صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۵۱

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۴ فروردین

 کیهان**

 نشریه آمریکایی هیل: بی‌باکی ایران نگران‌کننده است
یک نشریه آمریکایی با انتقاد شدید از ناتوانی و درماندگی بایدن در مقابل ایران نوشت: ایران آنقدر قدرت یافته که دیگر شخصا اقدام می‌کند.
نشریه هیل در مطلبی به قلم مایکل روبین با انتقاد از سیاست‌های بایدن نوشت: «زمان پایان دادن به این جنگ برای همیشه فرا رسیده است» این سخنان پرزیدنت بایدن بود که دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را صادر کرد. اگرچه عقب‌نشینی پُرسروصدا آمریکا وعده مبارزات انتخاباتی وی را برآورده کرد، اما این یک اشتباه بزرگ در سیاست خارجی بود. به اوکراین نگاه نکنید: ولادیمیر پوتین متوجه شد که عقب‌نشینی آمریکا به معنای بی‌میلی برای رویارویی با این کشور است.
در این بین، ایران هم فرصت را مغتنم دید، تهران همچنان به فریب دیپلمات‌های آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه می‌دهد و در عین حال بر حمایت خود از شبه‌نظامیان حوثی علیه تولیدکنندگان نفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی کمک می‌کند و بحران انرژی را تشدید می‌کند که در سراسر جهان گسترش یافته است.
حمله اخیر به اربیل نشان داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دیگر حتی به خود زحمت نمی‌دهد از طریق شبه‌نظامیان عراقی دست به اقدام بزند و خودش مستقیما دست به کار می‌شود.
کشورهای منطقه می‌دانند چه چیزی در انتظار آنهاست؛ زیرا قبلاًً آن را دیده‌اند. توافق هسته‌ای 2015 منجر به افزایش خشونت‌های منطقه‌ای شد، اما اکنون چشم‌انداز جهانی تغییر کرده و خطرات بیشتر است. آمریکا ریسک بزرگی می‌کند به‌طوری که به جای پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان»، ممکن است جبهه‌های جدید در آستانه باز شدن باشند و اینها همه به‌خاطر سیاست‌های بایدن است.

پایان دولت روحانی دورنمای تورم 50 درصدی را متوقف کرد
مهار سرعت افزایش تورم در سال‌های پایانی سال 1400 در حالی اتفاق افتاد که اگر دولت سابق ادامه پیدا می‌کرد، نرخ تورم از 50 درصد هم عبور می‌کرد.
روزنامه وطن امروز، ضمن مرور برخی نشانه‌های موفقیت در سال گذشته که در اثر تغییر ریل دولت اتفاق افتاد، نوشت: اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ به ۲ بخش آخرین سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی و نخستین سال ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی تقسیم می‌شود؛ سالی مملو از اتفاقات تلخ و شیرین برای اقتصاد که مشابه آنها در دهه ۹۰ بسیار یافت می‌شود.
بحران قیمت اقلام خوراکی در ایران همزمان با افزایش قیمت‌های جهانی در اردیبهشت‌ به اوج خود رسید. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی در اردیبهشت‌ به 61/5 درصد رسید. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت‌ ١٤٠٠ به 46/9 درصد رسید، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 46/9 درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردند.
روزهای پایانی دولت دوازدهم در حال سپری شدن بود و شدت انتقاد رسانه‌ها هم بیش از پیش شده بود؛ از سوی دیگر اهتمامی هم از سوی دولتمردان برای رسیدگی به امور وجود نداشت. خوزستان مقصد بحران بعدی دولت بود. بحران کم‌آبی و اعتراض دامداران و کشاورزان این خطه تمام توجهات را به مشکلات معیشتی خوزستان جلب کرد. نکته حائز اهمیت این رویداد جمله‌ای بود که معاون اول وقت رئیس‌جمهور پس از ناتوانی در مدیریت این اتفاق گفت. اسحاق جهانگیری در اعترافی دیرهنگام، تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری را از عوارض مدل توسعه اجراشده در کشور دانست و اظهار داشت: به عنوان کسی که همه عمر خود را در توسعه سپری کرده‌ام، باید بگویم توسعه‌ای که ما اجرا کردیم متاسفانه عوارض خود را اینچنین نشان داده است. باید توسعه با رضایت مردم باشد و وقتی مردم نفع می‌برند که تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری را از توسعه متوجه نشوند».
در همین دوره قیمت مرغ از کیلویی 40 هزار تومان گذشت و شاهد صف‌های عجیب و طولانی بودیم.
وطن امروز همچنین ضمن مرور محکومیت ایران به پرداخت خسارت و غرامت در پرونده قرارداد کرسنت که در اثر سوء مدیریت دولت روحانی اتفاق افتاد، به روند افزایشی نرخ تورم در سال‌های پایانی دولت دوازدهم پرداخت و نوشت: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم با تغییر ریل سیاست‌گذاری پولی و مالی شدت روند رشد تورم کاهش پیدا کرد. تورم فزاینده سال آخر دولت روحانی با ترک چاپ پول در دولت سیزدهم متوقف شد و در ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی کاهشی شد. بررسی آمارها نشان می‌دهد در صورت ادامه سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی، تورم در دی‌ماه به بیش از ۵۰ درصد می‌رسید. بر اساس اطلاعات ارائه ‌شده توسط مرکز آمار، نرخ تورم از نیمه دوم سال جاری و استقرار دولت سیزدهم روند کاهشی به خود گرفته است به طوری که تورم سالانه منتهی به دی‌ نزدیک ۳ درصد از شهریور کمتر شده است. اگر بخواهیم نارسایی‌های موجود را که به تورم‌های افسارگسیخته در اقتصاد ایران منجر شده نام ببریم، در یکی از موارد مهم می‌توان به رشد فزاینده نقدینگی که ناشی از کسری بودجه دولت و قدرت خلق پول بانک‌هاست، اشاره کرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۴۰۰ به صورت مستمر ماهانه به طور حدودی تورم یک درصد افزایش پیدا می‌کرده و اگر در سیاست‌های کلان اقتصادی تجدیدنظر نمی‌شد، در دی‌ماه شاهد تورم ۵۰ درصدی بودیم. این یعنی اگر تیم اقتصادی روحانی هنوز مستقر بود، تورم ۵۰ درصد دور از انتظار نبود.
دولت سیزدهم یک تغییر بزرگ هم نسبت به دولت قبل از خود کرده بود. اواسط زمستان رویترز در گزارشی نوشت: بر اساس تخمین شرکت‌های ناظر بر صادرات و واردات نفت، صادرات نفت خام ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، برای نخستین‌بار در ۳ سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

دروغ می‌گفتند که صادرات نفت بدون برجام صفر می‌شود
صادرات نفت ایران در حالی در دولت جدید رونق گرفت که برخی مدیران و محافل منسوب به دولت سابق ادعا می‌کردند بدون برجام و FATF نمی‌توان حتی یک بشکه نفت هم صادر کرد.
به گزارش مشرق، رهبر انقلاب در نخستین روز از سال ۱۴۰۱ با یادآوری تأکید سال قبل خود در روز اول سال مبنی بر پرهیز از «گره زدن اقتصاد کشور به تحریم‌های آمریکا و بیان این حرف که تا تحریم است وضع همین است»، خاطرنشان کردند: «خوشبختانه سیاست‌های جدید در کشور نشان داد می‌توان با وجود پا برجا بودن تحریم‌های آمریکا پیشرفت کرد، تجارت خارجی را رونق داد، وارد قراردادهای منطقه‌ای شد و در زمینه نفت و مسائل دیگر به دستاوردهایی رسید.»

اخیرا وزارت نفت اعلام کرد که وعده رسیدن ظرفیت تولید نفت به پیش از تحریم‌ها محقق شده و به بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. افزایش ۲/۵ برابری وصول درآمد‌های نفتی و افزایش ۴ برابری وصول درآمد‌های حاصل از صادرات گاز نسبت به سال ۹۹ نیز از دیگر آمار‌هایی بود که مقامات ارشد دولت آن را اعلام کردند.
همچنین طبق آمار گمرک ایران در ۱۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، میزان صادرات غیرنفتی ایران بیش از ۴۳/۵ میلیارد دلار و وزن اقلام صادراتی نیز ۱۱۲/۶ میلیون تن بوده است. بنابر گزارش‌های منتشر شده صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ از منظر درآمد ۴۰ درصد و از منظر وزنی حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.
این نتایج در شرایطی رخ داده که نه برجام احیا شده و نه ایران به عضویت FATF درآمده است. عجیب اینکه روحانی و برخی دیگر از مقامات دولت قبل در اظهارنظر‌هایی تأمل‌برانگیز گفته بودند:
- اگر برجام نبود، صادرات نفت ایران صفر می‌شد.
- اگر برجام نبود صادرات نفت ۲۰۰ هزار بشکه می‌شد.
- اگر برجام به توافق نمی‌رسید صادرات نفت ما متوقف می‌شد.
- الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به فروش می‌رسد، امکان تبادل مالی نباشد.
- امروز، هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم، حتی اگر بفروشیم، پولش را نمی‌توانیم بیاوریم.
- اگر توافق هسته‌ای به دست نمی‌آمد مرحله دوم تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شد و در نتیجه صادرات نفت خام ایران به صفر می‌رسید.
«مهدی پازوکی» فعال اصلاح‌طلب که در دولت روحانی مشاور «محمدباقر نوبخت» رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه بوده است- ۱۷ اسفند ۱۴۰۰- در مصاحبه با روزنامه آرمان در اعترافی دیرهنگام گفت: «حدود بیست درصد مشکلات اقتصادی کشور به مسائل سیاست خارجی ارتباط دارد و هشتاد درصد مشکلات به مدیریت داخلی کشور ارتباط پیدا می‌کند... اغلب مشکلات اقتصادی ما داخلی است و اگر سیاست‌های خود را در این زمینه اصلاح کنیم می‌توانیم با وضعیت اقتصادی بهتری در آینده مواجه باشیم.»
گفتنی است جریان اصلاح‌طلب در ۸ سال گذشته با کاهش ارزش پول ملی کشورمان، تحریم‌ها را ۲ برابر کرد. با این حال حالا بدون عذرخواهی از مردم همچنان اصرار دارد که نسخه خسارت‌بار خود را مجدداً به کشور و مردم تحمیل کند.

بهبود امیدوارکننده شاخص‌های اقتصادی در پایان ۱۴۰۰
کند شدن روند رشد نقدینگی و تورم در کنار مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی در چند ماه پایانی سال ۱۴۰۰، نشانه‌هایی امیدوارکننده از بهبود تدریجی شرایط اقتصاد کشور است.
به گزارش روزنامه فرهیختگان، در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ برای اولین‌بار بعد از دو سال، تورم نقطه‌ای به زیر ۳۶ درصد رسید و بعد از دو سال رشد اقتصادی مثبت ۴ درصد شده و رشد پایه پولی کمترین رقم بوده است. اشتغال و بورس کمی جان گرفته‌اند و در تجارت بین‌الملل به رکورد ۱۰۰ میلیارد دلار حمله شده و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز ۱۳۶ درصد بالا رفته است.
اگر میانگین نرخ تورم در کل دولت روحانی را درنظر بگیریم دولت وی با تورم متوسط ۲۲ درصدی رکورددار بیشترین تورم در یک بازه زمانی هشت‌ساله و همچنین رکورددار تورم بالای ۳۰ درصد در یک بازه ممتد سه‌ساله در هفت دهه اخیر است. از همین رو باید به دولت و رئیس‌جمهوری که بعد از دولت و ریاست‌جمهوری حسن روحانی روی کار می‌آید، لقب بدشانس‌ترین و بداقبال‌ترین دولت را داد. با وجود این در آخرین آمار‌ها (دولت جدید)، اما در بهمن ماه تورم ماهانه به ۲/۱ درصد، تورم نقطه‌ای به ۳۴ و تورم سالانه نیز به ۴۱ درصد رسیده است. این درحالی است که تورم نقطه‌ای در فروردین ۱۴۰۰ در حدود ۵۰ درصد بوده است. کاهش تورم در دی و بهمن احتمالا نشأت‌گرفته از با ثبات شدن نرخ دلار، افزایش فروش نفت و پالس‌های مثبت از مذاکرات و افت تورم‌های انتظاری است، اما ادامه کاهش قیمت‌ها بسته به عملکرد مقام‌های پولی و مالی در ادامه کار دارد. از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی برای اولین‌بار طی سه سال گذشته - که منفی بود - مثبت شد و با نفت به ۵/۱ درصد و بدون نفت به ۳.۸ درصد رسیده است. براساس پیش‌بینی پژوهشکده مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی سال۱۴۰۰ در یک سناریوی خوش‌بینانه به ۶.۲ درصد می‌رسد، اما در یک سناریوی بدبینانه رشد اقتصادی مثبت و در سطح ۳/۹ خواهد بود.
در همین دوره سرمایه‌گذاری خارجی ۱۳۶ درصد رشد داشته و تجارت خارجی هم به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

***************

 روزنامه وطن امروز**

اعتراض ایران به برخورد خشن و توهین‌آمیز پلیس دانمارک با بانوی ایرانی
سفارت ایران در کپنهاگ در واکنش به رفتار خشن و توهین‌آمیز پلیس دانمارک با بانوی ایرانی، مراتب اعتراض و گله‌مندی خود را به وزارت خارجه این کشور ابلاغ کرد. به گزارش تسنیم، روز پنجشنبه تصاویر و فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آنها نیروهای پلیس مهاجرت دانمارک در اجرای حکم طرد یک بانوی پناهجوی ایرانی، اقدام به ضرب و شتم او در مقابل دیدگان همسر و کودکانش کرده و طی برخوردی خشونت‌آمیز وی را با اجبار برای عزیمت به ترکیه به فرودگاه کپنهاگ منتقل کرده‌اند. 
در پی تایید این رخداد تأثربرانگیز و خشونت‌بار پلیس دانمارک، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ با ارسال یادداشت رسمی، مراتب اعتراض و گله‌مندی از این اقدام غیرانسانی را به وزارت خارجه دانمارک ابلاغ کرد. در همین ارتباط خانم نادی‌پور سفیر ایران در دانمارک،  روز جمعه 12 فروردین 1401 با حضور در وزارت خارجه دانمارک، ضمن ملاقات با مقامات ذی‌ربط وزارت مهاجرت و وزارت خارجه این کشور، مراتب اعتراض دولت ایران را اعلام کرد و در قبال این واقعه تأثربرانگیز که موجب ناخرسندی مردم و مقامات جمهوری اسلامی ایران شد، از مسؤولان دانمارکی خواست علاوه بر برخورد با خاطیان و ارائه اطمینان از عدم تکرار وقایع مشابه، بابت این رفتار غیرانسانی عذرخواهی شود. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک، با استفاده از این فرصت، دیگر موارد نقض حقوق بشر و  آثار منفی چنین رفتارهای مترتب بر روابط فیمابین ۲ کشور را متذکر شد. براساس اخبار منتشر شده، پارلمان دانمارک روز پنجشنبه 11فروردین‌ماه، وزیر همگرایی و مهاجرت این کشور را جهت ارائه توضیحات و پاسخ به سوالات نمایندگان و احزاب پیرامون این رخداد و رفتار دلخراش پلیس در قبال  بانوی پناهجوی ایرانی، فراخوانده است. در حال حاضر این خانم ایرانی تحت مراقبت  پزشکی، نزد خانواده خود در دانمارک به سر می‌برد.
 
وزیر دفاع آمریکا: به حصول نتیجه دیپلماتیک در مذاکرات وین باور داریم
وزیر دفاع آمریکا گفت که واشنگتن به همکاری با شرکایش برای مقابله با آنچه «تهدید ایران» خواند، ادامه خواهد داد. به گزارش ایسنا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در سخنانی در سنتکام عنوان کرد: راه فوری برای حل مشکلات منطقه وجود ندارد؛ خصوصا که وقتی مساله ایران مطرح باشد. رئیس‌جمهور آشکارا گفته است که ایالات متحده به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است. 
ما همچنان به حصول نتیجه دیپلماتیک درباره مساله هسته‌ای باور داریم اما صرف نظر از نتیجه مذاکرات هسته‌ای به همکاری نزدیک با شرکای‌مان برای مقابله با تهدید ایران ادامه خواهیم داد. 
وی در ادامه با اشاره به تقویت سیستم ضدهوایی در منطقه گفت: ما همچنین در درازمدت به مهار استفاده ایران از موشک‌ و جلوگیری از تکثیر پهپادهایش خواهیم پرداخت. 
وزیر دفاع آمریکا همچنین مدعی شد: ما به همکاری با شرکای‌مان جهت مجازات ایران و گروه‌های نیابتی‌اش ادامه می‌دهیم.
 
چین: از ایران در دفاع از حقوق و منافع قانونی‌اش حمایت می‌کنیم
 
وزیر خارجه چین درباره دیدارش با همتای ایرانی خود در شهر تونشی بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش فارس، طبق این بیانیه، «وانگ یی» در این دیدار گفت: تحت رهبری استراتژیک سران 2 کشور، روابط چین و ایران شتاب قوی توسعه را حفظ کرده است. 
چین از ایران در حفاظت از حاکمیت و کرامت ملی و دفاع از حقوق و منافع قانونی خود حمایت می‌کند و معتقد است که ایران نیز قاطعانه از چین در حفظ منافع اصلی خود حمایت خواهد کرد. وزیر خارجه چین افزود: چین به عنوان شریک راهبردی جامع ایران متعهد به تعمیق همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و آماده همکاری برای ایجاد نتایج همکاری بیشتر به نفع 2 ملت است. در ادامه این بیانیه، به نقل از امیرعبداللهیان آمده، فارغ از چگونگی تغییر شرایط، ایران قاطعانه به توسعه روابط ایران و چین متعهد خواهد ماند و قاطعانه از موضع عادلانه چین حمایت خواهد کرد. 
ایران مایل است با گسترش همکاری‌های نفتی و گازی بین 2 کشور شریک انرژی قابل اعتمادی برای چین باشد و آماده تقویت ارتباط، همکاری‌های سه‌جانبه و تبادلات آموزشی با چین است. ۲ طرف همچنین درباره همکاری‌های منطقه‌ای تبادل‌نظر کردند و وزیر خارجه چین اظهار داشت چین از ایران در بهبود و توسعه روابط با کشورهای همسایه و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو حمایت می‌کند. امیرعبداللهیان هم با قدردانی از نقش سازنده چین گفت: ایران مایل به ادامه گفت‌وگو با کشورهای منطقه است. بر اساس این بیانیه، 2 طرف توافق کردند به طور مشترک در برابر تحریم‌های یکجانبه مقاومت کنند. 
وانگ‌یی تاکید کرد: ایالات متحده به تحریم‌های یکجانبه که هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل را نقض می‌کند، اعتیاد دارد. تحریم‌ها در واقع اعتبار ایالات متحده را از بین می‌برد و به منافع آن آسیب می‌رساند. تحریم‌ها اهداف خود را محقق نمی‌کند، بلکه در نهایت به انعطاف‌پذیری بیشتر و توسعه قوی‌تر کشورهای تحریم شده کمک می‌کند. طبق اعلام چین، 2 طرف همچنین درباره مذاکرات برای ازسرگیری پایبندی به برجام تبادل نظر کردند.

**************

روزنامه خراسان**

مالیات و عوارض ارزش افزوده استانی به استان‌ها می‌رسد
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در توئیتی نوشت: «مالیات و عوارض ارزش‌افزوده شرکت‌های بزرگ استان‌ها که گاه مالیات آن‌ها در تهران وصول می‌شود، باید در همان استان توزیع شود. این رویکرد را امروز در سفر خراسان اجرا کردیم تا بودجه قابل توزیع بین شهرداری‌های محروم استان افزایش یابد. شخصا بر اجرای آن نظارت خواهم کرد.» پیشتر روزنامه خراسان در چند گزارش بر ضرورت  هزینه کرد مالیات  و عوارض  ارزش افزوده این شرکت‌ها در استان‌هایی که از  آلودگی محیط زیستی و برخی موارد دیگر، کارخانجات آن‌ها متضرر می‌شوند، تاکید کرده بود.
 
وعده 2 ماهه برای از رده خارج شدن سمند و پژو 405
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: تا دو ماه آینده سمند و پژو 405 از مدار تولید خارج می‌شوند و 15 هزار خودروی تارا و سورن نیز تا 15 اردیبهشت تحویل داده خواهند شد.
 
آب و برق خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد رایگان می‌شود
محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: طبق قانون، بودجه آب و برق و گاز خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی با رعایت الگوی مصرف، ‌رایگان می‌شود.
 
مالیات نقل و انتقال خودرو همزمان با سند سبز دریافت می‌شود
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات نقل و انتقال خودرو هنگام دریافت سند سبز گرفته می‌شود. داوود منظور در توئیتی نوشت: مالیات نقل و انتقال خودرو در سال ۱۳۸۷ ‌ به موجب ماده ۴۰ قانون ارزش افزوده وضع شد. وصول این مالیات تاکنون توسط دفاتر اسناد رسمی هنگام نقل و انتقال سند انجام می‌شد. با توجه به نظریه دادستان کل کشور مبنی بر اعتبار برگه سبز به عنوان سند مالکیت، مالیات هنگام تعویض پلاک دریافت می‌شود.
 
قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد
هیئت وزیران، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین کرد. هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین کرد که از این میزان، مبلغ ۱۰۵ هزار ریال به عنوان اصل قیمت تعیین و ۱۰ هزار ریال به عنوان هدیه تحویل در نظر گرفته شد.
 
4 دستگاه تا پایان مهلت قانونی به درگاه ملی مجوزها متصل نشدند
رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد از متصل نشدن شهرداری تهران، سازمان نظام پزشکی، کانون وکلا و سازمان نظام مهندسی در مهلت قانونی تعیین‌شده به درگاه ملی مجوزها خبر داد.
 
تعادل بازار مرغ به هم خورد
مرغ متاثر از دلایل مختلف در استان‌های کشور با نرخ‌های متفاوتی به فروش می‌رسد به طوری که بر اساس مشاهدات میدانی این محصول با وجود داشتن نرخ مصوب ۳۱ هزار تومانی، به قیمت ۳۰ تا ۳۷ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.
 
به متقاضیان نهضت ملی مسکن فرصت ویرایش داده می‌شود
محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن که اطلاعات خود را به صورت ناقص در سامانه وارد کرده‌اند یا در ثبت مشخصات اشتباه داشته‌اند، مدت زمانی را به منظور ویرایش در نظر خواهیم گرفت که متعاقبا اعلام می‌شود.
 
خالق بیسکویت مادر درگذشت
رضا تهرانچی، کارآفرین و خالق بیسکویت مادر ششم فروردین ۱۴۰۱ در ۹۹ سالگی چشم از جهان فرو بست. تهرانچی نام خود را با برند «ویتانا» و «بیسکویت مادر» ماندگار کرد. تهرانچی بود که موسسه استاندارد را قانع کرد تا درج تاریخ مصرف روی بسته‌های بیسکویت در شمار ضوابط استاندارد محصولات غذایی قرار گیرد. وی در پنجمین دوره جشنواره کارآفرینی امین‌الضرب اتاق بازرگانی تهران که در اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد، لوح و نشان امین‌الضرب را کسب کرد.
 

 **************

 روزنامه جوان**

دولت سیزدهم در مشورت، حدی برای خود قائل نیست
رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم از نظرات و پیشنهادات همه افراد و گروه‌ها برای انجام امور کشور استفاده خواهد کرد.

سید ابراهیم رئیسی در نشست با جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان خراسان رضوی با تبریک روز جمهوری اسلامی گفت: روز ۱۲ فروردین روز بسیار مهم و مبارکی در تاریخ انقلاب است. هیچ نعمتی بالاتر از نعمت جمهوری اسلامی نیست. دولت سیزدهم در مشورت، حدی برای خود قائل نیست

رئیس جمهور افزود: باید نظام جمهوری اسلامی پاسداشته شود و پاسداشت آن، از جلوه‌های شکر است.

رئیسی تصریح کرد: اگر همه نعمت‌ها داده می‌شد، اما نعمت ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر این کشور نبود، کشور ما هم یک کشور مدعی توسعه یافتگی فقط در اقتصاد می‌شد.

رئیس جمهور افزود: توسعه یافتگی فقط در اقتصاد نیست، بلکه توسعه در معنویت، اخلاق و همه نیاز‌های انسان باید مورد توجه قرار گیرند. کشور‌هایی که فقط در اقتصاد توسعه داشته اند، در ابعاد انسانی مشکل دارند.

رئیسی اظهار داشت: امیدواریم با استفاده از تجربیات ۴۰ ساله اول انقلاب به استناد بیانیه گام دوم انقلاب گام‌هایی برداریم و عقب‌ماندگی‌هایی که تاکنون بوده اند، جبران شوند و وظیفه جدی دستگاه‌ها این است که هم با نگاه به گذشته، عبرت اندوزی کنند و هم نگاه به آینده داشته باشند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی حاضران در نشست، بر لزوم ساماندهی بافت قدیمی و پیرامونی اطراف حرم مطهر رضوی تأکید کرد و گفت: برای ساماندهی این بافت، ضمن مطالعه اقدامات انجام شده باید یک طرح نو ایجاد شود تا بتواند مظاهر فرهنگی و میراث گرانقدر دلبستگی به امام هشتم حفظ شود، در عین اینکه بازسازی انجام می‌شود.

رئیسی با تأکید بر اینکه کار اقتصادی باید با هویت فرهنگی همراه باشد، تصریح کرد: توسعه یافتگی در همه استان‌ها باید با حفظ هویت فرهنگی باشد.

رئیس جمهور، جوانگرایی را موضوعی مهم برشمرد و گفت: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به جوانان اعتماد کردند و خسارتی نیز از این اعتماد دیده نشد.

رئیسی با تأکید بر اینکه سفر‌های استانی دولت به دور از تشریفات است، تصریح کرد: در گذشته برای سفر‌های استانی رؤسای جمهور تشریفات و شیوه نامه‌های خاصی لحاظ می‌شد، اما در ۱۸ سفر استانی دولت سیزدهم، هیچ‌کدام از این کار‌ها را انجام ندادیم.

رئیس جمهور افزود: ما از فرودگاه، مستقیم به کارخانه و طرح‌های نیمه تمام برای حل مشکلات می‌رویم و سفر‌های دولت از اقدامی تشریفاتی به سفر‌های کاری تبدیل شده است. روش دولت، پرهیز از تشریفات است.

رئیسی اظهار داشت: برای «برنامه تحول دولت» وقت زیادی گذاشته شده است و بسیاری از اندیشکده‌ها در این زمینه نقش داشته‌اند.

رئیس جمهور گفت: در این برنامه برای ۳۷ موضوع مهم کشور برنامه‌ریزی شده است. در این برنامه، چالش ها، رویکرد‌های دولت و تحول‌ها آمده‌اند.

رئیسی درباره برخی انتقادات مطرح شده در خصوص دخالت برخی افراد در انتصابات استانی و اداره استان ها، تأکید کرد: من به‌طور صریح، چند بار و از جمله اخیرا در نشست با استانداران گفتم اینکه تحت تأثیر شخص، نهاد یا جایگاهی قرار بگیرید، قابل قبول نیست.

رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم در مشورت، حدی برای خود قائل نیست و حتی از نظر مخالفان سیاست خود نیز استقبال می‌کند؛ دولت از نظرات و پیشنهادات همه افراد و گروه‌ها برای انجام امور کشور استفاده خواهد کرد.

**************

روزنامه ایران**

تذکر یک امام جمعه و پیگیری وزیر

خبر اول اینکه،به دنبال اعتراض امام جمعه شیروان به هدیه ۸۰ میلیون تومانی معاون وزیر راه و شهرسازی به دو دختربچه که به استقبال او آمده بودند، وزیر راه و شهرسازی دستور پیگیری صادر کرد. ایسنا بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی خبر داد که مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی در پیامی توئیتری از دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص تذکر امام جمعه شهرستان شیروان خبر داد. علی جعفری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی در حساب کاربری خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «حسب دستور وزیر محترم راه و شهرسازی، تذکر صحیح امام جمعه محترم شیروان در حال پیگیری است. یقیناً انجام چنین خطایی که باعث بدبینی مردم و سرخوردگی جریان انقلابی نسبت به دولت مردمی است، قابل گذشت نخواهد بود.»

جریان‌سازی برای القای ناامنی در مرزهای کشور

خبر دیگر اینکه،سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور در واکنش به بازنشر مصاحبه معاون وقت دادستان استان کرمان در بستر فضای مجازی، مبنی بر کشف سلاح‌های نیمه سنگین و گلوله‌های ضدهوایی، گفت: این مصاحبه‌ مربوط به معاون دادستان کرمان در سال ۹۷ بوده و سلاح‌های کشف شده نیز مربوط به باندهای قاچاقچی مواد مخدر و اشرار بوده است. میراحمدی همزمانی انتشار این مصاحبه با فیلم فاقد صحت از هجوم آوارگان افغانستانی به سمت مرزهای ایران را یک عملیات روانی دشمنان انقلاب دانست و گفت: این موضوع نشان از یک جریان‌سازی برای القای ناامنی در مرزهای کشور و ایجاد ذهنیت منفی نسبت به اتباع قانونی افغانستانی مقیم در داخل ایران دارد. معاون وزیر کشور تصریح کرد: هیچ تغییر وضعیتی که نشان از توسعه ناامنی در مرزها باشد وجود ندارد و مراقبت از مرزها با همت و تلاش نیروهای مسلح، مرزبانی و کمک دولت، روند رو به پیشرفتی دارد.

واکنش ایران نسبت به برخورد خشن و توهین‌آمیز پلیس دانمارک با بانوی ایرانی

دست آخر اینکه، روز پنجشنبه تصاویر و فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آنها گروهی از مأموران پلیس مهاجرت دانمارک برای اجرای حکم طرد یک بانوی پناهجوی ایرانی، اقدام به ضرب و شتم او در مقابل کودکانش کرده و در یک اقدام غیرانسانی برای آرام نمودن و انتقال او به فرودگاه به وی داروی بیهوشی تزریق کردند. به گزارش ایسنا، در پی تأیید این اقدام تحریک‌آمیز و خشونت‌بار پلیس دانمارک، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ با ارسال یادداشت رسمی نسبت به چنین اقدام غیرانسانی اعتراض کرد.در همین ارتباط نادی‌پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دانمارک روز جمعه با مسئولان وزارت خارجه و وزارت مهاجرت و همگرایی دانمارک ملاقات و مراتب اعتراض دولت ایران را اعلام کرد. سفیر ایران با اشاره به این موضوع که چنین رفتاری موجب ناخرسندی مردم و مقامات جمهوری اسلامی ایران شده است از مسئولان دانمارکی خواست که با خاطیان برخورد و بابت این رفتار عذرخواهی شود. براساس اخبار منتشر شده درباره این رفتار پلیس دانمارک، مجلس این کشور روز پنجشنبه وزیر مهاجرت و همگرایی این کشور را فراخوانده و درباره رفتار این مأموران توضیح خواسته است. در حال حاضر نیز این بانوی ایرانی به خانواده خود پیوسته است.

**************************************************************

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات