صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۸ تیرماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) دشمنان ملّت‌های مسلمان در تاریخ اخیر، کوشش انبوهی را برای سست کردن دو اکسیر زندگی‌بخش، یعنی وحدت و معنویّت، در میان ملّت‌های ما به کار گرفته‌اند. معنویّت را با ترویج سبک زندگی غربی، کمرنگ و بی‌رمق می‌کنند و وحدت را با گسترش و شدّت بخشیدن به انگیزه‌های موهوم تفرقه مانند زبان و رنگ و نژاد و جغرافیا به چالش می‌کشند. (۱۷/۰۴/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

قمه‌کشی در فضای مجازی

امنیت در نصوص دینی ما به‌عنوان نعمت ناشناخته نام‌گذاری شده است. قوانین ما در حوزه برخورد با مجرمانی که امنیت جامعه را با تهدید سخت مواجه کنند، مجازات‌هایی را در نظر گرفته است ولی در فضای مجازی و رسانه‌ای که یکی از زیستگاه‌های جامعه ماست با یک ولنگاری و خلأ قانون‌گذاری و اقتدار در حکمرانی مواجه هستیم. چنانکه به فرموده رهبر معظم انقلاب «هرچند وقت یا چند روز یک‌بار، گاهی چند ساعت یک‌بار یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک‌حرفی را یک آدم مشخصی یا نامشخصی در فضای مجازی منتشر می‌کند، مردم را نگران می‌کند، ذهن مردم را خراب می‌کند. یک دروغی را مطرح می‌کند، شایع می‌کند، خب، امنیت روانی مردم از بین می‌رود».

نمونه واضح در جلوگیری از برهم خوردن امنیت روانی جامعه را می‌توان در ترور اخیر در ژاپن یا در کشتار مدرسه‌ای در تگزاس و یا آتش‌سوزی در برج گرنفل و ... دید؛ که رسانه‌ها و مسئولین و متولیان خبری این کشورها تلاش دارند مانع از القای گزاره‌های منفی و برهم خوردن امنیت روانی جامعه خویش شوند. این موضوع را با حادثه متروپل آبادان مقایسه کنیم، از نحوه پوشش خبری و انتشار تصاویر که بگذریم، دقیقاً در زمانی که همه فضای جامعه برای زنده ماندن هم‌وطنان خود در زیر آوار تلاش می‌کنند، عده‌ای با هشتگ #تفنگت_را_زمین_بگذار به وسط صحنه می‌آیند و شوی رسانه‌ای راه انداخته و سوهان روح و مخل امنیت روانی می‌شوند؛ درحالی‌که نیروهای نظامی و انتظامی کشور در بحران‌هایی مثل متروپل آبادان، زلزله هرمزگان و ... نشان داده‌اند که خط مقدم خدمت بوده و هستند.

همه شئونات عقلی، شرعی، اجتماعی و ... قطعاً این استدلال را می‌پذیرند که همان‌گونه که با یک قمه‌کش در فضای حقیقی برخورد می‌شود با کسی که مخل امنیت روانی جامعه نیز هست باید برخورد شود؛ اما به نظر می‌رسد که چند موضوع در جلوگیری از اقتدار حاکمیت در ساخت امنیت روانی در فضای مجازی و رسانه‌ای اخلال ایجاد کرده است؛ خلأ قانون‌گذاری، نبود تعریف واحد از جرم در فضای مجازی، مشخص نبودن متولی اجرایی، برخی ملاحظات و تعارفات سیاسی و اجتماعی، ضعف جامعه در سواد رسانه و ... .

نکته مهم اینکه برخورد قوه قضائیه و نهادهای نظارتی با برهم زنندگان امنیت روانی در فضای مجازی خصوصاً بعد از تأکید رهبر معظم انقلاب در هفتم تیرماه مبنی بر افزایش اقتدار در این حوزه، می‌تواند آغاز خوبی باشد در برخورد با قمه‌کشی‌های فضای مجازی؛ اما باید تلاش کرد مقطعی و سلیقه‌ای نشود. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                           

ناتوی عربی یا آتوی آمریکایی؟!

مقام معظم رهبری در پیامی به حجاج بیت‌الله الحرام از رویارویی قدرت‌های استکبار علیه مسلمانان با ابزارهای ذیل اشاره کردند: امپراتوری رسانه‌ای و جنگ نرم؛ جنگ‌افروزی و شعله‌ور ساختن جنگ‌های نیابتی؛ وسوسه گری و خبرچینی سیاسی؛ تهدید و تطمیع و رشوه؛ رژیم صهیونیستی.

در هر دوره‌ای یکی از این ابزارها کارآیی داشته و گاهی در یک جنگ ترکیبی شاهد استفاده دشمن از همه ابزارها علیه اسلام و مسلمانان بوده‌ایم. در شرایط اخیر هم آمریکا درصدد است با یک عنوان جدید به نامه‌ای "ناتوی عربی" و یا "ناتوی خاورمیانه" کشورهای اسلامی را مورد هجمه قرار دهد.

گزاره‌های خبری: 1- از ابتدای سال جدید نشسته‌ای متعدد مشکوکی بین تعدادی از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برگزار شده است که عبارت‌اند از؛ نشست سه‌جانبه سران رژیم اشغالگر قدس، مصر و امارات در شهر بندری شرم‌الشیخ مصر و نشست چهار کشور عربی مصر، مراکش، بحرین و امارات با وزیر خارجه صهیونیستی و وزیر خارجه آمریکایی در «النقب». 2- خبرها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور آمریکا در سفری که به منطقه خواهد داشت، قصد دارد در اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس نیز حاضر شود و درباره تشکیل ائتلاف عبری- عربی با حکام عرب صحبت کند. 3- در سال ۲۰۱۷ شاهد اعلام راه‌اندازی «اتحاد امنیت خاورمیانه» (MESA) با حمایت کامل «دونالد ترامپ» و یا همان «ناتوی عربی» بودیم که پس‌ازآن ترامپ این‌گونه متحد خود را توصیف کرد: «عربستان برای ما گاوی شیرده است که هر وقت بخواهیم از آن طلا و دلار می‌دوشیم و هر وقت شیرش تمام شود، آن را سر می‌بریم!». 4- رسانه‌ها اهداف متعددی برای ائتلاف عبری- عربی ذکر کرده‌اند مانند؛ مقابله با محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران، امنیت غذایی، مقابله با روسیه و حل مسائل پس از جنگ مثل نفت و گاز کشورهای غربی

گزاره‌های تحلیلی: سوابق متعدد حاکی است که ائتلاف‌های با این مضمون کارآیی و توانایی خود را از دست داده‌اند و صرفاً بهانه‌ای هستند برای دوشیدن کشورهای عربی منطقه و استفاده بیشتر از جهل آنان؛ 1- تشکیل ارتش مشترک عربی هفتاد سال قبل به فاصله کوتاهی از تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی مطرح شد؛ اما هرگز به مرحله اجرا در نیامد. 2- عربستان از سال ۲۰۱۱ با ورود به عرصه بازی در سوریه و عراق همین ناتوی آمریکایی را پیش برد؛ اما درنهایت شکست‌های سنگینی متحمل شد. 3- عربستان از سال 2015 با تشکیل ائتلافی از 40 کشور عربی، تهاجم هوایی خود را علیه مردم یمن به‌عنوان «توفان قاطعیت» آغاز کرد. اکنون 7 سال از آن روز می‌گذرد و مردم می‌بینند که نه طوفان بود و نه قاطعیت داشت!

نکات راهبردی: 1- ائتلاف آمریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس همواره وجود داشته و موضوع جدیدی نیست و این پیوند منحوس میان سردمداران برخی کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی حتی باعث آن خواهد شد که خیانت این حاکمان به آرمان فلسطین آشکارتر از پیش شده و شاهد انتفاضه‌هایی در این کشورها نیز باشیم. 2- ناتوی عربی یا به عبارت بهتر «آتوی آمریکایی از کشورهای عرب»، نو کردن ابزار فشار آمریکا برای دریافت حق‌العمل دفاع از دیکتاتوری پادشاهان فرسوده است. 3- موضع کشورمان در مقابل هرگونه ائتلاف ضد ایرانی مشخص است و قطعاً دشمنان ملت بزرگ ایران در قبال هر تهدیدی علیه امنیت ایران اسلامی، با پاسخی شدید مواجه خواهند شد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ اخبار

حاجی بابایی: بودجه 1401 تورم ندارد!

رئیس کمیسیون بودجه مجلس گفت: «چون نتوانستیم اقتصاد را تقویت کنیم، یارانه می‌دهیم. ارز ترجیحی برای مردم حذف نشده و برای دولت حذف شده تا بتوانیم تورم را مهار کنیم. نقدینگی و تورم مهار شود، باقی مشکلات نیز حل می‌شود. بودجه ۱۴۰۱ را به نحوی نوشتیم که یک سر سوزن از سمت بودجه به مردم تورم وارد نشود. این کار مشکل را حل می‌کند اما کار اساسی نیست. یارانه دارو برای بیماری است. تکلیف ما این است که اقتصاد را تقویت کنیم و چون نتوانستیم اقتصاد را تقویت کنیم، یارانه می‌دهیم. امسال فقط ۸۰ هزار میلیارد تومان برای تولید گذاشتیم درصورتی‌که با مبلغ یارانه، تولید یک کشور دگرگون می‌شود».

ایرانی‌ها چقدر از زندگی راضی هستند؟

نتایج یک نظرسنجی درباره "سنجش میزان رضایتمندی عمومی" که در خرداد ۱۴۰۱ انجام شده است، نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردم در سطح زیاد و تا حدی زیاد در زندگی احساس آرامش و آسایش می‌کنند. در این رابطه، ۹۱ درصد در سطح زیاد و تا حدی زیاد از سازگاری و همدلی در خانواده خود رضایت دارند و ۸۰ درصد معتقدند "مردم در کارهای خیر شرکت کرده و به یکدیگر کمک می‌کنند". حدود ۷۶ درصد نیز به طور زیاد و تا حدی زیاد معتقدند "مردم در مراسم و مناسبت‌های مذهبی شرکت می‌کنند". رهبر معظم انقلاب- ۳۱ خرداد ۱۴۰۱- تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوش‌بینی به آینده کشور را ازجمله مؤلفه‌های جنگ نرم علیه ملت دانستند و خاطرنشان کردند: «القاء بی‌آیند‌گی، بن‌بست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند ازجمله کارهای بدخواهان ایران است و امروز هر کس مردم را از آینده ناامید، یا ایمان‌های مردم را تضعیف، یا مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند».

اهمیت کریدور شمال- جنوب در ثبات اقتصاد کشور

کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب ظرفیت‌ ایجاد چارچوبی برای یک شبکه ارتباطی پرقدرت از اقیانوس هند تا کشورهای بالتیک و اسکاندیناوی را دارد. موقعیت جغرافیایی به ایران اجازه می‌دهد نقش چهارراه این مسیر و طرح یک جاده- یک کمربند چین را داشته باشد. در دوره‌ای که همه تمرکزها به ابرپروژه یک جاده یک کمربند که شرق را به غرب وصل می‌کند، معطوف بود؛ اما به دلیل کم‌توجهی، همکاری گسترده‌تر با شرق نادیده گرفته شد و این تعلل موجب شد تا بخش مهمی از ظرفیت‌ ایران در پروژه بزرگ اقتصادی یک جاده یک کمربند نصیب دیگر کشورها شود و در عمل پاکستان مرکز اقدامات زیرساختی چین شد و ایران نتوانست از موقعیت سوق‌الجیشی خود برای اتصال شرق به غرب به اندازه کافی بهره‌برداری کند؛ اما مدتی است تمرکز بر احیای مسیر اقتصادی شمال- جنوب بیشتر شده، مسیری که می‌تواند منافع اقتصادی فراوانی برای ایران به همراه داشته باشد و موجب تحکیم پیوندهای کشورهای منطقه نیز شود.

سازندگان هشتگ «تفنگت را زمین بگذار» دستگیر شدند

محمد رسول اف و مصطفی آل احمد از مرتبطین با ضدانقلاب که در بحبوحه حادثه دلخراش متروپل آبادان اقدام به التهاب آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه کرده بودند، با حکم دستگاه قضایی بازداشت شدند. این دو نفر در جریان حادثه متروپل مبادرت به تهیه بیانیه تحت عنوان دروغین جمعی از هنرمندان و سینماگران و با نام «تفنگت را زمین بگذار»، مدعی قطعی اینترنت خوزستان و سرکوب مردم توسط نیروهای نظامی کشور شده بودند! محمد رسول اف طی سالیان گذشته به خاطر اقدامات مخل امنیت، سابقه محکومیت قضایی داشت که با سوءاستفاده از رأفت اسلامی، آزادانه مشغول فعالیت و فیلم‌سازی علیه امنیت کشور بوده است.

اخبار کوتاه

خطای راهبردی در دولت رئیسی!/ ارائه اینترنت رایگان به ۳ دهک پایین جامعه، بدون پیوست فرهنگی و ارتقای سواد رسانه‌ای این قشر، نه‌تنها مشکل این عزیزان را حل نمی‌کند که هیچ، بلکه مشکلات آن‌ها را افزایش خواهد داد. اعتیاد اینترنتی کمترین آسیب این نوع اقدامات، بدون پیوست فرهنگی است؛ چه جهرمی این کار را کند و چه زارع پور.

مصطفی تاج‌زاده، بر هم زننده امنیت کشور، بازداشت شد!/ به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی تاج‌زاده از محکومین امنیتی فتنه ۸۸، به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شد. دیگر اتهام تاج‌زاده نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی بوده است که به‌این‌ترتیب حکم بازداشت وی از سوی مقام قضایی صادر شده است.

رئیس‌جمهور: دیدن فیلم کافی نیست!/ سید ابراهیم رئیسی در دیدار با نخبگان، علما و خانواده شهدا و جانبازان شهرستان سقز گفت: «می‌توان در تهران نشست و گزارشاتی را گرفت و عده‌ای فیلم تهیه کنند و امثال بنده ببینیم و مطلع شویم اما این گزارش‌ها و دیدن فیلم کافی نیست. باید از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شد و مسائل و مشکلات را لمس کرد. برای برون‌رفت از مشکلات هم باید با نخبگان به مشورت نشست و بهترین راهکارها را برگزید و با تأکید و پیگیری دنبال کرد».

ساترا: نماوا و فیلیمو مثل شبکه‌های سراسری تلویزیون ممیزی می‌شود/ مدیرعامل ساترا با اعلام این موضوع که خط اصلی ممیزی برای محتواهای تصویری در VODها (سرویس‌های پخش فیلم، مانند نماوا و فیلیمو) و فضای مجازی، همان رویه‌های شبکه‌های سراسری تلویزیون ملی است؛ تأکید کرد که ارزیابی محتواهای تصویری و نظارت بر آن‌ها توسط ارزیاب‌های صداوسیما انجام می‌شود.

دست رد نیکی کریمی به جشنواره صهیونیستی/ فیلم سینمایی «تا فردا» به تهیه‌کنندگی نیکی کریمی که بدون هماهنگی توسط پخش‌کننده فرانسوی به جشنواره اورشلیم رژیم صهیونیستی ارسال شده بود، با درخواست نیکی کریمی از جشنواره خارج شد.

ژنرال بازنشسته صهیونیست: ایران ثبات سیاسی دارد اما اسرائیل چی؟!/ یک ژنرال بازنشسته صهیونیست از اینکه رژیم تل‌آویو در گرماگرم جنگ با ایران از داخل با بی‌ثباتی سیاسی مواجه است، انتقاد کرده و گفت این امر به امنیت ملی تل‌آویو در برابر تهدیدات ناشی از ایران آسیب خواهد زد. عاموس گیلعاد، ژنرال بازنشسته صهیونیست، نوشت: «غیرقابل‌تصور است که درحالی‌که ایران از نظر سیاسی باثبات است، اسراییل درگیر نزاع‌های سیاسی زشتی است که انرژی لازم برای مقابله با ایران را از رهبرانش می‌گیرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات