صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۸۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، 9 اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اختلاف سیاسی، اختلاف‌نظر، اختلافات طبیعی در جامعه اشکالی ندارد، اما نبایستی به زد و خورد، به تهمت‌زنی، به افترا و به امثال اینها منتهی بشود. این، آن راهبردی است که ما در مقابل راهبرد دشمن باید اتخاذ کنیم. اگر همت کنیم، نیت کنیم، خدای متعال هم ان‌شاءالله کمک خواهد کرد.»(1401/11/19)
 
 
▼ حرف روز
ثبات در سیاست‌گذاری ارزی
اساسا نرخ ارز دو جنبه مولد و سوداگری دارد و از طرفی یک رابطه تبدیل است و کارکردی آن واحد شمارش و واسطه تبدیل می‌باشد و البته در حوزه بین‌الملل می‌تواند کارکرد ذخیره ارزش نیز باشد. اگر جنبه مولد آن تقویت شود می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای بهبود وضعیت تجاری و تراز پرداخت‌ها و در نتیجه رشد تولید ملی استفاده کرد. اما چنانچه جنبه سوداگری ارز تقویت شود، در این صورت به جای حالت تثبیت‌کننده، جنبه بی‌ثبات‌کننده می‌یابد به گونه‌ای که در شرایط ایجاد محدودیت و اختلال در جریان ارز، می‌تواند موجبات تورم با جنس فشار هزینه، تضعیف تولید و در نهایت بحران نماید. 
در واقع سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی چه در نوع اعمالی و چه در نوع اعلامی آن در حوزه ارزی و پولی‌ـ مالی باید ویژگی‌های مهمی همچون ثبات، پایداری، تداوم، دوراندیشی و پویایی را داشته باشد تا این نهاد اقتصادی با عنوان یک بازیگر و بازارگردان قابل احترام در بازار شناخته شود. دولت و متولی اصلی ارز یعنی بانک مرکزی باید با ایجاد ثبات در سیاست‌هایش و تمرکز بر اجرای آن، به بازار علامت‌دهی کنند. نمی‌شود که در طول دو یا سه سال چند نوع نرخ و بازار ارز شکل بگیرد، نمی‌شود که گاهی بازار توافقی را حذف، و هفته بعد آن را رسمیت دهیم؛ گاهی فروش ارز با کارت ملی را حذف، و هفته بعد آن را بازگردانیم. این ناپایداری در سیاست‌ها، علاوه بر اینکه زمینه پرش‌های مکرر در نرخ ارز را فراهم می‌کند، مرجعیت را از بانک مرکزی در کشور سلب می‌کند. 
کشور ما تجربه سه دهه آزمون و خطا در نظام ارزی دارد. باید این تجربیات در اندیشکده‌ها و مبادی علمی به بحث گذاشته شود و خروجی آنها به عنوان تصمیم‌های نهایی، به دولت ارائه شود. دولت باید تصمیم‌ها و مشورت‌های لازم را از مراکز تصمیم‌سازی که اتصال به دانشگاه‌ها دارد اخذ کند و آنها را با مقتضیات و الزامات اجرایی وفق دهد.
نکته مهم اینجاست که چنانچه مرجعیت بازارگردانی از دولت و بانک مرکزی آن سلب شود، در این صورت بخش‌های دیگر، علامت‌دهی به بازار را در دست می‌گیرند که در اغلب اوقات همان سوداگران و سفته‌بازهای نامولد هستند. از این منظر لازم است بانک مرکزی اصول سیاست‌گذاری را رعایت کند. 
 علی محمدی
 
▼ گزارش روز
لاف صهیونیست‌ها در بازار کوزه‌گری
همزمان با برگزاری بزرگ‌ترين تظاهرات ضد نتانياهو در تل‌آویو و ديگر شهرهاى اشغالی، رسانه‌های وابسته به رژیم اخبار جنگ علیه ایران را مخابره می‌کنند. 
گزاره خبری: 1ـ تايمز اسرائيل آمار شركت‌كنندگان در تظاهرات بزرگ روز شنبه را تا 300 هزار نفر عنوان كرده و از قول ايهود باراک، نخست‌وزیر پيشين رژيم صهيونيستی گفته است: «ما با بدترین بحران از زمان تشکیل كابينه سياسى در تل‌آویو رو‌به‌رو هستيم.» باراک همچنين افزود: «اگر این قوانین دیکتاتوری به نتیجه برسد، ما باید نافرمانی مدنی انجام دهيم.» یکی از مهم‌ترین نکات تظاهرات در رژیم صهیونیستی حضور نظامیان در اعتراضات و تهدید آنها به رها کردن خدمت سربازی در صورت عدم تحقق خواسته‌هایشان است. 2ـ بنی گانتس وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در فراخوانی خواستار ادامه مقابله بدون ترس با دولت افراطی نتانیاهو شده است. گانتس مدعی شد: «از تمام کسانی که دموکراسی اسرائیل برایشان مهم است، می‌خواهم که به مبازه برای آنها با همه راه‌های قانونی و دموکراسی ادامه دهند.» وی افزود: «بدون خشونت و بدون تحریک فردی، اما بدون ترس به این کار ادامه خواهیم داد.» 3ـ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس ملی هرتزوگ در تل‌آویو با تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، گفت که یک تهدید نظامی موثق، بهترین‌ راه جلوگیری از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران است. نتانیاهو گفت: می‌توان تحریم‌های اقتصادی را هم به آن اضافه کرد اما شرط کافی نیست و اغلب اوقات یک اقدام نظامی شرایط کافی‌ به حساب می‌آید.
گزاره تحلیلی: 1ـ كابينه جدید رژيم صهيونيستي در 29 دسامبر(8 دی‌ماه)، پيش به صورت رسمی سوگند یاد کند، همزمان با تشکیل این کابینه بسیاری از کارشناسان کابینه ائتلافی جدید را متشکل از افراطی‌ترین و نژادپرست‌ترین سیاستمداران تاریخ دولت صهیونیستی یاد کردند که می‌تواند به بروز جنگ داخلی و تسریع در فروپاشی این رژیم منجر شود. 2ـ رژیم صهیونیستی این روزها با بحران‌های زیادی روبه‌رو شده که بحث یهودی کردن حرم بیت‌المقدس، فشار بر روی فلسطینی‌ها، شهرک‌سازی گسترده و حتی اخراج فلسطینی‌ها بخش کوچکی از این بحران است. رژیمی که شدیدا درگیر بحران و تظاهرات علیه دولت مرکزی است، هرگز نمی‌تواند برنامه‌ای برای جنگ داشته باشد. 3ـ راهبرد نتانیاهو در مواجهه با موج گسترده اعتراضات داخلی، مخابره آدرس غلط به فضای داخلی است تا از آن به مثابه‌ برگ برنده‌ای در مواجهه با اعتراضات عمومی استفاده کند. نتانیاهو از مخابره آدرس جنگ به افکار عمومی به منظور یک راهبرد کلامی در حل بحران داخلی بکار می‌برد. 4ـ این شاخ و شانه کشیدن‌های گاه و بیگاه نتانیاهو موسوم به بی‌بی‌ در حالیست که صهیونیست‌ها این روزها با موج جدیدی از درگیری با گروه‌های نوظهور مقاومت مانند عرین‌الاسود هستند. 
نکته پایانی؛ نتانیاهو اگر بخواهد به ایران حمله کند باید در داخل رژیم وحدت و آرامش ایجاد کند. جامعه‌ صهیونیستی کنونی از این وحدت و آرامش بسیار دور است. طرح این مسئله حتی ممکن است باعث سرنگونی دولت نتانیاهو شود.
 
▼ خبر ویژه
اتاق جنگ اقتصادی آمریکا پشت پرده افزایش قیمت ارز
بعد از چند روز از افزایش قیمت ارز در ایران، رئیس بنیاد برای دفاع از دموکراسی آمریکا نیز خوشحالی خود را از افزایش قیمت ارز در ایران تلویحاً نشان داده که این نوع نظر پشت پرده‌های افزایش قیمت ارز را عیان می‌کند و مشخص کرده که این تلاطم‌های ارزی تصادفی نبوده و با یک جنگ ارزی تمام‌عیار مواجه هستیم. بعد از شکست پروژه براندازی پس از ۴ ماه تلاش، حالا فاز ظدوم یعنی نارضایتی اقتصادی شروع شده است. تلاطم‌های ارزی هفته اخیر به هیچ‌وجه عادی نبوده و از سر منشأ خارجی حمایت می‌شود، به طوری که مارک دوبویتز رئیس بنیاد برای دفاع از دموکراسی آمریکا در این باره توئیت کرد: «همانطور که پیش‌بینی می‌شد قیمت دلار به 600/000 ریال رسید. ممکن است زودتر از چیزی که فکر می‌کردم به 1/000/000 ریال برسد.»
 
▼ اخبار 
1ـ کشته‌سازی این بار در قم
در این روزها ضدانقلاب به دنبال ملتهب کردن فضا با خبررسانی جعلی و کشته‌سازی است که در مورد اخیر فوت فاطمه رضایی به علت بیماری‌های جسمی را به مسمومیت‌های قم ربط داد. اما پدر مرحومه فاطمه رضایی در مصاحبه با سایت‌های خبری گفت: «فوت دخترم هیچ ارتباطی با مسمومیت دانش‌آموزان قمی ندارد. درد و عفونت دخترم، از حدود یک هفته قبل از فوت آغاز شد و ایشان حتی تا قبل از شروع درد، مجموعا سه هفته به صورت حضوری به مدرسه نرفته بود، دو هفته اول به خاطر تعمیرات مدرسه دخترم تعطیل و کلاس‌ها غیرحضوری بود و هفته بعد از بازگشایی نیز به سبب نگرانی بنده، ایشان سر کلاس حاضر نشده بود. دخترم در روزهایی که مدرسه می‌رفت و بعد از آن هیچ علائمی از بیماری خاصی نداشت. دخترم وقتی مدرسه می‌رفت هیچ‌وقت دچار مسمومیت نشده بود و در زمان حضور وی در مدرسه هیچ مشکلی یا اعلام حادثه‌ای به وجود نیامده بود. من به‌ هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهم عده‌ای از مرگ فرزند من به خاطر منافع خودشان سوءاستفاده کنند. پزشکان و متخصصان هیچ علامتی از مسمومیت را تشخیص ندادند و علاوه بر این دخترم از حدود سه هفته قبل به‌ صورت حضوری در کلاس درس حاضر نشده بود.»
 
2ـ پازل مذاکرات در حال تکمیل شدن
طی هفته‌های اخیر خبرهای متعددی از سوی مراجع رسمی و نیمه‌رسمی مرتبط با پرونده‌های مهم امنیت ملی که عمدتا در حوزه روابط خارجی است منتشر شده که می‌تواند نشان‌دهنده تحولات مثبت و سازنده در این زمینه باشد. حسین امیرعبداللهیان هفته گذشته گفته بود: «وزیر خارجه عراق در بازگشت از واشینگتن حامل پیام آمریکا برای ما بود. اگر واقع‌بین باشند، فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.» بر همین اساس بهروز کمالوندی نیز روز گذشته با اعلام خبر سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به تهران از گفت‌وگوهای سازنده با هیئت اعزامی آژانس به ریاست ماسیمو آپارو در تهران طی چند روز گذشته خبر داد. همچنین علیزاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هفته گذشته به نقل از وزیر خارجه کشورمان گفت: «پادشاه عمان در آینده نزدیک با خبری خوش به تهران می‌آید.» بر این اساس نورنیوز رسانه نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی در خبری نوشت: «با توجه به تداوم روند مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا درباره مبادله زندانیان دو طرف و همچنین آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در یکی از کشورهای عربی، این پرونده در آستانه بسته شدن قرار دارد. مجموعه این تحولات روبه‌ جلو بیانگر آن است گرچه ضدانقلاب و معاندان مستمرا می‌کوشند شرایط داخلی را بی‌ثبات جلوه دهند و اقتدار ملی برای پیگیری عزتمندانه‌ منافع حیاتی کشور را تضعیف کنند، اما نهادهای مسئول فارغ از هیاهوهای تبلیغاتی، روند احقاق حقوق ملت ایران را با جدیت دنبال و تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری خواهند کرد.»
 
3ـ انقلاب پزشکی در انقلاب اسلامی
وزیر بهداشت گفت: «پیش از انقلاب وابستگی ۱۰۰ درصدی به غربی‌ها داشتیم. پزشکان بی‌کیفیت از برخی از کشورها در ایران طبابت می‌کردند و اعزام بیمار برای درمان به خارج وجود داشت. امروز ۶۷ دانشکده علوم‌پزشکی و ۸۵۰ مرکز تحقیقات، ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم و سرمایه بزرگ ما نیروی انسانی است و باید از این سرمایه بیشتر استفاده کنیم. اکنون ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی تولید داخلی دارند و مابقی وارداتی هستند، البته کیفیت هم مهم است، به اندازه نیاز و مصرف داخلی باشد، واردات نیز انجام دهیم. در حال حاضر ۲۰ کشور از ایران درخواست تأمین دارو و تجهیزات پزشکی را دارند و کشورهای سوریه و عراق فارماکوپه (کتاب دستورات دارویی) دارویی ما را پذیرفته‌اند.»
 
4ـ سلام فرمانده به روز می‌شود
روز جمعه ۱۲ اسفندماه و پیشاپیش عید بزرگ نیمه‌شعبان، سرود و نماهنگ سلام فرمانده۲ از شبکه ۳ سیما، رونمایی می‌شود. ابوذر روحی و گروه سرود ماح همراه با حدود ۱۰ هزار کودک و نوجوان دختر و پسر و اجرای ورژن جدیدی از سلام فرمانده که چندوقت پیش در مسجد مقدس جمکران به ضبط نهایی رسید، مهمانخانه‌ها و دل‌های دهه نودی‌ها و هشتاد‌‌ی‌های ایران از قاب تلویزیون خواهند شد.
 
▼ اخبار کوتاه
اگر ظریف و عراقچی بودند/ دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استرتژیک ریاست‌جمهوری در دولت روحانی و عضو نزدیک به تیم مذاکره‌کننده سابق در توئیتی نوشت: «شاید نظری نامحبوب برای اصلاح‌طلبان است اما تغییر مذاکره‌کنندگان با دیپلمات‌هایی که به میانه‌روی شهرت دارند، احتمال رسیدن به توافق را کمتر می‌کند؛ نه بیشتر. انتظار دیگر طرف‌ها را برای سپردن امتیازهای کمتر و گرفتن امتیازهای بیشتر افزایش می‌دهد و ناخواسته، توافق را سخت‌تر می‌کند.»
 
مردم خدمت می‌خواهند نه تشریفات/ رئیس قوه قضائیه در تذکری به برنامه‌ریزی‌های سفرش به اراک گفت: «فاصله فرودگاه تا استانداری استان مرکزی که محل برگزاری این جلسه است، بر مبنای مشاهدات من، شاید نیازی نبود که این مقدار از وقت نیروهای فراجا و امنیتی را بگیریم. مردم از این تشریفات و تجملات خوششان نمی‌آید. مردم عمل ما را می‌خواهند و با این مسائل حاشیه‌ای کاری ندارند.»
 
دشمنان به دنبال پشیمان‌سازی/ سرلشکر سلامی فرمانده سپاه گفت: «راهبردهای خطرناک دشمنان ایران ‌را به طور مداوم رصد می‌کنیم و به این واقعیت پی برده‌ایم که آنها می‌خواهند ‌نسل‌های جدید ایران را به کل از ‌افتخارات گذشته منقطع کنند.‌ هدف دشمن پشیمان کردن مردم از انقلاب اسلامی، خسته ‌کردن و ناامید‌ کردن ‌از آینده انقلاب و وارونه‌ساز‌ی تاریخ است.
 
ورد مؤثر تعزیرات به تخلفات اقتصادی/ احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: می‌خواهیم با محتکران، گران‌فروشان و واردکنندگان برخورد بازدارنده داشته باشیم. پس از جریمه یکی از خودروسازان به ما گفتند، شرکت خودروساز متخلف نمی‌تواند ۱۴ هزار میلیارد جریمه را بدهد. یک شرکت لوازم خانگی را ۳۰۰ میلیارد جریمه کردیم.
 
رئیس گازپروم روسیه در راه تهران/ سفارت ایران در مسکو اعلام کرد: رئیس شرکت «گازپروم» روسیه امروز در رأس هیئتی عازم تهران می‌شود تا با مقامات ارشد و مسئولان حوزه نفت و گاز ایران دیدار کند. پیش از این خبرهایی از سرمایه‌گذاری روس‌ها در صنعت نفت و گاز ایران منتشر شده بود.
 
بازارسازی دولت در بازار ارز/ از زمان شروع به‌ کار مرکز مبادله ارز و طلای ایران، ۱ میلیارد و ۶۶۳ میلیون دلار عرضه ارز به صورت حواله در این سامانه عرضه شده که ۱ میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار آن معامله شده است. به عبارتی، عرضه ۲۸ درصد بیشتر از تقاضای ارز در این سامانه بوده است.
 
دزدی آمریکا از مردم زلزله‌زده سوریه/ در شرایطی که مردم سوریه در حال دست‌و‌پنجه نرم‌ کردن با پیامدهای زلزله هستند، خبرگزاری «سانا» خبر داده اشغالگران آمریکایی ۳۴ تانکر نفت سوریه را از شرق این کشور سرقت کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات