صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۵۶

دریوزگی "نخبه سیاسی ترکیه" در برابر رییس رژیم صهیونیستی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به نقل از  العالم طرفداران سیاست دولت ترکیه در توجیه تغییر مواضع رجب طیب اردوغان براساس وزش باد موافق و ثابت قدم نبودن مواضع این "نخبه سیاسی ترکیه" در برابر جنایتگری رژیم صهیونیستی و سیاست ضد اخوانی ریاض که آنکارا زمانی خود را مدافع سرسخت اخوان المسلمین معرفی می کرد، به این سخنان عجیب تمسک می جویندکه "ما از اردوغان چه ظالم باشد و چه مظلوم حمایت می‌کنید
آنها حتی در توجبه دریوزگی او در نزد تل آویو و تبریک رجب طیب اردوغان به اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به مناسبت "روز استقلال اسرائیل"- روز غصب سرزمین فلسطین و تشکیل رژیم جعلی اسرائیل در سرزمین و املاک غصبی فلسطینیان- و آرزوی رفاه و شکوفایی برای اسرائیلی‌ها و نیز سفر اردوغان به عربستان سعودی، یک دلیل آورده اند و آن این که اردوغان "عمل‌گرا و نخبه سیاسی" است.
موضوع قابل توجه این است که چرخش کامل اردوغان به سمت اسرائیل و سعودی در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی محاصره نوار غزه را لغو نکرده و به جنایات روزانه‌اش علیه ملت فلسطین پایان نداده و به سیاست یهودی‌سازی قدس و آواره کردن فلسطینیان همچنان ادامه می‌دهد و عربستان سعودی نیز سیاست خود علیه اخوان‌المسلمین را در منطقه، همچنان مصرانه دنبال می‌کند.
از سوی دیگر در حالی که اردوغان به همگرایی دوباره با اسرائیل و سعودی متمایل شده است، در مقابل ریاض و تل آویو به هر نحوی در تلاش برای تحقیر وی برآمده و درصدد هستند اینگونه تبلیغ کنند که اردوغان برای برقراری روابط با آنها التماس می‌کند.
در همین زمینه ابتدا، رسانه‌های اسرائیل تعمدانه بر آغاز چرخش ترکیه به سوی رژیم صهیونیستی تمرکز کردند، که این مساله به دنبال آرزوی مقامات تُرک برای شفای برخی رهبران اسرائیل که به کرونا مبتلا شده بودند، صورت گرفت. رسانه‌های سعودی نیز همواره این موضوع را تبلیغ می‌کنند که آیا سفر اردوغان به ریاض به خواستِ خود او بوده یا در پاسخ به دعوت عربستان صورت گرفته است؟ به نحوی که شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی در گفت‌وگو با وب‌سایت "عرب نیوز" در اشاره به سفر اردوغان به ریاض اظهار داشت: "رهبری ترکیه به این درک رسید که سیاستش درقبال پادشاهی سعودی در خدمت منافع خود و به‌ویژه ملت ترکیه نیست"!.
اگر چه ترکیه با بحران شدید مالی روبرو است، ارزش پول ملی آن کاهش یافته و با افزایش تورم 60 درصدی طی یک سال اخیر دست به گریبان است به طوری که اقتصاد آن شکننده شده است، اما راه‌حل رفع این بحران تلاش برای جلب رضایت اسرائیل و باز کردن درهای سیاست و تجارت بر روی سعودی‌ها نیست بلکه بخش بزرگی از راه‌حل بحران اقتصادی ترکیه پایان دادن به ماجراجویی‌های نظامی این کشور در سوریه، عراق، لیبی و ... است که بر دوش اقتصاد ترکیه سنگینی می‌کند و باعث شده که آنکارا سیاست خود را "از صفر شدن مشکلات با همسایگان" به تنش‌افروزی با آنها تغییر دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات