تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۴۷۹۷۷

عملیات بزرگ الحشد الشعبی از مرز ترکیه تا مرز عربستان

سازمان الحشد الشعبی امروز (یکشنبه) از آغاز عملیات وسیع جهت پاکسازی بقایای داعش در دو استان نینوا و الانبار خبر داد.

به نوشته وبگاه خبری شفق نیوز، اداره اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی در بیانیه‌ای گفت که در این عملیات چند گردان از ارتش عراق نیز مشارکت دارند، عملیات از شمالی‌ترین نقطه استان نینوا (نزدیکی مرز ترکیه) تا جنوب استان الانبار (مرز اردن و عربستان سعودی) را در بر می‌گیرد.

طبق این بیانیه در استان نینوا تمامی بخش‌های الحشد الشعبی از اداره اطلاعات و شناسایی تا تیپ‌های عملیاتی مشارکت دارند؛ چهار تیپ ۲۱، ۲۵، ۴۴ و ۶۰ با پشتیبانی نیروهای ارتش در چهار محور مختلف تلاش دارند مخفیگاههای تروریست‌های داعش در دل بیابان‌ها و در داخل روستاها را شناسایی و منهدم کنند.

 

در استان الانبار نیز نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق در شش محور عملیات پاکسازی را آغاز کردند؛ از مرز سوریه تا اردن و عربستان مناطق بیابانی وسیعی است که شرایط مناسبی برای تحرکات داعش فراهم کرده است.

منابع عراقی تاکنون بارها گفته‌اند که حضور پایگاه نظامی عین‌الاسد آمریکا در مرکز استان الانبار عاملی در جهت تقویت حضور تروریست‌های داعش در این استان است، به طوریکه در مواردی نیروهای آمریکایی مانع عملیات الحشد الشعبی علیه تروریست‌ها شده‌اند.

در  این راستا یک منبع امنیتی در ۱۰ آذر ۱۴۰۱ به وبگاه خبری المعلومه گفت که آمریکا مانع عملیات نیروهای الحشد الشعبی در منطقه «وادی حوران» در غرب استان الانبار شده و تهدید کرده بود که در صورت هرگونه عملیاتی در این منطقه نیروهای الحشد الشعبی را هدف قرار خواهد داد.

اما در خصوص عملیات امروز، «قاسم مصلح» فرمانده الحشد الشعبی در استان الانبار و از فرماندهان معروف این گروه مقاومت گفت: «عملیات مشترک امنیتی در شش محور طبق اهداف مشخص شده، پیش می‌رود و چند روز طول خواهد کشید». او همچنین از هماهنگی عالی میان بخش‌های مختلف در این عملیات سخن گفت.

 

به گفته قاسم مصلح، نیروهای امنیتی عراق برای اطمینان از عدم ظهور مجدد داعش و عناصر فراری آن، به جستجو، پاکسازی و تعقیب بقایای داعش در سراسر کشور ادامه می‌دهند.

او همچنین گفت که در روز اول عملیات در محور اول نیروهای تیپ ۵۵ الحشد الشعبی با حضور نیروهای لشگر پنجم ارتش و تیپ ۶ مرزبانی آغاز، جست‌و‌جو و پاکسازی را آغاز کرده‌اند.

از زمان آزادی موصل از اشغال تروریست‌های داعش و پایان خلافت ادعایی این گروهک تکفیری، ترویست‌های داعش در قالب هسته‌های چند نفره اقدام به ایجاد مخفیگاههای مختلف در مناطق بیابانی و کوهستانی و مناطق مرزی کرده و هر از چندگاهی به نیروهای نظامی و مردم عادی حمله می‌کنند. این حملات به خصوص در استان‌های نینوا، الانبار و دیالی بیش از دیگر استان‌هاست.

در مقابل نیز نیروهای ارتش، الحشد الشعبی و دیگر نهادهای امنیتی عراق صدها عملیات پاکسازی در طول این سال‌ها انجام داده‌اند که آخرین آن در ششم خرداد در عملیات الحشد الشعبی در منطقه «طوز خورماتو» در استان صلاح‌الدین ۱۰ مخفیگاه داعش کشف و منهدم شد.

در این راستا «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق  در تاریخ ۳۰ اردیبهشت در مراسمی در استان نینوا در شمال غرب عراق گفت که به لطف عملیات‌های نیروهای عراقی، تروریست‌های داعش دیگر توانایی سابق را ندارند.

به گفته فالح الفیاض گروهک تکفیری داعش دیگر پایگاه اجتماعی سابق را ندارد. او تعداد تروریست‌ها را ۷۰۰ نفر تخمین زد و گفت که این رقم به معنای افول داعش است.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات