صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۸۴

اخبارویژه روزنامه‌های ۷ خرداد

کیهان**

مقام صهیونیست: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود و اوضاع را بدتر کرد


یک مقام نظامی اسرائیل گفت: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود و وضعیت بدتری را ایجاد کرد.
به گزارش آکسیوس، سرتیپ بازنشسته «درور شالوم» - که اکنون رئیس دفتر سیاسی-نظامی وزارت دفاع اسرائیل است و پیشتر بخش تحقیقات و تحلیل اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را هدایت می‌کرد- هفته گذشته در نشستی خصوصی با مقامات وزارت دفاع و خارجه آمریکا در واشنگتن، خروج آمریکا از برجام را اشتباه دانست و گفت این کار، اوضاع را بدتر کرده است.
شالوم در این نشست خصوصی با همتایان آمریکایی گفته است: خروج از توافق هسته‌ای با ایران یک اشتباه بود چرا که ایران را به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر کرد و وضعیت بدتری را ایجاد کرد.»
اظهارات شالوم در تضاد با موضع رسانه‌ای و نمایشی دولت اسرائیل است که همواره طی سال‌های گذشته از مخالفان برجام بوده است؛ اما در عین حال موضع شالوم همراستا با موضع بسیاری از مقامات ارشد امنیتی و نظامی اسرائیل است که اخیرا گفته‌اند خروج از برجام یک اشتباه بوده و احیای دوباره برجام را به نفع امنیت اسرائیل دانسته‌اند.
سرلشکر «تامیر هیمن» مدیر سابق اطلاعات نظامی اسرائیل این هفته در مصاحبه‌ای با روزنامه راستگرای «اسرائیل هیوم» گفت: پیوستن مجدد ایالات متحده به این برجام، منافع اسرائیل را تامین خواهد کرد.
او گفت: «وضعیتی که پس از پایان توافق هسته‌ای اتفاق می‌افتاد، به‌اندازه وضعیت کنونی بد نخواهد بود، زیرا ایران مواد غنی‌شده زیادی ذخیره کرده است و توانایی‌هایش فراتر از آنچه توافق برجام اجازه داده بود پیشرفت کرده است. بنابراین، نتیجه‌گیری من این است که در واقعیت این‌جا و اکنون، دستیابی به یک توافق کار درستی است.
هیمن افزود: احیای برجام، میزان اورانیوم غنی‌شده ایران را کاهش می‌دهد. آن را عقب می‌اندازد و برای مدت بسیار طولانی زمان می‌خرد، زیرا غنی سازی زمان زیادی می‌برد.»
یادآور می‌شود قبلا هم یک ژنرال سابق صهیونیست در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود: خروج آمریکا از توافق برجام، وضعیت امنیتی را برای اسرائیل خطرناکتر کرده است.
«یاییر گولان» عضو پارلمان اسرائیل «کنست» است، در این یادداشت می‌نویسد: وقتی در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای ایران امضا شد، من در آن موقع، سرلشکر ارتش و معاون ستاد کل نیرو‌های دفاعی اسرائیل بودم. به جرأت می‌توانم بگویم که همه اُمرای ارتش اسرائیل از این توافق راضی بودند. توافق هسته‌ای مزیت‌های فراوانی داشت. توافقی بود که ایران را ترغیب می‌کرد ۹۸ درصد از انبار اورانیوم غنی‌شده‌اش را تحویل بدهد و رآکتور آب سنگینش را با سیمان پر کند. به‌طور جدی انبار سانتریفیوژ‌های فعالش را کم کند. جلوی راه فرعی ساخت سلاح هسته‌ای از طریق تولید پلوتونیوم را هم می‌گرفت.
به‌طور کلی؛ توافق هسته‌ای توافقی بود که برنامه هسته‌ای ایران را به طرز چشمگیری به عقب می‌راند. این عقب رانده شدن قابل راستی‌آزمایی هم بود. همه این‌ها همان چیزی بود که ما می‌خواستیم. و، اما امروز هم من هنوز هم معتقدم این به نفع امنیت فوری اسرائیل است که آمریکا به توافق هسته‌ای برگردد و آن را مبنایی برای دنبال کردن مذاکرات قرار بدهد.
اما «ترامپ» آمد و از توافق هسته‌ای خارج شد و فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرد و این کشور را تهدید به حمله نظامی کرد و بزرگ‌ترین فرمانده نظامی و مغز متفکر عملیات‌های نظامی برون‌مرزی رژیم را ترور کرد. ترامپ معتقد بود که رژیم جمهوری اسلامی اگر به انزوا کشانده شود، آن موقع مجبور می‌شود بیاید پشت میز مذاکره و ناگزیر خواهد بود امتیاز بدهد. اما دیدیم که بعد از فشارحداکثری، هیچ‌کدام از اهداف این سیاست محقَق نشد. ایران دوباره رفت به سراغ پیشرفت توانمندی‌های هسته‌ای اش. ظرفیت‌های هسته‌ای‌اش را بالا برد و انبار اورانیوم ذخیره‌شده‌اش را غنی‌تر کرد و تاسیسات هسته‌ای تعطیل‌شده‌اش را دوباره به کار انداخت.
در سطح منطقه هم؛ شدت و گستره تهاجماتش را بیشتر کرد و اهداف آمریکا و اسرائیل در منطقه را هدف حملات قرار داد. همه این‌ها در حالی بود که توافق امضا شده در دوران «اوباما» هرچند برای یک دوره زمانی مشخص، اما بالاخره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را مهار کرده بود. دستگاه امنیتی اسرائیل هم کم و بیش بر اهمیت توافق هسته‌ای پی برده بود، منتها این «نتانیاهو» بود که چنین نظری نداشت. شاید از منظری بتوان سختگیری نتانیاهو نسبت به توافق هسته‌ای ایران را، سیاست‌های داخلی و مهم‌تر از همه انتخابات اسرائیل دانست. نتانیاهو برای آنکه نظر مساعد رای‌دهندگان را بدست بیاورد، دوست دارد خودش را یک تندروی آشتی‌ناپذیر حافظ امنیت جلوه بدهد.
تا اینکه در واشنگتن، ترامپ روی کار آمد و نتانیاهو متحد نزدیک او شد و تشویقش کرد از توافق خارج بشود، همان توافقی که آمریکا بسترساز و پیش برنده آن بود. ترامپ از توافق خارج شد و نتانیاهو این رویداد را جشن گرفت. به جرأت می‌توان اعتراف کرد که این عمل ترامپ، به هیچ‌وجه اسرائیل را امن‌تر نکرد. ترامپ از توافق خارج شد و آبشاری از عواقب شوم پشت سرش یکی پس از دیگری پدید آمد امروز، امنیت اسرائیل بیشتر از هر زمان دیگر در خطر است. افراد بسیاری در دستگاه امنیتی اسرائیل هستند که در خفا آرزو می‌کنند بازگشت به برجام هرچه زودتر رخ بدهد. امروز یک پشتیبانی قوی در دستگاه امنیتی اسرائیل برای زنده شدن برجام وجود دارد.


اصلاح‌طلبان برای عبور از مشکلات برنامه دارند؟ واقعاً؟!

دبیرکل سازمان منحله مجاهدین (انقلاب) گفته «اصلاح‌طلبان برای عبور از مشکلات برنامه دارند».
محمد سلامتی در گفتگو با روزنامه آرمان درباره جایگاه امروز اصلاح‌طلبان اظهار داشت: ۲ شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلـس شـورای اسلامی در سـال ۱۳۹۸ و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ نشـان داد که این جناح اکنون دیگر از وجهه‌ای که در گذشــته داشته، برخوردار نیست و به همان نسبت نیز تأثیرگذاری گذشته را در شـرایط حاضر ندارد. اما جریان اصلاحات جریان ریشه‌داری است که قوی‌ترین رقیب جریان مقابل است.
وی درباره برنامه جبهه اصلاحات برای وضعیت موجود و چالش‌های کنونی جامعه گفت: اگرچه اصلاح طلبان در قدرت نیستند تا برنامه‌ای برای اجرا ارائه دهند، اما قاعدتا باید برنامه‌ای حداقل به منظور معیار سنجش برنامه‌های رقیب داشته باشند. این کاری است که «جبهه اصلاحات» باید انجام دهد.

به نظر من از مهم‌ترین محور‌های برنامه که در شرایط حاضر باید به آن‌ها اشاره کرد عبارت اند از: ۱- حمایت جدی و همه جانبه از تولید اعم از کالا و خدمات به خصوص در بخش‌های کشاورزی و صنعت. ۲- تنظیم روابط بین المللی، بر اساس تسهیل هرچه بیشتر مراودات اقتصادی در جهت کمک به تولید ملی و جذب سرمایه گذاری. ۳- تحرک سیاسی برای نقش‌آفرینی مثبت در جهت کاهش تنش‌ها در منطقه و حتی خارج از منطقه با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای سیاسی. این امر که در جهت ثبات سیاسی و تقویت مراودات دوجانبه و یا چندجانبه است، به سود روابط اقتصادی و تجاری ایران نیز خواهد بود.
وی در نقد وضعیت فعلی، این را هم گفته که؛ اگر بخواهیم به وضع موجود به طور خلاصه اشاره داشته باشیم، به نظر من می‌توان اذعان داشت که نماد‌های وضع موجود عبارتند از: گرانی و تورم و نداشتن برنامه منسجم که همه این موارد ناشی از کم تجربگی برخی از مدیران است. این نارسایی قابل پیش‌بینی بود. من به سهم خود دوست داشتم آقای رئیسی با به کارگیری افراد مجرب‌تر جناح خود در کارش که مربوط به مردم است موفق شود.

ادعای داشتن برنامه از سوی اصلاح‌طلبان در حالی است که دولت ائتلافی مدعیان اصلاحات و اعتدال، بدترین کارنامه اقتصادی را برجا گذاشته است. خود آقای سلامتی چند سال قبل که هنگام علنی شدن بی‌کفایتی دولت متبوع اصلاحات (روحانی) گفته بود: «دولت می‌توانست مشکلات اقتصادی را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی بسیار کم کند. اما هدایت‌کنندگان اقتصادی در دولت نه اعتقادی به این امر دارند و نه توان آن را. وقتی به دلیل تحریم‌ها و از آن مهمتر به دلیل ناهماهنگی‌های داخلی و بوروکراسی، واحد‌های تولیدی تعطیل یا نیمه فعال می‌شوند، کمک و حمایت دولت یک ضرورت غیرقابل اجتناب بوده و می‌تواند آن‌ها را نجات دهد.

اما مسئولان دولت، با افتخار بر اعتقاد به اقتصاد آزاد، رها کردن بازار را توجیه می‌کنند. آن وقت کاری که آن‌ها باید برای احیای واحد‌های تولیدی انجام دهند، قوه قضائیه انجام می‌دهد و باز هم یاد نمی‌گیرند (!) من در ابتدای دولت پیشنهاد و انتظارم این بود که از همان ابتدا، ستادی شبیه ستادی که اکنون برای مقابله با کرونا عمل می‌کند، برای احیای واحد‌های تولیدی تشکیل دهد. متاسفانه این کار نشد. این ناشی از اتکا و خوشبینی مفرط نسبت به دستاورد‌های سریع برجام و بی‌توجهی به ضرورت تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی و اثربخشی آن، در زمان بحران بود».
همچنین خوب است این اظهار نظر‌های اصلاح‌طلبان را درباره عملکرد دولت اصلاحات مرور کنیم: رسول منتجب‌نیا عضو مجمع روحانیون، تیرماه ۱۳۸۰: «مجموعه کابینه آقای خاتمی با طرح ساماندهی اقتصادی هماهنگ نبود. این مدیران به سیاست تعدیل اقتصادی معتقد بودند. دستگاه‌های زیرمجموعه، موجب نابسامانی اقتصادی شدند.»
محمد عطریانفر عضو مرکزیت کارگزاران، ۱۳ بهمن ۱۳۷۹: «قابل قبول نیست که بعد از سه سال و نیم، تازه شاهد بروز اختلاف میان دو نظریه اقتصادی یک کابینه مشترک باشیم. تیم اقتصادی خاتمی آلیاژی و شکننده است و آزمون و خطای زیادی داشته. به خاطر این ناهمگونی، نمی‌توان کاری کرد.»
محمد سلامتی، ۳۰ بهمن ۱۳۷۹: «تیم اقتصادی دولت خاتمی، تیم متجانسی نبود که بتواند مسائل را به طور هماهنگ پیگیری کند. کسانی که در دولت سازندگی، تفکر سیاست تعدیل اقتصادی را تعقیب می‌کردند، با بن بست مواجه شدند و در دولت خاتمی هم قطعا موفق عمل کردند و برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد کردند».
عیسی کلانتری وزیر کشاورزی وقت، شهریور ۱۳۸۰: «مشکل اصلی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. تا این‌ها سر کار هستند وضع بهتر از این نمی‌شود. تفکر دولت این نبوده که با رونق کشاورزی به کشور کمک کند.

تا آمدیم از کشاورز حمایت کنیم، انبوه محصولات به داخل سرازیر شد». عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن، ۲۵ تیر ۱۳۸۰: «مدیران دولتی، هیچ ریسکی را قبول نمی‌کنند و اگر کار را خراب کنند، مجازات نمی‌شوند. مدیران بخش خصوصی، با ندانم کاری مدیران دولتی، با ورشکستگی رو به رو می‌شوند. این سخنان، اعتراف من است». وی با مرور کارنامه مدعیان اصلاح‌طلبی در دولت روحانی و خاتمی می‌گفت که این طیف، بیشتر برنامه نابودی اقتصاد را داشته‌اند تا برنامه آباد کردن آن!

 

******************

خراسان**

در نامه امیرعبداللهیان به وزرای خارجه چند کشور مطرح شد
بسته پیشنهادی ایران به کشورهای گرد و غباری منطقه
 
وزیر امورخارجه  به وزیران خارجه کشورهای دارای منشأ ریزگرد یا مبتلا به بحران زیست‌محیطی حاصل از انتشار گسترده گرد و غبار در منطقه نامه نوشت و در این زمینه پیشنهادها و نظرات ایران را برای مقابله با این بحران زیست‌محیطی مطرح کرد.
به گزارش ایسنا، در پی تشدید پدیده گرد و غبار در منطقه و دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری عاجل، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه طی نامه‌ای به وزرای خارجه کشورهای دارای منشأ ریزگرد یا مبتلا به بحران زیست‌محیطی حاصل از انتشار گسترده گرد و غبار در منطقه، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاری‌های فنی دوجانبه برای مهار ریزگردها، خواستار انعقاد یک کنوانسیون منطقه‌ای با مشارکت سازمان ملل متحد و سازمان‌های تخصصی آن به ‎خصوص برنامه محیط زیست ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی است.
امیرعبداللهیان در این نامه افزوده است: لازم است ذیل این کنوانسیون یک صندوق ایجاد شود که کمک‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به آن واریز   و هر چه سریع‎تر از محل این صندوق مبارزه با پدیده ریزگردها و بیابان‌زایی هماهنگ‌تر و سریع‎تر انجام شود. وزیر امور خارجه در بخش دیگری از نامه خود یادآور شده است: این پدیده زیست‌محیطی مرز نمی‌شناسد و به سلامت همه مردم منطقه مرتبط است، لذا ضرورت دارد که همه دولت‌های منطقه فارغ از مسائل سیاسی در مقابله با بحران گردوغبار به‎صورت جدی و موثر مشارکت کنند.
به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان پیش از این نیز درخصوص ضرورت اقدام دوجانبه و جمعی برای مهار پدیده گرد و غبار و بیابان‌زایی با وزیران امور خارجه عراق، سوریه، کویت و ترکیه به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بود. وی از وزیر خارجه عراق خواست که عربستان نیز به‎عنوان یکی دیگر از کشورهای منشأ و مبتلا به این بحران، این ایده را مورد توجه جدی قرار دهد.
 
حتی تک‌فروشی سیگار به زیر ۱۸ ساله‌ها ممنوع
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال تاکید کرد: حتی تک‌فروشی نیز به این افراد ممنوع است.   محمدرضا مسجدی بااشاره به قانون جامع کنترل دخانیات افزود: دکه و کیوسک و سوپرمارکت و... بر اساس قانون تعریف‎شده هستند؛ لذا طبق قانون فقط مکان‌هایی قادر به فروش دخانیات هستند که از شهرداری و اداره بهداشت مجوز داشته باشند. وی با بیان این‎که نیروی انتظامی و سازمان اصناف و شهرداری و تعزیرات ناظر هستند ولی متأسفانه قوانین اجرایی نمی‌شود، افزود: مشکلات به دلیل نبود قوانین و آیین‌نامه نیست ولی آن‎کس که باید نظارت، اجرا و پیگیری کند، وجود ندارد یا سهل‌انگاری می‌کند. مسجدی همچنین مصرف دخانیات را در اماکن عمومی ممنوع دانست و افزود: هرجایی که بسته نیست، جزئی از مکان عمومی است؛ حال آن که اداری، ورزشی، فرهنگی یا تجاری باشد.
 

******************

ایران**

فرمانده کل سپاه:

روحانیت همواره اسلام را از خطر تحریف نجات داده است

بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۴ هزار شهید روحانی که در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۸ برگزار شده بود، روز چهارشنبه در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، بزرگداشت علما و روحانیون مجاهد و پیش‌قدم در کار خیر را اقدامی شایسته خواندند و گفتند: در دوره دفاع مقدس، طلبه‌های جوان علاوه بر کار تبلیغی و دینی، در صفوف مقدم میدان جنگ هم وارد شدند و تعداد زیادی از آنان نیز به شهادت رسیدند.
رهبر انقلاب، جهاد و شهادت را فرهنگی ریشه‌دار در حوزه‌های علمیه دانستند و با برشمردن مصادیقی از علمای شهید شیعه و سنی افزودند: شهید روحانی یعنی کسی که با جان خود وارد میدان دعوت به خیر می‌شود و امروز نیز به تقویت این روحیه در بین طلاب و فضلای جوان نیاز داریم. ایشان امام عظیم‌الشأن را الگوی ممتازی از علم و جهاد خواندند و خاطرنشان کردند: آن بزرگوار همچنان‌که اول‌مجاهد دوران خویش و بلکه بسیاری از دوران‌ها بود و جهادی با عظمت‌تر از جهاد او با این نتایج در طول تاریخ شیعه وجود ندارد، در بالاترین مراتب علمی نیز قرار داشت که این نشان می‌دهد ورود در عرصه جهاد هیچ منافاتی با دانش، تحقیق و تدریس ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انواع جهاد از جمله جهاد علمی، نظامی، سیاسی و اجتماعی افزودند: در هر یک از عرصه‌های جهاد که اولویت و نیاز کشور باشد، مخاطب اول آن که باید با احساس مسئولیت وارد میدان شوند، طلاب و فضلای جوان هستند. ایشان با ابراز امیدواری به استمرار روحیه و فرهنگ افتخارآمیز جهاد در روحانیت، به دست‌اندرکاران کنگره شهدای روحانی توصیه کردند، در ادامه این بزرگداشت‌ها با همفکری اهالی فکر و فرهنگ، نام، تصاویر، وصیتنامه و شرح حال و موقعیت شهدای روحانی تکثیر و ترویج شود تا امکان استفاده از موقعیت معنوی آن بزرگواران برای همگان فراهم شود.


روحانیت، حافظ اسلام از خطر تحریف
پس از پخش بیانات رهبر انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه طی سخنانی، با بیان اینکه «ما برای هر حقیقتی اگر از بستر تاریخ حرکت کنیم، می‌توانیم به ترسیم صورت و سیرت آن بپردازیم»، اظهار کرد: بهترین توصیف برای روحانیت معظم ما در طول تاریخ نگاهی تاریخی و عمیق به نقش این جریان در صیانت اسلام در طول قرن‌ها است. وی افزود: عالمان ما در طول تاریخ حیات اسلام همراه با مردم و مروجان شریعت الهی بوده‌اند، این افراد اسلام را از خطر تحریف نجات داده‌اند و جریان ناب و خالص اسلام را در طول قرن‌ها در پیکره امت جاری ساختند.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه روحانیت مصادیق منیر هدایت امت اسلام بوده‌اند، گفت: روحانیون نشانه‌های وارستگی، علائم تقوا و ستارگان هدایتگر نسل‌های مختلف در طول تاریخ، در میان خانه‌ها، در منابر، حسینیه‌ها و مساجد بوده‌اند و حقیقت، احکام و حدود را برای مردم بیان کرده‌اند.
امام مستضعفان را بیدار کرد
سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه هر چه در مسیر اسلام جلوتر می‌رویم نقش روحانیت بیشتر می‌شود، عنوان کرد: دنیای غرب و استکبار تلاش کرده‌اند تا اسلام را از صحنه سیاسی عالم حذف و احکام دین خدا را تعطیل کند و مسلمانان را در گورستان جهل مدرن خاک کند و هویت اعتقادی، دینی، فرهنگی و ملی مسلمانان را غارت کنند.
وی ادامه داد: تا چهار دهه قبل چیزی به نام جهان اسلام در تاریخ سیاسی جهان وجود نداشت و غربی‌ها مسلمانان را به حساب نمی‌آوردند و دنیای اسلام را در دنیای سیاسی غرب جست‌وجو می‌کردند، ارزش‌های اخلاقی اسلام را می‌زدودند و ارزش‌های غربی را جایگزین می‌کردند که اگر این جریان تا به امروز ادامه می‌یافت از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه امام، مستضعفان را از خواب بیدار کرد، عنوان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی پیشانی بند جهاد بر پیشانی ملت بست و حرکت انقلاب ظاهر شد و در یک مقطع تاریخی، اعجاز الهی رخ داد و خورشید اسلام برای شکستن دادن بزرگ‌ترین قدرت به صحنه سیاسی جهان آمد. فرمانده کل سپاه گفت: شکست دادن یک قدرت به ظاهر شکست ناپذیر در آن دوران جنگ سرد که دوران انجماد امت اسلام بود، چیزی جز یک اعجاز و نتیجه نصرت الهی برای مؤمنان نبود. وی با اشاره به اینکه با ظهور انقلاب، دشمن گریخت و شکست تاریخی برای استکبار به نام اسلام ثبت شد، عنوان کرد: انقلاب آمد تا تمامیت اسلام در عالم جاری شود و این شاهکار روحانیت است که امریکایی که شوروی را شکسته است، می‌شکند و او را از این سرزمین مقدس بیرون می‌راند.
ولی فقیه نجات دهنده ملت ایران از مین‌های بزرگ
سرلشکر سلامی از ولی فقیه به‌عنوان نجات دهنده ملت ایران از مین‌های بزرگ نام برد و عنوان کرد: دشمن آتش بر سر ملت می‌ریزد، اما همچنان ملت ایران با تکیه بر امام خود مقاومت می‌کند و پیروز می‌شود. وی با اشاره به اینکه همه قدرت‌ها بعد از جنگ ضعیف‌تر و خسته‌تر می‌شوند، گفت: امروز ناکامی را در سیمای امریکا و رهبرانش می‌بینیم و از طرفی وضعیت ایران مقتدر را نیز مشاهده می‌کنیم.

سرلشکر سلامی بر لزوم شناسایی سیاست‌های دشمن و رصد کردن او تأکید کرد و افزود: اکنون مشاهده می‌کنیم که دشمن در اتاق‌های فکر و کاخ‌هایش شبانه‌روز برای شکستن اسلام و بازگشتن به تاریخ جهان اسلام توطئه مستمر می‌کند. وی با بیان اینکه پیشوای ایران اسلامی مورد حملات مستقیم دشمن است، گفت: بنده نمی‌توانم بسیاری از واقعیت‌های شیرین را بگویم و ان‌شاءالله بعداً باز گو خواهیم کرد، اما از ما قبول کنید که یک روحانی جانباز در میانه یک میدان جهانی جهاد، سال‌ها شبانه‌روز ایستاده است و دشمن را بی‌عمل گذاشته است، دشمن مجهز است، اما نمی‌تواند عمل کند.
انتقام خون عزیزان خود را می‌گیریم
سرلشکر سلامی با بین اینکه دشمن با اصوات و کلمات به دنبال شکستن دادن نظام اسلامی است، با اشاره به ترور شهید صیاد خدایی خاطرنشان کرد: دشمنان ما پاسداری بی‌دفاع را ترور و فکر می‌کنند جهانی را فتح کرده اند، البته که انتقام ذره‌ذره خون عزیزان خود را می‌گیریم، اما همگان می‌دانند که ما درحال پیشرفت هستیم، هنر و شاهکار این بود که هم قدرت ساختیم و هم کشور را، شهرهایمان آرام و آباد است و مردمان‌مان آرام و شکیبا هستند. مردم عزیز ایران ایستادند و صادق‌الوعد بودند و همه از حوادث صدر اسلام عبرت گرفتند و امام را در محراب تنها نگذاشتند.

 

******************

وطن امروز**

شمخانی: 
جهان باید در مقابله با سیاست‌های آمریکا متحد شود
علی شمخانی که برای شرکت در چهارمین گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای به تاجیکستان سفر کرده است، با نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز رضایت از سطح عالی رایزنی‌های 2 کشور در سطوح مختلف، بر ضرورت تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به تحولات جدید در عرصه بین‌المللی تاکید کرد. 
شمخانی با اشاره به اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ۴۳ سال است در معرض تحریم قرار دارد و به نماد بی‌اثر بودن تحریم برای تحمیل اراده سیاسی به کشورهای مستقل تبدیل شده است. 
وی بر ضرورت پی‌ریزی همکاری‌های راهبردی تهران - مسکو برای مواجهه با سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا تاکید کرد و افزود: به نظر می‌رسد تحریم‌ها علیه روسیه با پایان جنگ لغو نخواهد شد و از این رو باید برای تدوین نظام منسجم همکاری بین کشورهای تحریم شده در افق راهبردی و بلندمدت برنامه‌ریزی شود. 
شمخانی ایجاد جهش اساسی در تعاملات و مناسبات اقتصادی ۲ طرف را از مهم‌ترین ابعاد روابط و عامل تسریع در ارتقای ابعاد دیگر همکاری‌ها دانست و گفت: بسترسازی برای زیست مشترک در شرایط تحریمی و تبدیل تحریم‌ها به فرصتی برای تقویت اقتصاد مولد و درون‌زا ضروری است. 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت افغانستان و ادامه حضور ناامن‌ساز گروه‌های مختلف تروریستی در این کشور افزود: فقدان شکل‌گیری دولت فراگیر در این کشور یکی از اصلی‌ترین دلایل تداوم بی‌ثباتی و ناامنی و افزایش فشارهای اقتصادی و معیشتی به مردم است. 
***
رئیس مجلس خواستار محکومیت بین‌المللی ترور شهید صیادخدایی شد
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز طی پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی، دبیران کل اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و مجمع مجالس آسیایی، اقدام تروریستی و جبونانه عوامل تروریستی استکبار جهانی در به شهادت رساندن شهید صیادخدایی را شدیدا محکوم کرد. 
وی در پیام خود با اشاره به مفاد منشور ملل متحد، اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بنیادین جهانی، این اقدام تروریستی را استمرار ترورهای سیستماتیک و هدفمند علیه شهروندان، دانشمندان و نیروهای مسلح ایران برشمرد و گفت: استمرار روند شوم تروریسم دولتی علیه شهروندان کشورها، نقض فاحش حاکمیت قانون بوده و موجب نگرانی فزاینده جامعه بین‌المللی است و سکوت در قبال آن موجب تجری آمران و عاملان این اقدامات تحریک‌آمیز و هنجارشکنانه خواهد شد. قالیباف همچنین با تاکید بر پیگیری تحقیقات حقوقی و قضایی در زمینه این ترور ناجوانمردانه، خواستار محکومیت این اقدام از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان بخشی از وظایف آنها در مبارزه واقعی و بدون تبعیض با تروریسم شد. 
 
***
امام جمعه موقت تهران: 
رئیس‌جمهور با همه وجود در خدمت مردم است
حجت‌الاسلام کاظم‌صدیقی، امام جمعه موقت تهران در فراز دوم خطبه‌های نماز عبادی - سیاسی جمعه با اشاره به مساله حذف ارز ترجیحی گفت: این قانونی بود که باید دولت قبل اجرا می‌کرد و این دولت نمی‌خواهد قانون‌‌شکن باشد. این دولت به دستور مجلس ارز ترجیحی را حذف کرده است و توزیع عادلانه جز از این طریق نمی‌شود؛ نحوه توزیع قبلی ارز ترجیحی پولدارها را پولدارتر کرد و کالاهایی وارد کشور کردند که در زندگی آحاد مردم مزمزه نمی‌شد. 
وی افزود: امروز گرانی هست و گرانی به تعبیر امام صادق(ع) موجب آزرده شدن روح مردم، افسردگی، مشکلات اجتماعی و اخلاقی می‌شود اما امتحان است؛ اگر کسی راهی بلد است ارائه کند ولی من با‌ شناختی که از آیت‌الله رئیسی دارم با همه وجود در خدمت مردم است؛ از بین بردن شکاف طبقاتی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از برنامه‌های دولت است و همچنین با این طرح در دلار صرفه‌جویی می‌شود. صدیقی خاطر‌نشان کرد: در چند سال گذشته ارز ترجیحی تخصیص داده می‌شد که گاهی اوقات می‌دیدیم کالاهای غیرضروری چون لوازم آرایشی و خوراک سگ وارد می‌شد و هیچ تأثیری در زندگی مردم و سفره آنان داشت و ارز ترجیحی فقط پولدارها را پولدارتر کرد و طبقات ضعیف هم ضعیف‌تر شدند. 
 
***
بازدید سرپرست دادسرای نظامی شرق تهران از محل وقوع انفجار در پارچین
در راستای دستور حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی، دادستان نظامی استان تهران درباره بررسی ابعاد و زوایای مختلف حادثه انفجار در یکی از صنایع نظامی پارچین، ابراهیم حاتمی، سرپرست دادسرای نظامی شرق استان در صحنه حاضر شد و با حضور مسؤولان و مدیران صنایع مربوطه وزارت دفاع، از صحنه بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه وقوع انفجار قرار گرفت. در این بازدید فروض و احتمالات مختلف در بروز حادثه بررسی و دستورات لازم صادر شد. همچنین مزروعی، بازپرس کشیک با حضور به‌موقع در همان ساعات اولیه وقوع انفجار و پس از انجام تحقیقات لازم در مورد ابعاد حادثه، دستورات قضایی لازم مربوط به پزشکی قانونی و... را به مسؤولان هوافضا صادر کرد.
با توجه به حساسیت موضوع و بازتاب رسانه‌ای، دستورات لازم برای مسؤولان حفاظت و بازرسی صنایع دفاع صادر و مقرر شد گزارش دقیقی درباره ابعاد حادثه تنظیم و در اسرع وقت به دادسرای نظامی ارائه شود. در جریان انفجار صورت گرفته متاسفانه یکی از پرسنل این صنعت به فیض شهادت نائل آمد.
 

**************

شرق**

رئیس‌ قوه‌ قضائیه در دیدار با مددجویان زندان زنان وعده داد

تعیین مسئولی برای رسیدگی به درخواست‌های زندانیان زن

 

رئیس دستگاه عدلیه که یکی از برنامه‌های قضائی خود را بازدید سرزده از زندان‌ها قرار داده، دیروز به زندان زنان در قرچک رفت؛ زندانی ‌که هرازگاهی در رابطه با شرایط سخت نگهداری مددجویان زن، خبرهایی از آن منتشر می‌شود و این بازدید به جهت تسهیل در اجرای دستورات قضائی رئیس قوه قضائیه، مبنی بر رفتار مناسب با زندانیان و بازپروی اجتماعی آنان در طول محکومیت می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

رئیس دستگاه عدلیه که یکی از برنامه‌های قضائی خود را بازدید سرزده از زندان‌ها قرار داده، دیروز به زندان زنان در قرچک رفت؛ زندانی ‌که هرازگاهی در رابطه با شرایط سخت نگهداری مددجویان زن، خبرهایی از آن منتشر می‌شود و این بازدید به جهت تسهیل در اجرای دستورات قضائی رئیس قوه قضائیه، مبنی بر رفتار مناسب با زندانیان و بازپروی اجتماعی آنان در طول محکومیت می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

او پیش از این از زندان‌های مختلف بازدید داشته و یکی از مهم‌ترین آنها در اواسط تابستان‌ گذشته، بازدید از زندان اوین بود که برای اولین‌ بار رئیس دستگاه قضا به بند محکومان امنیتی هم سری زد و پای سخنان متهمان امنیتی نشست و دستورات مهمی همچون ضرورت کاهش قرار بازداشت موقت را صادر کرد. در آن دیدار، محسنی‌اژه‌ای تأکید کرده بود: «قرار بازداشت موقت تا آنجایی که ضرورت دارد صادر نشود و آنهایی هم که ضروری است، با ملاحظه دقیق قانون باشد».

 رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرده بود: «در این‌گونه موارد بازداشت موقت هم پرونده‌ها باید زودتر و سریع‌تر رسیدگی شود تا زمان بازداشت کمتر شود».

حال در ادامه بازدید از زندان‌ها که مدتی بود منحصر به زندان‌های شهرستان‌ها شده بود، نوبت به زندان زنان در تهران رسیده است که همراه با وعده حل مشکلات زنان زندانی با تعیین مسئولی از سمت قاضی‌القضات بود.

محسنی‌اژه‌ای در یک برنامه چهارساعته، صبح جمعه از همه سالن‌ها و بخش‌های مختلف زندان زنان قرچک بازدید کرد که با توصیه‌های مهمی برای زندانیان و خبر احتمال عفو بسیاری از این زندانیان در اعیاد اسلامی پیش‌رو همراه بود.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در این بازدید گفت: نقش و رسالت مسئولان و کارکنان زندان زنان در اصلاح و بازاجتماعی‌کردن مددجویانی که دچار انحراف و لغزش شده‌اند، بسیار حائز اهمیت و خطیر است.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: در زندان، ما با افرادی مواجهیم که از جنبه‌های گوناگون فردی و اجتماعی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و بعضا ناامید هستند. همین جهات و جنبه‌هاست که کار زندانبانی را متفاوت از سایر مشاغل کرده و ایجاب می‌کند یک زندانبان، به‌ویژه زندانبان زندان زنان، در کارش و در نحوه مواجهه‌اش با مددجویان، مجهز به ظرافت‌ها و شگردهایی باشد که نهایتا به هدایت، اصلاح و بازاجتماعی‌شدن زندانی بینجامد.

رئیس قوه قضائیه، حلم و صبوری را در کنار تخصص و تجربه از ضروریات شغل زندانبانی، به‌ویژه در حوزه زندان زنان دانست و بیان کرد: مسئولان و کارکنان زندان‌های ما، به‌ویژه زندان زنان، باید با رفتار حسنه و صبوری در برابر حتی بی‌مهری‌های احتمالی برخی زندانیان، به آنها ثابت کنند که دلسوز و خیرخواهشان هستند و هدفی جز بازگشت آبرومندانه آنها به آغوش خانواده و جامعه ندارند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به مسئولان و کارکنان زندان زنان توصیه کرد با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی مستمر و مداوم، نسبت به انتقال تجربیات به یکدیگر مبادرت ورزید و برای بازپروری و بازاجتماعی‌کردن زندانیان، برنامه‌های منسجم و مدونی را اتخاذ کنید.

رئیس دستگاه قضا همچنین خطاب به مددجویان زندان زنان هم‌ گفت: در کمتر از دو ماه آینده، دو مناسبت مهم یعنی اعیاد قربان و غدیر را در پیش داریم؛ لذا شما مددجویان می‌توانید با حسن خلق در زندان و اظهار ندامت و پشیمانی واقعی، شرایطی را فراهم آورید که زمینه‌های شمول عفو و آزادی برای شما فراهم شود. تأکید رئیس عدلیه بر «رفتار پسندیده در زندان»، «نداشتن سابقه» و «اطمینان‌یافتن مسئولان امر از عدم ارتکاب جرم توسط محکوم» به‌عنوان سه شاخصه مهم برای قرار‌دادن اسامی زندانیان در فهرست عفوهای مناسبتی بود.

رئیس قوه قضائیه خطاب به مددجویان زندان زنان قرچک تأکید کرد طی نامه‌ای با ذکر جزئیات، درخواست‌های خود، وضعیت خانوادگی، نوع محکومیت، سوابق کیفری، میزان بهره‌مندی خود از ارفاقات قانونی را درج کنید. قاضی‌القضات به مددجویان این زندان اطمینان خاطر داد به تک‌تک نامه‌ها و درخواست‌های مددجویان مبتنی بر اقتضائات قانونی رسیدگی خواهد شد.

رئیس عدلیه همچنین خطاب به مددجویان زندان زنان قرچک گفت: همچنین اشخاصی را مسئول خواهم کرد تا در صورت لزوم برای پیشبرد امور شما، وفق درخواست‌هایی که دارید، با قاضی صادرکننده حکم و قاضی اجرای احکام پرونده، در جهت اعمال ارفاقات قانونی رایزنی داشته باشند.

در جریان این بازدید، به دستور رئیس قوه قضائیه، تمامی نامه‌های زندانیان که حاوی درخواست‌های آنها بود، جمع‌آوری شد تا مبتنی بر جهات و ملاحظات قانونی به آنها ترتیب اثر داده شود.

مسئول زندان زنان قرچک نیز با قدردانی از نگاه ویژه رئیس دستگاه قضا بر امر بهبود وضعیت زندانیان، به‌ویژه مددجویان زن گفت: در سال 1400 بالغ بر 74 نفر از محکومان مالی زندان زنان قرچک با کمک خیرین و مساعدت‌های قضائی آزاد شدند و بسته‌های کمک‌های معیشتی به خانواده‌های محکومان این زندان تعلق گرفت. او افزود: در حال حاضر 113 نفر در زندان زنان قرچک اشتغال نشسته دارند و 149 نفر نیز دارای رأی باز هستند و 85 نفر هم در کارگاه‌های زندان مشغول به کار هستند و امرار معاش می‌کنند.

 

**************************************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات