صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۶۵

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۰ اردیبهشت

روزنامه کیهان**

وقتی همتی افزایش پایه پولی در دوره روحانی را هم به حساب رئيسی می‌نویسد

رئیس بانک مرکزی در دولت سابق، در حالی دولت رئیسی را متهم به چاپ پول می‌کند که حجم پایه پولی در دوره ریاست وی بر بانک مرکزی، با رشد 110 درصدی، از 220 هزار میلیارد به 461 هزار میلیارد تومان رسید.
عبدالناصر همتی که در دولت دوازدهم زمام امور ساختمان میرداماد را در دست داشت، به دلیل ثبت بالاترین رشد پایه پولی که در طول چهار دهه اخیر بی‌سابقه بوده، لقب «سلطان چاپ پول» را به نام خود ثبت کرده، اما اکنون در جایگاه منتقد سیاست‌های دولت ظاهر می‌شود.
او اخیراً با ادعای این مطلب که دولت سیزدهم با ۱۴۲هزار میلیارد تومان چاپ پول «فوق سلطان چاپ پول» است، سعی دارد تا عنوانی را که در طول ۳۴ ماه فعالیت خود در بانک مرکزی به دست آورده است را به دیگران واگذار کند.
به گزارش روزنامه ایران، همتی برای بزرگ نشان دادن رقم افزایش پایه پولی یا همان چاپ پول، کل سال ۱۴۰۰ را به عنوان کارنامه کاری دولت سیزدهم درنظر گرفته است. این درحالی است که مراسم تحلیف آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، دوازدهم مرداد سال گذشته به عنوان رئیس‌جمهور برگزار شد و از هفتم شهریور‌ماه با تشکیل کابینه به‌‌طور رسمی کار دولت سیزدهم آغاز شد، اما سلطان چاپ پول، نیمه نخست سال گذشته را که هنوز دولت دوازدهم بر مسند امور بود به حساب دولت سیزدهم گذاشته است!
گزارش‌های رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد وی در مدیریت نقدینگی و پایه پولی بدترین عملکرد را داشته تا جایی که به گفته کارشناسان بانک مرکزی، در دوره همتی این بانک به کارخانه چاپ پول تبدیل شده است. براساس آمارهای بانک مرکزی، حجم پایه پولی از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان قبل از آغاز به کار عبدالناصر همتی در بانک مرکزی با حدود ۱۱۰ درصد رشد به ۴۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. درواقع بیش از نصف پایه پولی در کمتر از سه سال فعالیت همتی در بانک مرکزی ایجاد شده است.
آمارها نشان می‌دهد پایه پولی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم پنج برابر شده است، به‌طوری که رقم پایه پولی از ۹۵ هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت یازدهم به بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان خرداد‌ماه سال گذشته یعنی انتهای دولت دوازدهم رسیده است. بر این اساس در دولت حسن روحانی پایه پولی، بیش از ۴۲۲درصد رشد داشته است، بدین ترتیب در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۴۰۵ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است.
در کنار پایه پولی، بررسی سایر شاخص‌های مهمی که بانک مرکزی در بهبود آنها نقش اصلی دارد نیز نشان از وضعیتی مشابه دارد.
بر اساس داده‌های منتشر شده در نماگرهای بانک مرکزی، رقم نقدینگی که در پایان تابستان ۱۳۹۷ به رقم ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شد، در پایان فروردین سال گذشته به ۳۴۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. مقایسه رقم نقدینگی در ابتدا و انتهای دوره کاری همتی در بانک مرکزی بیانگر رشد 107/8 درصدی این متغیر پولی در این دوره زمانی است که نشان می‌دهد در کمتر از سه سال نقدینگی دو برابر شده است. ۴۲۰۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی موجود در کشور در پایان دوره فعالیت همتی دربانک مرکزی، بیش از ۵۴ درصد آن، معادل ۱۸۸۷ هزار میلیارد تومان در دوره ریاست وی ایجاد شده است.

استقبال رسانه رسمی سیا از اظهارات تحریف‌آمیز روحانی

وبسایت رسمی سازمان سیا به استناد ادعای خلاف واقع حسن روحانی نوشت «احیای برجام، یک‌ سال قبل امکان‌پذیر بود و ادامه تحریم ها موجب گرانی شدید شده است.
رادیو فردا اظهارات روحانی را بازنشر داد که گفته بود: شرایط جهانی اکنون برای احیای برجام پیچیده‌تر شده است. یک سال قبل امکان بازگشت به توافق هسته‌ای فراهم بود. لیکن امروز هم نباید فرصت‌های پیش رو را از دست داد زنجیر تحریم‌ها هرچه زودتر باید از پای اقتصاد کشور باز شود تا مشکلات امروز جامعه کمتر شود.
رادیو فردا به استناد این سخنان نوشت: شروط ایران برای احیای برجام، به چالشی بین تهران و واشنگتن تبدیل شده و ادامه تحریم‌های کمرشکن باعث شده است که قیمت انواع کالاهای اساسی در کشور به شدت افزایش یافته و بهای انواع ارزهای خارجی نیز جهش کند. دولت ابراهیم رئیسی در مذاکرات جدید خواستار عدم خروج دوباره آمریکا از برجام و راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها شده است. این در حالی است که آمریکا می‌گوید نمی‌تواند از جانب دولت‌های آینده ایالات متحده تضمینی مبنی بر عدم خروج از برجام بدهد. مذاکره‌کنندگان ایرانی در دولت روحانی در شش دور مذاکرات در وین، به توافق‌هایی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران و همچنین اجرای کامل برجام توسط تهران دست یافته بودند، تا جایی‌که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از پیش‌نویس توافق تکمیل شده بود.
رادیو فردا افزود: روحانی دوم تیرماه پارسال با اشاره به این پیشرفت‌ها تاکید کرده بود «اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. نه فردا، همین امروز دوم تیر می‌توانیم تحریم را تمام کنیم، همین الان اختیارات به آقای دکتر عراقچی بدهیم، به وین برود و در عرض چند روز توافق را نهایی کند و تحریم هم برداشته شود». به نظر می‌رسد مخالفت رهبری که حرف آخر را در نظام جمهوری اسلامی می‌زند، مانع نهایی شدن این توافق شد. مذاکرات برجام، با روی کار آمدن دولت رئیسی و طرح خواسته‌های جدید از سوی ایران، از ۲۰ اسفند پارسال متوقف مانده است.
موج سواری رادیو فردا به استناد سخنان خلاف‌واقع حسن روحانی در حالی است که آمریکایی‌ها در مذاکرات بهار سال گذشته، حتی حاضر نشده بودند درباره عدم تکرار بدعهدی در دوره خود و عدم افزایش تحریم‌ها تعهد بدهند! با این وجود معلوم نیست که احیای برجام چه فایده‌ای و دستاوردی، جز راه انداختن کار آمریکا و تکرار خسارت‌های ایران می‌توانست داشته باشد؟
موضوع دوم در همین زمینه، این است که تحریم‌ها -صرف نظر از سهم آن در مشکلات فعلی اقتصادی- در دولت برجام، از 800 مورد به 1700 مورد افزایش یافت و معلوم نیست چگونه می‌توان اجرای برجام در همین شکل و شمایل سرهم‌بندی شده و فاقد ضمانت و چهارچوب روشن را، عامل کاهش تحریم‌های وانمود کرد؟
ثالثا صرف نظر از خباثت دشمن برای ایجاد مزاحمت، مشکلات اقتصادی فعلی، بیش از تحریم‌ها، در تدبیرهای غلط یا بی‌عملی برخی مدیران ارشد دولت تدبیر ریشه دارد.
توقف حمایت از تولید گندم و تبدیل کشور به واردکننده، بی‌اعتنایی به تولید انبوه مسکن به عنوان پیشران تولید و رونق اقتصادی، واردات بی‌رویه پس از گشایش‌های محدود ارزی، حذف کارت سوخت و سهمیه‌بندی و افزایش انفجاری مصرف در شرایط واردات بنزین، حذف سامانه‌ها و ساز وکارهای شفافیت ساز، واگذاری غیرمسئولانه 60 میلیارد دلار از ذخائر ارزی و 60 تن طلا (سکه)، افزایش بی‌رویه هزینه‌های جاری و بودجه‌ریزی منتهی به کسری بی‌سابقه، شرطی کردن اقتصاد کشور و توقف دیپلماسی اقتصادی فرابرجامی، لو دادن مسیرهای عبور از تحریم‌ها به واسطه همکاری یکطرفه با FATF و ده‌ها بی‌تدبیری مشابه، از جمله علل واقعی پسرفت اقتصاد کشور در دوره ریاست دولتمردی است که حالا سعی می‌کند همه بی‌کفایتی‌های خود و برخی اطرافیانش را پای سرنوشت برجام بنویسد، اما ضمنا همین سرنوشت عبرت‌آموز را هم مایه افتخار وانمود کند!
رابعا باید دید چرا رسانه بدنام سازمان سیا از سخنان روحانی استقبال می‌کند؛ جز به‌خاطر این که آدرس غلط روحانی، موجب تبرئه آمریکای خبیث از اتهام کارشکنی و ایجاد بن‌بست در مذاکرات
می‌شود؟!

تونل‌های زیرزمینی مقاومت آماده حمله به صهیونیست‌ها

روزنامه صهیونیستی ضمن انتشار گزارش تصویری به نقل از گروه‌های مقاومت فلسطینی نوشت که آنها با احداث شهرهای تونلی و زیرزمینی، برای مرحله جدید جنگ با اسرائیل آماده شده‌اند.
روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشت: همزمان با خطر بالا گرفتن تنش‌ها در اورشلیم (بیت المقدس)، پیکارگران فلسطینی در یک «شهر تونلی»
که زیر شن‌های جنوب غزه ایجاد شده، برای جنگ بعدی با اسرائیل آماده می‌شوند. گروه جهاد اسلامی در بازدید رسانه‌ها اعلام کرده دارای تونل‌های تدافعی و تهاجمی هر دو است، و دومی را برای اسیر گرفتن سربازان نیروهای دفاعی و پیشگیری از تهاجمات زمینی استفاده می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گذرگاههای زیرزمینی به هیچ وجه از روی زمین قابل تشخیص نیستند.
در درختزارهای نزدیک خان یونس، هفت مرد نقابدار با لباس استتاری نظامی مجموعه‌ای از مسلسل و نارنجک‌انداز را به داخل ورودی مخفی تونلی پای تپه کوچکی می‌بردند.
این رزمنده‌ها سربندهای تیپ القدس، بازوی نظامی گروه جهاد اسلامی را به پیشانی بسته‌اند که بعد از، حماس، دومین گروه بزرگ مسلح در غزه است.
حفره ورودی تونل را شاخه‌های درخت مخفی می‌کنند. ورودی تونل به راهرو باریکی وصل است که از میان دیواره‌ها می‌گذرد و سقفش از بلوک‌های سیمانی است.
در تونل چراغ برق نصب شده، و سیستم تهویه هوا و کابل‌های مخابراتی دارد. در تونل اتاق‌های کوچکی هم برای انبار اسلحه و مهمات موجود است.
یک مقام رسمی جهاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه طی بازدید رسانه‌ها گفت جنبش دارای سیستم تونلی تدافعی و تهاجمی هر دو است.
فرمانده مزبور گفت سیستم تونلی اخیر «برای به اسارت گرفتن سربازان اسرائیلی، و پیشگیری از حمله‌های زمینی اسرائيل، و انجام عملیات گوناگون زمینی» بکار می‌رود.

**************

روزنامه خراسان**

یارانه کالاهای اساسی ایران به 15 میلیون همسایه

فارس - عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام یارانه کالاهای اساسی و حذف ارز 4200 گفت: براساس برآوردهای انجام شده 15 میلیون نفر از جمعیت کشورهای همسایه از یارانه کالاهای اساسی ما استفاده می‌کنند.

کنتورهای هوشمند برای 650 هزار مشترک پرمصرف

ایسنا - سخنگوی صنعت برق ایران گفت: از حدود ۳۰ میلیون مشترک بخش خانگی، حدود ۶۵۰ هزار مشترک بیش از دو برابر الگو، مصرف برق دارند که جزو افراد پرمصرف هستند و تا زمان اوج مصرف برق در تابستان امسال، این مشترکان به کنتورهای هوشمند مجهز می شوند.

کش و قوس 5 ساله در شفاف سازی حقوق مدیران پایان می یابد
دریافتی مدیران از 10 خرداد در دسترس مردم

سازمان اداری و استخدامی از انتشار اطلاعات پرداختی مدیران کشور از 10 خرداد خبر داد. به این ترتیب با گذشت پنج سال از لازم الاجرا شدن این قانون و کش و قوسی که در اجرای آن وجود داشت، سرانجام حقوق مدیران کشور از ماه آینده شفاف خواهد شد.به گزارش فارس، سازمان اداری و استخدامی کشور 17 اردیبهشت‌ 1401، بخشنامه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.
طبق این بخشنامه در اجرای دستور رئیس جمهور مبنی بر شفاف‌سازی اطلاعات پرداخت کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور و در راستای اصل شفاف‌سازی (از اصول 12 ‌گانه دولت مردمی) برای مقابله با فساد اداری و اقتصادی و به منظور تحقق تکلیف ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر مشخص بودن میزان هرگونه ناخالص پرداختی ماهانه به مقامات، رؤسا و مدیران موضوع این ماده، از این پس اطلاعات حقوق و مزایای مقامات، رؤسا، مدیران و هم ترازان آن ها که در دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده 29 قانون برنامه ششم شاغل هستند، به صورت عمومی منتشر شده و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.به این ترتیب، از این پس در تاریخ دهم هر ماه، اطلاعات پرداختی مقامات، رؤسا، مدیران و هم ترازان آن ها، به صورت عمومی منتشر خواهد شد.البته مشخص نشده است که آیا اطلاعات فیش حقوقی افراد با ذکر اسامی آن ها منتشر می شود یا اطلاعات کلی از سمت های افراد و پرداخت صورت گرفته روی سایت قرار خواهد گرفت .
اولین مرحله از انتشار عمومی اطلاعات پرداختی مدیران در تاریخ سه شنبه 10 خرداد 1401 و مشتمل بر اطلاعات پرداختی مربوط به فروردین و اردیبهشت 1401 خواهد بود.

***************

 روزنامه وطن امروز**

روایت امیرعبداللهیان از پیام سفر بشار اسد به تهران
وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با پایگاه حفظ و نشر دفتر حضرت ‌آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در ارتباط با سفر اخیر رئیس‌جمهور سوریه به ایران و دیدار با رهبر انقلاب اسلامی گفت: سفر آقای بشار اسد این پیام را دارد که رابطه تهران و دمشق رابطه ممتاز و ناگسستنی است. آن مساله‌ای که در اراده رهبران ۲ کشور مشاهده می‌شود، توسعه و تعمیق روابط است. 
حسین امیرعبداللهیان تصریح کرد: روابط در ماه‌های اخیر شکل متفاوتی پیدا کرده و ما از فضای امنیتی و نظامی که در سوریه حاکم بود روزبه‌روز فاصله گرفتیم و اکنون فضای توسعه همه‌جانبه اقتصادی، تجاری، گردشگری و همکاری‌های علمی و فناوری است که در دستور کار ۲ کشور قرار دارد. 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در این رابطه گفت‌وگو‌های مهمی هم در حضور رهبر انقلاب و هم در سطح رؤسای جمهور ۲ کشور مطرح و بر این مسائل تأکید شد و در این موضوعات توافقات بسیار مهمی هم انجام شد. همه پرونده‌های دوجانبه با نگاه به منافع ۲ ملت و اقداماتی که در آینده باید به‌طور گسترده انجام شود هم مرور شد. 
امیرعبداللهیان با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که سوریه امروز را متفاوت و ممتازتر از سوریه گذشته خواندند، تصریح کرد: آنچه از فضای جلسه استخراج و استنباط می‌شود این است که امروز مقاومت در قوی‌ترین و بهترین وضعیت خودش قرار دارد و صهیونیست‌ها در آینده - به‌رغم اینکه با اندک کشور‌هایی به‌ دنبال نمایش عادی‌سازی روابط هستند- خواهند دید جهان اسلام و منطقه و حتی بسیاری از حاکمان منطقه چنین اجازه‌ای را نخواهند داد که صهیونیست‌های اشغالگر بتوانند در منطقه نقش‌آفرین باشند. 
وی در پایان گفت: این سفر نقطه عطف جدیدی در روابط تهران و دمشق به حساب می‌آید. امیدوارم بتوانیم آنچه در راستای منافع ۲ ملت و ۲ کشور است، محقق کنیم تا این ۲ کشور بتوانند در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری، فرهنگی، صنعتی، علمی و فناوری از ظرفیت‌های موجود همدیگر استفاده کنند. اطمینان دارم آینده بسیار روشنی در انتظار منطقه ما و مردم خوب سوریه است. 
***
سرلشکر صفوی:
واردات و صادرات از خلیج‌فارس نیازمند راهبرد اقتصادی دریامحور است
سرلشکر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا که به همراه فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان آجا و دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه دافوس ارتش به استان هرمزگان و جزیره بوموسی سفر کرده است، گفت: وقتی در یک منطقه لایه‌های ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیکی بر هم منطبق شود، آن منطقه راهبردی خواهد بود و هنگامی که یک منطقه از وزن برتر راهبردی برخوردار شود، همه سیاستمداران و قدرت‌های جهان به آن منطقه چشم خواهند دوخت و آن منطقه، محل رقابت و تنش قدرت‌های بزرگ خواهد شد، منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز یکی از این مناطق است. 
وی با بیان اینکه ایران در طول تاریخ، راهبرد نظامی زمینی و برّی داشته، بر لزوم اضافه شدن راهبرد دریایی بویژه راهبرد اقتصاد دریامحور تأکید کرد و افزود: با توجه به موقعیت راهبردی خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان برای تبادلات بیش از ٧٠ درصدی تجاری، اتخاذ راهبرد دریامحور نقشی تعیین‌کننده در روند صادرات، واردات و ترانزیت کالا و خدمات در کریدور جنوب به شمال نوستراک دارد که می‌تواند برای ایران سالانه 10 میلیارد دلار سودآوری به همراه داشته باشد.صفوی با اشاره به اهمیت برگزاری رزمایش‌های مشترک با سایر کشورها در آب‌های جنوب خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حضور ناوگان‌های نظامی چین و روسیه در مانور مشترک با ناوگان‌های نظامی ایران در شمال اقیانوس هند زمینه‌ای برای علاقه‌مندی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و سرمایه‌گذاری اقتصادی آنها در کشورهای جنوب خلیج‌فارس و پاکستان و ایران است. وی ادامه داد: این یک راهبرد جدید برای تغییر ساختار امنیتی منطقه بعد از خروج اجباری آمریکایی‌ها از خلیج‌فارس طی چند سال آینده است که امنیت توسط کشورهای منطقه تأمین شود. 
***
سفارت ایران در اوکراین: 
ایرانیان خاک مولداوی را ترک کنند
سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و آکرودیته در جمهوری مولداوی ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمامی ایرانیان بویژه هموطنان مقیم اوکراین و جمهوری مولداوی، به آگاهی می‌رساند با توجه به تداوم جنگ در اوکراین و احتمال گسترش آن به منطقه ترانس‌دنیستر در جمهوری مولداوی، از کلیه شهروندان ایرانی ساکن در منطقه مذکور درخواست می‌شود در نخستین فرصت نسبت به ترک منطقه اقدام کنند. همچنین از آن دسته از هموطنان ساکن در جمهوری مولداوی که در شرایط کنونی ضرورتی به ادامه حضور آنان در این کشور نیست، تقاضا می‌شود خاک مولداوی را ترک کنند. 
***
تجمع خانواده‌های قربانیان ترور مقابل سفارت سوئد
برخی از خانواده‌های قربانیان ترور در اعتراض به محاکمه حمید نوری در سوئد مقابل سفارتخانه این کشور در تهران تجمع کردند. 
شرکت‌کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین «استکهلم پایتخت تروریست‌ها»، «شاکیان در دستگاه قضایی سوئد داعشی‌های دهه 60»، «آیا عدد 17 هزار ترور به گوش‌تان نخورده» و «سوئد بهشت تروریست‌ها از داعش تا منافقین»، اعتراض خود را نسبت به محاکمه حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشت‌شده در سوئد اعلام کردند. 

**************

روزنامه ایران**

تأخیر عربستان در صدور ویزای عوامل حج ایران

 خبر اول اینکه، سازمان حج و زیارت اعلام کرد عربستان هنوز ویزای عوامل ایرانی را برای پیگیری امور حج صادر نکرده، ‌ این درحالی است که حدود یک ماه دیگر تا آغاز اعزام حجاج ایرانی زمان باقی مانده است.
به گفته سیدصادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت «سال‌های قبل عربستان از سه ماه قبل کشورها را دعوت می‌کرد و نمایندگان آن کشورها برای رزرو و تهیه خدماتی مثل هتل، پرواز، آشپزخانه و حمل‌ونقل شهری اقدام می‌کردند. الان حدود ۳۰ روز تا اعزام فرصت داریم، اما به‌خاطر تعطیلی در عربستان ویزای عوامل ما هنوز صادر نشده است.» حالا با پایان تعطیلات عید فطر در عربستان همچنان از ویزای عوامل حج ایران خبری نیست. از همین رو، حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه و حج خواستار پیگیری مکاتبات انجام شده با وزارت حج این کشور توسط رئیس سازمان حج و زیارت شد و گفت: فرصت باقی مانده نباید بیش از این از دست برود، برخی از مسائل قابل حل است و قبل از اعزام زائران باید به نتیجه برسد.

تجمع خانواده‌های قربانیان ترور مقابل سفارت سوئد

 خبر دیگر اینکه، خانواده‌های قربانیان ترور در اعتراض به محاکمه حمید نوری در سوئد مقابل سفارتخانه این کشور در تهران تجمع کردند. به گزارش تسنیم، در این تجمع که با همراهی تشکل‌های دانشجویی برگزار شد، شرکت‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین «استکهلم پایتخت تروریست‌ها»، «شاکیان در دستگاه قضایی سوئد، داعشی‌های دهه 60»، «آیا عدد 17 هزار ترور به گوشتان نخورده؟»، «سوئد بهشت تروریست‌ها، از داعش تا منافقین»، اعتراض خود را نسبت به محاکمه حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشت‌شده در سوئد اعلام کردند. حمید نوری در تاریخ 9 نوامبر 2019 با تبانی نظام قضائی سوئد و گروهک تروریستی منافقین دستگیر شد و تاکنون چندین جلسه دادگاه به ‌اتهامات ساختگی برای وی در این کشور برگزار شده است.

انفعال بایدن در صحنه جرم ترامپ در قبال ایران

 دست آخر اینکه، یک پایگاه تحلیلی امریکایی در گزارشی با انتقاد از رویکرد دولت جو بایدن در قبال احیای توافق هسته‌ای، سیاست‌های آن را تاکنون برای شکستن بن‌بست حل‌وفصل مسأله هسته‌ای ایران و خاتمه بخشیدن به رویکرد «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ در قبال ایران، ناکارآمد دانست. در این گزارش مطرح شد: وضعیت امور برای رئیس‌جمهور که در کارزار انتخاباتی‌اش وعده احیای پایبندی امریکا و ایران به توافق هسته‌ای را داده و از کاهش تأثیر تحریم‌ها روی مردم عادی ایران در دوران درگیری با بیماری همه‌گیر کرونا حمایت کرده بود، ناامیدکننده است
این پایگاه تحلیلی امریکایی با اشاره به اینکه شکستن بن‌بست هسته‌ای از زمان ابتدای دولت بایدن سخت‌تر شده است، نوشت: در حالی که بایدن تحریم‌ها را حفظ کرده، برنامه هسته‌ای ایران به‌طور پیوسته به سطوح جدیدی رسیده است. در بخش پایانی این گزارش آمده است: ترامپ آتش‌افروزی بود که سعی کرد توافق هسته‌ای را به آتش بکشاند اما بایدن به جای خاموش کردن آتش، مردد در صحنه جرم باقی مانده است. این پایگاه در نهایت اذعان کرد: توافقی خوب روی میز است، البته اگر بایدن جرأت نجات دادن آن را داشته باشد.

***************

 روزنامه جوان**

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا پیش‌بینی کرد
سود ۱۰ میلیارد دلاری ایران با اتخاذ راهبرد دریامحور

اتخاذ راهبرد دریامحور نقشی تعیین‌کننده در روند صادرات، واردات و ترانزیت کالا و خدمات در کریدور جنوب به شمال نوستراک دارد که می‌تواند برای ایران سالانه ۱۰ میلیارد دلار سودآوری به همراه داشته باشد.
به گزارش فارس، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا که به همراه فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان آجا و دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه دافوس ارتش به استان هرمزگان و جزیره ابوموسی سفر کرده است، گفت: وقتی در یک منطقه لایه‌های ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیکی بر هم منطبق شود، آن منطقه راهبردی خواهد بود و هنگامی که یک منطقه از وزن برتر راهبردی برخوردار شود، همه سیاستمداران و قدرت‌های جهان به آن منطقه چشم خواهند دوخت و آن منطقه، محل رقابت و تنش قدرت‌های بزرگ خواهد شد، منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از این مناطق است.
سرلشکر صفوی با بیان اینکه ایران در طول تاریخ، راهبرد نظامی زمینی و برّی داشته بر لزوم اضافه شدن راهبرد دریایی خصوصاً راهبرد اقتصاد دریامحور تأکید کرد و افزود: با توجه به موقعیت راهبردی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان برای تبادلات بیش از ٧٠ درصدی تجاری، اتخاذ راهبرد دریامحور نقشی تعیین‌کننده در روند صادرات، واردات و ترانزیت کالا و خدمات در کریدور جنوب به شمال نوستراک دارد که می‌تواند برای ایران سالانه ۱۰ میلیارد دلار سود آوری به همراه داشته باشد. وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های توسعه استان‌های جنوب شرقی، سواحل مکران سیستان و بلوچستان و سواحل استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان در حوزه دریایی و بندری به‌دلیل برخورداری از ۲ هزار و ٢٠٠ کیلومتر نوار ساحلی و بیش از ۷۱ بندر بزرگ و کوچک می‌تواند در برنامه هفتم توسعه کشور و آمایش سرزمین در بخش خصوصی و دولتی تولید ثروت کند.
دستیار و مشاور عالی فرمانده‌کل قوا با اشاره به اهمیت برگزاری رزمایش‌های مشترک با سایر کشور‌ها در آب‌های جنوب خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد حضور ناوگان‌های نظامی چین و روسیه در مانور مشترک با ناوگان‌های نظامی ایران در شمال اقیانوس هند زمینه‌ای برای علاقه‌مندی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های و سرمایه‌گذاری اقتصادی آن‌ها در کشور‌های جنوب خلیج فارس و پاکستان و ایران است. وی ادامه داد: این یک راهبرد جدید برای تغییرات ساختار امنیتی منطقه بعد از خروج اجباری امریکایی‌ها از خلیج فارس طی چند سال آینده است که امنیت به دست کشور‌های منطقه تأمین شود.

*************************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات