صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۴۹۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 10 اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): جهاد تبیین را جدّی باید گرفت. همه، در حوزه، در دانشگاه، در صداوسیما بالخصوص، در مطبوعات، در هر جایی که شما ایستاده‌اید و یک شعاع پیرامونی‌ای دارید و می‌توانید روی آن اثر بگذارید، باید تبیین انجام بگیرد؛ تبیین درست، تبیین صحیح.(1401/10/19)
 
 
▼ حرف روز
مشوق‌های بی‌حاصل
مسئله جوانی جمعیت برای هر کشوری اهمیت ویژه دارد. اما این مسئله موضوع بسیار حساسی برای جمهوری اسلامی ایران است زیراً در سال ۱۳۶۸ برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش نرخ باروری از 6/4 درصد به ۴ درصد در سال ۱۳۹۰ انجام شده بود. این اتفاق نه طی ۲۲ سال بلکه طی ۵ سال رخ داد. پیش‌بینی‌ها می‌گوید ایران در سال ۲۰۳۰ به یک کشور پیر و سالمند تبدیل خواهد شد که معضلات اجتماعی بسیاری را به همراه خواهد داشت. این موضوع نیازمند کار کارشناسی و اقدام فوری است. برای اصلاح این روند مجلس و دولت فعلی و پیشین برنامه‌ها و مشوق‌هایی را در دست اجرا داشته‌اند.
برای مثال در بودجه سال آینده وام فرزندآوری از ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با تنفس ۶ ماهه در نظر گرفته شده است. همچنین مقرر شده است ۵۰۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات ازدواج را برای کسانی که نمی‌توانند وام ازدواج و فرزندآوری بگیرند در اختیار نهادهای حمایتی به منظور خرید جهیزیه و وسایل منزل قرار داده شود. از سوی دیگر در فروردین ۱۴۰۲ حق اولاد نسبت به فروردین سال قبل خود (۱۴۰۱) چهار برابر و حق تأهل نیز دو برابر خواهد شد. این امر برای دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان بارمالی داشته است.
با این وجود و براساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور، در ۱۰ ماهه امسال ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ نفر در کشور به دنیا آمده‌اند که نسبت به تولد ۹۳۷ هزار و ۷۴۹ نفر در ۱۰ ماهه سال گذشته کاهش ۴۴ هزار نفری (حدود 4/7 درصد کاهش) را نشان می‌دهد. همچنین با توجه به اینکه آمارهای تفکیکی ۱۰ ماهه سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در دسترس نیست، مقایسه آمار متولدین ۹ ماهه سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ نشان می‌دهد تعداد متولدین سال جاری کمترین تعداد فرزندآوری از سال ۱۳۹۰ تاکنون بوده است. قابل ذکر است کاهش فرزندآوری طی سال جاری در حالی است که ۵۰ درصد از تخصیص خودروی کشور از طریق قرعی‌کشی به طرح جوانی جمعیت داده می‌شود. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه نیز برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند صرف اعطای خودرو و وام نمی‌تواند مردم را به فرزندآوری تشویق کند. بخشی از علل کاهش زاد و ولد در کشور ریشه فرهنگی و سبک زندگی و بخشی عامل اقتصادی دارد که باید با کار کارشناسی برای آن برنامه‌ریزی نمود. برای حل ریشه‌های فرهنگی و سبک زندگی باید فکری نو کرد و طرحی نو درانداخت، هر چند در حوزه اقتصادی وقتی معیشت لرزان است عده‌ای هم که به این اصل معتقدند کمیتشان لنگ می‌شود و دل‌شان می‌لرزد.
 
▼ گزارش روز
روند پرشتاب بازگرداندن سوریه به جهان عرب
سوریه که در سال‌های گذشته به خاطر بحران داعش و جنگ داخلی، تیتر اول بسیاری از رسانه‌های عربی و غربی بود، در هفته‌های اخیر یکبار دیگر تیتر نخست رسانه‌های مهم منطقه و جهان شده است؛ کاخ ریاست‌جمهوری سوریه به کانون رفت و آمد هیئت‌های دیپلماتیک کشورهای عربی تبدیل گردیده و بهبود روابط کشورهای عربی با سوریه ادامه دارد.
گزاره خبری: زلزله اخیر سوریه با وجود خسارات جانی و مادی فراوانی که به دنبال داشت، اما به نقطه عطفی برای تسریع و تسهیل در روند بهبود روابط کشورهای عربی با سوریه تبدیل شده است. در این راستا تنها در یک هفته گذشته شاهد سفرهای مهم سیاسی و دیپلماتیک به سوریه هستیم:
هیئتی بلندپایه از اتحادیه بین‌المجالس عربی با حضور رؤسای مجالس هشت کشور عربی به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق وارد سوریه شده و با بشار اسد دیدار کرد. هیئتی از اتحادیه بین‌المجالس عرب شامل هشت تن از رؤسای پارلمان‌های کشورهای عربی به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و رئیس فعلی اتحادیه بین‌المجالس عرب روز یکشنبه (7 اسفند) با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور در کاخ الشعب دمشق دیدار کرد. هیئت اتحادیه بین‌المجالس در این دیدار تأکید کرد که از بازگشت سوریه به محیط عربی خود حمایت می‌کند. روز دوشنبه (8 اسفند) «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در سفر رسمی به سوریه با بشار اسد رئیس‌جمهور، فیصل مقداد وزیر خارجه و دیگر مقامات بلندپایه دیدار و گفت‌وگو نمود. این نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه مصر به سوریه بعد از سال 2011 بود. وزیر خارجه مصر در دیدار با اسد، پیام عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور این کشور را به اسد ابلاغ کرد که در آن بر همبستگی مصر با سوریه و آمادگی آن برای تداوم حمایت از سوری‌ها برای مقابله با پیامدهای زلزله تأکید شده است. پس از سفر شکری که یک جهش بزرگ در روابط سوریه و اعراب است، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان در اظهاراتی از قصد خود برای سفر به دمشق سخن گفت و تأکید کرد که منزوی ساختن سوریه بی‌فایده است و باید با دمشق گفت‌وگو کرد.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ سفر هيئت‌های دیپلماتیک به سوریه اصلاً خوشایند دولت آمریکا نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به دیدار‌های اخیر مقامات کشورهای مختلف عربی از سوریه، در سخنانی اعلام کرد: «واشنگتن معتقد است که می‌توان به صورت همزمان نیازهای انسانی ملت سوریه را تأمین کرد بی‌آنکه در روابط با حکومت بشار اسد تجدید نظری انجام داد یا سطح روابط را با آن بالا برد».
2ـ نکته مهم در این سفرها این است که روند پرشتاب تمایل کشورهای عربی به ازسرگیری روابط خارجی با سوریه که در روزهای اخیر به اوج خود رسید و تلاش‌های گسترده‌ای که برای بازگرداندن این کشور به اتحادیه عرب در حال انجام است، چیزی جز نتیجه مقاومت دولت و مردم سوریه نیست. با توجه به تجربه موفقیت‌های دولت سوریه در مقابله با تروریست‌ها و توطئه‌گران داخلی و خارجی، حضور دمشق در بین اعراب می‌تواند در حل بحران‌ها و ناامنی‌های منطقه عربی مؤثر باشد و سران عربی نیز به این مسئله پی برده‌اند و درصددند هستند تا هر چه سریع‌تر این کشور را وارد مدار عربی بکنند.
ابوالحسن نجفی
 
▼ خبر ویژه
تروریست‌ها فعال حقوق بشر می‌شوند!
در هفته‌های اخیر تلویزیون پادشاهی سعودی (اینترنشنال) بارها ژیلا مستأجر را به عنوان فعال حقوق بشر به عنوان کارشناس برنامه‌هایش دعوت کرده است. در بررسی‌ها و براساس تصاویر منتشر شده مشخص شد ژیلا مستأجر یکی از اعضای گروهک تروریستی تجزیه‌طلب دموکرات کردستان است و همسرش ارسلان یاراحمدی جزو مسئولان رسانه‌ای این گروهک تروریستی است.
 
▼ اخبار
1ـ دروغ‌سازی در فاز جدید
در ماه‌های گذشته رسانه‌های ضد انقلاب سلسله‌ای از ادعا‌ها و شایعات را بدون هرگونه سند در ارتباط با کشته شدن افراد، بدرفتاری با آنها در دوران بازداشت یا حتی تعرض به بازداشت‌شدگان منتشر کرده‌اند. در جدیدترین ادعا‌ی منتشر شده در همین زمینه، عنوان گردیده به چند نوجوان در زندان مرکزی زاهدان «تعرض جنسی» شده است. تحقیقات و بررسی‌های گسترده‌ای از سوی دادستان زاهدان و واحد‌های نظارتی اداره کل زندان‌های استان صورت پذیرفت. در نتیجه تحقیقات صورت گرفته مشخص شد فردی با هویت سعید باران‌زهی که ادعا می‌شود در زندان مورد شکنجه و تعرض قرار گرفته است، اصلا در زندان‌های استان سیستان و بلوچستان وجود خارجی ندارد. در همین زمینه و در مورد نام زندانیان دیگری که در اخبار رسانه‌های معاند ذکر شده بود، به صورت چهره به چهره ملاقات صورت گرفته و تحقیق و مصاحبه به عمل آمد که همه آنها هرگونه تعرض یا شکنجه را به شدت تکذیب کردند.
 
2ـ آمارها و توصیه‌های اقتصادی سخنگو
بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم گفت: «افتتاح رسمی فاز ۱۴ پارس جنوبی یکی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به بوشهر است. فاز ۱۴ پارس جنوبی ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی است. از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۱ درخصوص جذب سرمایه مجموعا 409/268/000 هزار دلار جذب شده است. جذب سرمایه‌گذاری خارجی 2/5 برابر شده است. وقتی دشمن ایران در خیابان موفق نشد کاری از پیش ببرد طبیعی است که در حوزه اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرد. تأمین ارز در سامانه نیما برای نیازهای واقعی در حال انجام است. در سامانه‌ها کشف قیمت صورت می‌گیرد و به صورت دستوری نرخ تعیین نمی‌شود. از ابتدای امسال ۶۳ میلیارد دلار و ۳۵ درصد بیش از سال گذشته تأمین ارز صورت گرفته است. به مردم توصیه کرد در بازارهایی که با التهاب مواجه است سرمایه‌گذاری نکنند.»
 
3ـ جان سربازان‌تان را به خطر نیندازید
سرلشکر رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها هشدار داده و گفت: «ما هشدار می‌دهیم به آمریکایی‌ها، هرگونه حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ایران، به خطر انداختن جان سربازان آمریکایی در منطقه است. هرگونه اقدام تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی را علیه منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اطلاع، هماهنگی و حمایت آمریکا ارزیابی می‎کنند و از سوی نیروهای مسلح به آن اقدام قاطع صورت خواهد گرفت. هر کشوری که با رژیم صهیونیستی برای تهدید امنیت ملی ایران همکاری کند، هزینه اقدامات خود را خواهد پرداخت و نیروهای مسلح قدرتمند ما مبداء تجاوز و تمام مراکز و پایگاه‌های هماهنگ و کمک‌کننده را در مسیر و فضای استفاده شده برای عبور، مورد تهاجم کوبنده و آماج حملات خود قرار خواهند داد.
 
4ـ چرا به مردم امید بیهوده دادید؟
در حالی این روزها مرگ پیروز یوز ایرانی طبق سند دکتر پیتر کالدول از دامپزشک آفریقایی، که تاریخ و امضای آن متعلق به ۴ خرداد ماه است، تأیید می‌شود که پیروز از همان ابتدا مبتلا به نارسایی کلیه است. پیام محبی، دامپزشک در متنی نوشت: «همه چیز نشان می‌دهد که پیروز از ابتدا این مشکلات را داشته،‌ اما سعی می‌شد تصویر دیگری از این حیوان به نمایش درآید، یعنی مخاطب مدام با تصاویری از پیروز روبه‌رو بود که نشان می‌داد پیروز در حال بازی است و نمای پشت آن هم برج میلاد است و خب این همه نمایش برای چه بود وقتی پیروز از ابتدا چنین مشکلاتی داشت. چرا در مردم این همه توقع و انتظار ایجاد می‌شد که حالا با خبر مرگ پیروز، همه دچار یأس و سرخوردگی شوند؟ چرا به مردم امید بیهوده دادید؟
 
▼ اخبار کوتاه
نظارت ویژه بر شرکت‌های خاص/ روی شرکت‌های واردکننده‌ای که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی گرفته‌اند نظارت ویژه‌ای می‌کنیم. این را احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفته است و تأکید کرده: «برخی واردکنندگان که کالای خود را با ارز ۲۸۵۰۰ وارد کردند، کالای خود را چند ماه عرضه نمی‌کنند و قیمت‌های خود را روزانه افزایش می‌دهند. با مسئولانی که در این حوزه کم‌کاری کنند برخورد می‌کنیم.»
 
حامیانی که آب رفتند/ براساس مقایسه نظرسنجی‌های صورت گرفته، در سال گذشته 55 درصد آمریکایی‌ها از تحریم‌ها علیه روسیه حمایت کردند، حتی اگر این تحریم‌ها به اقتصاد خودشان آسیب برساند. بعد از گذشت یک سال نظرسنجی خیلی تغییر کرده و این عدد به 36 درصد کاهش یافته است. اکنون 59 درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند کاهش آسیب به اقتصاد ایالات متحده مهم‌تر از درگیری با روس‌ها است.
 
گیمرهای میلیونی/ براساس آمارهای موجود 34 میلیون نفر بازی‌کننده (گیمر) در ایران وجود دارد که سهم زنان از این تعداد 41 درصد و مابقی سهم مردان است. براساس تعاریف فنی گیمر به کسانی اطلاق می‌شود که حداقل یک ساعت در هفته با یکی از پلتفرم‌های دیجیتال بازی می‌کند. اگرچه عمده بازی‌کنندگان در ایران را علاقه‌مندان به بازی‌های تفننی و پلتفرم موبایل تشکیل می‌دهند. ایران 4 میلیون گیمر حرفه‌ای دارد.
 
سوریه خط مقدم/ خالد الغرابلی تحلیلگر شبکه فرانس 24 گفت: «ایران قادر به انتقال سامانه 15 خرداد به سوریه است؛ سامانه‌ای که جنگنده، بالگرد، پهپاد و موشک را رهگیری و همزمان به شش هدف شلیک می‌کند، جنگنده اف35 آمریکایی که به شبح معروف است توسط این سامانه رهگیری می‌شود سوریه خط مقدم دفاع از ایران در برابر اسرائیل است.»
 
نیامده سانسورچی شدید/ محمد قوچانی در واکنش به حذف پست مربوط به انتشار شماره جدید مجله آگاهی‌نو با طرحی از ربع پهلوی توسط اینستاگرام نوشت: «سلطنت‌طلبان نیامده تحمل‌پذیری خود را نشان می‌دهند. طرفداران شازده بیش از ۵۰ نفر نیستند که تحمل یک طرح را ندارند و بعد از دموکراسی حرف می‌زنند.
 
یک بام و دو هوای بی‌بی‌سی/ دولت‌های غربی تصمیم گرفته است شبکه تیک‌تاک را فیلتر کنند، بنگاه خبرپراکنی بریتانیا تیتر زده که احتمال خداحافظی اروپا و آمریکا با تیک‌تاک! نکته مهم اینکه اگر چیزی را فیلتر کنند اسمش سانسور نیست! بهش میگن خداحافظی! این موضوع فقط برای ما اسمش سانسوره!
 
از تناقض نمی‌رید/ آرسنال در سالگرد حمله‌ روسیه به اوکراین، زینچنکو بازیکن اوکراینی خود را کاپیتان کرد. این حرکت نمادین در حالیست که همین تیم محمد ال ‌ننی رو برای پست حمایتی از فلسطین در تهاجم رژیم صهيونيستي به این کشور بازخواست کرد!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات