صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۷۰۳

یادداشت روزنامه‌های ۸ اردیبهشت

روزنامه کیهان**

نبرد «ناوگان اشباح» و دزدان دریایی/ محمد صرفی

حدود یک ماه پیش دولت یونان نفتکش «پگاس» را توقیف کرد. یونان اعلام کرده بود این نفتکش روسی را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا در پی جنگ اوکراین توقیف کرده است.

پس از چند روز مشخص شد این نفتکش حامل نفت ایران بوده و نه روسیه، به همین دلیل یونان اقدام به آزادی نفتکش مذکور کرد. چند روز بعد نام این نفتکش «لانا» شد و پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر فراز خود نصب کرد. پس از آن دولت یونان یک‌بار دیگر این نفتکش را توقیف کرد.
دولت یونان از روز پنجشنبه اقدام به آغاز انتقال محموله نفتی «لانا» به نفتکش «آیس انرژی» - متعلق به یک شرکت این کشور- کرده است که احتمالاً تا اواسط هفته جاری به‌طول می‌انجامد و قرار است این محموله راهی آمریکا شود. به گفته برخی منابع، این توقیف و انتقال محموله نفت ایران، به درخواست وزارت خزانه‌داری آمریکا - به‌عنوان مرکز و اتاق جنگ اقتصادی واشنگتن علیه ایران- در حال انجام است.
در پی این اقدام دولت یونان، روز جمعه دو نفتکش این کشور- «پرودنت واریور» و «دلتا پوسایدن» - در آب‌های خلیج فارس از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شدند. برخی منابع داخلی اعلام کرده‌اند ۱۷ نفتکش دیگر یونانی هم در خلیج فارس به سر می‌برند و ادامه حماقت آتن می‌تواند تبعات بیشتری برای این کشور داشته باشد.
همچنین چهارشنبه هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی که مرتبط با اتفاقات اخیر است، اسامی ۱۰ تن با تابعیت‌های کشور‌های مختلف از جمله ایران و۹ شرکت را به بهانه همکاری با سپاه پاسداران و فروش نفت ایران در فهرست تحریمی خود قرار داد. آمریکا مدعی است این شبکه بین‌المللی فروش نفت ایران را تسهیل‌ می‌کنند.
آنچه این روز‌ها بین ایران و یونان می‌گذرد مرحله‌ای از یک نبرد دامنه‌دار و طولانی‌مدت میان واشنگتن و تهران است که این تقابل از چند منظر قابل تأمل و بررسی است؛
۱- پیش از هر چیز، این ماجرا که نخستین‌بار هم نیست اتفاق می‌افتد، نشان‌دهنده وضعیت واقعی دنیای امروز است که در آن اساساًً چیزی به اسم قاعده و قانون بین‌المللی وجود خارجی ندارد.

در حالی که ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحت تحریم نیست و محدودیتی در فروش نفت ندارد، اما آمریکا با تکیه بر تحریم‌های یکجانبه خود و برای رسیدن به اهدافی که مدنظر دارد، از هیچ اقدامی برای ضربه‌زدن به ایران رویگردان نیست. دزدی نفت ایران و راهزنی دریایی تنها یک نمونه از این اقدامات خصمانه است.

جنگ اقتصادی همه‌جانبه، اقدام به خرابکاری، ترور و بمباران تبلیغاتی علیه نظام و مردم ایران از دیگر مصادیق این دشمنی است. نکته قابل تأمل و جالب ماجرا آنجاست که آمریکا در روز روشن و برخلاف همه قوانین بین‌المللی، اقدام به دزدی نفت ایران می‌کند و هم‌زمان مدعی است جمهوری اسلامی کشوری است که صلح و ثبات را در منطقه به خطر انداخته است! این میزان از وقاحت فقط از آمریکایی‌ها برمی‌آید.

۲- آمریکا در حالی اقدام به دزدی محموله نفت ایران کرده است که همچنان مدعی است به‌دنبال احیای برجام بوده و خواهان توافق با ایران است. تناقضات سیاسی آمریکا چیز جدید و تعجب‌آوری نیست.

تعجب از برخی داخلی‌هاست که این آمریکای شیاد را رنگ کرده و انگشت اتهام را در مسائل مختلف به سوی ایران دراز می‌کنند. ایران هر حرکتی در راستای منافع خود انجام بدهد، متهم به سنگ‌اندازی برای احیای برجام می‌شود، اما قبله آمال آن‌ها اگر نفت ایران را بدزدد لابد اشکالی ندارد و اصلاً تقصیر خودمان است که زودتر کوتاه نیامدیم و امتیازات مدنظر آمریکا را تقدیم نکردیم!

۳- ظاهر ماجرا اقدام آمریکا را تهاجمی نشان می‌دهد، اما در واقع این راهزنی دریایی، از سر خشم و استیصال است. فراموش نکنیم که هدف آمریکا در چند سال اخیر، صفر کردن فروش نفت ایران بوده است.

این سیاست را دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا کلید زد و در حالی که جو بایدن مدعی بود که این سیاست - تحت عنوان کلی فشار حداکثری- اشتباه بوده و باید در آن تجدیدنظر کرد، اما پس از راهیابی به کاخ سفید در سال ۲۰۲۰ هیچ تغییری در آن به‌وجود نیاورد و دقیقاًً همان راه ترامپ را در پیش گرفت.

با این حال به اذعان خود آمریکایی‌ها این سیاست که جمهوریخواه و دموکرات نیز نمی‌شناسد، منتج به نتیجه نشده و نتوانسته است ایران را به زانو درآورد. جمهوری اسلامی ایران از طرق مختلف مشغول فروش نفت خود است، با استفاده از سیستمی که رسانه‌های غربی به آن لقب «ناوگان اشباح» داده‌اند.
درآمد حاصل از این فروش نیز با روش‌هایی خاص وارد کشور می‌شود. دو ماه پیش روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: ایران با یک «سیستم مالی مخفی» تحریم‌ها را دور می‌زند.

به نوشته این روزنامه؛ «این سیستم مالی و بانکی مخفی، تهران را قادر خواهد ساخت تا این کشور محاصره اقتصادی خود را به‌راحتی تحمل کرده و از آن به‌عنوان اهرم فشاری در مذاکرات هسته‌ای استفاده کند. این سیستم مالی پیچیده شامل حساب‌هایی در بانک‌های تجاری خارجی، شرکت‌های نیابتی ثبت‌شده در خارج از ایران، شرکت‌هایی که تجارت ممنوعه را مدیریت می‌کنند، و یک اتاق پایاپای معاملات در داخل ایران است که به این کشور کمک می‌کند تا به راحتی در برابر فشار دولت بایدن برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مقاومت کرده و برای خود زمان بخرد تا به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود در حین مذاکرات ادامه دهد.» از این رو راهزنی آمریکایی‌ها را باید واکنشی از سر شکست و عصبانیت دانست.

۴- اغلب راهزنی‌های دریایی آمریکا با مشارکت کشور ثالث انجام می‌شود. آمریکا با فشار به برخی کشور‌های ضعیف و وابسته، آن‌ها را به اقدام در جهت اهداف خود و علیه منافع ایران وامی‌دارد. یونان اولین کشور از این دست نیست و احتمالاً آخرین آن‌ها نیز نباشد. اقدام جمهوری اسلامی ایران در توقیف دو نفتکش یونانی، طبیعی‌ترین و بهترین واکنش به مشارکت آتن در این راهزنی است.

این کشور‌ها باید بدانند که اقدامات‌شان بدون هزینه نیست و هزینه سنگین و چند برابری آن را قاطعانه و سریع متحمل می‌شوند و باید پرداخت کنند. در این میان از هزینه‌سازی برای آمریکا به‌عنوان سردسته راهزنان نیز نباید غافل بود. این هزینه‌سازی می‌تواند مستقیم و متقارن یا غیرمستقیم و نامتقارن باشد.

 

***************

روزنامه وطن امروز**

پیام توقیف 2 نفتکش‌ یونانی در خلیج‌ فارس در ازای توقیف یک نفتکش ایرانی در مدیترانه چیست؟
با ایران یکی‌ به دو نکنید!/ گروه سیاسی
 
 جمعه گذشته (6 خرداد) ایران ۲ نفتکش یونانی را در نزدیکی عسلویه و بندر لنگه توقیف و پرچم آنها را پایین آورد. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، برخی رسانه‌ها نیز در این باره گزارش دادند: 2 نفتکش یونانی توقیف‌ شده حامل ده‌ها هزار بشکه نفت صادراتی عراق بودند که پس از بارگیری در بندر بصره در پنجشنبه گذشته، به مقصد ایالات‌متحده آمریکا به راه افتادند. نیروی دریایی سپاه پاسداران پس از شناسایی نفتکش‌ها و مالک محموله نفتی‌ آنها، با استفاده از پهپاد‌های شناسایی در آب‌‌های خلیج‌فارس آنها را رهگیری کرد و در نهایت، پس از نزدیک شدن به موقعیت عملیات نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه، توقیف‌شان کرد. 
در پی توقیف نفتکش‌های یونانی، وزارت خارجه این کشور روز جمعه اعتراض خود را نسبت به اقدام سپاه پاسداران، به سفیر ایران در آتن ابراز کرد. 
وزارت خارجه یونان همچنین خواستار رهاسازی فوری کشتی‌ها و خدمه آنها شده و عنوان کرده است اینگونه اقدامات «تبعات منفی» بر روابط دوجانبه و رابطه ایران و اتحادیه اروپایی خواهد گذاشت. 
نیروی دریایی آمریکا نیز در نخستین واکنش نسبت به توقیف ۲ نفتکش یونانی توسط جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد در حال بررسی گزارش‌ها درباره توقیف نفتکش‌های یونانی در خلیج‌فارس است. 
همچنین شبکه ‌ای‌بی‌سی نیوز آمریکا به نقل از یک مقام دفاعی ایالات متحده -که ‌خواست هویتش فاش نشود- نوشت: به نظر می‌رسد ۲ نفتکش یونانی به محدوده آب‌های ایران نزدیک شده بودند اما داخل آن نبودند. 
این شبکه همچنین به نقل از این مقام دفاعی نوشت: نفتکش‌ها دستگاه‌های ردیابی خود را خاموش کرده بودند و هیچ‌گونه درخواستی برای دریافت کمک از طرف آنها فرستاده نشده بود.
این اقدام سپاه در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی توسط یونان و در اختیار قرار دادن محموله آن به آمریکا بود. 
فروردین‌ماه سال جاری بود که یونان یک نفتکش با پرچم جمهوری اسلامی ایران را در نزدیکی جزیره جنوبی اویا به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپایی توقیف کرد. 
گارد ساحلی یونان ۲۶ فروردین به درخواست دولت آمریکا، نفتکش روسی را که حامل نفت ایران بود توقیف کرد و بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، پنجشنبه هفته گذشته این محموله 700 هزار بشکه‌ای را در اختیار آمریکا قرار داد. 
در پی دزدی دریایی آمریکا، وزارت امور خارجه کشورمان با احضار کاردار سفارت سوییس در تهران، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تداوم نقض صریح قوانین و مقررات بین‌المللی حقوق دریاها و کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط، خصوصا اصل آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد بین‌المللی توسط دولت آمریکا را به وی اعلام و بر رفع فوری توقیف کشتی و محموله آن تاکید کرد. چند ساعت بعد نیز ایران اقدام به توقیف دو نفتکش یونانی کرد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد با هدف تنبیه یونان انجام شده باشد. 
اما نکته قابل توجه درباره ۲ نفتکش توقیف شده یونانی این است که این ۲ نفتکش محموله‌ای بالغ بر یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت با خود به همراه داشتند که بیش از  2.5 برابر نفتی است که توسط دولت یونان مصادره شد و در اختیار ایالات‌‌متحده قرار گرفت. 
همچنین بنا بر اعلام موسسه تحقیقاتی لویدز اینلیجنس (تامین‌کننده اطلاعات مربوط به امور کشتیرانی)، محموله توقیف شده توسط جمهوری اسلامی ایران به آمریکا تعلق دارد. 
این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به دزدی دریایی اروپایی‌ها به فرمان آمریکا، اقدام متقابل انجام می‌دهد. 
اواخر تیرماه 98 بود که سپاه پاسداران کشتی انگلیسی «استنا ایمپرو» را در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد. این اقدام سپاه پس از آن انجام شد که انگلیس سیزدهم تیرماه 98 نفتکش متعلق به ایران (گریس 1) را با محموله‌ای به اندازه 2 میلیون بشکه نفت، توقیف کرد. در نهایت انگلیس مجبور شد در ازای آزادی نفتکش خود، گریس 1 را با محموله توقیف شده آزاد کند. 
چهارم خردادماه امسال وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۱۰ شخص با تابعیت‌های کشورهای مختلف از جمله ایران و ۹ شرکت را به بهانه فروش نفت ایران در فهرست تحریمی خود قرار داد. 
علاوه بر این، رابرت مالی، نماینده ایالات‌متحده در امور ایران نیز در جلسه کمیته امور خارجی مجلس سنای آمریکا با اعلام اینکه چین اصلی‌ترین خریدار نفت ایران است، گفت آمریکا همه تحریم‌ها علیه ایران (از جمله تحریم‌های نفتی) را اجرا کرده است. 
تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا و اظهارات مالی حاکی از آن است که دولت آمریکا جلوگیری از فروش نفت جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داده و دزدی دریایی اخیر به واسطه یونان نیز در راستای این هدف است. 
اما به‌‌رغم تلاش‌های آمریکا، ایران نیز نشان داده است با توجه به اقتداری که در آب‌های خلیج‌فارس بویژه تنگه هرمز دارد، می‌تواند شمشیر تحریم‌های ایالات‌متحده در ارتباط با فروش نفت را کند کند.
کما اینکه در مورد اخیر نیز، به فاصله کوتاهی پس از مصادره محموله نفت ایران توسط آمریکا، محموله نفت آمریکا نیز در نزدیکی‌ آب‌های عسلویه و بندر لنگه از سوی نیروهای نظامی کشورمان توقیف شد.
 

**************

روزنامه خراسان**

تکه مهم پازل اقتدار/ دکتر هادی محمدی
 
 ایران در سال‌های اخیر با توجه ویژه به یکی از جدیدترین تولیدات دفاعی جهان به نام پهپاد توانسته پیشرفت‌های مهم و چشمگیری در این حوزه داشته باشد به ویژه که چنین محصولی در دنیای خرید و فروش تجهیزات نظامی جهانی  از مشتریان خوبی نیز برخوردار است.

در همین هفته‌های اخیر بود که ایران خط تولید ساخت پهپاد را در تاجیکستان افتتاح کرد و گفته می‌شود کشورها و گروه‌های مقاومت متعددی مشتریان پروپاقرص محصولات پهپادی ایران هستند تا جایی که امروز این ادعا وجود دارد که با تلاش متخصصان صنعت دفاعی کشورمان ایران در رده 5 کشور اول تولیدکننده پهپادهای نظامی قرار گرفته است. 

پهپادهایی که یکی پس از دیگری هنرنمایی خود را به رخ دنیا می‌کشند و آجری بر دیوار مستحکم اقتدار دفاعی کشور می‌افزایند. جمهوری اسلامی ایران بیش از شش هزار کیلومتر مرز زمینی و 2700 کیلومتر مرز آبی با 15 کشور در منطقه غرب آسیا دارد که همین موضوع، اهمیت راهبردی استفاده از پهپاد با ماموریت‌های مختلف را بسیار بالا برده است. 

وجود مناطق صعب العبور در داخل کشور نیز باعث شده پایش و رصد مداوم مرزهای طولانی با روش‌های سنتی موضوعی پر چالش و پر هزینه باشد؛ یکی از مناطق مرزی که ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حفظ و حراست از آن را بر عهده دارد، مرزهای شرقی و شمال شرق کشور است که به دلیل همسایگی با کشور افغانستان و شرایط خاصی که در این کشور جاری است، همواره مستعد ترددهای غیرمجاز اتباع خارجی به داخل کشورمان بوده و می‌تواند تبعات امنیتی و اجتماعی قابل توجهی به دنبال داشته باشد.

به همین دلیل ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته انواع پهپادهای شناسایی و رزمی را وارد چرخه پایش مناطق مرزی کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به پهپادهای مهاجر-6 و ابابیل-3 که در اختیار نیروی زمینی ارتش است اشاره کرد.از سوی دیگر و در سال‌های پس از انقلاب اسلامی،  جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهدیدات قدرت‌های فرامنطقه‌ای بوده و استقرار پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی در مناطق حاشیه‌ای مرزهای ایران در کشورهای همسایه به منظور طراحی و برنامه‌ریزی برای اجرای توطئه‌هایی در مرزهای ایران  یا در مناطق عمقی داخل کشور یکی از اقداماتی است که در دستور کار ثابت قدرت‌های فرامنطقه‌ای قرار دارد. به همین دلیل یکی از راه‌های به دست آوردن اشراف اطلاعاتی و تسلط بر برنامه‌های توطئه‌آمیز دشمنان کشورمان، استفاده از پهپادهایی است که با پرواز در نوار مرزی می‌توانند اطلاعات سیگنالی و فرکانس‌های مورد استفاده دشمنان را رصد و دریافت کنند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز در تمام مرزهای زمینی و دریایی که استقرار دارد با به پرواز درآوردن پهپادهایی که محموله‌های جمع‌آوری سیگنال حمل می‌کنند، توانسته است تسلط بسیار خوبی بر تحرکات دشمنان فراتر از مرزهای کشورمان به دست بیاورد.موضوع مهم دیگر صادرات نظامی ایران به کشورهای جهان به ویژه کشورها و گروه‌های دوست ایران است.

 امروز ایران اسلامی توان تولید 90درصد سامانه‌های دفاعی خود را دارد که با توجه به صلح جو بودن جمهوری اسلامی باید به ثروت برای مردم تبدیل شود و بهترین راه در این میان صادرات قانونی تسلیحات به کشورهای خریدار است.  در این میان پرنده‌های بدون سرنشین یکی از نقاط قوت صنعت دفاعی کشور ما محسوب می‌شوند که اتفاقا در ردیف محصولات جذاب ایران برای کشورهای دیگر هم هستند وبا توجه به قیمت مناسب در برابر نمونه‌های خارجی می‌توانند بازارهای خوبی را از آن خود کنند.

انتشار نخستین تصاویر از پایگاه سرّی پهپادی ارتش ، آن هم با رعایت اصول پدافندی،  صدها متر زیرزمین ودر چنین موقعیت زمانی حساسی که وضعیت جهان به لحاظ جنگ اوکراین،  تنش‌های منطقه‌ای در غرب آسیا و وضعیت توافق هسته‌ای از شکنندگی ویژه‌ای برخوردار است نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران از چنان اعتماد به نفسی در حوزه سیاست گذاری خارجی و دفاعی خود برخوردار شده که می‌تواند ضمن مدیریت میدان‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف،  نمایش اقتدار خود را نیز داشته باشد و اجازه ندهد کشوری خیال خامی در سر بپروراند. 

توقیف دو نفتکش یونانی توسط سپاه پاسداران در جواب توقیف نفت ایران در یونان و رونمایی از پایگاه پهپادهای ارتش در روز گذشته همگی از قطعات پازل اقتدارآفرینی نیروهای مسلح ایران برای ایجاد بازدارندگی دفاعی و رفع تهدیدات دشمنان از کشور محسوب می‌شوند.

 

**************

 روزنامه ایران**

روز گذشته با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل ارتش رونمایی شد
ارتش سرّی پهپادها/ گروه سیاسی
 
قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، این‌بار از سوی دیگر بازوی نظامی آن، ارتش جمهوری اسلامی ایران به رخ کشیده شد. روز گذشته سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش از یکی از پایگاه‌های سری و زیرزمینی پهپادی این فرماندهی بازدید و از آن رونمایی کردند. نام این شهر سری و زیرزمینی پهپادی «پایگاه پهپادی راهبردی 313» است.
براساس تصاویر منتشر شده، انبوهی از پهپادهای ارتش در این تونل‌های مسلح و مجهز زیرزمینی آماده عملیات هستند.
این پهپادها در انواع مختلف، با توان‌های متنوع پروازی و دفاعی هستند که با موشک‌ها و بمب‌های متنوع و به روز، مانند موشک‌های کروز هواپایه مجهز شده‌اند.
به این ترتیب می‌توان تجهیزات رونمایی شده در روز گذشته را (اعم از تونل‌ها و تجهیزات پهپادی) به یک پله ارتقای توان نظامی و دفاعی ایران تعبیر کرد. به عبارت دیگر، درحالی که اکثر قریب به اتفاق کشورهای همسایه برای تأمین نیازهای نظامی خود به کشورها و قدرت‌های دیگر وابسته هستند، ایران در یک رویش درونی، به قدرت برتر پهپادی منطقه تبدیل شده است. این پیامی است که قطعاً دوستان، دشمنان و ناظران بیرونی دریافت کرده‌اند.
بویژه اینکه وقتی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل ارتش، برای بازدید از این تونل‌ها از خودرو استفاده کرده‌اند، می‌توان گفت نه صرفاً با یک یا چند تونل، بلکه با یک شهر پهپادی زیرزمینی روبه‌رو هستیم. اما این تنها شهر پهپادی زیرزمینی نیست که جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد یا از آن رونمایی کرده است.
اسفندماه سال گذشته نیز سپاه پاسداران دو پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضا را رونمایی و وارد چرخه عملیاتی کرد. این پایگاه‌های تونلی که در دل کوه‌های مرتفع ساخته شده بودند، محل نگهداری سامانه‌های موشکی زمین به زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپاد‌های تهاجمی نفوذپذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی دشمن بودند.
پیش از این سپاه پاسداران از شهرهای زیرزمینی موشکی خود رونمایی کرده بود، اما آنچه در اسفند سال گذشته ویژه بود، رونمایی از تونل‌های زیرزمینی مملو از پهپادهای تهاجمی بود که برای نخستین بار مطرح می‌شد.
محصول امروز حاصل برنامه‌ریزی دقیق در گذشته رونمایی از این پایگاه پهپادی راهبردی، نشان‌دهنده تحول و به روزرسانی‌های مستمر در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است، نیروهایی که با رصد مداوم تحولات نظامی جهان و نیز تحلیل تغییرات جنگ‌ها، خود را برای دفاع در بالاترین سطح مجهز و به روز نگه می‌دارند. کما اینکه امروز در جنگ‌های متعدد جهان، از اوکراین و سوریه تا دیگر نقاط، نقش تعیین کننده پهپادها اثبات شده است.
رونمایی روز گذشته از پایگاه سری ارتش و نیز آنچه پیشتر از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد، نشان می‌دهد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دست‌کم از یک دهه پیش، تغییرات راهبردی در جنگ‌ها را رصد و خود را تقویت و تجهیز کرده‌اند.
این امر بویژه برای ارتش جمهوری اسلامی ایران اهمیتی ویژه دارد.
این نیرو در سال‌های گذشته، در حوزه دفاعی و پدافند هوایی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشت که اکنون با افزایش و تنوع توان پهپادی آن، مشخص می‌شود که ارتش در حوزه‌های نوین رزم نیز تحولات تعیین کننده‌ای را پشت سر گذاشته است. این نکته‌ای است که روز گذشته از سوی سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز بر آن تأکید شد.
دشمن را خواب فرض نمی‌کنیم
سرلشکر باقری، پس از بازدید از پایگاه پهپادی راهبردی 313 در جمع فرماندهان و فعالان عرصه طراحی و تولید پهپادهای ارتش، با بیان اینکه پهپادها روز به روز جایگاه بالاتری در میان تجهیزات و روش‌های نبرد پیدا می‌کنند، اظهارکرد: امروز برای من یک روز فوق‌العاده ارزشمند و استثنایی است که چنین قدرت قابل توجهی در حوزه پهپادی را در ارتش جمهوری اسلامی ایران و در یکی از پایگاه‌های زیرزمینی و امن عملیاتی پهپاد، آن هم در سطح راهبردی مشاهده کردم.
به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه آنچه در نبردهای سال‌های اخیر در قفقاز، اوکراین و جاهای دیگر می‌بینیم و قبل‌تر در مقابله با تروریست‌ها در سوریه و عراق تجربه شد، بیانگر جایگاه استثنایی و درحال رشد پهپادها است، افزود: ارتش با درک دقیق نیاز نبردهای آینده با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید وارد صحنه و عرصه متحول امروز و آینده شده است و خوشبختانه امروز در عرصه پهپادی این توانمندی را در ارتش دیدیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با قدردانی از فرماندهان ارتش و نیز صنعت دفاعی برای طراحی و ساخت پهپادها و تسلیحات دفاعی مورد نیاز کشور، تصریح کرد: ما در هر موردی باید صحنه نبرد محتمل را با بازی جنگ هوشمندانه، دقیق و بی‌طرفانه نه تبلیغاتی و جانبدارانه بررسی کنیم و اگر به این نتیجه رسیدیم که نیاز به تحولاتی داریم، شجاعانه وارد شویم و تلاش کنیم و این تحول را برای بازدارندگی در مقابل دشمن ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه پهپادهای این پایگاه راهبردی، می‌تواند چنین نقشی را به خوبی ایفا کند، تأکید کرد: ما هیچ‌وقت تهدید را کوچک نمی‌گیریم، دشمن را خواب فرض نمی‌کنیم، چشمانمان باز است و دائماً هوشیار و مراقب هستیم.

 ارتقای توان پهپادی توقف‌پذیر نیست
 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش با اشاره به اینکه این امکانات در راستای تدابیر فرمانده معظم کل قوا و سیاست‌های ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد شد تا بتوانیم در مقابل تهدیدهای احتمالی، وظیفه خود را در دفاع از استقلال، نظام جمهوری اسلامی و حدود و ثغور کشورمان به خوبی انجام دهیم، اظهارکرد: بزرگترین دستاورد ما این است که به هیچ کجا وابسته نیستیم و همه آن چیزی را که برای دفاع از کشور و انجام مأموریت نیاز داریم خودمان فراهم می‌کنیم و به هیچ وجه ارتقای توان رزمی از جمله ارتقای توان پهپادی توقف‌پذیر نیست.
وی با بیان اینکه اکنون انواع پهپادها در نیروهای مسلح از جمله در ارتش مشغول انجام مأموریت هستند، افزود: از پهپادهای کوچک تا بزرگترین آنها که «کمان 22» نام دارد اینها هرکدام مأموریت‌ متنوعی دارند. برای مأموریت‌های محلی، تاکتیکی و راهبردی، ما به انواع پهپادهای شناسایی، رزمی، انهدامی، اسکرامبل و... نیاز داریم که مأموریت‌ها را بتوانند انجام دهند.
امیر سرلشکر موسوی اظهارکرد: نیاز به تقویت پهپاد دورپرواز با مداومت پروازی بالا و توان حمل بالای مهمات برای زدن اهداف راهبردی، باعث شد که ارتقای قابلیت پهپادهای موجود و تجهیز به انواع موشک‌ها و بمب‌ها با بردهای مختلف را در دستور کار خود قرار دهیم و با کمک جوانان با انگیزه، متعهد و متخصص مسیر خوداتکایی را با طراحی و تولید انبوه پهپادها ادامه خواهیم داد.
رونمایی از پهپاد و موشک کروز «حیدر» آنچه روز گذشته رونمایی شد، صرفاً پایگاه پهپادی راهبردی نبود، بلکه جدیدترین دستاوردهای دفاعی هم رونمایی شد. به گزارش ایرنا، نخستین دستاورد موشک کروز حیدر-۱ است که قابل حمل از سوی پهپاد کمان۲۲ نهاجا و فطرس معرفی شده است. بر اساس اطلاعات اعلام شده، این موشک ۲۰۰ کیلومتر برد دارد و سرعت آن در لحظه اصابت به هدف، ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت است. حیدر۱ اولین موشک کروزی است که قابلیت شلیک از پهپاد را دارد.
دومین دستاورد، پهپاد کروز حیدر۲ است که یک پهپاد محمول بر بالگرد است و پیش از این نیز تصاویری از آن که روی بالگرد ۲۱۴ هوانیروز نصب شده بود، منتشر شده است.
علاوه بر اینها، در این پایگاه، بیش از 100 فروند پهپادهای کمان۲۲، کمان۱۲، ابابیل۵، مهاجر۶، فطرس و کرار، مجهز به انواع مهمات، بمب‌ها، موشک‌های رهگیر و هوا به سطح و راکت‌های بومی استقرار یافته‌اند.
در این پایگاه همچنین پهپادهای انهدامی آرش و ضد رادار امید و انواع پهپادهای رزمی با بمب بالدار بالابان، موشک‌های شفق، قائم و الماس آماده اجرای هرگونه مأموریت در مرزها و فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستند. مداومت پروازی طولانی مدت، ارتفاع بالا، عمق عملیاتی قابل ملاحظه، قابلیت حمل انواع تسلیحات ضد هوایی و ضد سطحی نقطه زن و دورایستا، توان بالای حمل سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک، برخورداری از سامانه‌های خودمراقبتی، ناوبری و ارتباط امن از ویژگی‌ پهپادهای آماده عملیات پایگاه راهبردی ۳۱۳ ارتش است.
به این ترتیب با عملیاتی شدن این پایگاه سری، در کنار سایر توان پهپادی ایران در ارتش و سپاه پاسداران، جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر پهپادی در منطقه تبدیل شده است.
 

**************

روزنامه شرق**

‌‌ چشم در مقابل چشم/ عبدالرحمن فتح‌الهی

جمعه گذشته دو فروند نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس توقیف شد؛ اقدامی که به گفته رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، تنبیهی از جانب تهران برای آتن به دلیل توقیف نفتکش روسی حامل محموله نفتی ایران و مصادره آن از سوی ایالات متحده بود. 

‌‌‌فارغ از تبعات این اقدامات برای هر‌کدام از طرفین، آنچه در‌این‌بین حائز اهمیت است، به تغییر معنادار فضای منطقه‌ای و جهانی بازمی‌گردد؛ تغییر معناداری که حکایت از رادیکالیزه‌شدن موقعیت کنونی دارد.

در‌این‌بین به نظر می‌رسد که دولت بایدن عملا سیاست کج‌دار و مریز خود را در قبال ایران به دلایل متعدد کنار گذاشته و سراغ اقدامات و تصمیماتی رفته است که بوی ترامپ می‌دهد.

از تصمیم قاطع کاخ سفید برای خارج‌نکردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی موسوم به FTO گرفته تا اعمال تحریم‌های چهارشنبه گذشته علیه 19 فرد و شرکت درخصوص فروش نفت ایران و نهایتا احیای سیاست توقیف و مصادره؛ گویا بایدن دیگر وقعی به آینده مذاکرات وین و احیای برجام نمی‌نهد و شمشیرش را از رو بسته است.

در کنار این مسائل احتمال دیدار بایدن و بن‌سلمان و اقدامات اسرائیل از ترور گرفته تا... شرایط را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات