صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۶۰

کلید مشکلات را در وین می جستند!

بعد از سه قرن شرایط تغییر اساسی کرده است. انتظار می رود در چنین شرایطی کشور دیگه ولو یک ساعت نیز نخوابد و کم و کاستی های اقتصادی کشور را حل و فصل کنند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، اقتصاد ایران در یک دهه گذشته شرایط بدی را سپری کرده است. تورم و رکورد دو ابر مشکل اقتصادی، تاثیر عمیقی در معیشت مردم گذاشته است. به طوری که اگر شرایط قیمت مسکن، خودرو و سایر اقلام مصرفی و سرمایه ای را در نظر بگیریم، باید اذعان کرد که تصور چنین افزایش قیمتی دور از انتظار بود. شرایطی که حاصل بی تدبیری در زمان دولت قبلی بوجود آمد. 

حال سوال این است که علل اصلی خواب رفتگی اقتصادی کشور در دهه 90 چه چیزی بوده است؟

مهمترین عامل بحران اقتصادی کشور در زمان دولت یازدهم و دوازدهم چه چیزی بوده است؟

ماجرای به انتخابات 1392 بر می گردد که فردی با حمایت یک طیف خاص، شعار حل مشکلات اقتصادی را در سایه ارتباط با غرب را مطرح کرد. شعار هم چرخ سانتریفوژ باید بچرخد و هم چرخ اقتصادی مردم را در جامعه سر داده شد و حسن روحانی بعنوان رئیس جمهور انتخاب شد. در واکاوی علل واکنش مردم به شعار مذکور می توان به تبلیغات عظیمی که توسط رسانه های بیرونی و بعضا برخی رسانه ها و افراد داخلی در دادن آدرس غلط به جامعه جستجو کرد.  در واقع  عده ای از آن زمان، بدنبال شزطی سازی جامعه ایرانی برآمدند. همین موضوع را ریچارد نفیو، فردی که بعنوان معمار تحریم ها علیه ایران شناخته می شود نیز اعلام کرد. شرطی سازی اقتصاد مهمترین عاملی بود که اقتصاد کشور را دهه اخیر از لحاظ روانی آشفته کرد. 

دومین عامل هم عدم توجه دولت یازدهم به تقویت قدرت ملی با نگاه به فعال سازی ظرفیت های داخلی بود. هیچ کس فراموش نکرده است که در زمان استقرار دولت یازدهم و دوازدهم بسیاری از کارخانجات تعطیل شد و بازار در دوره اول دولت روحانی با رکود عظیمی مواجه شد و همه منتظر نتایج مذاکرات هسته ای بودند. تبلیغات عظیم رسانه ای در تطهیر دشمن به اندازه ای بود که تصور می شد به نتیجه رسیدن مذاکره هسته ی و توافق با آمریکا، شرایط جامعه را از لحاظ اقتصادی متحول خواهد کرد و قیمت دلار با ریال برابری خواهدکرد.

این موضوع به قدری در جامعه رواج پیدا کرده بود که در کنار تبلیغات رسانه ای دشمن، صدای کارشناسان و مخالفین به این وضعیت نیز در جامعه شنیده نشد. تا اینکه زودی نگذشت، معلوم شد همه این تصورات سرابی بیش نبوده است و اصولا آمریکا  و غرب، بدنبال برهم زدن اقتصاد و آرامش جامعه هستند و از هر بهانه ای در صدد ناامن سازی اقتصادی می باشند. 

اینبار بعد از توافق هسته ای، آمریکا از برجام خارج و سعی در برهم زدن آرامش جامعه برآمد و دولت دوازدهم نیز با ادامه اشتباه قبلی؛ باعث شدند که مشکلات اقتصادی بیشتر شود و روز به روز نقدینگی در جامعه افزایش و در نتیجه تورم افسار گسیخته ای در کشور حاکم شد. حتی اقدامات دولت در مدیریت ارز نیز غیرکارشناسی بود و اختصاص ارز 4200 باعث تداوم این وضعیت حتی تا به امروز شده است. 

در مجموع نگاه غلط به حل مشکلات اقتصادی و گشتن راه توسعه در وین عامل بوجود آمدن بحران اقتصادی در کشور بوده است.

جالب است در طول هشت سال دولت روحانی، برنامه جامعی در حل مسائل کشور نبود. بطوری که سیدمسعود میرکاظمی در جمع مدیران معاونت فنی و امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه‌ و بودجه ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های کنونی اداره کشور، بخشی‌نگری و نبود نگاه جامع به مسائل است.
نکته مهم دیگر آن است که علی رغم اعتماد دولت روحانی به غرب، حتی در جذب سرمایه گذاری نیز اوضاع کشور بدتر از گذشته شد. 
میرکاظمی با بیان "در هشت‌ سال دولت گذشته 2هزار و 700هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد"، تأکید کرد: با این هزینه اما شاهد رشد نزدیک به صفر اقتصاد، سرمایه‌گذاری منفی، بهره‌وری منفی و تورم بالا بودیم و اغلب شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت مناسبی نداشتند.

حال می توان نتیجه گرفت که مشکلات امروزی کشور در ناکارآمدی مدیران هشت سال گذشته کشور است که مسیر توسعه را به اشتباه رفتند و باعث ایجاد بحران اقتصادی در جامعه شدند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات