صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۰۲

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۲ اردیبهشت

کیهان**

غرولُند روزنامه زنجیره‌ای به خاطر افزایش صادرات و درآمد نفت
افزایش درآمد نفتی دولت، روزنامه زنجیره‌ای اعتماد را ناراحت کرد. این روزنامه در عین حال مدعی شده این افزایش درآمد به خاطر «جریان عادی‌سازی روابط با غرب» است!
اعتماد در گزارش خود می‌نویسد: معاون اقتصادي بانك مركزي عنوان كرده كه «نرخ تورم ميانگين 59.3 درصدي در شهريور ماه سال گذشته، به 46.2 درصد در اسفند ماه رسيده» و بر اساس همين آمار مي‌توان گفت كه «آمار ارايه‌شده توسط رييس‌جمهور مبني بر كاهش 13 درصدي تورم در دولت سيزدهم مستند به آمار بانك مركزي بوده است.» معاون اقتصادي بانك مركزي همچنين با اشاره به نقش رشد پايه پولي در افزايش نرخ تورم طي سال‌هاي گذشته گفته كه: «خوشبختانه روند رشد پايه پولي كه در تيرماه ۱۴۰۰ به ۴۲.۶ درصد رسيده بود با ۱۱.۲ واحد درصد كاهش به ۳۱.۴ درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ رسيده است.» 
این روزنامه می‌افزاید: ادعاي دوم معاون اقتصادي بانك مركزي «كاهش ميزان استقراض از بانك مركزي و فشار دولت بر پايه پولي» است. ايشان عنوان كرده كه «رشد پايه پولي كه در تيرماه ۱۴۰۰ به ۴۲.۶ درصد رسيده بود با ۱۱.۲ واحد درصد كاهش به ۳۱.۴ درصد در اسفندماه ۱۴۰۰ رسيده است.» اين اظهارات را مي‌توان نوعي «بازي با آمار» دسته‌بندي كرد. چرا كه بر اساس همان گزارش‌هاي بانك مركزي، رشد ماهانه پايه پولي در ماه‌هاي پس از روي كار آمدن دولت جديد، تغيير محسوسي نسبت به ماه‌هاي قبل از آن نداشته است.
وزير اقتصاد در گزارش نوروزي خود عنوان كرده بود كه بدهي‌هاي دولت به بانك مركزي «تسويه» شده و اين موضوع را يك «دستاورد» نام داده بود. سوال اين است كه اين پول از كجا آمد؟ بدون ارايه مستندات متغيرهاي پولي و بانكي در ماه‌هاي پاياني سال 1400 چگونه مي‌توان به چنين گزارش‌هايي اتكا كرد و آن را «دستاورد» ناميد؟
اعتماد در پایان می‌نویسد: به نظر مي‌رسد كه پاسخ اين سوال را بتوان در سيگنال جديدي كه بانك مركزي ارايه كرده، ديد. گفته شده كه تخصيص ارز در بانك مركزي طي فروردين امسال بالغ بر 11 ميليارد دلار بوده است. اين رقم در فروردين پارسال 2.3 ميليارد دلار بوده است. چگونه تخصيص ارز چنين افزايشي را نشان مي‌دهد؟ پاسخ بسيار روشن است. قيمت نفت بالا رفته و صادرات نفت ايران نيز به حالت نيمه رسمي ادامه دارد. بنابراين منابع ارزي به‌شدت رشد كرده است. 
دولت‌ها در 40 سال گذشته متغيري به نام پول نفت را براي هزينه‌كرد و پوشش دادن ضعف‌هاي پولي و مالي خود در اختيار داشتند. با خروج يكجانبه آمريكا از برجام، اين متغير تاثيرگذار از اقتصاد ايران خارج شد و اثر ويران‌كننده‌اي بر شاخص‌هاي اقتصادي گذاشت. حال كه جريان عادي‌سازي روابط با غرب به واسطه قدرت گرفتن جناح اصولگرا و يكدستي حاكميت خود را با معافيت‌هاي نفتي نشان مي‌دهد؛ چرا مسئولان دولت جديد، استفاده از پول نفت براي پوشش كسري‌هاي عديده بودجه‌اي را به «دستاورد» خود نسبت مي‌دهند؟».
درباره این تحلیل روزنامه اعتماد گفتنی است؛ دولت طی 8-9 ماه گذشته، ضمن توقف استقراض، به تسویه بدهی‌های انباشته دولت سابق هم بپردازد. در این مسیر در کنار گسترش دیپلماسی اقتصادی و افزایش 40 درصدی صادرات غیرنفتی، دولت توانسته صادرات نفت را هم افزایش دهد و ضمناً مقاومت ایران در مذاکرات وین در کنار ضربات مقاومت یمن به تأسیسات نفتی و تجاری متجاوزان سعودی و جنگ اوکراین موجب شده، قیمت نفت افزایش پیدا کند. این در حالی است که قیمت نفت در دوره دولت سابق به واسطه بی‌عملی دولت و همراهی با دیکته‌های غرب موجب آرامش بازار نفت و سقوط فاحش قیمت شد به نحوی که در سال‌های اجرا برجام مجبور بودیم سه برابر امروز نفت بفروشیم تا همین درآمد را کسب کنیم. به عبارت دیگر برقراری موازنه تهدید در مقابل تهدید و تنش در مقابل تنش، منافع ایران را پیش از زمانی که دولت وقت رویکرد منفعلانه در مقابل زورگویی غرب داشت، تأمین کرده است. ماجرا در دولت سابق به این نحو بود که غرب تعهدات خود را زیرپا گذاشت، تا جایی که کسانی مثل آقای نوبخت گفتند حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم، اما با این وجود، دولت وقت واکنش قاطعی نشان نداد و به آرامش بازار- به زیان خود کمک کرد.
بنابراین غر زدن روزنامه زنجیره‌ای غربگرا در این باره پذیرفتنی نیست. اما بدتر از همه، تلاش این روزنامه برای تحریف علت واقعی افزایش صادرات نفتی و درآمد ایران است.
در حالی که کشورمان بدون برجام و FATF و صرفاً به همت دولت انقلابی توانسته صادرات زیر 300 هزار بشکه‌ای نفت را به 1 تا 1/5 میلیون بشکه در روز برساند، این روزنامه مدعی شده علت این افزایش، عادی‌سازی روابط با غرب و معافیت نفتی(!؟) است. در حالی که مذاکرات وین در طول یک سال گذشته بارها به بن‌بست خورده و در همین دوره، نظام و دولت، بیش از گذشته بر رویکردهای انقلابی در آزمایشات موشکی و حمایت از مقاومت فلسطین و یمن اهتمام داشته و ضمناً تعهدات برجامی را متوقف کرده و بر حجم فعالیت‌های غنی‌سازی افزوده است، نویسنده روزنامه زنجیره‌ای چگونه می‌تواند ادعا کند که اکنون در دوره عادی‌سازی روابط با غرب هستیم؟!
البته بیان درست این است که گفته شود دولت آمریکا در برابر اهتمام و جدیت دولت انقلابی، کم آورده و قادر به مهار دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در تجارت با کشورهای مستقل نبوده است.
اجمالاً این که محافل غربگرا به تناسب پیروی از آمریکا و غرب، در گذشته مأموریت داشته‌اند ایران را ناتوان از عبور از تحریم‌ها و انجام صادرات نفتی و غیر نفتی -و بنابراین ناچار از مذاکره دوباره با آمریکا- نشان دهند؛ اما اکنون که در تحریم‌ها شکاف جدی افتاده، سعی می‌کنند با تحریف واقعیت، دستاوردهای دولت را انکار و یا بی‌اهمیت نشان دهند.
 
اگر این خدمات، راهبردی نیست گدایی غرب، راهبرد است؟!
عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس دهم می‌گوید تیم اقتصادی دولت فاقد راهبرد مشخص است.
روزنامه شرق از قول جلال میرزایی نوشت: «چون اساسا در دولت رئیسی چیزی به نام «تیم اقتصادی» با تعبیر و خوانش کلاسیک، علمی و متعارف آن وجود ندارد، پس هرگونه تغییر و تحولی در بدنه مدیریتی و اجرائی دولت به دلیل کنارگذاشتن معاونان اقتصادی یا استيضاح وزرا به معنای فروپاشی تیم اقتصادی دولت سیزدهم نخواهد بود. باید پذیرفت تیم اقتصادی کلیدواژه‌ای است که ناظر بر حضور طیفی از کارشناسان، اقتصاددانان، فعالان عرصه تولید و مشاوران مجرب در کنار وزرایی آگاه اسـت که در چارچوب یک برنامه‌ریزی واحد و منسجم، هم برای کوتاه مدت، هم برای میان مدت و هم برای بلندمدت طرح‌های اقتصادی و معیشتی برای مسائل کلان مانند چگونگی پیشبرد تجارت خارجی ایران، مهار تورم، کنترل بیکاری، مدیریت بازار ارز و... داشته باشند که نهایت به رشد و توسعه کشور و برون رفت جامعه از بحران فعلی کمک کند. در حالی که واقع امر گویای آن است که دولت سیزدهم در این فرصت هشت ماهه از خلأ و فقدان تیم اقتصادی به شدت رنج می‌برد و مؤید آن هم رشد افسارگسیخته‌تر قیمت‌ها به خصوص در حوزه کالاهای اساسی است که عملا افسار کار از دست دولت در رفته است. چیزی که از آن به عنوان تیم اقتصادی دولت سیزدهم یاد می شـود، افراد و وزرایی هستند که یا تجربه لازم در حوزه وزارتی به خصوص در عرصه اقتصادی، معیشتی، تولیدی و سیاست‌های پولی، مالی و بانکی را ندارند یا بدون هیچ برنامه مدونی صرفا به اجرای شـرح وظایف وزارتخانه‌ای مشغول هستند یا کسانی هستند که در عین داشتن مسئولیت، چیزی از دانش اقتصادی نمی‌دانند.»
اظهارات این نماینده سابق مجلس در حالی است که دولت فعلی در مقایسه با دولت ائتلافی اصلاح‌طلبان موفق شده برخی شاخص‌های منفی اقتصادی را متوقف یا شتاب افزایش آنها را کند نماید. به عنوان مثال در حالی که روند درآمدهای نفتی و صادرات غیر نفتی در دولت سابق سیر نزولی شدید پیدا کرده بود، اکنون صادرات نفت 30 درصد و صادرات غیر نفتی 40 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین دولت توانسته روند شتابان استقراض و چاپ پول بی‌پشتوانه را که تأثیر مهمی در افزایش نقدینگی و تورم داشت، متوقف کند و حتی 90 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت قبلی را تسویه نماید. این در حالی است که دولت مدعی تدبیر و امید در آخرین سال فعالیت خود، تمام بودجه ارزی اختصاص یافته برای سال 1400 را در همان 4 ماه اول هزینه کرد و ضمناً انفجار نقدینگی تورم‌ساز را در کنار کسری
450 هزار میلیارد تومانی به یادگار گذاشت. این میراث خسارت‌بار، نتیجه عملکرد دولتی بود که راهبردی جز «برجام» نداشت و اصلاً قائل به تدابیر اقتصادی مستقل یا دیپلماسی اقتصادی مستقل نبود، اما بزرگ‌ترین راهبرد دولت جدید، عبور از برجام‌زدگی و انفعال ناشی از آن و تلاش برای احیای تدریجی تولید داخلی و صادرات بوده است. به همین دلیل هم مراکز اقتصادی بین‌المللی، بهبود و شرایط رشد اقتصادی در سال جدید را برای ایران پیش‌بینی کرده‌اند. دولت ضمناً تدابیری را برای اصلاح نظام بانکی (و نقش ویرانگر و تورم‌ساز فعالیت‌های بانکی ناسالم)، هدفمندسازی یارانه‌های تولید و مصرف، احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، آغاز عملیات ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، حمایت از کشاورزی و خرید تضمینی گندم، شفاف‌سازی اطلاعات و آمار از جمله در زمینه تشکیلات بانکی و بدهکاران بزرگ، کوتاه کردن دست برخی رانت‌خواران و نجومی‌بگیران از شرکت‌های بزرگ دولتی و... انجام داده که نشانه اهتمام برای تغییر ریل اقتصاد کشور است. هر چند که این تغییر ریلی برای برخی محافل ذی‌نفع ناخوشایند است.
باید از نماینده سابق مجلس پرسید اگر این اقدامات راهبردی راهبرد نیست، پس راهبرد چیست؟ کاسه گدایی به دست گرفتن و التماس آمریکا و غرب را کردن و رکورد تورم 60 درصدی را به ارث گذاشتن؟!
 
در برجام از همان گاوی شاخ خوردید که ادعای دوشیدنش را داشتید!
نماینده سابق از طیف مدعیان اصلاحات می‌گوید: تاخیر در برجام و طراحی توسعه، تلاش‌های گذشته را از بین می‌برد.
غلامرضا انصاری نماینده اسبق مجلس و عضو شورای شهر چهارم تهران در گفت‌وگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: رویکردی که دولت اتخاذ می‌کند باید مبتنی بر توسعه و حل مشکلات مردم باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی مردم امیدوارتر بود. در جهان امروز اقتصاد حرف اول را می‌زند و کشورهای جهان در حال رقابت در زمینه رشد اقتصادی هستند. در نتیجه توسعه نه به‌عنوان یک انتخاب بلکه ضرورت در سطح جهان مطرح است. این در حالی است که ما هنوز نتوانسته‌ایم تکلیف خود را با پدیده توسعه روشن کنیم. این وضعیت تنها مختص به دولت نبوده، بلکه در دولت‌های گذشته نیز وجود داشته است. ما باید بپذیریم که توسعه دارای اصول و قواعد مشترک اما مدل‌های مختلف است و هر کشوری براساس مدل‌هایی که در اختیار دارد و متناسب با وضعیت خود در روند توسعه مشارکت می‌کند.
انصاری می‌افزاید: امروز جهان در پیچ رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی قرار دارد و اغلب کشورهای جهان تلاش می‌کنند در این چرخه جایگاه خود را ارتقا بدهند. اغلب این کشورها با افق‌های بلندمدتی که برای خود در نظر گرفته‌اند با شتاب در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنند.
متاسفانه امروز اوج گرفتن تحریم‌ها در کنار برخی ناکارآمدی‌ها فشارهای زیادی به زندگی مردم وارد کرده است. در نتیجه توجه به کرامت انسانی برای تغییر بیش از همیشه مشهود به نظر می‌رسد.
وی همچنین گفته است: من نگران این موضوع هستم که آیندگان درباره دولتی که از فرصت‌ها و حمایت‌های لازم برخوردار بود این قضاوت را کنند که این دولت می‌توانست با استفاده از بدنه کارشناسی و نخبگان وضعیت کشور را تغییر بدهد و کشور را در مسیر توسعه قرار بدهد، اما در این زمینه کوتاهی‌هایی صورت گرفت و در نهایت دولت موفق نشد مشکلات را حل کند. ما امیدواریم تاریخ قضاوت مثبت و خوبی درباره دولت سیزدهم داشته باشد. آنچه در پیشگاه تاریخ درباره این دولت قضاوت خواهد شد میزان توسعه و پیشرفت کشور در این دوران است. ما نباید به سمت پنجره دانایی سنگ پرتاب کنیم. هرچه دولت بتواند کشور را بیشتر در مسیر توسعه قرار بدهد و پروسه توسعه را تسریع کند به همان میزان تاریخ درباره آن قضاوت بهتری خواهد داشت. یکی از چالش‌های اصلی توسعه کشور تحریم‌هاست. این در حالی است که مجلس و دولت هنوز نتوانسته‌اند در زمینه لغو تحریم‌ها و به سرانجام رسیدن برجام به نتیجه برسند. اتفاقی که در نهایت به ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد.
یادآور می‌شود آقای انصاری اسفند 93 در اوج هیجانات مذاکره با آمریکا و بستن با کدخدا و فتح‌الفتوح توافق (برجام بعدی) به سیاق ادبیات برخی دیگر از مدعیان اصلاحات مدعی شده بود «به جای اینکه با شاخ آمریکا خودمان را درگیر کنیم، از پستانش استفاده کنیم»! اما سرنوشت عبرت‌آموز برجام نشان داد که آمریکایی‌ها در قبال کسانی که ساده‌لوحی و خوش‌خیالی به خرج دهند اهل کلاهبرداری هستند. جالب اینکه حتی مقامات آمریکایی درباره مقامات عربستانی، از تعبیر «گاو شیرده» استفاده کردند. آمریکایی‌ها ضمن چندین توافق با عناصر ایرانی خوش‌بین به آمریکا هم بارها مرتکب خدعه و خیانت شدند.
 

******************

خراسان**

 

شناسایی و مسدودی تراکنش‌های‌ بانکی غیرمعمول
بانک مرکزی - بانک مرکزی اعلام کرد: با نظارت هوشمند و قرائن قانونی بر تراکنش‌های بانکی، برخی از تراکنش‌های غیرمعمول  را که هدف قانونی یا اقتصادی مشخصی نداشت و دارای معیارها و قرائن قوی دال بر وقوع تخلف و انجام معاملات غیرمجاز بود شناسایی و ضمن مسدود کردن وجوه مربوطه، مدیران خاطی را برکنار کرد. بررسی‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که تعداد قابل ملاحظه‌ای از حساب‌های سپرده بانکی دارای تراکنش‌های مشکوک به پولشویی، در شمول حساب‌های اجاره‌ای قرار دارند. از این رو، بانک مرکزی ضمن اعلام مجدد این‌که مسئولیت تمام تراکنش‌ها و مبادلاتی که از طریق حساب و کارت بانکی انجام می‌شود بر عهده دارنده آن است، متذکر می‌شود که صاحبان حساب‌های اجاره‌ای علاوه بر این‌که باید نزد مراجع قانونی، مالیاتی، انتظامی و قضایی پاسخ گو باشند، ممکن است از برخی حمایت‌های اجتماعی نظیر دریافت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی محروم شوند.
 
سود سهام ثبت نام کنندگان جدید در سجام واریز شد
مهر - مشاور رئیس سازمان بورس گفت: سهامداران سهام عدالت که به تازگی در سایت سجام ثبت نام کرده و سود خود را نگرفته اند، در پایان ماه ثبت نام خود، سود سهام عدالتشان را دریافت می‌کنند. پیمان حدادی افزود: از اسفند سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر از سهامداران حقیقی که پیش از این در سامانه سجام ثبت نام نکرده و شماره حساب خود را اعلام نکرده بودند، در سایت سجام اقدام به ثبت نام کردند؛ سود سهام عدالت این افراد نیز در پایان ماه جاری واریز خواهد شد.
 
وزیر نفت: بنزین گران نمی‌شود
تسنیم - وزیر نفت اعلام کرد که دولت هیچ دستور کاری مبنی بر افزایش قیمت بنزین ندارد. جواد اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها، بحثی درباره افزایش قیمت بنزین نیست.
 
جمع‌آوری بیش از ۶ هزار مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز
مهر - شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد: از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۶ هزار و ۹۱۴ مرکز غیرمجاز با حداقل قدرت برآوردی ۶۴۵ مگاوات شناسایی شده که ۲۰ درصد از این مراکز توسط گزارش‌های مردمی شناسایی شده است. براساس این گزارش، میزان برق مصرف شده توسط مراکز غیرمجاز رمزارز حدوداً برابر با مصرف سالانه همه مشترکان در یکی از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی یا چهارمحال و بختیاری بوده که بیشترین میزان کشفیات مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، فارس و مرکزی است.
 

******************

جوان**

واردات خودرو آزاد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کلیات طرح واردات خودرو در هیئت وزیران به تصویب رسید.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدرضا فاطمی امین از تصویب کلیات واردات خودرو در هیئت وزیران خبرداد و گفت: روش‌های متعدد واردات خودرو در آیین‌نامه‌ای که هم‌اکنون در مراحل نهایی تصویب قرار دارد، مشخص‌شده است.

وی افزود: در شرایط کنونی با توجه به این‌که تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو ضروری است.

وزیر صمت اظهار داشت: در آیین‌نامه پیشنهادی واردات خودرو به انتقال فناوری برای بهبود کیفیت صنعت خودرو توجه ویژه‌ای شده است.

وزیر صمت بیان کرد: یکی از ویژگی‌های آیین‌نامه جدید واردات خودرو توجه به واردات خودرو‌های اقتصادی بوده و رویکرد ما تأمین خودروی قشر کمتر برخوردار جامعه در سبد محصولات خودرویی است.

وی همچنین اضافه کرد: در سال‌هایی که واردات خودرو آزاد بود، بیشتر خودرو‌های لوکس و تجملاتی وارد می‌شد و از آنجایی‌که خودرو‌های داخل از کیفیت نامطلوبی برخوردار است در رویکرد جدید واردات خودرو به جبران این نقص توجه ویژه‌ای شده است.

 

وزیر صمت: مردم از خرید‌های هیجانی بپرهیزند

با داغ‌شدن اخبار مرتبط با واقعی‌شدن یارانه‌های موادغذایی و انتشار قیمت‌های کالا‌های مشمول افزایش قیمت‌ها (مرغ، تخم مرغ، گوشت، روغن و لبنیات) در فضای مجازی، تقاضا برای این کالا‌ها به یکباره افزایش یافته است. وزرای صمت و کشاورزی مدام از ذخایر کافی کالایی خبر می‌دهند و به مردم توصیه می‌کنند از خرید‌های هیجانی بپرهیزید، اما مردم همچنان نگران تأمین مایحتاج‌شان هستند.
احتکار خانگی به معنای انبارکردن کالا‌های مصرفی در منزل از سال ۹۶ رواج یافت. در آن زمان با افزایش روزانه قیمت سکه و ارز مردم به علت نگرانی از افزایش قیمت کالا‌ها در آینده بیش از میزان نیاز خود خرید کرده و آن را در منزل نگهداری می‌کردند. به عقیده کارشناسان این خطرناک‌ترین نوع احتکار است، به طوری که توازن عرضه و تقاضا را بر هم زده و موجب کمیاب‌شدن کالا‌های مصرفی و در نتیجه سوءاستفاده دلالان و نیز افزایش کاذب قیمت کالا می‌شود. در این بین نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه نیز قابل توجه است. شایعات بی‌اساسی که یکباره منجر به کمبود کالا در یک شهر و حتی کشور می‌شود.
اکنون با انتشار روزانه اخبار مربوط به واقعی‌شدن قیمت‌ها بار دیگر خرید‌های هیجانی مردم و احتکار خانگی به اوج خود رسیده است. در این میان دست به دست شدن قیمت‌های جدید چهار قلم کالای اصلی (مرغ، تخم‌مرغ، روغن، گوشت و لبنیات) به افزایش تقاضا دامن زده است، به طوری که به رغم وعده وزرای جهاد و صمت نسبت به فراوانی موجودی انبار‌ها، روغن و شکر در مغازه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمیاب شده است.
در این خصوص سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت در حاشیه نشست مشترک وزرای صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری، در مورد اصلاح روند تخصیص یارانه‌ها با اعلام اینکه ذخایر کالایی مناسبی در کشور داریم، می‌گوید: «مردم در روز‌های نخست اجرای طرح بزرگ جراحی اقتصادی و اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها از خرید‌های هیجانی که سبب التهاب در بازار می‌شود، بپرهیزند.»
وزیر صمت این جراحی بزرگ اقتصادی و اصلاح پرداخت یارانه‌ها را به نفع مردم دانسته و می‌افزاید: «یارانه‌ها به‌جای اینکه به ابتدای زنجیره (واردکنندگان) داده شود به انتهای زنجیره و مردم داده می‌شود که این موضوع در کارآمدی و بهینه‌سازی تولید مؤثر خواهد بود.»
وی با اشاره به انجام مطالعات و جلسات تخصصی در اجرای طرح تصریح می‌کند: «از نظر تأمین مواداولیه و محصولات نهایی هیچ‌گونه نگرانی نداریم و به اندازه کافی ذخایر کالایی (شامل لبنیات و کالا‌هایی مانند مرغ، تخم‌مرغ و روغن) وجود دارد، اما مهم این است که در روز‌های اجرای طرح، التهاب و نگرانی در بازار رخ ندهد.»آرامش مردم و همراهی شبکه توزیع کالا مهم است.
وزیر صمت، آرامش مصرف‌کنندگان و مردم را بسیار مهم دانسته و یادآور می‌شود: «نظام توزیع (شرکت‌های پخش، بنکداران و فروشگاه‌ها و غیره) نیز در این طرح ما را کمک کنند تا مشکلی پیش نیاید. با همراهی مردم و کاهش خرید‌های هیجانی، التهابات روز‌های نخست اجرای طرح نیز مدیریت و کنترل خواهد شد.»
وی به رفع مشکل کمبود ماکارونی در تهران و بسیاری از شهر‌ها به‌عنوان نمونه‌ای از مدیریت این روز‌ها اشاره کرده و می‌گوید: «همان‌گونه که گفته شد در تأمین مواداولیه و تولید مشکلی نداریم، ممکن است کالارسانی و توزیع دچار اشکال شود که آن‌هم با همراهی مردم حل می‌شود.»


وزیر جهاد: مشکلی در تأمین مرغ، تخم‌مرغ و روغن در کشور نداریم
همچنین وزیر جهاد کشاورزی نیز تأکید می‌کند که در تأمین مرغ، تخم‌مرغ و روغن در وزارت جهاد کشاورزی هیچ مشکلی نداریم و به اندازه کفایت تولید می‌شود؛ همچنین در حوزه لبنیات همه فعالند.
سیدجواد ساداتی‌نژاد می‌گوید: «در زمینه خرید محصولات مازاد در حوزه مرغ، تخم مرغ و دام، شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی کامل در استان‌ها را دارد و مشکلی از این بابت نخواهد بود. تأمین نهاده‌های دامی به طور کامل توسط وزارت جهاد انجام شده و به هیچ عنوان در تأمین روغن مشکلی نداریم، بعضاً اگر بعضی از قفسه فروشگاه‌ها خالی از روغن است به خرید مازاد برخی هموطنان برمی‌گردد و موجب می‌شود بعضی مواقع این قفسه‌ها پر و خالی شود.»
ماجرای قیمت‌های جدید روغن، مرغ و لبنیات چیست؟
فهرست قیمت‌هایی از لبنیات، مرغ، تخم‌مرغ و روغن از سه‌شنبه شب در فضای مجازی دست به دست می‌شود. قیمت‌هایی که مردم را نگران و سؤالاتی برایشان ایجاد کرده است. مردم می‌گویند هنوز یارانه ما قابل برداشت نشده، اما قیمت‌های جدید اعمال شده و فکر می‌کنند از همین امروز و فردا باید مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات را به این قیمت‌ها بخرند، اما واقعیت این نرخ‌ها چیست؟
به گزارش فارس، پس از واریز یارانه‌های کمک‌معیشتی نامه‌ای در فضای مجازی دست به دست می‌شود. براساس این نامه نرخ جدید چهار گروه کالایی با افزایش ۲۰ تا ۴۰ هزار تومانی مواجه خواهند شد.
مردم می‌گویند چرا قیمت‌های جدید قبل از اعلام رسمی اجرا، توسط مسئولان دولتی منتشر شده است؟ مگر قرار نبود یارانه ماه اول پیش از اجرای طرح «اصلاح یارانه» قابل برداشت شود؟ علاوه بر این سؤالات، برخی این قیمت‌ها را گران‌تر از برنامه دولت می‌دانند و معتقدند که این افزایش قیمت‌ها به حدی است که یارانه‌ها پوشش نخواهد داد.


ضرورت مهار تورم انتظاری از سوی دولت
در مقابل، برخی کارشناسان این قیمت‌ها را به نسبت یارانه‌ای که پرداخت می‌شود، یعنی ۴۰۰ هزار تومان برای دهک اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومان برای دهک چهارم تا نهم، منصفانه می‌دانند، اما می‌گویند تورم انتظاری باید کنترل شود. برای این کار در دو بخش اطلاع‌رسانی عمومی و سازمان بازرسی و تعزیرات باید کار ویژه انجام شود.
یک منبع آگاه در خصوص قیمت‌های جدید کالا‌ها در فضای مجازی به فارس می‌گوید: قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی ۱۹ اردیبهشت با انجمن‌ها و اتحادیه‌های تولید، درباره قیمت کالا‌ها مذاکره کرده و درباره این قیمت‌ها به توافق رسیده است، اما این قیمت‌ها نهایی نیست و باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود.
این منبع آگاه می‌افزاید: «قیمت‌هایی که در فضای مجازی می‌چرخد در حقیقت پیشنهاد وزارت جهاد طی هماهنگی با انجمن‌ها خواهد بود و قیمت نهایی پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود.»
وی تأکید می‌کند: «احتمال اینکه در قیمت‌هایی که در فضای مجازی می‌چرخد، تغییراتی ایجاد شود بسیار است، ضمن اینکه دولت قرار است قبل از اعمال قیمت‌های جدید، امکان برداشت یارانه را برای مردم فراهم کند. مبلغ یارانه‌ای که برای مرد م واریز شده است حدود ۹ تا ۱۰ برابر یارانه‌های قبلی است.»
براساس این فهرست که هنوز تأیید نشده است، قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی ۹۸ هزار تومان، مرغ کیلویی ۶۴ هزارتومان، روغن سویا یک لیتر ۵۲ هزار تومان و شیر پاستوریزه ۵/۱ درصد چربی ۱۹ هزار تومان پیشنهاد شده است.

تنها قیمت ۴ گروه کالایی بیش‌تر می‌شود
همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه تنها قیمت چهار کالای کشاورزی بیش‌تر می‌شود، در گفت وگوی تلویزیونی می‌گوید: «تن‌ها قیمت چهار کالای مرغ و گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن بیش‌تر می‌شود و نرخ جدید را سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده اعلام
خواهد کرد.»
مسعود میرکاظمی با اشاره به اینکه یارانه آرد سنتی همچنان ادامه می‌یابد و قیمت نان فعلاً به همین رقم فعلی خواهد بود، می‌افزاید: «طرحی که در استان زنجان انجام می‌شود، آزمایشی است و در صورتی که موفقیت‌آمیز باشد و دولت برای قطع یارانه نان به نتیجه برسد در سایر استان‌ها ادامه پیدا می‌کند. در این طرح مردم برای خرید نان از کارت بانکی در پوز‌های هوشمندی که در نانوایی‌ها نصب شده استفاده می‌کنند و یارانه آن به ازای نان فروخته شده و به حساب نانوا‌ها واریز می‌شود.»
وی تأکید می‌کند: «میزان برخورداری مرغ و تخم‌مرغ از یارانه خوراک دام و طیور بیشتر و برخورداری گوشت از این یارانه کم‌تر است.»

همه درآمد‌های ارزی کشور باید به نرخ نیمایی فروخته شود
رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: «طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، همه درآمد‌های ارزی کشور باید به نرخ نیمایی فروخته شود و دیگر چیزی به نام ارز ۴۲۰۰تومانی وجود ندارد. بر اساس قانون باید دهک‌های درآمدی کشور مشخص و براساس آن میزان حمایت دولت روشن شود. دهک‌های پایین جامعه باید حمایت بیشتر و دهک‌های بالا باید حمایت‌های کمتر شوند تا عدالت برقرار شود.»
میر کاظمی می‌افزاید: «الان امکان برداشت یارانه واریزی وجود ندارد، چون هنوز کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی در جامعه توزیع می‌شود تا زیرساخت‌ها فراهم شود. یارانه ماه اول آزاد می‌شود و ماه بعد، نوبت دوم آزاد می‌شود که مردم بتوانند مایحتاج خود را خریداری کنند.»
میرکاظمی در پاسخ به این پرسش که مبلغ واریزی جدا از مبلغ یارانه‌ای است که دریافت می‌کردند یا تجمیع شده است، می‌افزاید: «تجمیع شد، در قانون بودجه ۱۴۰۱ «بند ب تبصره ۱۴» مشخص گردید که وزارت رفاه باید این پالایش را در درگاه انجام دهد و دهک‌های بالا را شناسایی و افراد جدیدی که مستحق هستند ثبت‌نام کند، چون در مقاطع مختلف پرداخت‌هایی صورت می‌گرفت که این موارد تجمیع شد و به صورت یکسان پرداخت می‌شود، البته این ماه پرداخت ۴۵ هزار تومانی را دهم اردیبهشت داشتیم و این ۳۰۰ - ۴۰۰ هزار تومان مازاد آن شد و این ماه استثنائاً این اتفاق افتاده است.»

 

افزایش ۶۰ تا ۸۰ درصدی قیمت جهانی موادغذایی
رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌افزاید: «افزایش قیمت مواد غذایی از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بین ۶۰ تا ۸۰ درصد بود که در همه جای جهان اتفاق افتاد، ما باید اثر این افزایش قیمت را در زندگی مردم کم کنیم و این کار‌ها به همین خاطر است، یعنی یک اقدام حمایتی است و قرار است تورم را مدیریت کند و هزینه موادغذایی را برای مردم پایین بیاورد.»
وی می‌گوید: «در دولت سابق گزارش شد بانک مرکزی دلار را ۲۳ - ۲۴ تومان خرید و ۴ هزار و ۲۰۰ تومان داد و حدود ۲۰هزار تومان خلق پول کرد، چون یکی از دلایل افزایش پایه پولی و نقدینگی را اینجا محاسبه می‌کنند.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید می‌کند: «امروز دولت وقتی این یارانه را می‌دهد دلار را ۲۴ هزار تومان نمی‌خرد که ۲۰ هزار تومان بفروشد و پایه پولی را بالا ببرد، دلار را با همان ارز نیمایی در بازار عرضه می‌کند و مردم می‌توانند خرید کنند، وارد کنندگان کالا وارد کنند، تولید کنندگان خود می‌توانند این کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی را وارد کشور کنند و دیگر رانتی وجود ندارد؛ خروج از این زنجیره و مدیریت کلان و نظارت، کار دولت است که در این سیستم این اتفاق می‌افتد و به این نقطه خواهیم رسید که از ظرفیت‌های کشور کمال استفاده را داشته باشیم.»
میرکاظمی تصریح می‌کند: «بعضی از اقتصاددانان می‌گویند این پولی که شما می‌دهید تقاضا را در بازار بالا می‌برد، درست است از این جهت شما نقدینگی را وارد بازار می‌کنید، ولی از طرف دیگر اصلاحاتی انجام می‌دهید، قبلاً دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی پول را جمع می‌کرد، امروز با ۲۴ تومان، ریال را در بازار جمع می‌کند و این خیلی می‌تواند مؤثر باشد. طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، تمامی درآمد‌های ارزی کشور باید به نرخ نیمایی فروخته شود، دیگر چیزی به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد.»

حمایت از تولید با روش جدید
رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: وقتی یک تولیدکننده روغن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی خرید می‌کرد، امروز باید با ارز نیمایی خرید کند، این مابه‌التفاوتش را زیان نمی‌دهد و باید حمایت شود. این حمایت را قبلاً به آن‌ها پرداخت می‌کردیم الان به مصرف کننده می‌دهیم برای اینکه قاچاق خارج از شبکه اتفاق نیفتد و کیفیت را ارتقا دهند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت به دنبال درآمدزایی است، می‌افزاید: «قاعدتاً اینطور نیست، امروز شرایط جهانی شرایط مناسبی نیست، باید متوجه این موضوع باشیم که امنیت غذایی در جهان دچار مشکل شد و همه به فکر حمایت از مردم‌شان هستند. سال‌های قبل ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار صرف کالا‌های اساسی می‌شد و امروز میزان یارانه‌ای که توزیع می‌شود بالای ۲۰ میلیارد دلار است.»

نمای نزدیک

شناسایی ۲ انبار احتکار برنج و شکر دولتی در جنوب تهران
رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت از کشف ۴۸ تن برنج و شکر احتکارشده در جنوب تهران خبر داد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی در این‌باره گفت: در راستای پایش، کنترل و نظارت بر بازار و جلوگیری از اخلال و احتکار کالا‌های اساسی، مأموران پلیس امنیت اقتصادی دو انبار احتکار کالای اساسی در شورآباد را مورد شناسایی قرار دادند و با حضور در محل این دو انبار مشاهده کردند که اقلام داخل آن فاقد هرگونه اسناد و مدارک، فاکتور و ثبت در سامانه جامعه تجارت است. وی با بیان
اینکه کارآگاهان این دو انبار را پلمب کردند، گفت: در مجموع ۴۲ تن برنج و شش تن شکر دولتی از این محل کشف شده و دو نفر نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده روانه دادسرا شدند. ارزش ریالی اموال کشف شده بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال است.

 

******************

وطن امروز**

 

تماس تلفنی نخست‌وزیر بلژیک با رئیس‌جمهور
رئیسی: ایران از تقویت مناسبات تهران- بروکسل استقبال می‌کند
رئیس‌جمهور با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های مناسب ایران و بلژیک برای ارتقای سطح تعاملات اظهار داشت: از تلاش‌ها برای تقویت و گسترش مناسبات تهران و بروکسل استقبال می‌کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی ظهر چهارشنبه در پاسخ به تماس تلفنی «الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک با بیان اینکه ۲ کشور در طول سالیان طولانی روابط دیپلماتیک خود را بر اساس اصول احترام و منافع متقابل به پیش برده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌ها برای تقویت و گسترش مناسبات تهران و بروکسل استقبال می‌کند. رئیس‌جمهور با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های مناسب در 2 کشور برای ارتقای سطح تعاملات افزود: عملیاتی شدن ظرفیت‌های بالقوه در روابط دوجانبه می‌تواند زمینه مناسبی برای افزایش همکاری‌های ۲ کشور نیز باشد. «الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به پیشینه طولانی و مثبت روابط ۲ کشور و مهم توصیف کردن این روابط برای بلژیک، اظهار امیدواری کرد روند گسترش روابط و تعاملات کشورش با جمهوری اسلامی با تلاش مسؤولان ۲ کشور به شکل مطلوبی به پیش برود. نخست‌وزیر بلژیک گفت: به دنبال تقویت روابط دوجانبه با ایران بویژه در حوزه اقتصادی و کنسولی هستیم. 
***
امیر قطر امروز به تهران سفر می‌کند
شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی،‌ امیر قطر امروز در رأس یک هیات بلندپایه سیاسی- اقتصادی به دعوت رسمی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی،‌ به تهران سفر می‌کند. استقبال رسمی،‌ گفت‌وگوی دوجانبه روسا و رایزنی هیات‌های عالی ۲ کشور و مصاحبه مطبوعاتی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و امیر قطر از برنامه‌های این سفر یک روزه است. 
***
مورا با باقری دیدار کرد
انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین با علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دیدار کرد. به گزارش ایسنا، انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و نماینده اتحادیه در مذاکرات وین در صفحه توئیتر خود درباره سفرش‌ به تهران نوشته بود: دوباره به تهران می‌روم تا با علی باقری‌کنی و دیگر مقامات درباره مذاکرات وین و دیگر مسائل دیدار کنم. کار در زمینه حل کردن اختلافات باقیمانده در این مذاکرات ادامه دارد. پیش‌تر نورنیوز اعلام کرده بود، مورا سه‌شنبه هفته جاری برای ادامه گفت‌وگو با مسؤولان جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد. با توجه به نقش اتحادیه اروپایی در زمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهم باقیمانده تلقی شود. «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال‌تایمز مطرح کرد به دنبال «یک راه‌‌حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپایی را برای انجام یک توافق در بر دارد. 
***
ایران شهادت خبرنگار الجزیره توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به خبرنگار شبکه الجزیره را گواه روشنی بر عدم پایبندی این رژیم به نقش و جایگاه مطبوعات دانست. به گزارش تسنیم، سعید خطیب‌زاده هدف قراردادن تعمدی خانم شیرین ابوعاقله، خبرنگار سرشناس شبکه الجزیره در سرزمین‌های اشغالی توسط نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی را بشدت محکوم کرد و شهادت این خبرنگار ارشد را به خانواده وی، شبکه الجزیره و خبرنگاران متعهد به آرمان فلسطین و قدس شریف در سراسر جهان تسلیت گفت. سخنگوی وزارت امور خارجه این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را گواه روشنی بر عدم پایبندی این رژیم به نقش و جایگاه مطبوعات، رسانه‌ها و خبرنگاران، در آگاهی‌بخشی به افکار عمومی دانست که بر ‌خلاف ادعاهای دروغین ماشین تبلیغاتی صهیونیسم و رسانه‌های وابسته، از انتشار حقایق و اخبار صحیح واهمه دارد و تا مرز کشتار خبرنگاران پیش می‌رود. خطیب‌زاده از سازمان‌های بین‌المللی، نهادهای حقوق‌بشری و اتحادیه‌های رسانه‌ای بین‌المللی خواست درباره شهادت خانم شیرین ابوعاقله تحقیقات مستقلی صورت گیرد و رژیم صهیونیستی نسبت به این جنایت خود پاسخگو شود. 
***
توسط رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا مطرح شد 
طرح ایران برای انتقام ترور شهید سپهبد سلیمانی
رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا بتازگی ادعاهایی را درباره تحت تعقیب قرار دادن مقامات ارشد دولت دونالد ترامپ از سوی ایران جهت اجرایی کردن طرحی برای انتقام ترور سردار شهید قاسم سلیمانی مطرح کرد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری نیوزمکس، آوریل هاینز مدعی شد ایران ممکن است بزودی دست به اجرای طرحی برای «انتقام» ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران بزند. رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا هشدار داد تعقیب مقامات ارشد پیشین آمریکایی در دولت دونالد ترامپ از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی، مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن می‌تواند برای انتقام احتمالی به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ در عراق باشد که به دستور دونالد ترامپ انجام شده بود. او مدعی شد: ارزیابی ما این است که بیشتر انگیزه آنها [ایران] در این سناریو در ارتباط با ژنرال سلیمانی و به نوعی بخشی از تلاش‌های‌شان برای انتقام است. رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا با خودداری از ارائه اطلاعات غیرمحرمانه بیشتر، تلاش برای بازدارندگی از این اقدام را «چالش‌برانگیز» تلقی کرد. 
 

**************

شرق**

ارانه نقدی حذف می‌شود؟

زیر‌ و ‌بم یارانه‌ها

گزارش‌های مردم از گرانی، خبر غالب این روزها محسوب می‌شود و البته دولت که به مردم وعده می‌دهد قیمت‌ها را مهار می‌کند و برای جبران فشار گرانی بر شانه‌های مردم یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی واریز کرده است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، مدعی شده است که یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را برای ۹ دهک درآمدی یعنی ۹۰ درصد مردم ایران واریز کرده‌اند و تنها ۱۰ درصد ثروتمند یارانه نگرفته‌اند؛ اما حالا تعداد زیادی از مردم می‌گویند که یارانه برای آنها واریز نشده است. در‌این‌میان در فضای مجازی اطلاعاتی درباره نحوه دهک‌بندی مردم دست به دست می‌شود و شایعاتی درباره آینده یارانه‌های نقدی دهان به دهان می‌چرخد و به سردرگمی و نگرانی مردم دامن زده است.

 

چه کسانی یارانه نگرفته‌اند؟

دولت مدعی است که برای بیشتر از ۷۰ میلیون ایرانی یارانه‌های جدید را واریز کرده است؛ اما در مقابل این ادعا تعداد زیادی از مردم می‌گویند که یارانه‌های جدید به حساب‌شان واریز نشده است. این اتفاق زمان واریز یارانه معیشتی رخ داد و گرچه دولت وقت مدعی بود به ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی می‌دهد؛ اما تعداد زیادی از مردم به رسانه‌ها گفتند که یارانه معیشتی برای آنها واریز نمی‌شود و البته برای این موضوع هیچ ابزار راستی‌آزمایی هم وجود ندارد. در‌این‌میان تصویر یک اطلاعیه بین مردم دست به دست می‌شود که حاکی از آن است که افرادی که درآمد ماهانه آنها بیشتر از چهار میلیون تومان است یا در چهار سال گذشته یکی از اعضای خانواده‌شان سفر خارجی رفته است، یارانه نمی‌گیرند! حالا مردم پای حداقل مزد کارگران را وسط کشیده و می‌گویند با این حساب و کتاب فقط کسانی یارانه گرفته‌اند که دستمزد کمتر از حداقل مزد مصوب وزارت کار را دارند، با این حساب دولت چگونه مدعی شده که برای ۹۰ درصد مردم یارانه جدید را پرداخت کرده است؟ در پیگیری «شرق» از وزارت اقتصاد این اطلاعیه تکذیب می‌شود؛ اما نحوه دهک‌بندی‌ها و معیار پرداخت یارانه هم مشخص نیست. مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در گفت‌وگوی خود با بخش خبری ۲۱ سیما در پاسخ به این پرسش که مبنای دهک‌بندی‌ها چیست، پاسخ شفافی نداد و به گفتن این جملات بسنده کرد که «براساس قانون بایستی دهک‌های درآمدی کشور مشخص و بر‌اساس‌آن میزان حمایت دولت روشن شود و دهک‌های پایین جامعه باید حمایت بیشتر و دهک‌های بالا باید حمایت‌های کمتر شوند تا عدالت برقرار شود. در بحث انرژی هم میزان برخورداری دهک‌ها متفاوت است و بر‌اساس‌این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسئولیت را طبق قانون دارد که بر‌اساس پایگاه اطلاعات ایرانیان، اطلاعات کامل از وضعیت درآمدی افراد جامعه را در اختیار سازمان هدفمندسازی قرار دهد و آنچه اتفاق افتاد بر‌اساس تحلیل‌ها و محاسباتی است که انجام شد و ممکن است درصدی خطا هم داشته باشد که با مراجعه افراد و اعلام نقطه نظرات‌شان توسط سازمان هدفمندسازی و وزارت رفاه رسیدگی می‌شود و اگر احیانا جا مانده‌اند، اضافه و مابه‌التفاوت هم پرداخت می‌شود». محمدهادی سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد، هم پاسخ روشنی به این پرسش نداده و در گفت‌وگوی دیگری با صدا‌و‌سیما ماجرا را این‌گونه توضیح داد: «دهک‌بندی‌ افراد بر‌اساس میزان دارایی مثل خودروهایی که خریده‌اند، حساب بانکی و خرج و مخارج آنها تعیین می‌شود؛ قرار است سازوکار چگونگی دهک‌بندی‌ها از سوی وزارت رفاه مشخص و به اطلاع مردم برسد و امکان اعتراض به دهک‌بندی‌ها و عدم دریافت یارانه نیز از طریق تارنمای معرفی‌شده از سوی وزارت رفاه وجود دارد».

 

برای اعتراض به کجا مراجعه کنیم؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که افرادی که به هر نحوی از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده یا از قلم افتاده بودند، در سامانه‌ای که قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دسترس قرار دهد، ثبت‌نام کنند.

علاوه‌بر‌این افرادی که به هر نحوه به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند و اگر اطلاعات اعلامی تأیید شود، یارانه آنها جبران خواهد شد. طبق این اطلاعیه شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخ‌گویی به سؤالات در این زمینه در اختیار مردم گذاشته شد. با این حال گزارش‌های مردم حاکی از آن است که این سامانه مختل است و تلفن‌ها آن‌قدر اشغال است که بسیاری از پیگیری‌ها به نتیجه نمی‌رسد. داریوش ابوحمزه، معاون رفاه وزیر کار، در این زمینه به باشگاه خبرنگاران گفته است: دلیل اختلال در سامانه وزارت کار این بود که هفت میلیون جامانده یارانه به سامانه وزارت کار مراجعه کردند و حجم ورودی‌ها بسیار بالا بود و باعث اختلال شد و این سامانه الان در دسترس است و تقویت می‌شود. فقط افرادی که به دهک‌بندی اعتراض دارند، به سامانه حمایت وزارت کار مراجعه کنند.

چرا یارانه ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی واریز نشد؟

طبق اطلاعیه دولت یارانه‌ها تجمیع شده است و دیگر یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی واریز نمی‌شود و تنها یارانه جدید که همان یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است، واریز می‌شود. دولت توضیح داده است که به دهک یک تا چهار به هر نفر ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و از دهک چهار تا ۹ برای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان واریز می‌شود.

چرا یارانه‌ها قابل برداشت نیست؟

بسیاری از شهروندان گزارش داده‌اند که یارانه‌های جدید قابل برداشت نیست و برخی شایعات از بلوکه‌شدن یارانه‌ها تا زمان توزیع کوپن الکترونیک می‌گویند؛ اما حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه، در پاسخ به «شرق» می‌گوید که این شایعات صحت ندارد و یارانه‌ها به‌زودی قابل برداشت می‌شود. او در پاسخ به اینکه آیا یارانه‌ها به صورت نقدی قابل برداشت است یا اعتبار خرید کالاست، می‌گوید که یارانه‌ها به صورت نقدی قابل برداشت است و اعتبار خرید کالا محسوب نمی‌شود و البته یارانه نان بعد به صورت جداگانه پرداخت می‌شود.

یارانه‌های نقدی به‌زودی حذف می‌شوند؟

دولت اعلام کرده است که تا زمان آماده‌شدن کوپن الکترونیک و احتمالا تا دو ماه آینده یارانه پرداخت می‌شود.

در این زمینه بانک مرکزی به نقل از محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، گزارش داده است که در این مرحله و در دو نوبت مبالغ مربوط به اردیبهشت و خرداد ماه به حساب 23‌میلیون‌و 680 هزار سرپرست خانوار واریز شد و پرداخت یارانه دو ماه اردیبهشت و خرداد هم‌زمان انجام شده است. به گفته او مجموع مبلغ واریزی برای دو نوبت حدود 46 هزار میلیارد تومان بوده است و این مبالغ تا زمان اعلام رسمی دولت برای آغاز طرح اصلاح یارانه‌ها در حساب سرپرستان خانوار مسدود می‌ماند. در‌این‌میان برخی رسانه‌ها مجموع این اظهارات را به حذف یارانه نقدی تعبیر کرده و نوشته‌اند که با توزیع کوپن الکترونیک پرداخت همه یارانه‌های نقدی متوقف می‌شود.

اجناس کوپنی چه قیمتی دارند؟

دولت پیش از این سامانه‌ای تحت عنوان سامانه بازرگام برای توزیع کالاهای دولتی طراحی کرده است و به نظر می‌رسد اقلام کوپنی از این سامانه قابل خریداری باشد. درباره قیمت اقلام کوپنی هم نمایندگان مجلس به رسانه‌ها توضیح داده‌اند که قیمت این اقلام با نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود و به‌عنوان مثال اگر قیمت کالایی ۵۰ هزار تومان شده باشد و در شهریور امسال ۳۰ هزار تومان بوده باشد، ۲۰ هزار تومان یارانه به مردم تعلق می‌گیرد. دراین‌میان یارانه نان و دارو مطابق توضیحات ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به همه مردم تعلق می‌گیرد و سازوکار پرداخت یارانه نان هم به این صورت است که یارانه به کارت بانکی افراد واریز می‌شود و افراد برای نان فقط به اندازه نرخ‌های یارانه‌ای سابق پول می‌دهند و مابقی آن از حساب یارانه‌شان کسر می‌شود. درباره یارانه‌های دارو هم اطلاعات موجود تا امروز این است که وزارت بهداشت تصمیم دارد یارانه دارو را با تقویت پوشش بیمه‌ای افراد پرداخت کند و یارانه دارو احتمالا مستقیم به افراد پرداخت نمی‌شود.

 

***************************************************************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات