صبح صادق >>  جبهه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۳۹

ملت ایران قربانی تحریم‌های غیر انسانی

استقلال‌طلبی و نفی سلطه‌جویی بیگانگان همواره یکی از مهم‌ترین شعارهای ملت ایران در طول تاریخ بوده است؛ زیرا موقعیت ژئواستراتژیکی کشورمان در منطقه و همچنین وجود منابع گوناگون معدنی و انرژی، همواره چشم طمع سیری‌ناپذیر قدرت‌های استکباری جهان را به خود جلب کرده است[...]
پایگاه بصیرت / نوید کمالی
استقلال‌طلبی و نفی سلطه‌جویی بیگانگان همواره یکی از مهم‌ترین شعارهای ملت ایران در طول تاریخ بوده است؛ زیرا موقعیت ژئواستراتژیکی کشورمان در منطقه و همچنین وجود منابع گوناگون معدنی و انرژی، همواره چشم طمع سیری‌ناپذیر قدرت‌های استکباری جهان را به خود جلب کرده است؛ به همین دلیل نیز آنها از هر فرصتی برای استعمار و استثمار کشورمان بهره می‌جستند و در صورت مخالفت ملت ایران به سرعت با بهره‌گیری از قدرت سخت و نرم خود به سرکوب مخالفان دست می‌زدند؛ برای نمونه، دولت انگلیس در ماجرای ملی شدن صنعت نفت و با وجود وابستگی رژیم شاه به خود، با هدف حفظ منابع اقتصادی خود نخستین تحریم جامع سراسری علیه کشورمان را وضع کرد. حتی در آن ایام شورای امنیت سازمان ملل نیز با صدور قطعنامه‌ای با اراده ملت ایران در حفاظت از منابع نفتی کشورمان مقابله کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قطع شدن دست قدرت‌های استعمارگر از منابع ملی کشورمان، بار دیگر ملت ایران در معرض اعمال تحریم‌های اقتصادی و سیاسی دولت آمریکا و هم‌پیمانان این کشور قرار گرفت.
دولت آمریکا به ریاست «جیمی کارتر» به بهانه اشغال لانه جاسوسی این کشور در تهران نخستین تحریم‌های اقتصادی ضد ایرانی را وضع کرد. در سال ۱۹۹۵ میلادی نیز «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا دامنه این تحریم‌ها را گسترش داد و کلیه روابط اقتصادی و بازرگانی بین ایران و شرکت‌های دولتی و خصوصی دارای سهام‌داران آمریکایی را به صورت یکجانبه ممنوع اعلام کرد.
به مرور زمان دایره تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان از حوزه اقتصادی فراتر رفته و عرصه‌های علمی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی و حتی غذایی را در برگرفته است؛ برای نمونه، در سال ۲۰۱۷ میلادی سایت‌های آموزش از راه دور معروف جهان کاربران ایرانی را تحریم کردند. این قبیل تحریم‌ها موجب شده است کاربران ایرانی با آی پی‌های رسمی کشورمان امکان دریافت بسیاری از خدمات و نرم‌افزارهای معروف و کاربردی جهان را نداشته باشند. در ماجرای شیوع جهانی کرونا نیز افکار عمومی جهان شاهد بود که دولت آمریکا به شکل پنهان و آشکار از دسترسی کشورمان به اقلام دارویی ضروری، به ویژه واکسن کرونا جلوگیری کرد تا از این طریق زمینه بروز ناآرامی‌های کرونایی در کشورمان را مهیا کند که خوشبختانه به لطف تدابیر رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) و تلاش نخبگان ایرانی این توطئه با تولید واکسن‌های ایرانی ضد کرونا خنثی شد، با این حال توطئه‌های تحریمی آمریکا و متحدانش همچنان ادامه دارد و آنها از هر فرصتی برای ضربه زدن به ملت ایران بهره می‌برند.
حال پس از گذشت بیش از 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی برای نخستین بار یک نماینده رسمی سازمان ملل متحده پس از سفری به کشورمان و مشاهده آثار این تحریم‌ها، رویکرد دولت‌های آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان را غیر انسانی معرفی کرده است. «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد طی سفر ده روزه خود به کشورمان از ۳۰ وزارتخانه و سازمان مردم‌نهاد بازدید کرد تا تأثیرات ناشی از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر بخش‌های مختلف کشورمان را بررسی کند. این بازدید‌ها موجب شد وی شاهد پیامد‌های انسانی ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان باشد، به همین دلیل در پایان سفر خود اذعان داشت: «چالش‌های اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌های یکجانبه و عدم همکاری‌های بین‌المللی بر اساس مسئولیت‌های مشترک مانع از آن شده است تا دولت ایران بتواند کمک‌های پایداری را در اختیار آسیب‌پذیرترین افراد این کشور قرار دهد.» دوهان به بخشی از پیامدهای غیر انسانی تحریم‌ها نیز اشاره کرده و ‌اظهار داشته است: «تاریک‌ترین بخش این اقدام شامل این حقیقت می‌شود که همه جمعیت این کشور قطع نظر از ملیت‌شان تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، حتی شهروندان آن دسته از کشور‌هایی که خودشان این تحریم‌ها را اعمال کرده‌اند. ایرانی‌ها بیش از همه تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. بر این باورم که در شرایط اعمال چنین تحریم‌هایی، آنها سبب ایجاد شرایط ترس و وحشت می‌شوند. برای بسیاری از افراد بیمار در ایران تحریم‌ها یک کابوس وحشتناک محسوب می‌شود، زیرا این افراد نمی‌توانند به دارو‌های نجات بخش دسترسی داشته باشند. صد‌ها بیمار مبتلا به تالاسمی و همچنین اشخاص مبتلا به‌ ای‌بی(پروانه‌ای) با مشکل کمبود دارو در ایران مواجهند. بسیاری از آنها به سبب وجود این مشکل جان‌شان را از دست می‌دهند.»
اعتراف یک مقام رسمی سازمان ملل متحد به پیامدهای غیر انسانی تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا علیه ملت ایران بدون شک نه تنها موضع حقوقی کشورمان را در سطح بین‌المللی تقویت خواهد کرد؛ بلکه به مثابه یک سند تاریخی و نمونه عینی نقض حقوق بشر، کارنامه سیاه پر مدعاترین مدعی حقوق بشر را نیز بیش از پیش سیاه خواهد کرد. البته پر واضح است که دستگاه دیپلماسی و رسانه‌های برون مرزی کشورمان باید از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با انتشار گسترده این اعتراف مانع از سانسور خبری آن از سوی رسانه‌های غربی شوند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات