صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۶۶

اخبار ویژه روزنامه های ۵ خرداد

کیهان

جنایت مشترک اسرائیل و آمریکا و ماله‌کشی شرم‌آور نشریات اجاره‌ای
دو روزنامه زنجیره‌ای و غربگرا در ادامه رویکرد تحریفگرانه خود در قبال موضوعات مختلف ادعا کردند اسرائیل با ترور شهید صیاد خدایی، برجام را نشانه رفته و دنبال تخریب مذاکرات احیای برجام بوده است! معنای دیگر این تحلیل تحریف‌آمیز این است که حساب آمریکا از اسرائیل جداست و ایران باید برجام را بر هر مسئله و موضوع دیگری مقدم بشمارد!
در این زمینه روزنامه شرق از قول کارشناس خود نوشت: «اسرائیل با این ترور، برجام را نشانه رفته است. همان‌گونه که می‌دانید بزرگ‌ترین دشمن احیای برجام اسرائيل است. اگرچه بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دیگری هم برای عدم احیای برجام وجود دارد، اما اسرائیل موتور اصلی حرکت ضدبرجامی است. چه در دوره بنیامین نتانیاهو و چه در دوره نفتالی بنت؛ بنابراین بدون شک تروری که یکشنبه در تهران انجام شد، می‌تواند بخشی از سلسله اقدامات، تحرکات و واکنش‌های اسرائیل در منطقه و فضای بین‌الملل ضد جمهوری اسلامی ایران قلمداد شود.»
روزنامه اعتماد هم در تحلیلی با عنوان «تکرار سناریوی تل‌آویو با به شهادت رساندن سرهنگ خدایی؛ ترور با هدف تخریب مذاکرات احیای برجام» منتشر کرد و نوشت: «در حالی که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران درباره عامل یا عوامل این عملیات تروریستی گزارشی منتشر نکرده‌اند، نخستین ظن در فضای رسانه‌ای و مجازی به سمت رژیم اسرائيل رفت.
مقام‌های اسرائيلی تلاش برای به صفر رساندن شانس احیای برجام را از همان نخستین هفته‌های پیروزی جو بایدن و پیش از انتقال قدرت در 
کاخ سفید آغاز کردند.
تمام این تلاش‌ها در راستای متوقف شدن روند مذاکرات برای احیای برجام صورت گرفت و شاید بتوان گفت که در مقاطعی اسرائیلی‌ها موفق به کند کردن روند این مذاکرات یا مشخص کردن خطوطی برای تیم‌های مذاکره‌کننده هم در ایران و هم در ایالات متحده شدند که عملا رسیدن به توافق احیای برجام را پیچیده‌تر کرد. در حالی که دولت جو بایدن می‌گوید اراده سیاسی لازم و کافی را برای احیای برجام دارد مخالفت جمهوری‌خواهان با احیای برجام و همراهی برخی دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان در امتیاز دادن به ایران در مسیر احیای برجام عملا بازگشت به برجام را سخت‌تر از چیزی کرده که در ابتدای آغاز به کار دولت بایدن تصور می‌شد.
اسرائیل باز برای برهم زدن پازل دست به کار شده تا بلکه بتواند بر فاصله میان تهران و واشنگتن بیفزاید. در این پازل ترور عضو سپاه قدس درست در روزهایی که برخی منابع می‌گویند ایران و آمریکا به راه‌حلی برای خروج از بن‌بست در این پرونده دست یافته‌اند می‌تواند به ترمزی برای تهران تبدیل شود.
باید از خود سوال کنیم که اگر اسرائیل پشت این ترور است چرا یک عضو سپاه قدس و نه یک دانشمند هسته‌ای را هدف قرار داده است؟ آیا تحلیل اسرائیلی‌ها این بوده که ترور عضو سپاه هرگونه عقب‌نشینی از موضع پیشین برای ایران را در میز مذاکره سخت‌تر می‌کند»؟
شگرد نخ نمای نشریات زنجیره‌ای برای تفکیک میان آمریکا و اسرائیل یا میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا در حالی است که اولاً دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حوزه دشمنی با ایران و نقض تعهدات، اشتراک نظر داشته‌اند، به نحوی که بسیاری از تحریم‌های مهم پسابرجامی، یا در دولت دموکرات‌ها اعمال شد و یا با همراهی قاطع دموکرات‌ها در کنگره، به تصویب رسید.
ثانیاً اسرائیل صرفاً سگ زنجیری آمریکاست؛ و رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا در موضوع ایران و مسائلی نظیر برجام، کاملاً با یکدیگر هماهنگ بوده‌اند و صرفاً برای این که غربگرایان بتوانند در ایران عوام‌فریبی کنند و قدرت چانه‌زنی آمریکا هم در مذاکرات با ایران افزایش یابد، برخی مقامات صهیونیست به مخالف‌خوانی با مذاکرات و برجام تظاهر می‌کنند. بعدها مقامات صهیونیست متعددی اذعان کردند که برجام برای مهار و توقف برنامه هسته‌ای ایران بسیار سودمند بود و هیچ جایگزینی هم برای آن وجود ندارد و مقابله به مثل ایران، موجب برداشته شدن ترمزها و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شده است.
نکته سوم، نسبت میان آمریکا و صهیونیست‌ها در اقدامات خرابکارانه و تروریستی است. در این زمینه در موارد بسیاری، همپوشانی و هماهنگی کامل در جریان بوده، چنان که در موضوع خرابکاری ویروسی موسوم به استاکس‌نت علیه تأسیسات نطنز در دولت اوباما فاش شد؛ همین‌طور است ترور دانشمندان هسته‌ای ایران.
حتی اگر اقدامات تروریستی را صرفاً متوجه صهیونیست‌ها بکنیم- که در اغلب موارد خلاف واقع است- این جنایت‌ها با حمایت و چراغ سبز دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا انجام شده و هرگز حتی در لفظ هم محکوم نشده است. بنابراین اصرار به جدا کردن حساب آمریکا و اسرائیل، جانبداری عملی از متهمان ترور و کوچک‌سازی جنایت انجام گرفته است؛ کانّه ایران به خاطر توافق بی‌خاصیت و پرخسارتی به اسم برجام، باید خطوط قرمز امنیت و اقتدار ملی را زیر پا بگذارد و به هر قیمت مذاکره کند. این حرف مسموم و عاریتی از بیگانه هم به معنای تشجیع تروریست‌ها برای ارتکاب جنایات جدید است.
نکته چهارم این که اگر سردار سلیمانی در دوره دولت جمهوری‌خواهان (ترامپ) و شهید صیاد خدایی در دوره دموکرات‌ها ترور می‌شود، فارغ از میزان نقش صهیونیست‌ها، باید عنایت داشت که دولت تروریست آمریکا، قبل از وقوع این جنایت‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و علناً دستور شلیک را صادر کرده است. و این در حالی است که از رژیم تروریست صهیونیستی، تا داعش و النصره و سازمان منافقین، زیر پرچم آمریکا قرار دارند.
 
صدور پروانه ساخت مسکن ظرف 6 ماه به اندازه 8 سال گذشته
ظرف 6 ماه در دولت سیزدهم به اندازه کل 8 ساله دولت روحانی، پروانه ساخت مسکن صادر شد.
روزنامه ایران در این زمینه در گزارشی نوشت: تعداد پروانه ساختمانی صادر شده در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد تولید مسکن در دولت سیزدهم شتاب گرفته است. افزایش تولید مسکن در مقایسه با تعداد پروانه ساختمانی در دولت قبل و در چند ماهه دولت سیزدهم مبین این است که این عدد در ۶ ماه دولت سیزدهم تقریبا با ۸ سال دولت قبل برابری می‌کند. در دولت قبل از سال ۹۲ تا ۹۹ تعداد کل پروانه ساختمانی صادر شده برابر یک میلیون و ۱۵۰ هزار فقره بوده است در حالی که در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰، در مجموع یک میلیون پروانه توسط شهرداری‌های کشور برای ساخت‌وساز صادر شده است. این موضوع از رشد بی‌سابقه ساخت‌وساز خبر می‌دهد. در ۳ فصل سال ۱۴۰۰، کل پروانه‌های صادر شده ساختمان شهری ۸۷ هزار و ۲۰۰ فقره است، در بهار سال گذشته ۳۴ هزار و ۵۰۰، در تابستان ۲۷ هزار و ۹۰۰ و در پاییز ۲۴ هزار و ۸۰۰ پروانه ساختمانی در مناطق شهری صادر شـده اسـت. رشـد صدور پروانه در نیمه دوم سال قبل به یک میلیون فقره، نشان می‌دهد تقریباً یک میلیون هزار پروانه در زمستان سال قبل صادر شده است.
بنابر این گزارش که از داده‌های مرکز آمـار استخراج شده است، صدور پروانه‌های ساختمانی از سال ۹۲ تا ۹۹ نسبت بـه سـال‌های قبـل روند کاهشی دارد و در این ۸ سال فقط در برخی دوره‌ها پروانه ساختمانی نسبت به سال قبل رشـد اندکی دارد. آمار به خوبی مشخص می‌کند که از سال ۹۲ ساخت‌وساز روند نزولی به خود گرفته تا اینکه در سال ۹۷ همزمان با آغاز برنامه‌ریزی برای طرح اقـدام ملی و همچنین جهش قیمت‌ها در بازار مسکن، صدور پروانه ساختمانی در این سال حدود ۲۲ هزار فقره بیشتر از سال قبل، یعنی سال ۹۶ است. با توجه به رکود بازار مسکن از سال ۹۲، در سال ۹۳، افت شدید ۴۲ درصدی نسبت به سال قبل در صدور پروانه‌های ساختمانی اتفاق افتاد که از این سال به بعد همین کاهش در سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز تکرار شد و در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ با افزایش قیمت مسکن و روی آوردن سازندگان به ساخت‌وساز، تعداد پروانه‌های ساختمانی نیز افزایش یافته که افزایش آن قابل توجه نیست.
کاهش صدور پروانه ساختمانی در سال‌های گذشته منجر به کاهش تولید مسکن شده است. براساس آمار، در سال ۹۳ برای تعداد ۴۰۰ هزار 
و ۱۶۴ واحد مسکونی پروانه صادر شده که نسبت به سال قبل از آن، یعنی سال ۹۲،
 کاهش بیش از ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. افت تولید مسکن در سال‌های پس از آن هم ادامه پیدا کرد و در سال ۹۶ به حدود ۳۳۷ هزار واحد رسید.
براساس برنامه اقدام ملی مسکن، دولت موظف بود از سال ۹۷ تا پایان دولت، ۴۰۰ هزار واحد بسازد. اما واحدهای ساخته شده در این برنامه تا پایان دولت قبل فقط حدود ۴۰ هزار واحد است و دولت سیزدهم قصد دارد واحدهای پیش‌بینی شده در این برنامه را همزمان با نهضت ملی مسکن پیش ببرد.
داده‌های آماری وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در بازه زمانی نیمه دوم سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره پروانه ساخت‌وساز شهری و روستایی صـادر شـده اسـت. مقایسه تولید مسکن در دولت‌های مختلف نشان می‌دهد در دولت سازندگی یک میلیون و ۱۷۰ هـزار، در دولت اصلاحات
۲ میلیون و ۱۰۰ هـزار، در دولـت مـهـر ۴ میلیون و ۸۰۰ هـزار و در دولت تدبیر و امید کمتریـن میـزان و ۷۹۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است. به این ‌ترتیب با توجه به برنامه ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان ۱۴۰۴، اگر این تعداد مسکن در کشور ساخته شود، در یک دوره دولت سیزدهم ساخت مسکن بیشتر از دو دوره دولت سازندگی و اصلاحات است.
 
خراسان 

 

افزایش ۱۶۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۱۰ سال اخیر
تسنیم - بررسی تحولات بازار مسکن تهران حاکی از آن است که طی ۱۰ سال اخیر قیمت مسکن حدود ۱۶۰۰ درصد افزایش یافته است. مطابق آمار منتشر شده بانک مرکزی طی آذر امسال متوسط قیمت مسکن در تهران به رشد 1.8 درصدی نسبت به ماه قبل از آن به 32 میلیون و 590 هزار تومان افزایش یافته است. در آذر سال 1390 متوسط قیمت مسکن یک میلیون و 923 هزار تومان بود.
 
 
صورت‌های مالی ایران مال مردود شد
مهر - با مردود اعلام شدن گزارش‌های مالی ایران مال از سوی حسابرس معتمد بانک مرکزی، بدون تردید توجیه اقتصادی این پروژه زیر سوال رفته و مسئولان بانک باید پاسخ گوی ساخت این مگاپروژه باشند.مؤسسه حسابرسی فاطر به عنوان حسابرس معتمد بانک مرکزی و بورس شب گذشته با مردود اعلام کردن گزارش صورت سود و زیان و تغییرات در حقوق مالکانه شرکت توسعه بین الملل ایران، ترازنامه این شرکت را به دلیل آن چه که «آثار اساسی ناشی از قرارداد فیمابین با شرکت تجارت ایران مال» مطرح کرده، در کدال افشا کرد. شرکت توسعه بین الملل ایران مال مالک پروژه ایران مال است که ۱۰۰ درصد سهام آن از سوی بانک آینده تملک شده است.
 
 
وطن امروز
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش حضرت حمزه علیه‌السلام:
قدرت شناخت و عزم راسخ ۲ ویژگی الگوساز در جناب حمزه است
بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش حضرت حمزه علیه‌السلام که در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شده بود، صبح پنجشنبه در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تشکر از بزرگداشت جناب حمزه (عموی پیامبر بزرگوار اسلام)، منابع علمی و تحقیقی این همایش را زمینه مناسبی برای فرهنگ‌سازی و الگوسازی از آن شخصیت بزرگ اسلام دانستند و گفتند: با وجود نقش برجسته جناب حمزه در تاریخ اسلام بویژه در هجرت به مدینه و رشادت او در جنگ‌های با کفار اما این شخصیت ارزشمند غریب است و باید از زندگی این بزرگوار و دیگر صحابه برجسته اما ناشناخته پیامبر همچون عمار، سلمان، مقداد و جعفر بن ابی‌طالب در قالب‌های هنری و نمایشی تصویرسازی شود.
ایشان هدف پیغمبر اکرم(ص) از مأمور کردن زنان مدینه به گریه بر جناب حمزه پس از شهادت و معرفی او به عنوان سیدالشهدا را الگوسازی از این شخصیت شجاع و فداکار برای همیشه تاریخ و همه مسلمانان دانستند و خاطرنشان کردند: ۲ عنصر مهم الگوساز در شخصیت جناب حمزه، «قدرت شناخت» و «اراده قوی و عزم راسخ» او است. رهبر انقلاب با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین، جناب حمزه را از مصادیق «مؤمنان صادق بر عهد الهی» خواندند و گفتند: مراکز حوزوی و دستگاه‌های تبلیغی همت خود را بر تربیت شخصیت‌هایی قرار دهند که مصداق معارف الهی و احکام اسلامی باشند، چرا که چنین شخصیت‌هایی قادر به نجات جامعه در مواقع حساس هستند و با وجود آنها تشکیل تمدن اسلامی قطعی خواهد بود.
***
دشمن به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده است
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمنان چند روز پیش اعلام کردند ما در سیاست فشار حداکثری مفتضحانه شکست خوردیم و این چیزی جز اراده و نصرت الهی نیست. 
سرلشکر حسین سلامی در کنگره بزرگداشت سرداران و ۳۷۳ شهید شهرستان گلپایگان با بیان اینکه ایران ۴۳ سال است در مقابل فشار حداکثری آمریکایی‌ها و همپیمانان عربی و اروپایی‌شان با عظمت ایستاده است، افزود: امروز دشمنان به قدرت جمهوری اسلامی در منطقه پی برده‌اند و در حال عقب‌نشینی هستند. آنها همه ابزارها را به کار گرفتند اما شاهکار ولایت و هنر امامت این بود که انرژی دشمن را ظرف ۴۳ سال تخلیه و شکست را بر امپراتوری بزرگ آمریکا تحمیل کرد. 
سرلشکر سلامی گفت: تحریم اقتصادی یک طراحی قدرتمند جهانی بود که من به جرأت می‌گویم هیچ کشوری حتی خود آمریکا قادر نیست در برابر این نوع تحریم دوام بیاورد اما تدابیر و حکمت‌های رهبر معظم انقلاب و صبر ملت و مجاهدت اقتصادی آنان بتدریج آثار خطرناک این توطئه جهانی را خنثی کرد و امروز از مخاطرات تحریم عبور کرده‌ایم و اثرات آن را کاهش داده‌ایم. هنوز برخی مشکلات پابرجاست ولی از گردنه‌های سخت عبور کرده‌ایم. وی گفت: دشمنان چند روز پیش اعلام کردند ما در سیاست فشار حداکثری شکست خوردیم و این چیزی جز اراده و نصرت الهی نیست. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: دشمن به دنبال این بود در عرصه‌های مختلف، سیمایی از ایران را که خود دوست داشت ترسیم کند و می‌گفت ایرانی‌ها فلج می‌شوند و در مقابل نظام می‌ایستند، کم می‌آورند و نمی‌توانند ادامه بدهند اما با گذشت زمان و در حالی که آنها تمام ابزارهای تهاجم را به کار گرفتند، جوانان و فرزندان این کشور دشمن را زمینگیر و ذلیل کردند. 
***
دهه فجر استفاده از ذخیره تمام‌نشدنی انقلاب اسلامی است
 خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه دهه فجر استفاده از ذخیره تمام‌نشدنی انقلاب اسلامی است، گفت: دهه فجر مثل عاشورا و غدیر است و باید همه ساله مردم این جشن پیروزی را تکرار کنند. 
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی اظهار کرد: نخستین ویژگی‌ای که در این انقلاب وجود دارد، رهبری انقلاب و مکتبی است که چنین رهبری را در دامن خود تربیت کرده است. اگر چه ملت ایران با این انقلاب و با نفس مرجع تقلیدی متحول شد اما این انقلاب، صرفا انقلاب ایران نبود، انقلاب مستضعفان بود. وی عنوان کرد: انقلاب جبهه‌ای بود که بدون اینکه ما دخالتی آن سوی مرزها داشته باشیم، تفکری را به میدان آورد که در مقابل ظلم و بی‌عدالتی ایستاده است. این انقلاب احیای فطرت‌ها، بیدارگری، عزت، ارتباط صحیح دنیا و آخرت و احیای مکتب زندگی‌ساز اسلام است. خطیب نماز جمعه تهران تأکید کرد: اسلام، مکتبی است که مدیریت، امامت، رهبری، اقتصاد، فرهنگ، تربیت، نظامات بین‌المللی، جهاد، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی، اخلاق، عرفان و عشق دارد. 
صدیقی افزود: اسلام دینی است که جامعه را به صورت یک واحد باایمان و بامحبت منسجم می‌کند و از پیوستن آحاد مردم به یکدیگر اقیانوسی عظیم به وجود می‌آورد که امواج اتحاد دینی و تولیدی این اقیانوس تمام قدرت‌ها را به چالش می‌کشد، آنچنان که تاکنون نیز کشیده است. وی گفت: محور این انقلاب را یک رجل الهی، حکیم و عارف خودساخته کلید زد که نفس گرم او که از ایمان او ناشی می‌شد، در طول زمان حوزه‌ها را متحول کرد و به مردم رسید. مردم گوهری گم شده را یافتند و زیر پرچم او انقلاب اسلامی را رقم زدند؛ انقلابی که معجزه بزرگی را به دنیا ارائه کرد. 
 
 
شرق

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی:

گفت‌وگوهای آژانس با ایران به نقطه بسیار دشواری رسیده است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که مذاکرات با ایران به منظور پایان دادن به بن بست طولانی مدت درباره توضیح منشا «قطعات اورانیوم غنی شده یافته شده در تاسیسات قدیمی اعلام نشده»، در نقطه «بسیار دشواری» قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ مدیر نهاد هسته ای سازمان ملل متحد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ابراز امیدواری کرد که از فاصله زمانی میان اکنون تا هنگامی که قرار است این گزارش پیش از برگزاری نشست سه ماهه این سازمان در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) در اختیار شورای حکام قرار گیرد، استفاده بهینه شود.  محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است: نفوذ سیاسی و لابی‌گری نباید در تصمیمات آژانس اثر بگذارد و ایران و آژانس باید در یک مسیر کاملا حرفه‌ای و رفتار در چهارچوب کارشناسی مسائل را دنبال کنند و جای هیچ گونه سیاسی کاری نیست.   گروسی در ۲۰ اردیبهشت ماه هم زمان با سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تهران، از طریق ویدئو کنفرانس در پارلمان اروپا گفت که همچنان امید به دستیابی به توافق در روند مذاکرات وین وجود دارد. ما هنوز امیدواریم که توافقی در بازه زمانی معقولی، حاصل شود، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت هر آن ممکن است بسته شود.  دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وارد دوره تنفس شده و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های کشورهایشان بازگشته اند.  قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد: در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که ایران هرگز به‌عنوان مکان‌هایی که هر گونه فعالیتی در آنها صورت گرفته، اعلام نکرده است. وی بر همین اساس مدعی شد که ایران به اندازه کافی در مورد فعالیت های هسته ای خود شفاف نیست.  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ۲ سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. دو طرف اسفند ماه سال گذشته در پی سفر گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود.

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات