صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۹۷

یادداشت روزنامه‌های ۲۸ فروردین

کیهان**

بدون برجام؛ بدون FATF/ سید محمدعماد اعرابی

هفته گذشته سید ابراهیم رئیسی در دیدار با اصحاب رسانه روایتی دیگر از ناامیدی در دولت تدبیر و امید ارائه داد و گفت: «در مرداد ماه که دولت تغییر کرده بود ولی وزرا هنوز رای اعتماد نگرفته بودند، کابینه آقای روحانی می‌گفتند که توان پرداخت حقوق مرداد را نداریم.» روایت آقای رئیس‌جمهور اگرچه تازه بود اما هرگز رویدادی جدید محسوب نمی‌شد. کابینه «نمی‌شود، نمی‌توانیم» در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از این موارد بسیار داشت.
28 خرداد 1398، تقریبا یک سال پس از آنکه «دونالد ترامپ» برخلاف محاسبات «محمدجواد ظریف» با یک «چرخش قلم» از برجام خارج شد، «بیژن زنگنه» وزیر وقت نفت طی سخنانی گفت: «هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم، حتی اگر بفروشیم، پولش را نمی‌توانیم بیاوریم.» دولتمردان تدبیر و امید(!) اساساً فروش و صادرات نفت را بدون برجام امری «نشدنی» تلقی می‌کردند. «حسن روحانی» رئیس‌جمهور وقت، 16 فروردین 1395 در دیدار مسئولان وزارت ارتباطات گفت: «اگر برجام نبود، قدم به قدم حتی یک بشکه نفت را هم نمی‌توانستیم صادر کنیم.» سخنی که تقریبا سه ماه بعد توسط «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه نیز تکرار شد و او در 25 تیر 1395 گفت: «اگر برجام نبود، باید نفت در برابر غذا را تحمل می‌کردیم.» البته چیزی نگذشت که آقای نوبخت مجبور به اصلاح سخنان خود شد و 13 شهریور 1399 در حالی که برجام همچنان بود و توسط دولت وقت اجرا می‌شد، او در نشست اعضای شورای توسعه و برنامه‌ریزی همدان گفت: «این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به فروش می‌رسد، امکان تبادل مالی نباشد.» اما همان‌طور که تمامی حقوق و دستمزد‌ها نه فقط در مرداد ماه 1400 که تا پایان سال 1400 در نبود برجام توسط دولت سیزدهم بدون تأخیر و استقراض پرداخت شد؛ نفت ایران نیز بدون برجام رکورد‌های فروش و تولید تازه‌ای به ثبت رساند.
وقتی 23 دی 1400 حجت‌الاسلام رئیسی از افزایش 40 درصدی صادرات نفت ایران خبر داد و گفت: «صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.» طبیعی بود که برخی دولتمردان سابق باور نکنند و این اتفاق را ناشی از افزایش قیمت نفت تلقی کنند؛ شبهه‌ای که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به آن پاسخ داد و با تأیید سخنان رئیس‌جمهور گفت: «میزان فروش نفت خام و میعانات گازی در مقایسه با چند ماه گذشته یا در مقایسه با قبل از دولت سیزدهم افزایش قابل‌توجهی داشته و تمام مطالبات حاصل از فروش نفت و میعانات گازی را هم دریافت می‌کنیم... ظرف همین مدت فروش ما بالاتر از ۴۰ درصد رشد داشته است... این ۴۰ درصد از نظر کمی بوده، اما الحمدلله قیمت نفت هم بالا رفته، حتی اگر قیمت نفت ثابت هم می‌بود، ما مقدار را ۴۰ درصد بالا برده‌ایم.»
اما فقط فروش نفت نبود که دولتمردان سابق آن را بدون برجام غیرممکن می‌دانستند. 12دی 1395 «حسن روحانی» فراتر از فروش نفت مدعی شد: «اگر برجام نبود قراردادهایی که با کشورهای دیگر بستیم و می‌بندیم تعطیل می‌شد.» ادعایی که با گذشت زمان باز هم غیرواقعی بودن آن مشخص شد. 7 آذر 1400 برجامی در کار نبود اما ایران قرارداد سوآپ گازی با آذربایجان و ترکمنستان را به امضا رساند. تنها در 7 ماه ابتدایی دولت سیزدهم و تنها در حوزه نفت و انرژی بیش از 55 قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش 16.5 میلیارد دلار از جمله با شرکت‌های بزرگ خارجی به امضا رسید. قرارداد احداث و تکمیل راه‌آهن شلمچه-بصره با دولت عراق در دی‌ماه 1400 و امضای توافق‌نامه با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، آذربایجان، قرقیزستان، ارمنستان، پاکستان و هند برای افزایش سهم ترانزیت ایران همگی در روزهای بدون برجام انجام شد.
دولتمردان سابق دنیا را تنها از روزنه تنگ برجام می‌دیدند.
‌4 شهریور 1399 «محمود واعظی»، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور وقت به روزنامه ایران گفت: «اگر برجام نبود، آمریکا به راحتی می‌توانست در مراحل مختلف
هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، همان طور که در گذشته انجام داد.» تاریخ البته نشان داد برجامی در کار نبود اما ایران توانست به اعتراف «نیکی هیلی»(سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل) با «ناوگان اشباح نفتکش‌ها» نفت خود را صادر کند و به تعبیر «وال‌استریت‌ژورنال» با «سیستم بانکی و مالی بسیار مخفی به مدیریت تجارت ده‌ها میلیارد دلاری خود بپردازد» و ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگرداند تا «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ (۵بهمن ۱۴۰۰) این‌گونه اعتراف کند: «فشار حداکثری [علیه ایران] یک شکست فاحش بود.» منابعی که البته بخش قابل توجهی از آن صرف تسویه بدهی نزدیک به 54 هزار میلیارد تومانی دولت سابق و پرداخت بدون تأخیر حقوق و دستمزدها شد، کاری که دولتمردان تدبیر و امید حتی برای یک ماه توان انجامش را نداشتند. «بدون برجام» ايران اورانيوم ٦٠ درصد غني شده خود را به شكل غيرقابل بازيابي تغيير فرم داد؛ ماهواره‌بر «سیمرغ» در
9 دی 1400 سه محموله تحقیقاتی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد؛ «ماهواره نور 2» در 18 اسفند 1400 به مدار 500 کیلومتری زمین رسید؛ حمله به تأسیسات هسته‌ای «دیمونا» با موشک‌های نقطه‌زن شبیه‌‌سازی شد و در نهایت پایگاه تروریستی اسرائیل در اربیل که تحت پوشش آمریکا فعالیت می‌کرد مورد هدف قرار گرفت. تاریخ یک بار دیگر نشان داد که برخلاف نظر رئیس‌دفتر حسن روحانی «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»
دولت تدبير و اميد ٨ سال ظرفيت كشور را معطل انعقاد برجام، اجراي آن و در نهايت احياي برجام كرد. آنها ناكامي‌هاي اقتصادي پسابرجام را ديدند اما به‌جاي آنكه در ديدگاه خود نسبت به كارآمدي برجام بازنگري كنند، اين ناكامي‌ها را به عدم پذيرش دستورالعمل‌هاي FATF نسبت دادند. از نظر آنها رونق اقتصاد ايران نه تنها بدون برجام كه حتي بدون FATF هم ميسر نبود. فروردين ١٤٠٠ «محمدجواد ظریف» گفت: «مهم‌ترین نیاز برای اجرای سند ایران و چین، اجرای برجام، رفع تحریم‌ها و FATF است و بدون حل اینها این سند هم به جایی نمی‌رسد.» 24 دی 1400 اما نه برجامي در كار بود و نه لوايح FATF به تصويب رسيده بود. با اين حال «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه پس از دیدار و گفت‌وگو با «وانگ یی» همتای چینی‌اش در جمع خبرنگاران گفت: «در این سفر توافق کردیم دو طرف اجرایی شدن و شروع عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم.»
يك ماه قبل از آنكه آقاي ظريف اجراي سند راهبردي ايران و چين را به پذيرشFATF گره بزند حسن روحانی در 13 اسفند 1399 كل اقتصاد كشور را بهFATF گره زده بود: «تمام کشورهایی که دوست ما هستند نیز توصیه می‌کنند که اگر به FATF ملحق نشوید ارتباط بانکی‌شان با ایران قطع می‌شود، آیا می‌خواهیم به قرن پیش برگردیم؟» برخلاف نظر رئيس جمهور سابق ما به FATF ملحق نشديم اما آبان 1400 نزدیک به سه میلیارد و پانصد میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شد و در دسترس قرار گرفت. انگلیس بدهی 530 میلیون دلاری(390 میلیون پوند) خود را پس از حدود 60 سال به ایران پرداخت کرد. طرح فاینانس 5 میلیارد دلاری روسیه برای نیروگاه سیریک و تقویت دو نیروگاه رامین و گتوند اجرایی شد. FATF نبود و ايران آن طور كه آقاي روحاني هشدار مي‌داد نه تنها به قرن پيش بازنگشت بلكه در اسفند ١٤٠٠ تجارت خارجي ما طي ٧ ماه در دولت سيزدهم با افزايش ٤٠ درصدي
به ٩٠ ميليارد دلار رسيد. اگرچه «علی‌ربیعی» به‌عنوان سخنگوی دولت تدبیر و امید نیز «تضمین کرده بود» که بدون FATF چرخ اقتصاد کشور نخواهد چرخید: «ضمانت می‌دهم [با نپیوستن به FATF] صادرات و آوردن ارز به چرخه اقتصاد با مشکل روبه‌رو خواهد شد، دوستان و همسایگان هم تمایل کار با ایران را از دست خواهند داد.» اما 23 فروردین 1401 باز هم خبری از تصویب FATF نبود و رئیس‌کل گمرک ایران درخصوص تجارت با 15 کشور همسایه گفت: «تجارت کشورمان با همسایگان در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۴۳ درصدی در ارزش به بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا و به ارزش ۵۱.۹ میلیارد دلار رسید.» نه تنها تجارت با همسایگان بدون FATF افزایش یافته بود بلکه تا اسفند 1400 بیش از 70 درصد ارز صادرات غیرنفتی نیز به کشور بازگشته بود. برخلاف اظهارات آقایان روحانی و ربیعی دوستان ایران نیز مشکلی برای ادامه همکاری با کشورمان بدون FATF نداشتند تا جایی که رئیس‌جمهور آمریکا یک بار در تماس تلفنی(نوامبر 2021) و یک بار با اعزام قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا به پکن(جولای 2021) از دولت چین خواست تا همکاری خود با ایران را کاهش دهد اما با پاسخ منفی مقامات پکن مواجه شد.
فارغ از تمام این موارد اما تلخ‌ترين شوخي دولت تدبير و اميد با مردم زماني بود كه واردات واكسن كرونا را نيز مشروط به پذيرش طرح اقدام FATF کردند. علی ربیعی سخنگوی دولت وقت 2 دی 1399 در پاسخ به سؤالی درباره برخی اظهارات مطرح شده درباره «مشکلات عدم پیوستن به FATF برای خرید واکسن و نقل‌وانتقال پول» گفت: «در مورد واکسن قبلاً همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند اما در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به طور کلی نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرار گرفتن آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود متاسفانه FATF این بهانه را ایجاد می‌کند.» اين كار بازي با جان ملتي بود كه به علت عدم برنامه‌ریزی مناسب برای تأمین واکسن مورد نیاز کشور جهت واکسیناسیون عمومی، در آخرین روزهای کابینه تدبیر و امید جان باختگان كرونايي‌اش به بیش از ٧٠٠ نفر در روز رسيد. حالا اما نه از آمار مرگ و میر چند صد نفری کرونا در یک شبانه‌روز خبری هست و نه از صف‌های طویل واکسیناسیون و داروهای کرونایی؛ و البته دیگر احتیاجی به گفتن نیست که در دولت سیزدهم این مسئله نیز مانند تمامی موارد مشابه دیگر با چنین شرایطی حل شد و به سرانجام رسید: «بدون برجام، بدون FATF».

 

******************

خراسان**

«شمشیر قدس ۲» از غلاف بیرون می آید؟/ دکترسیدرضی عمادی
 
ماه مبارک رمضان به دلیل شرایط ویژه‌ای که مناطق مختلف فلسطین و به طور خاص مسجدالاقصی درگیر آن می‌شود، همواره برای فلسطینیان پر از تنش و درگیری با اشغالگران صهیونیست بوده که گاهی نیز به برخوردهای خشونت‌آمیز کشیده می‌شود.ماه رمضان سال جدید در فلسطین نیز از این مسئله مستثنا نیست و چه بسا نشانه‌های بیشتری درباره تشدید اوضاع در اراضی اشغالی وجود دارد. علت عمده این مسئله به سلسله عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینیان قبل از حلول ماه مبارک رمضان در چند هفته گذشته برمی‌گردد؛ نکته قابل توجه این جاست که این عملیات‌ها صرفا مربوط به محدوده خاصی مانند کرانه باختری نیست که خاستگاه عملیات‌های استشهادی است. مهم‌تر از همه این که این عملیات‌ها در دوره اخیر از اراضی اشغالی 1948 آغاز شد و به کرانه باختری و قدس اشغالی و سایر مناطق فلسطین رسید.همین مسئله یادآور اتحاد فلسطینیان در جنگ 12 روزه غزه معروف به نبرد شمشیر قدس است و موجب شده بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران امور نظامی از جمله کارشناسان صهیونیست درباره وقوع دور تازه‌ای از درگیری‌ها مشابه جنگ سال گذشته هشدار دهند.این فرضیه زمانی تقویت می‌شود که اوضاع اراضی اشغالی در آستانه سالگرد نبرد شمشیر قدس بسیار متشنج‌تر از سال گذشته است.به دنبال یورش   وحشیانه دو روز قبل نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در «مسجدالاقصی» شمار زخمی‌های فلسطینی به ۱۵۲ نفر افزایش یافت.400مبارز فلسطینی نیزدستگیرشدند.درسال2022اسرائیل 43فلسطینی را به شهادت رسانده است،هر دو روز یک نفر، فقط در24 ساعت گذشته،پنج نفر فدای وطنی شده‌اند که اشغال شده است.پرسش مهم این است که چه عللی سطح درگیری میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها را در ماه‌های اخیر افزایش داده است؟واقعیت این است که رویکرد و سیاست رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی در عادی‌سازی روابط و برگزاری نشست‌های متعدد، امید فلسطینی‌ها را برای هر گونه حمایت خارجی از بین برده و عزم آن‌ها را برای مقاومت به عنوان یگانه راه مقابله با جنایت صهیونیست‌ها افزایش داده است.انتظار صهیونیست‌ها این بود که عادی‌سازی و نشست با مقامات عربی برای این رژیم امنیت‌زا باشد و موضوع فلسطین به حاشیه برود، اما عملیات‌های شهادت‌طلبانه نشان داد موضوع فلسطین به حاشیه نرفته است و خود فلسطینی‌ها مسئله فلسطین را در کانون تحولات منطقه نگه می‌دارند.افزون بر این،مردم فلسطین دیگر امیدی به تشکیلات خودگردان ندارند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها را محکوم کرده و همچنان به مذاکره با رژیم صهیونیستی امید بسته است. به عبارت دیگر، مردم فلسطین به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دولت همسو با مردم گام بر نمی‌دارد بنابراین ضمن رد رویکرد دولت، عزم خود را برای مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها در عمل نشان داده‌اند. دراین میان  به نظر می‌رسد اگر جامعه جهانی همچنان در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی سکوت توام با حمایت داشته باشد، میزان درگیری میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها به ویژه با نزدیک شدن به روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان افزایش خواهد یافت.به ویژه آن که ماه رمضان امسال مصادف با برخی اعیاد و مناسبت‌های یهودیان اسرائیلی است که طبق معمول هرسال شهرک‌نشینان صهیونیست تحت حمایت نظامیان این رژیم قصد دارند مراسم خود را در مسجدالاقصی برگزار کنند.از آن جایی که حضور فلسطینیان برای اقامه نماز و برگزاری مراسم افطار در مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد، احتمال تشدید درگیری میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها بسیار زیاد است.
موضوع دیگر این است که فلسطینی‌ها به این باور رسیده‌اند رژیم صهیونیستی بر خلاف تبلیغاتی که انجام می‌دهد به لحاظ نظامی و امنیتی به شدت آسیب‌پذیر است.جنگ 12 روزه سال گذشته آسیب‌پذیری نظامی و عملیات‌های شهادت‌طلبانه نیز آسیب‌پذیری‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را اثبات کرده است. عملیات‌های شهادت‌طلبانه ناتوانی رژیم صهیونیستی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی متعدد آن را برای ممانعت از چنین عملیات‌هایی نشان داده است.در کنار این وضعیت باید نابسامانی سیاسی و کابینه‌های شکننده به ویژه در سال‌های اخیر را نیز اضافه کرد. همان طور که اشاره شد طی هفته‌های گذشته‌ چندین عملیات استشهادی توسط فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ انجام شد که به کشته شدن ۱۴ اسرائیلی (سه نفر بیشتر از کشته‌های این رژیم در جنگ 12 روزه سال گذشته) منجرشد. این تنش‌ها با تشدید اختلاف‌ها در کابینه این رژیم در کنار استعفای یکی از اعضای ائتلاف، «دولت تغییر» بنت و لاپید را در آستانه فروپاشی قرار داده است. فلسطینی‌ها با آگاهی از این ضعف‌ها، عزم خود را برای مقابله با جنایت‌ها و مقاومت در مقابل این رژیم نشان داده‌اند. نکته دیگر،موضوع درگیری هویت ارضی و مذهبی فلسطینی‌هاست و هر کشوری که هویت ملی داشته باشد در مقابل تعرض به هویت ارضی و مذهب خود سکوت نخواهد کرد.فلسطینی‌ها بر خلاف کشورهای کوچک عربی که ساخته دست استعمار غرب هستند، ریشه تاریخی دارند و دارای هویت ملی اصلی هستند. رژیم صهیونیستی تلاش دارد هویت مذهبی فلسطینی‌ها یعنی مسجد الاقصی و هویت ارضی شان یعنی سرزمین فلسطین را از آن‌ها بگیرد و این موضوعی نیست که فلسطینی‌ها آن را بپذیرند.در واقع، در حالی که درون اراضی اشغالی هویت ملی وجود ندارد و این رژیم ترکیب جمعیتی نامتجانس و ناسازگاری دارد، فلسطینی‌ها ترکیب جمعیتی یکدست و منسجمی دارند ودر دفاع از هویت ملی خود اجماع و وحدت دارند. 

******************

ایران**

ایران» از موضعگیری های یکپارچه مقامات کشورمان در محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی گزارش می دهد
یک‌صدایی در حمایت از فلسطین/ گروه سیاسی
 
فلسطین هر ساله در ماه مبارک رمضان توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. همواره مردم مقاوم فلسطین و گروه‌های مقاومت این ماه را به نمایش ذلت برای مقامات اشغالگر رژیم صهیونیستی تبدیل می‌کنند. نظامیان این رژیم نیز امسال بار دیگر با یورش به نمازگزاران مسجدالاقصی و جنایت در این مکان مقدس اوج خباثت و عدم پایبندی خود به قواعد انسانی را نشان داده‌اند. مسلمانان و آزادیخواهان جهان به هر روی به این تحولات واکنش نشان می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران نیز که سابقه‌ای بیش از چهار دهه نسبت به حمایت از مقاومت فلسطین را در کارنامه دارد، همواره از حامیان مردم فلسطین بوده است.
 حمایت رهبر انقلاب از اقدامات جوانان مقاومت
در همین خصوص رهبر انقلاب در بیست و سوم فروردین ماه و در دیدار خود با مسئولان نظام به توطئه امریکا و غرب برای به فراموشی سپردن مسأله فلسطین گفتند: «فلسطین دارد نشان می‌دهد که بحمدالله زنده است؛ فلسطین زنده است. برخلاف سیاست‌های امریکایی و سیاست‌های پیروان امریکا که خواستند مسأله‌ فلسطین به فراموشی سپرده بشود و مسأله را به دست فراموشی بسپرند که مردم اصلاً یادشان برود که یک سرزمینی به نام فلسطین و ملّتی به نام ملّت فلسطین وجود داشته، برخلاف خواسته‌ آنها روز‌به‌روز مسأله فلسطین پررنگ‌تر شده است.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین حمایت خود را از اقدامات اخیر نیروهای مقاوم و جهادی فلسطین در سرزمین‌های معروف به 1948 اعلام کرده و فرمودند: «امروز جوان‌های فلسطینی در سرزمین‌های ۱۹۴۸، نه زمین‌های دوردست، در همان مرکز فلسطین اشغالی بیدار شده‌اند، حرکت می‌کنند، تلاش می‌کنند، کار می‌کنند و این ادامه پیدا خواهد کرد؛ بدون شک ادامه پیدا خواهد کرد و به توفیق الهی، طبق وعده‌ الهی پیروزی هم با مردم فلسطین خواهد بود.»
ظهور انتفاضه نوین
حمله وحشیانه نیروهای صهیونیستی به نمازگزاران مسجدالاقصی نیز واکنش‌های متعددی را در پی داشت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت حمله وحشیانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، ظهور انتفاضه نوین و حضور حماسی و شجاعانه نسل جوان فلسطین در میدان مقاومت و مبارزه را کابوس صهیونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها دانست. در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدامات تجاوزگرانه و جنایات جدید رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی که پس از عملیات‌های شهادت‌طلبانه روزهای اخیر مجاهدان مؤمن و جوانان غیور فلسطینی بویژه در قلب مرکزیت رژیم شدت یافته است، بیانگر وحشت و هراس صهیونیست‌ها از شکل‌گیری انتفاضه نوین و عمق یافتن مبارزه ملت فلسطین به متن جوانان و نوجوانان فلسطینی و ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مقاومت ضدصهیونیستی است.
این بیانیه می‌افزاید: هتک حرمت ارزش‌های مقدس مسلمانان و تعرض به مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان که توسط نظامیان و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی با استقرار تجهیزات نظامی و یورش وحشیانه به مبارزان غیرتمند و نمازگزاران بی دفاع فلسطینی، صورت پذیرفت و منجر به مجروحیت و مصدومیت بیش از ۱۵۰ تن گردید، محکوم به شکست بوده و تأثیری در خیزش قهرمانانه و شعله‌ور شده این روزهای مجاهدان انتفاضه نداشته، بلکه صهیونیست‌ها را با کابوس و چالش‌های جدی‌تری مواجه خواهد ساخت.
رژیم صهیونیستی؛ ضعیف‌تر از همیشه
در پی شدت گرفتن تنش‌ها در  فلسطین، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) ضمن ادای احترام به همه شهدای فلسطین و مقاومت، هتک حرمت مکان مقدس مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی را قویاً محکوم کرد. امیرعبداللهیان اظهار داشت: بی تردید رژیم صهیونیستی ضعیف‌تر از آن شده است که بتواند در برابر خیزش مردم و مقاومت فلسطین که حماسه عملیات سیف‌القدس را آفریدند، تاب آورد.
سلام گرم اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز ضمن ابلاغ سلام‌های گرم خود، ملت و مقاومت فلسطین به ملت ایران، امام خامنه‌ای و رئیس جمهور، جنایات به وقوع پیوسته اخیر در مسجدالاقصی را تشریح و تأکید کرد که فلسطین امروز در برابر دو گزینه پذیرش یهودی‌سازی مسجدالاقصی یا مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی قرار دارد و مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت با قدرت و تقدیم شهیدان، راه مقاومت را برگزیده است. رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از آرمان مقدس آزادی فلسطین، قدس شریف و مسجدالاقصی، خواهان افزایش رایزنی‌های دیپلماتیک در سطح کشورهای اسلامی، سازمان همکاری اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت و توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی شد و خاطرنشان کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون با افزایش تنش‌آفرینی و تجاوزات از سوی رژیم صهیونیستی، ده‌ها فلسطینی به شهادت رسیده  و صدها نفر زخمی‌ شدند.
عادی‌سازی روابط با اسرائیل مشوق افزایش سرکوبگری
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در توئیتی نوشت: قساوت‌های تازه رژیم اسرائیل در ماه مبارک رمضان مایه خشم عمیق است. ما هتک حرمت مسجدالاقصی را قویاً محکوم می‌کنیم. این یادآور آن است که عادی‌سازی روابط با رژیم آپارتاید اسرائیل تنها سرکوبگران صهیونیست را به تشدید خشونت‌ورزی‌ تشویق می‌کند. مسلمانان باید یکپارچه و با اتحاد در حمایت از آرمان فلسطین بایستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دفاع از قدس شریف عامل اتحاد امت اسلامی است. نه جنایت صهیونیست‌ها و نه خیانت خائنان، ذره‌ای از همت بلند مردم فلسطین در دفاع از حرم ابراهیمی نکاسته است. همه امت اسلامی و آزادگان جهان در مقابله با هرگونه شرارت علیه مسجدالاقصی کنار مقاومت فلسطینی خواهند ایستاد.»
لزوم موضعگیری سازمان‌های حقوق بشری
دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای، یورش ددمنشانه و بزدلانه صهیونیست‌های جنایتکار و کودک‌کش به نمازگزاران روزه‌دار در مسجدالاقصی و هتک حرمت قبله اول مسلمانان را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی از همه پارلمان‌های جهان؛ سازمان‌های حقوق بشری؛ آزادیخواهان جهان و حامیان حقوق فلسطین می‌‌خواهد ضمن محکومیت تجاوزات رژیم نژادپرست صهیونیستی علیه مظلومین مقتدر فلسطین و حمایت از مقاومت قهرمانانه آنها در مقابله با اشغالگری با شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس ملت فلسطین را در تحقق حقوق مشروع خود یاری نمایند.»
گفتنی است مقاومت فلسطین اکنون توانسته است با هجوم بردن به سرزمین‌های اصلی تحت اشغال و شهرهای مهمی چون تل‌آیو توازنی جدید در مبارزات ایجاد کرده و ضربات اساسی به این رژیم وارد کند. این وضعیت، وحشت را در اردوگاه صهیونیست‌ها بشدت حاکم کرده است. بسیاری از کارشناسان اقدامات وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر علیه نمازگزاران را نشانه ضعف و ناتوانی در مقابله با مقاومت و ابتکار عمل مردم فلسطین ارزیابی می‌کنند.

******************

وطن امروز**

«شاخص فلاکت کشور» را به نام «شاخص‌های اقتصادی روحانی» نامگذاری کنید
«بَزَک روحانی» با شعبده‌بازی رسانه‌ای/ کمال لطفی
 
کمتر از ۲۵۰ روز یعنی ۱۲ برابر کمتر از روزهایی که کشور به بلای بزرگ دولت‌های یازدهم و دوازدهم دچار شد، نگذشته است اما همان‌هایی که در تمام این ۳۰۰۰ روز مطالبات معیشتی مردم را به سخره گرفته و راهی جز خواست ملت برای بهبود شرایط را پیمودند، سر از برف درآورده و متوجه شده‌اند کشور دچار مشکلات عدیده‌ای است و مردم در معیشت خود ناتوان و با مسائل مختلفی دست به گریبانند!
حامیان حسن روحانی و دولتش که تمام رکوردهای تاسف‌بار در حوزه‌های مختلف را به تنهایی به نام خود زده‌اند، بدون اشاره به وضعیتی که تحویل دولت بعد داده‌اند، اکنون در مقام مطالبه‌گر و حامی مردم خود را جا‌ زده و امیدوارند با این تردستی‌ها از حافظه ملت پاک شود که چگونه دولت وقت در مهیا کردن بدیهیات زندگی مردم نیز ناکارآمد بود و ضربه مهلکی به سرمایه اجتماعی نظام وارد کرد!
بزرگ‌ترین کاهش ارزش پولی، بالاترین نرخ تورم در 2 دهه گذشته، رشد منفی اقتصادی و زیر صفر، بیشترین درصد رشد نقدینگی کشور به نحوی که میزان رشد نقدینگی در طول سال ۹۹ معادل کل نقدینگی ایجاد شده از ابتدای تاریخ انتشار و خلق پول در ایران تا پایان سال ۹۴ بوده است، افزایش بیکاری جوانان، فاجعه قیمت مسکن که روحانی بدترین عملکرد را در بین تمام دولت‌های پس از انقلاب داشته و رشد قریب به ۷۰۰ درصدی را ثبت کرده است، کاهش تولید ناخالص داخلی، جهش قیمت ارز از ۳ هزار تومان به بیش از ۲۶ هزار تومان، رشد ۶۵۰ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی از ۱۳ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان به ۹۶ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان، افزایش ۱۴۶ تا ۷۵۰ درصدی قیمت اقلام خوراکی، ۶ برابر شدن قیمت انواع خودرو، جهش نرخ سکه، وضعیت اسفبار بورس، حیف و میل‌های ده‌ها میلیارد دلاری و... تنها گوشه‌ای از مثنوی هفتاد من کاغذ گزارش عملکرد ۲ دولت حسن روحانی است که سال‌ها گریبانگیر مردم و دولت‌های پس از آن خواهد بود. 
به این لیست، بدهی نزدیک به ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت در قالب اوراق قرضه را نیز باید اضافه کرد که عملا دولت فعلی در کنار تمام هزینه‌ها مجبور است ماهانه به‌ طور میانگین ۱۰ هزار میلیارد تومان از آن را تسویه کرده و عملا پولی که معلوم نیست دولت قبل با آن چه کرده، برای دولت سیزدهم فاکتور شده و باید پرداخت کند. همچنین دولت روحانی توانست با ثبت بدترین وضعیت در شاخص‌های توزیع درآمد مانند ضریب جینی، عملا فقرا را فقیرتر و مرفهان را پولدارتر کند و افزایش شکاف طبقاتی به مراتب بدتر از دولت پدر معنوی خود یعنی دولت سازندگی را به مردم هدیه کند!
رسانه‌ها و افراد حامی دولت در حالی امروز بعد از ۹ سال یادشان افتاده به بازار سر‌زده و از قیمت اقلام و ارزاق مورد نیاز مردم مطلع شوند که فراموش کرده‌اند «سفره‌هایی که امروز خالی شدند» نتیجه سیاست‌های 8 ساله‌ای است که کشور را تا لبه پرتگاه برده بود و اگر اراده ملت در خرداد سال گذشته بر تغییر ریل مدیریتی کشور نبود، خدا می‌داند اکنون چه وضعیتی بر کشور حاکم شده بود! یکی از پیامدهای شکننده تورم و افزایش قیمت‌ها در دولت روحانی، کاهش قابل‎توجه مصرف کالاهای اساسی در خانوارهای کشور بوده است. بر این اساس با رشد چشمگیر قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانوار، سرانه مصرف کالاهای اساسی نیز به ‌رغم اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تولید این محصولات، کاهش قابل‌توجهی یافته است. از آنجا که بخش خوراک و اقلام اساسی خوراکی در کنار مسکن، مهم‌ترین هزینه‌کرد اقشار کم‌درآمد است، کاهش مصرف اقلام اساسی خوراکی بسیار نگران‌کننده خواهد بود و این نگرانی را به ‌وجود می‌آورد که ممکن است خانوارهایی باشند که روزها و ماه‌ها به اغلب موادغذایی مورد نیاز دسترسی نداشته باشند. 
در این باره، مرکز آمار ایران در بررسی‌هایی که درباره سرانه مصرف ۹ کالای اساسی شامل گندم، برنج، گوشت دام، گوشت پرندگان، ماهی و میگو، شیر و محصولات لبنی، روغن‌ها و چربی‌ها و قند، شکر و چای داشته، تصویر واقعی‌تری از سفره ایرانی‌ها طی دوره ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ ارائه داده است. نتایج این داده‌ها بسیار قابل‌تامل و نگران‌کننده است به‌ طوری‌ که طی دوره دولت روحانی، سرانه مصرف گوشت طیور به ‌ازای هر نفر ۲ کیلوگرم، شیر و محصولات لبنی ۹ کیلوگرم، روغن و چربی‌ها ۳ کیلوگرم، قندوشکر ۶ کیلوگرم، برنج ۵ کیلوگرم، گندم ۴ کیلوگرم و گوشت قرمز ۴ کیلوگرم کاهش‌ یافته و ماهی و میگو نیز تقریبا در حال حذف کامل از سفره‌هاست. 
حامیان دولتی که چندین تن طلا و میلیاردها دلار از ذخایر کشور را در پوشش «دلار جهانگیری» در جیب مفسدان و رفقا ریختند و دَم برنیاوردند، امروز سوگوار وضعیت مردم شده و در حالی ‌که تا سال‌ها جیب مبارک از مواهب دولت قبلی پر شده، اشک تمساح می‌ریزند!
حامیان دولتی که فروش بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز را محال دانسته و در همان روزهای نخستین دولت فعلی پرداخت حقوق مرداد را بزرگ‌ترین مساله پیش ‌رو قلمداد می‌کردند، تاکنون به این سوال پاسخ نداده‌اند که چگونه دولت فعلی توانست علاوه بر فروش نفت، حقوق کارمندان را سر وقت در تمام ماه‌های گذشته پرداخت کند؟
آنان که تابلوی مطالبه در دست گرفته و پیگیر محل هزینه‌کرد پول‌های نفت فروخته شده هستند، خود بهتر از همه می‌دانند آنقدر چاه در برابر دولت فعلی کنده‌اند که تا مدت‌ها باید این پول‌ها برای پر کردن آن‌ها صرف شود تا فشاری بیش از پیش به ملت وارد نشود!
حامیان دولتی که تمام ارز ترجیحی ۱۴۰۰ را پیش از تحویل دولت به اتمام رساند، امروز نمی‌توانند با نمودار و درصد افزایش قیمت خود را دلسوز مردمی نشان دهند که کمرشان زیر تدابیر(!) اندیشیده شده از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ خم شده است!
منتقدان دولت به جای تردستی و شعبده‌بازی برای بَزَک چهره‌ دولت سابق بهتر است اولا سابقه دولت متبوع خود در روانه کردن سیل تورم به سوی سفره‌های مردم و نابود کردن قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه را مرور کرده و ثانیا کمی به آمارهای رسمی مراجعه کنند که نشان می‌دهد اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این مدت موجب شد نرخ تورم 12 ماهه از ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶ درصد در اسفند ۱۴۰۰ برسد (یعنی بیش از ۱۳ درصد کاهش داشته است). 
۲ روز پیش بود که رئیس‌جمهور تصریح کرد این اقدامات هر چند «به معنای عدم افزایش قیمت کالاها نیست اما موفقیت دولت این است که ظرف 8 ماه توانسته تا حدی، جلوی آن سیل تورمی را بگیرد. آیا این یعنی سیل تورم و خرابی‌های آن متوقف شده؟ خیر! اما نشان دادیم می‌توانیم سرعت تورم را کم و در ماه‌های آینده نیز ان‌شاءالله کمتر و کمتر کنیم تا بتدریج اقتصاد ملی بتواند از زیر آوار تورمی کمر راست کند».
به‌‌رغم همه دسیسه‌ها و توطئه‌ها، همان‌گونه که تاکنون لطف خداوند متعال شامل این دولت و ملت شده، امید است در ادامه نیز دولت اقدام موثر در هر ۲ بخش تداوم اصلاح سیاست‌های پولی- مالی و مبارزه با گرانفروشی را با جدیت پیگیری کند تا بتواند فشار گرانی بر معیشت مردم عزیز را بتدریج کم و کمتر کرده و نشان دهد از آن «دولت» تا این «دولت» تفاوت از زمین تا آسمان است.

**************

شرق**

کارشناسان سیاسی تأکید چندباره رئیسی بر انداختن توپ مشکلات به زمین دولت قبل را آسیب‌شناسی کردند

همه مسئول‌اند/ معصومه معظمی

«بانیان وضع موجود نباید در عرصه‌های مدیریتی مورد استفاده قرار بگیرند»؛ جمله‌ای که بارها از سوی رئیس دولت سیزدهم بر آن تأکید شده است. این در حالی است که در بروز هر مشکلی قطعا عوامل متعددی دخیل‌اند و نمی‌توان یک فرد یا گروه را ولو اینکه مدتی در رأس امور اجرائی کشور بوده، مقصر صددرصدی مشکلات دانست. تکیه بر این حرف قطعا دادن آدرس اشتباه به افکار عمومی و فرار به جلو از سوی کسانی است که در سال‌های متعدد مسئولیت‌های کلیدی در کشور داشته‌اند، اما حالا نمی‌خواهند عهده‌دار حتی سهم کوچکی از مسئولیت این مشکلات باشند و صرفا توپ مشکلات را به زمین دولت قبل می‌اندازند. ‌‌سید‌ابراهیم رئیسی که قبل از روی‌کارآمدن دولتش وعده داده بود دولت او از آن دولت‌هایی نخواهد بود که مسئولیت مشکلات را گردن نگیرد و به گذشته حواله دهد، چهارمین بار است در هشت ماهی که از عمر دولتش می‌گذرد، دولت روحانی و مدیرانش را مقصر می‌داند. رئیسی 23 فروردین سال جاری در دیدار ذاکرین اهل ‌بیت‌(ع) هم‌زمان با شب رحلت حضرت خدیجه‌(س) گفت: «دولت به همه احترام می‌گذارد، اما بی‌تردید کسانی که بانیان وضع موجود هستند و مردم از عملکرد آنان رضایت ندارند، نباید در عرصه‌های مدیریتی مورد استفاده قرار بگیرند...». او پیش از این نیز عصر جمعه هشتم بهمن 1400 در جریان سفر به استان گیلان در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم بر این جمله تأکید داشت. علاوه‌بر‌آن  ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ و همچنین ۱۹ آذر ۱۴۰۰ در سخنرانی‌های خود تأکید کرده بود «از بانیان وضع موجود نباید در مدیریت‌ها استفاده کرد».

‌تأکید بر جمله فوق از سوی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری که قدرت اول اجرائی کشور است و تا پیش از این نیز مسئولیت‌های بزرگی مانند ریاست قوه قضائیه، معاون‌اولی رئیس قوه قضائیه و دادستانی کل کشور را بر عهده داشته است، ایجاد سؤال می‌کند که بانیان وضع موجود از نظر او چه کسانی هستند که نباید از آنها در پست‌های مدیریتی استفاده شود؟ اگر واقعا چنین افرادی هنوز در بدنه دولت سیزدهم حضور دارند، چرا تاکنون پاک‌سازی نشده و با آنها برخورد نشده است؟ آیا قدرت آنها به حدی است که دولت جدید نتوانسته با آنها مقابله کند و آنها را تغییر دهد؟ آیا زورشان به دولتی که نزدیک به یک سال از عمر آن می‌گذرد، می‌چربد و تصمیم‌سازی آنها مانع از تصمیمات وزیر و مدیر و حتی رئیس‌جمهوری شده است؟ آیا به‌واقع مقصر شرایط موجود افرادی هستند که رئیسی انگشت اتهام خود را به سوی آنها نشانه رفته است؟ یا مسئله چیز دیگری است و رئیس دولت سیزدهم با اهداف دیگری بر طرح چنین مسائلی تکیه دارد و بارها و بارها بر این عبارت اصرار می‌ورزد؟

برای پاسخ‌گویی به این سؤالات اول باید دید سهم هر مسئولی از این مشکلات چقدر است و چرا کسی عهده‌دار آن نمی‌شود و صرفا قصد دارد دیگری را مقصر قلمداد کرده و از خود سلب مسئولیت کند. برای پاسخ‌گویی به این سؤالات و آسیب‌شناسی مسئله، با محمد‌تقی فاضل‌میبدی، استاد دانشگاه و عضو مجمع روحانیون مبارز و محمدصادق جوادی‌حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کردیم.

‌ هرکسی مسئولیتی داشته در  بروز  وضع موجود مقصر است

محمدتقی فاضل‌میبدی، استاد دانشگاه و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در تحلیل این سخنان به «شرق» گفت: «دولت و قوه مجریه در این کشور بخش کمی از قدرت را عهده‌دار است، فرقی هم ندارد دولت اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا. خیلی از خود اختیار ندارد که بخواهد مشکلات کشور را حل کند». استاد دانشگاه مفید به‌عنوان مثال به «برجام» اشاره کرد و گفت: «در نمونه برجام، رهبری صراحتا گفتند دولت مجری بوده و تصمیم‌گیرنده نیست. سیاست خارجی هم از بخش‌های عمده قوه اجرائی کشور است و البته بسیاری از مسائل حیاتی کشور به آن بستگی دارد».

فاضل‌میبدی ادامه داد: «اگر منظور آقای رئیسی از «بانیان وضع موجود» دولت آقای روحانی است، طبیعی است که دولت روحانی همه‌کاره نبوده و «بانیان وضع موجود» علاوه بر دولت، قوه مقننه و قوه قضائیه و نهادهای دیگر و مجمع تشخیص مصلحت ‌و... نباید همه چیز را به پای دولت قبل نوشت».

او تأکید کرد: «اگر وضع موجود خوب یا بد است، بانی آن فقط دولت نیست. مثلا در بحث FATF که دولت روحانی تلاش کرد مشکل را حل کند، مجمع تشخیص مصلحت پافشاری کرد و زیر بار انجام آن نرفت، دولت چه تقصیری دارد؟ بخش عمده‌ای از مشکلات کشور ناشی از همین عدم پیوستن ما به کنوانسیون‌های بین‌المللی FATF است». عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به موضوع «برجام» به عنوان یک بحث جدی سیاست خارجی تصریح کرد: «دولت آقای روحانی با تلاش‌های آقای ظریف که البته دنیا هم روی او حساب می‌کند، برجام را تا پای امضای قرارداد برد، اما از مجلس ‌مرتب علیه برجام موضع‌گیری کردند و اجازه ندادند به سرانجام برسد و باعث بروز مشکلات جدی در کشور شدند. حالا اما خودشان همه تلاششان را به کار گرفته‌اند تا همان برجام را احیا کنند، اما تاکنون نتوانسته‌اند». این فعال سیاسی در بروز وضع موجود همه را دخیل دانست.

‌مشکلات کشور  یا به گردن استکبار جهانی است یا دولت قبلی!

فاضل‌میبدی با یادآوری وعده‌های انتخاباتی رئیسی گفت: «آقای رئیسی قبل از انتخابات قول داد اگر رئیس‌جمهوری شود مشکلات را حل می‌کند، اما بعد از هشت ماه نه‌تنها هیچ مشکلی حل نشده است، بلکه اگر قدمی در بازار بزنید متوجه می‌شوید که تورم بیشتر شده است. این زشت است که هر مسئولی روی کار می‌آید یا مشکلات را بر گردن استکبار جهانی می‌اندازد یا دولت قبلی. این مسئله ناشی از ضعف و ناتوانی آنهاست؛ چراکه اداره اجرائی کشور را بر عهده گرفته‌اند تا مشکلات مردم را حل کنند، اما بعد از گذشت هشت ماه بانیان وضع موجود را هنوز مدیران دولت قبل می‌دانند و فرافکنی می‌کنند».

این استاد دانشگاه در ادامه برای شناسایی بانیان وضع موجود گفت: «اگر قرار است بانیان وضع موجود شناسایی شوند، باید علاوه بر دولت قبل، در مجلس، ‌مجمع تشخیص و سایر نهادها‌ خوب بگردند تا به نتیجه درست‌تری برسند».

او در پاسخ به این سؤال که با طرح چندباره چنین موضوعی دنبال چه چیزی هستند؟ بیان کرد: «آنها با این اظهارنظرات می‌خواهند بگویند اگر مشکلی وجود دارد ما مقصر نیستیم و به نوعی دنبال فرار به جلو هستند. این یعنی ضعف و ناتوانی را گردن دیگری انداختن. متأسفانه این وضع در اکثر مدیران کشور وجود دارد و هیچ‌کسی حاضر نیست به اندازه سهمی که در بروز مشکلات داشته است، مسئولیت قبول کند و همه را گردن دیگری می‌اندازد».

فاضل‌میبدی ادامه داد: «بدنه دولت فعلی بسیار ضعیف است، اما دولت روحانی از بدنه قوی‌تری برخوردار بود. امروزه تصمیم‌سازی‌ها درباره اقتصاد، ارز و... تصمیم‌سازی‌های درستی نبوده و باعث تشدید تورم شده است، اما کسی به روی خودش نمی‌آورد».

‌ محسن رضایی نه در جنگ و نه در  اقتصاد معجزه نکرد!

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم همچنین به وعده‌های انتخاباتی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفته بود دکترای اقتصاد دارد و قادر به درمان اقتصاد بیمار کشور است، اشاره کرد و افزود: «آقای محسن رضایی که معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است و زمان انتخابات به حدی محکم برای حل مشکلات اقتصادی حرف می‌زد که تصور کردیم قرار است معجزه کند! -مثل زمان جنگ که معجزه کرد- اما حالا اصلا حضور ندارد و کوچک‌ترین قدمی برای رفع مشکلات اقتصادی برنداشته و حتی مصاحبه‌ای هم نمی‌کند!».

این فعال سیاسی اضافه کرد: «استکبارستیزی و دولت قبل ستیزی، شاخصه دولت‌هایی است که روی کار می‌آیند و افراد صفرکیلومتر را در رأس امور قرار می‌دهند و وقتی موفق نمی‌شوند، مشکلات را گردن دولت پیش از خود می‌اندازند. بنابراین تا زمانی که در این مملکت افراد کاردان، کارشناس و اقتصاددان واقعی روی کار نیایند و این خط بازی‌های سیاسی کنار نرود، مشکلی حل نمی‌شود».

فاضل‌میبدی تأکید کرد: «البته مشکل در مواجهه با سیاست خارجی و برجام است که سرنوشت کشور به آن گره خورده و تا ‌ این مشکل حل نشود، آنها جلوی پای ما سنگ‌اندازی می‌کنند و مشکلات کشور به قوت خود باقی می‌مانند».

‌ دستگاه‌های  دیگر  هم به اندازه دولت و قوای دیگر مسئول‌اند

علاوه بر فاضل‌میبدی، محمدصادق جوادی‌حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز به این سخنان واکنش نشان داد و به «روزنامه شرق» گفت: «اول باید تعیین کنیم وضع موجود از چه زمانی ملاک عمل است. مثلا زمانی که دولت جدید هنوز سر کار نیامده و فاصله بین این دولت و آن دولت یک هفته تا یک ماه است، باید گفت آنچه وجود دارد ناشی از عملکرد دولت قبل است. اما اکنون بیش از هشت ماه از شروع به کار دولت سیزدهم گذشته است و آقای رئیسی گفته بود ما از آن دولت‌هایی نیستیم که کار را به گذشته حواله دهیم و ناکامی را گردن دولت قبل بیندازیم. اما حالا برخلاف وعده اولیه خود عمل کرده است».

این فعال سیاسی ادامه داد: «در مدتی که از دولت سیزدهم گذشته، اتفاقات زیادی افتاده و قیمت کالاهای اساسی بیش از دو برابر شده است و این ماجرا ربطی به دولت قبل ندارد».

جوادی‌حصار ادامه داد: «برجام که همچنان احیا نشده و وضعیت منطقه هم هیچ تغییر مثبتی نداشته است که بگوییم سیاست خارجی دولت قبل بد بوده و شرایط منطقه‌ای ایران را به وضعیت بدی کشانده بود و حالا سیاست خارجی مثبت منطقه‌ای دولت فعلی باعث سیاست حسن هم‌جواری شده است».

او تصریح کرد: «در این مدت عراقی‌ها پول‌های ایران را بلوکه کرده‌اند و پس نمی‌دهند. با افغانستان هم مشکلات مرزی و حقابه همچنان به قوت خود باقی است. مشکلات مهاجران افغانستانی که در دولت‌های قبل هم بود، در این دولت تشدید شده و متأسفانه در حال تبدیل‌شدن به یک مسئله بغرنج و بحرانی است».

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اضافه کرد: «سیستم مدیریتی کشور هم سیستم کارآمدی نیست که بتواند مشکلات روزمره مردم را حل کند. معضلی قدیمی به نام حقوق زنان در ایران هم مطرح بوده و اصولگرایان اعلام می‌کردند اگر قدرت یکدست شود، این امور را سامان‌دهی می‌کنند؛ اما دیدیم برای حضور زنان در استادیوم ورزشی چه بحرانی ایجاد کردند که تبعات زیادی به همراه دارد. بنابراین باید بررسی شود که وضعیت موجود نتیجه عملکرد دولت‌هاست یا نتیجه رویکرد کلی».

جوادی‌حصار با بیان اینکه «اگر این مشکلات ناشی از نتیجه عملکرد دولت‌ها باشد، می‌توانند عملکرد دولت روحانی را نقد کنند»، گفت: «در این صورت می‌توانند در ترازوی نقد عادلانه میزگردی در تلویزیون تشکیل دهند و کارشناسان دولت روحانی را برای دفاع از عملکردشان دعوت کنند و کارشناسان دولت فعلی مسئله را نقد و آسیب‌شناسی کنند. ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که «بانیان وضع موجود» به نظر آنها چه کسانی هستند؟ توضیح داد: «وضع موجود ماحصل عملکرد دولتی ‌نیست. به نظر من وضع موجود محصول رویکرد یکدست‌سازی قدرت است و به دولت‌ها ربطی ندارد. این رویکرد از زمان آقای احمدی‌نژاد بر این مبنا قرار گرفت که کلیت نظام سیاسی را یکدست کند. البته نتیجه یکدستی حاکمیت در دولت آقای احمدی‌نژاد به حدی درخشان است که خود اصولگرایان که به دنبال آن بودند، حاضر نیستند آن را در کارنامه خود ثبت کنند». جوادی‌حصار یادآور شد: «در ادامه آن روند، هر هدفی به‌جز آن دنبال می‌شد‌ بایکوت می‌شد و اجازه تحقق آن را نمی‌دهند. دستگاه‌های موازی و تصمیم‌ساز مثل مجلس‌ ‌‌هم مانع از تحقق مطالباتی بودند که با منویاتشان هماهنگ نبود؛ بنابراین همیشه تعارض جدی میان این نگاه و نگاه دولتی وجود داشته است». او افزود: ‌‌«اکنون می‌خواهند یکدست‌سازی کنند چون نگاه غیر دولتی از نگاه دولتی در دستگاه دولت، مانع از پیشرفت دولت می‌شود. بنابراین کارنامه یک‌ساله دولت آقای رئیسی نشان می‌دهد این نگاه یکدست و هماهنگ‌کننده سه قوه با یک رویکرد، چه وضعیتی دارد! در واقع سالی که نکوست از بهارش پیداست».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه «کسانی که کشور را به اینجا رسانده‌اند باید پاسخ‌گو باشند» گفت: «علاوه بر دولت‌ها، دستگاه‌های خار ج از دولت  که بیشترین سهم اقتصادی کشور را دارند و مجمع تشخیص مصلحت و قوه قضائیه هم در بروز شرایط موجود دخیل‌اند و باید به میزان سهمشان عهده‌دار مسئولیت باشند».

او ادامه داد: «بنابراین وضع موجود را تنها دولت‌ها تعیین نمی‌کنند و اگر تنها دولت‌ها تعیین‌کننده بودند، چرا این‌همه تلاش صورت گرفت که مجلس را یکدست کنند؟ ‌ این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، مواجهه با موضوعات را «کاملا سیاسی» دانست و گفت این نگاه خاص باید پاسخ‌گوی وضع موجود باشد، نه فقط دولت‌ها؛ چراکه همه دولت‌ها تا حدی مقصرند و تأکید چهارباره آقای رئیسی بر «بانیان وضع موجود» و گرفتن انگشت اتهام به سوی مدیران و دولت قبلی، به دلیل ضعف عملکرد دولت فعلی و فرار به جلو برای نپذیرفتن مسئولیت است.

با توجه به اظهارات کارشناسان و به‌خرج‌دادن کمی انصاف، می‌توان به این نتیجه رسید که بانی وضع موجود نه فقط دولت قبل و مدیرانی هستند که شاید به تعداد انگشت‌شماری، آن‌هم به دلیل نداشتن مدیران لایق جایگزین، فعلا در بدنه دولت مانده‌اند، بلکه همه مسئولانی هستند که در 42 سال گذشته در نظام مسئولیتی داشته‌اند و به قولی علاقه‌مند هستند توپ را به زمین دولت قبلی و استکبار جهانی بیندازند و از خود سلب مسئولیت کنند.

*******************************************************************************************8

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات