صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۸۵۳

سایه فروپاشی بر سر دولت ناهمگون بنت

به گفته کارشناسان، از همان آغاز تشکیل دولت کنونی نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی کاملا مشخص بود که دولتی ضعیف و ناهمگون است و نمی تواند چندان پایدار بماند و بر همین اساس با نخستین اختلاف جدی از هم فرو می‌پاشد.

فارس الصرفندی؛ خبرنگار شبکه العالم در تحلیلی درباره تحولات دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی نوشت: ضربات پی در پی به پیکر دولت نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم از هنگام عملیات فلسطینیان در النقب، الخضیره و بنی براک آغاز شد، با این حال آخرین ضربه ای که به آن وارد شد، بسیار مهلک بود و آن تصمیم عیدیت سیلمان رئیس ائتلاف دولتی و منسوب به حزب نفتالی بنت برای کناره گیری از کنیست بود.
"عیدیت سیلمان" در اعتراض به تصمیم نیتزان هوروویتز وزیر چپگرای بهداشت مبنی بر مجاز بودن ورود نان تخمیر شده (حاوی مخمر) به بیمارستان‌های این رژیم در عید پاک از کنیست کناره گیری کرد، اقدامی که مخالف شریعت یهود است که خوردن هر گونه خوراکی حاوی مخمر را بر یهودیان حرام کرده است.
استعفای عیدیت سیلمان به معنای مساوی شدن کرسی ها بین دولت و مخالفان در کنیست است زیرا نخستین بحران، ناتوانی دولت در به پیش بردن هر گونه قانونی در کنیست است، یعنی دولت نفتالی بنت به دولتی فلج تبدیل می شود و همین مسئله شماری از اعضای دولت را وا می دارد آن را ترک کنند زیرا باقی ماندن در دولتی که آینده ای ندارد و نمی توان آن را نجات داد، بیفایده است.
این اتفاق در حالی رخ می دهد که از همان آغاز کاملا مشخص بود که دولت ائتلافی بنت در هر بحرانی سقوط خواهد کرد زیرا این دولت فقط با این هدف بر سر کار آمد تا بنیامین نتانیاهو را سرنگون کند و او را از صحنه سیاسی کنار بزند، با این حال کاملا مشخص بود که چنین هدفی محقق نخواهد شد زیرا نتانیاهو برخلاف بیشتر سیاستمدارانی که در نبرد انتخاباتی شکست می خورند و پس از آن صحنه سیاسی را برای دیگران ترک می کنند، همچنان با سماجت ایستادگی کرد و به فعالیت های خود ضد دولت بنت ادامه داد و کاملا آماده بود از هر فرصتی برای زدن ضربه کاری به آن بهره ببرد و این فرصت در یک سینی طلا برای او فراهم شد و آن کناره گیری عیدیت سیلمان بود.
البته اگر اعضای دولت نفتالی بنت از نظر فکری و رفتاری هماهنگ بودند، برطرف کردن این مشکل آسان بود با این حال تضاد فکری و ایدئولوژی اعضای دولت این مشکل را به معضلی لاینحل تبدیل کرده و ائتلاف را در معرض فروپاشی قرار داده است.
دولت بنت تا این لحظه سقوط نکرده است با این حال در صورت خارج شدن یک عضو دیگر از آن، سقوط خواهد کرد و در این صورت راه حل این است که در شش ماه آینده انتخابات پارلمانی برگزار شود مگر اینکه نفتالی بنت و یائیر لاپید وزیر خارجه‌اش فهرست مشترک عربی را قانع کنند که از بیرون دولت، از آن دو حمایت کند هرچند احزاب راستگرا مخالف این حمایتند و در صورت چنین حمایتی آماده اند ائتلاف را ترک کنند.
نتانیاهو هم اکنون خود را با تمام توان آماده می کند تا دولت کنونی را کنار بزند و اسرائیلی ها را متقاعد کند که دیگر دلیلی برای ادامه کار دولت بنت نیست. این آمادگی کاملا در ادبیات نتانیاهو دیده می شود از جمله اینکه بنت را به ناتوانی در رویارویی با چالش هایی که رژیم اشغالگر را در برگرفته و در رأس آنها توافق هسته ای ایران، متهم می کند.
در هر حال با وجود ناتوانی هر کدام از احزاب برای تعیین سرنوشت دولت و با افزایش تضادها و تناقض ها داخل رژیم اشغالگر و اختلافات بنیادین بین نیروهای جامعه ناهمگون و اختلافات عمیق داخل آن، بحران حکمرانی بار در سرزمین های اشفالی دیگر نمایان می شود و ما در ماه های آینده شاهد همان اتفاقاتی خواهیم بود که در دو سال گذشته شاهد بودیم که هیچ یک از احزاب رژیم اشغالگر نمی توانستند دولتی پایدار تشکیل دهند و در نتیجه بارها به برگزاری انتخابات پناه بردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات