صبح صادق >>  نگاه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۱۷
رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه در گفت‌وگو با صبح صادق

امروز در مسیر پیشرفت هیچ گلوگاهی نداریم

دفاع مقدس مبدأ بسیاری از تحولات مبتنی بر استقلال و خودکفایی بخش‌های گوناگون کشور بود. در این میان سپاه و ارتش به منزله نوک پیکان دفاعی کشور زمانی که از تأمین تجهیزات دفاعی از خارج از کشور عاجز بودند، به این باور رسیدند که باید به داخل تکیه کنند و ایجاد واحد‌های جهاد خودکفایی اولین قدم‌های این مهم بود. کارگاه‌های ساخت و تعمیر تجهیزات در نیروهای مسلح از آن زمان شکل گرفت و به مرور صنعتکاران و دانشمندان کشور هم به این واحدها وارد شدند و این روند تا امروز با توسعه و تعمیق ادامه یافته است؛ به صورتی که می‌توان مدعی بود در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران قدرتمندترین نیروی مسلح منطقه و از نیروهای قدرتمند در تراز ۱۵ قدرت برتر نظامی جهان است، همه نیازهای دفاعی خویش را از داخل تأمین می‌کند. در سال «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» برای آشنایی بیشتر با توانمندی یکی از واحد‌های مهم جهاد خودکفایی نیروهای مسلح این بار مهمان سردار سرتیپ پاسدار علی کوهستانی، رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه شدیم. روی گشاده و نوع نگاه سردار کوهستانی در این چند مرتبه ارتباطی که داشتیم، نشان از تحول‌آفرینی وی در دوره مدیریتی‌اش داشت. در ادامه موجزی از این گفت‌وگوی مفصل را می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

* سردار با توجه به اینکه میزان و تعداد دستاوردهای دفاعی کشور در چند سال اخیر به حدی رسید که به صورت روزانه شاهد رونمایی از این دستاوردها بودیم، به نظر می‌رسد در حوزه رزم زمینی به علت تکثر و انبوهی این دستاوردها عموما این امر عادی‌انگاری شده و بیشتر توجه‌ها به سمت دستاوردهای دفاعی حوزه‌های هوافضا و دریایی بوده است، می‌خواهم در این خصوص توضیح دهید.
وقتی درباره رزم زمینی صحبت می‌کنیم، در واقع از عرصه وسیعی از رسته‌ها و عرصه‌های مأموریتی این حوزه سخن می‌گوییم.
برای نمونه، تنها اقلام همراه یک رزمنده به صورت عادی 26 قلم است که از انواع لباس و انواع پاپوش، تا سلاح و مهمات همراه، قمقمه، تجهیزات امدادی، تجهیزات جنگ نوین و... را شامل می‌شود.
بحث دیگر ادوات، سلاح، تجهیزات و وسیله نقلیه متناسب با نوع رسته و عرصه سرزمینی است. توپخانه، زرهی، پهپادی، جنگال، ادوات و ضد زره، موشک، صابرین و... همه و همه عرصه‌های کاملاً متفاوت است.
در همه اینها موضوعات و نیازهای وجودی دارد که به عنوان مسئله برای ما مطرح می‌شود که باید با دانش و پژوهش و تحقیقات و سپس حل و تولید مشکل را حل و نیاز را مرتفع کنیم. باید توجه داشت که هر عرصه نیازمند دانش و تخصص متفاوت از عرصه دیگر است و این کار را پیچیده‌تر هم می‌کند.
حالا اینکه شما می‌گویید دستاوردهای رزم زمینی به دلیل کثرت بالا دیده نمی‌شود مفهوم پیدا می‌کند، بله دستاوردهای دانش‌بنیان ما در عرصه‌های مختلف روزانه است.

* سردار کمی هم درباره ساختاری که امروز جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پیدا کرده، توضیح بفرمایید.
سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه قدمتی از دوران دفاع مقدس دارد و قبل از حضور چهار ساله من عزیزان بسیار خوبی در این سازمان مدیریت کردند که خدمات ارزشمندی هم به سپاه داشتند و انصافا این خدمات مثمر ثمر بوده است. بنده هم از چهار سال پیش اینجا مأمور به انجام تکلیف پاسداری شده‌ام و قبل از آن هم در دفاع مقدس و هم در مسئولیت‌های عملیاتی حضور داشته‌ام. اما چون از دل مأموریت به اینجا آمدم، نیازها را خوب می‌شناختم.
با شناخت از نیاز عملیاتی کار را در جهاد خودکفایی شروع کردیم و بحمدالله خود خداوند باری تعالی به کار ما برکت داد. امروز برخی امکاناتی که در اختیار ماست و با همه نخبگان بسیجی و با انگیزه کشور اینجا مهيا شده، در کشور نظیر ندارد. نمونه‌اش کارگاه کامپوزیت ماست و شاید نتوان فعلا درباره بخشی از این امکانات و توانایی سخن گفت.
ما به جز این مجموعه در تهران، مجموعه‌هایی در اصفهان و تبریز و شیراز و نقاط دیگر داریم، از سویی مراکز تحقیقاتی خود را به صورت متناظر با رسته‌ها و ساختار نیروی زمینی در خود رده‌ها ایجاد کرده‌ایم تا پاسخگوی نیاز عملیاتی رده باشند و اعلام نیاز از طرف خود رده باشد و مراکز ما مسئله را حل کنند؛ یعنی در کنار فرماندهی موشکی، توپخانه، زرهی، ضد زره، بالگردی، ادوات، صابرین، جنگال، پدافند هوایی و... در کنار رده عملیاتی مرکز تحقیقات ما وجود دارد و این مراکز مأموریت دارند مسائل و نیازهای اعلامی رده متناظر خود را حل کنند.
اگر بخواهم همه مجموعه را معرفی کنم، امکانش وجود ندارد. لذا برخی بخش‌ها را توضیح می‌دهم و پاسخگوی سؤالات شما هستم.

* به جز این مراکز تحقیقاتی که اشاره کردید سایر بخش‌های سازمان چگونه است؟ یعنی در خصوص جذب دانشمندان جوان، شرکت‌های دانش‌بنیان یا نخبگان دانشگاهی و سربازان نخبه هم فعالیت دارید؟
ما مدیریتی در سازمان داریم که مدیریت علم و فناوری است و سه مرکز زیر مجموعه دارد، البته به جز یکی از این مراکز، مابقی مراکز تنها یک یا دو نیروی رسمی کادر دارد و مابقی نیروها از دانشمندان و بسیجیان و دانشجویان نخبه کشور هستند.
سه مرکز رصد، رشد و پروژه‌های کسر خدمت را داریم که فقط در بخش کسر خدمت تعداد کادر رسمی مشغول می‌باشد.
مرکز رصد کارش معلوم است که وظیفه رصد همه تحولات علم و فناوری در حوزه نظامی و دفاعی در جهان را دارد که در این خصوص استادان بزرگواری از دانشگاه‌های صنعتی مطرح کشور با ما همکاری دارند.
مرکز رشد ما با حمایت از نخبگان و دانشجویان تیم‌هایی چند نفره تشکیل می‌دهد و برای هر تیم استاد راهنما مشخص کرده تا با یک فرآیند طرح مسئله تا حل آن از واحد رشد به واحد فناور تبدیل شود که سپس باید به شرکت تبدیل شوند و محصول مستقل ارائه کنند و وارد روند اخذ مجوز شرکت دانش‌بنیان شوند؛ یعنی هم خودمان شرکت‌های دانش‌بنیان را تا رسیدن به این مسیر کمک می‌کنیم و هم از شرکت‌های دانش‌بنیان موجود در بخش‌های مختلف استفاده می‌بریم.

* در این مسیر فقط با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری دارید؟
خیر، دایره همکاری ما گسترده است، از جهادخودکفایی سایر نیروهای سپاه مانند هوافضا، دریایی، قدس و... بگیرید تا دانشگاه‌ها، معاونت علمی ریاست‌جمهوری، صنایع مختلف کشور، سایر سازمان‌های نیروهای مسلح و... .

* در جهاد خودکفایی کار تولید را هم انجام می‌دهید یا اینکه تولید را برون‌سپاری می‌کنید؟
به نوعی بسیاری از کارهای تحقیقاتی را هم برون‌سپاری می‌کنیم، عرض کردم این عرصه بسیار گسترده‌ای است. ما موسسه شهید کریمی را داریم که در حوزه جنگ‌افزار و تجهیزات حوزه رزم زمینی فعالیت می‌کند. چون این موسسه ظرفیت بسیار بالایی دارد و باید برای زمان لازم سر پا باشد سفارشاتی را مثلا برای خودروسازان و سایر صنایع غیر نظامی کشور هم داریم و انجام می‌دهیم. مؤسسه شهید زین‌الدین ما که در حوزه زرهی فعال است، علاوه بر تولید زره‌پوش‌های مورد نیاز ماشین‌آلات مهندسی، ژنراتور برق و حتی برخی قطعات با فناوری بالا صنایع نظامی و غیر نظامی را تولید می‌کند.
اما شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکلاتی هم مشکلات مواجه هستند از جمله: 1‌ـ نبود مکان، 2ـ نبود زیرساخت، 3ـ کمبود منابع مالی، 4ـ نبود پشتیبانی حقوقی، ‌5ـ نبود توانمندی در جذب مشتری و بهره‌بردار اما در کنار همه اینها، وقتی با دانشمندان و جوانان نخبه بسیجی در اصفهان در نمایشگاهی مواجه شدیم، متوجه شدیم که آنها برای انجام تحقیقات و اجرای پروژه‌های مورد نیاز ما مکانی ندارند با حمایت فرمانده محترم نیرو پادگان امام حسین(ع) را که وسعت تقریبا 50 هکتاری را دارد، به امر اختصاص دادیم که با نام مجتمع دانش‌بنیان امام حسین(ع) فعالیت خود را آغاز کرد.
خروجی برخی از این شرکت های دانش بنیان در همین دوره کوتاه خودش را در حوزه های مختلفی نشان داد از جمله: 1ـ حوزه محرومیت‌زدایی، 2ـ بهداشت و درمان، ‌3ـ تولید دستگاه ماسک‌زنی، 4ـ تولید ضد عفونی‌کننده، 5ـ برطرف کردن گلوگاه‌های پروژه‌های دفاعی.
نکته قابل توجه این است که پادگان امام حسین(ع) را با همت همین جوانان و نخبگان به یک پارک مجهز علم و فناوری تبدیل کردیم. جوانان با تحصیلات کارشناسی‌ارشد و دکتری خودشان آستین بالا زدند و کارگری کردند، بنایی و گچ کاری و رنگ زدن و برق‌کشی و... همه کارها را خودشان با انگیزه بالا انجام دادند و مجموعه تقریبا آماده شد. لذا یک مجموعه خوب و مجهز آنجا فراهم شده است. حتی آنجا را منحصر برای پروژه‌های خودمان نکردیم و گفتیم دانشگاه‌ها هم می‌توانند پروژه‌هایی را که زیرساخت آن در این مرکز فراهم است، آنجا انجام دهند. البته قصد داریم چنین پارک علم و فناوری را در تهران هم ایجاد کنیم. توافقاتی هم با معاونت علمی ریاست‌جمهوری و برخی از دانشگاه‌ها داریم.

* به عنوان سؤال آخر که البته به سبب محدودیت فضای درج مصاحبه است، اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.
من امروز به جرئت می‌گویم که دیگر امروز هیچ گلوگاهی نداریم، یعنی امروز توانمندی در کشور نه تنها در سپاه به اندازه‌ای است که نمی‌توانیم بگوییم ایده یا نیازی وجود دارد که ما نتوانیم انجام دهیم یا رفع نیاز کنیم. کشور ما مهد مواد اولیه و منابع و انرژی است، پر از دانشمند و نخبه و دارای زیرساخت‌های عظیم؛ در این میان اگر نتوانستیم در جایگاه قابل قبول متناسب با این داشته باشیم، علت اصلی نبود مدیر است. با مدیریت درست کار نشدنی در هیچ جایی وجود ندارد. ما در حوزه دفاعی ثابت کردیم در صنایع مختلف هم ثابت می‌کنیم.
نکته تدبیر حضرت آقاست که با نامگذاری امسال با عنوان تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین فصل برداشت از بذری را نوید می‌دهند که خودشان سال‌ها پیش آن را کاشته‌اند. ایشان اصلی‌ترین حامی دانش‌بنیان‌ها بودند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات