین از نظر کارشناسان نظامی و مقامات ناتو بعید تلقی می شود چرا که می تواند به رویارویی هسته‌ای بین ناتو و روسیه منجر شود.‎

09:52- تخلیه بیش از 5550 نفر از شهرهای درگیر جنگ اوکراین
ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که این کشور موفق به تخلیه بیش از 5550 نفر از شهرهای درگیر جنگ از طریق 9 کریدور بشردوستانه شده است.

09:50- آلمانی‌ها خواستار اتحاذ تدابیر دولتی برای مقابله با قیمت بالای بنزین و گازوئیل هستند
نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که 80 درصد آلمانی ها خواهان کمک مالی دولت با توجه به افزایش قیمت بنزین هستند.
این نظرسنجی که توسط موسسه سیوی انجام شده نشان می دهد  تقریباً دو سوم از 5006 شرکت کننده در این نظرسنجی گفتند که دولت اکنون باید "قطعا" به موضوع بالا بودن قیمت بنزین و گازوئیل واکنش نشان داده و تدابیر متقابل را اتخاذ کند. بر اساس این نظرسنجی، 13 درصد با رکورد قیمت در پمپ بنزین ها مشکلی نداشتند. بقیه هم نظری در این باره نداشتند.

09:47- دیدار مقامات آمریکا و چین درباره جنگ اوکراین
آمریکا و چین امروز مقامات ارشد خود را برای دیدار و گفتگو درباره جنگ روسیه و اوکراین به رم اعزام خواهند کرد.

09:44- به صدا در آمدن آژیرهای حمله هوایی در بسیاری شهرهای اوکراین
دفاتر رویترز گزارش دادند که آژیرهای حمله هوایی صبح زود امروز (دوشنبه) در بسیاری از شهرها و مناطق اوکراین از جمله کی‌یف، لویو و اودسا به صدا در آمدند. مقامات محلی در کی‌یف می‌گویند که در حال جمع‌آوری مواد غذایی هستند و ذخیره آن  برای روزهای آینده هستند.

09:42- روسیه به دنبال مسدود کردن دسترسی دریایی اوکراین
شبکه News 18 گزارش داد روسیه با حضور در دریای سیاه به دنبال مسدود کردن دسترسی دریایی اوکراین به کشورهای دیگر است

09:40- آلمان نیروی هوایی خود را مدرن سازی می‌کند
دولت فدرال می خواهد نیروی هوایی را به عنوان بخشی از برنامه نوسازی چند میلیارد دلاری ارتش در واکنش به جنگ اوکراین به جت های رادارگریز F-35 مجهز کند.
خبرگزاری آلمان روز دوشنبه به نقل از محافل دولتی در برلین نوشت: قرار است این جت ها به‌عنوان مدل جانشین ناوگان تورنادو که بیش از 40 سال از قدمت آن می گذرد خریداری شود.

F-35 به عنوان مدرن ترین هواپیمای جنگی در جهان اعتبار دارد و همچنین برای مشارکت هسته‌ای آلمان که یک مفهوم بازدارنده ناتو است که در آن متحدان به بمب های هسته‌ای ایالات متحده دسترسی دارند، خریداری می شود. به دلیل شکل خاص و پوشش بیرونی، شناسایی این جنگنده ها برای رادار دشمن دشوار است.
به گزارش خبرگزاری آلمان قرار است تا 35 فروند از این جت رادارگریز توسط ارتش آلمان خریداری شود.‎

09:38- درخواست زلنسکی از کشاورزان اوکراینی
ولودیمیر زلنسکی از کشاورزان اوکراینی خواسته تا به کاشت محصولات در زمین‌های کشاورزی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز در این کشور ادامه دهند. با اینحال کارشناسان نگران این مسئله هستند که ادامه جنگ در اوکراین تاثیر منفی بر بسیاری از زمین‌های زیر کشت و محصول نهایی خواهد داشت.

09:33- اوبر به فعالیت در روسیه پایان می‌دهد
شرکت تاکسی اینترنتی اوبر امروز (دوشنبه) اعلام کرد که درپی حمله مسکو به اوکراین فرایند جدایی از شریک روسی خود با نام یاندکس را  سرعت بخشیده است.

09:30- کشته شدن 85 کودک در جنگ اوکراین
یک مقام اوکراینی از کشته شدن 85 کودک و زخمی شدن بیش از 100 نفر در این کشور از آغاز حمله روسیه به اوکراین خبر داده‌اند.

09:05- ارتش اوکراین: 4 هواپیما و 3 بالگرد و پهپاد روسیه را هدف قرار دادیم
ستاد کل ارتش اوکراین امروز دوشنبه مدعی شد که پدافند این کشور هفت پرنده روسیه (چهار هواپیما و سه بالگرد و پهپاد) را هدف قرار داده‌اند.

زلنسکی هدف از مذاکرات روسیه و اوکراین را نام برد
ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، بدون اشاره به اینکه این تضمین‌ها باید چه باشند، تاکید کرد که هدف از مذاکرات با ‌روسیه را کسب «ضمانت‌های مؤثر» می‌داند.
وی گفت: هدف ما این است که در این مبارزه، در این کار دشوار مذاکره، اوکراین نتیجه لازم را که برای ما ضروری است، دریافت کند. برای صلح، برای امنیت. به طوری که ما تضمین‌های عادی و موثر داشته باشیم.
رئیس جمهوری اوکراین افزود که "ضروری است که صحبت شود." و به عقیده وی، به لطف مذاکرات در اوکراین بود که "بیش از 10" کریدور بشردوستانه افتتاح شده است.
بازداشت حدود 300 نفر در مسکو
دفتر مطبوعاتی اداره اصلی وزارت کشور روسیه اعلام کرد که در پی برگزاری اعتراضات هماهنگ نشده در مسکو در روز یکشنبه 13 مارس (22 اسفند ماه)، نیروهای انتظامی پایتخت تقریباً 300 نفر را بازداشت کردند.
طبق این اطلاعات، این افراد به دلیل تخلفات مختلف و برهم زدن نظم عمومی بازداشت و برای تحقیقات به ادارات پلیس منطقه منتقل شدند. نیروی انتظامی پایتخت تمامی اقدامات لازم را برای برقراری نظم و امنیت انجام داده است.
یکشنبه هفته گذشته، در جریان یک تجمع اعتراض آمیز به حمله روسیه به اوکراین در شهر سن‌پترزبورگ، یک تبعه آمریکایی نیز بازداشت شده بود. این آمریکایی به مدت هفت روز به بازداشت اداری محکوم شد.
روز گذشته وزارت کشور فدراسیون روسیه به شهروندان هشدار داد که شرکت در هر نوع تجمع غیرهماهنگ شده با مقامات مسئول، ممکن است با مسئولیت کیفری روبرو شود.

نگرش مردم روسیه نسبت به حمله کشورشان به اوکراین
والری فئدوروف، مدیر کل بنیاد سنجش افکار عمومی روسیه در مصاحبه با روزنامه "ایزوستیا" گفت: «نگرش شهروندان روس نسبت به عملیات در خاک اوکراین در طول اجرای آن تغییرات مختصری کرده است. در حال حاضر کمی بیش از 70 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی‌ها از این عملیات حمایت می‌کنند و حدود 20 درصد از آن حمایت نمی کنند.»
وی به این واقعیت نیز اشاره کرد که هر چه سن پاسخ دهندگان بالاتر باشد، تمایل بیشتری به حمایت از این اقدام دولت دیده می شود.

75 درصد روس‌ها از عملکرد پوتین رضایت دارند
مدیر کل بنیاد سنجش افکار عمومی روسیه در این مصاحبه همچنین گفت که در حال حاضر 74.5 درصد از شهروندان روس مورد نظرسنجی قرار گرفته از عملکرد ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهوری کشور حمایت می‌کنند. وی افزود: قبل از شروع عملیات نظامی (و طبق داده‌های اواسط ماه فوریه)، میزان رضایت از عملکرد پوتین در بین مردم حدود 64 درصد بود، ولی اکنون اتحاد مردم "حول پرچم و حول رهبری" افزایش یافته است.

دیدگاه مردم روسیه درباره تحریم‌های غرب
والری فئدوروف همچنین اعلام کرد، کسانی که از خارج شدن  شرکت‌های خارجی از بازار روسیه پشیمان هستند، قبل از هر چیز کشورهای غربی را مقصر می‌دانند.

به گفته وی، تحریم‌ها بر زندگی مردم ساکن شهرهای بزرگ تاثیرات قابل توجه‌تری دارد، بطور کلی آنها جهانی‌تر و بیشتر به سمت ارزش‌های غربی گرایش داشته و در مصرف‌گرایی فعال بوده و عواقب تحریمها را بیشتر احساس می کنند. در حالی که در شهرهای کوچک و مناطق روستایی کمتر درگیر اقتصاد جهانی و در مبادلات مختلف بین‌المللی هستند و در نتیجه کمتر عواقب تحریم‌ها را احساس خواهند کرد. این جامعه شناس یادآور شد: البته به استثنای دو مسئله مهم: تورم و بیکاری که می تواند بر تمامی اقشار جامعه تاثیر بگذارد.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه روز دوشنبه تصویب می‌شود
دفتر نمایندگی فرانسه در اتحادیه اروپا شب گذشته اعلام کرد که تحریم‌های جدید ضدروسی روز دوشنبه، 14 مارس/ 23 اسفند در سطح سفرای اتحادیه اروپا نهایی و به تصویب خواهد رسید.
همانطور که پیش از این اشاره شد، کمیسیون اروپا و دفتر سیاست خارجی اروپا قبلاً پیشنهادات جدید تحریمی خود علیه فدراسیون روسیه را ارائه کرده و این اقدامات محدود کننده در پایان نشست غیررسمی سران کشورهای اروپایی در ورسای و رایزنی درباره این اقدامات با شرکای بین المللی اتحادیه اروپا تدوین شده است.

تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا بیشتر به خود آنها ضربه می‌زند
پیش از این مارکوس بکر، ستون نویس مجله اشپیگل یادآور شده بود:  تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا علیه روسیه وضع می‌کند که به عقیده جوزپ بورل، بار سنگینی بر اقتصاد روسیه وارد خواهد کرد، در واقع کشورهای اروپایی را از یکدیگر جدا کرده و در نهایت بیشتر به خود آنها ضربه می‌زند.

روسیه تا آخرین لحظه خواستار گفتگو درباره اوکراین بود، ولی غرب این تمایل را نادیده گرفت
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که مقامات مسکو تا همین اواخر و تا آخرین لحظه به دنبال مذاکره بود و پیشنهاد حل و فصل بحران اوکراین و مسائل امنیتی جهانی از طریق دیپلماسی را داشت، ولی ایالات متحده و فرانسه، بعنوان شرکای نزدیک مقامات کی‌یف، نپذیرفتند. به گفته وی، این ابتکار عمل آنها بود و خودشان روسیه را مجبور به اتخاذ تصمیم جدی برای حل مشکلات کردند.
زاخارووا افزود: «اکنون کشورهای غربی نباید "فریاد بزند" که راه‌های دیگری، جز تهاجم وجود دارد. ما بارها صحبت کردیم و همه خندیدند: کسی نمی‌خواست پای میز مذاکره نشسته و گفتگوی جدی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و با سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه داشته باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که بستن زورمدارانه راه‌های تجاری به روی روسیه توسط کشورهای غربی در خاک آنها و همچین توقف فعالیت شبکه های اجتماعی جهانی، یک اقدام کاملاً غیرعادی است و به زبان ساده‌تر، این اقدامات در واقع ریختن تعهدات بین المللی کشورهای خارجی به سطل زباله است.

روس‌هراسی در غرب دوره کوتاهی خواهد داشت
سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای پیش بینی کرد که تمایلات "روسوفوبیا" (روس‌هراسی) که در بحبوحه حوادث اوکراین گریبانگیر کشورهای غربی شده است، چندان دوام نخواهد آورد، چرا که بر خلاف روح حاکم بر منطق لزوم فضای یکپارچه انسانی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی است که باید بر جامعه بین‌الملل حاکم باشد.
به عقیده وی، اقدامات ضدروسی کشورهای غربی تنها یک ارسال علامت سیاسی برای نشان دادن انزوای روسیه است که تنها برای مدت کوتاهی می تواند موجودیت داشته باشد و مغایر با منافع همه کشورهاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات