صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۸۳

چرا رسانه‌های معاند از پویش‌های خبر خوب آزرده‌ خاطر هستند؟

در حالی که چندسالی است در رسانه‌های داخلی و شبکه‌های مجازی، پویش‌های خبر خوب برای انتشار امید در جامعه دنبال می‌شود، ولی رسانه‌های معاند فارسی زبان نشان داده‌اند که علاقه چندانی به این پویش‌ها و ایجاد امید در ایران ندارند.

در سال‌های اخیر پویش‌هایی تحت عنوان خبر خوب برای انتشار اخبار مثبت و امیدآفرین در فضای مجازی و رسانه‌های کشور شکل گرفته است؛ در همین راستا چند روز پیش بود که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از لزوم رقابت رسانه‌ها برای انتشار خبر خوش گفته بود.
بهادری اظهار کرده بود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که باید امیدآفرینی کنید نه اینکه ناامیدی ترویج دهید و تلخی‌ها را بولد و بزرگنمایی کنیم و خوشی‌ها را نیز اجازه ندهیم که دیده شود. حوزه رسانه، هم رسانه‌های بخش دولتی و رسانه بخش خصوصی و هم مدیران رسانه دولت باید در تولید و توزیع خبر خوش با هم رقابت کنند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرده بود: آن رسانه و آن مدیر رسانه‌ای چه دولتی و چه خصوصی موفق‌تر است که خبر خوش بیشتری را تولید و منتشر کند. دولت نیز باید در راستای تولید خبر خوش و توزیع خبر خوش رقابت داشته باشد. دولت باید تولیدکننده خبر خوش باشد و ما هم اتفاقاً باید از دستگاه‌های تقلید کنیم که خبر خوش بیشتری در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند.
در روزهای اخیر و پس از این اظهارات سخنگوی دولت، رسانه‌های معاند مجددا با هجمه به پویش خبر خوب، سعی بر تخریب این پویش و اقدامات برای انتشار امید و اخبار مثبت در جامعه دارند.
* رسانه‌های معاند سعی دارند نگذارند امید در جامعه و نسل جوان ما افزایش پیدا کند
در این باره، حمیدرضا ترقی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه اصولاً دشمنان انقلاب اسلامی تحمل رشد و پیشرفت کشور را ندارند، گفت: دشمنان ما نمی‌توانند ببینند که جمهوری اسلامی ایران با مقاومت از چالش‌ها و مشکلاتی که دشمنان به ویژه آمریکا و اقمار آن در منطقه برایش پدید آوردند، با صلابت و خردمندی عبور می‌کند و مسیر رشد و پیشرفت در همه عرصه‌ها را پشت سر می‌گذارد لذا طبیعتاً برای اینکه اولاً جامعه را نسبت به آینده ناامید کنند و ثانیاً گزارش‌های مثبتی که در ایران بر اساس واقعیات منتشر می‌شود را خنثی کنند، دست به چند نقطه ضعف یا اشکال می‌گذارند و با بزرگ‌نمایی آنها سعی می‌کنند که جلوه و آثار مثبت موفقیت‌های دولت و نظام  را در عرصه‌های مختلف بپوشاند و نگذارند که این امید در جامعه و نسل جوان ما افزایش پیدا کند.
وی افزود: این در حالی که همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، مردم چون از نزدیک شاهد خبرهای خوب هستند و به وضوح عملکرد دولت و خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش‌ها برای حل مشکلات در سراسر کشور را می‌بینند، به تبلیغات منفی توجهی نمی‌کنند و تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند؛ البته عده‌ای همواره آنتن‌شان رو به غرب و شبکه‌های خارجی است و به طور معمول همیشه تحت تاثیر این القائات قرار می‌گیرند ولی خوشبختانه اکثریت جامعه این موفقیت‌ها را لمس می‌کنند و این تبلیغات منفی را باور نمی‌کنند.
کارشناسان معتقدند، مسئله اساسی درباره این رسانه‌ها، توجه به منابع مالی و صاحبان اصلی آن‌ها است؛ بنابر اخبار موجود، تمامی رسانه‌های معاند فارسی زبان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت نظر و حمایت دولت‌های خارجی ازجمله آمریکا، عربستان سعودی و انگلستان هستند و نمی‌توان فعالیت این شبکه‌ها را در قامت رسانه بی‌طرف و دلسوز مردم ایران پذیرفت؛ با در نظرگرفتن این مسئله، می‌توان از انگیزه این رسانه‌ها برای تخریب پویش خبر خوب نیز به خوبی اطلاع پیدا کرد.
* مزدوران کشورهای بیگانه نمی‌توانند ادعای انتشار خبر بی‌طرفانه را داشته باشند
در همین مورد، حمیدرضا ترقی با اشاره به اهداف شبکه‌های معاند فارسی زبان و کارمندان این شبکه‌ها تصریح کرد: قطعاً کسانی که خودشان مزدور کشورهای بیگانه هستند و اگر کمک آمریکا و پول مفت عربستان از آنها قطع شود قادر به ادامه حیات خودشان نیستند، نمی‌توانند ادعای انتشار خبر بی‌طرفانه و صحیح را داشته باشند. به طور کلی مبنای شکل گیری این شبکه ها بر اساس دروغ‌پردازی و تخریب است؛ این شبکه‌ها که اساس بنای آن‌ها برای تخریب شکل گرفته و تمام منابع‌شان غیر موثق و کذب است، نمی‌توانند چنین ادعایی داشته باشند.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این‌ شبکه‌ها در حال و هوایی به سر می‌برند که فکر می‌کنند این نوع اظهارات‌شان مورد قبول جامعه قرار می‌گیرد در حالی که مردم ما امروز می‌بینند که دستگاه‌های نظارتی، صدا و سیما، مطبوعات کشور ما و رسانه های مجازی، هیچ چیزی را از چشم و دید مردم پنهان نمی‌کنند و بلافاصله هر مشکلی و خبری که در کشور پیش می‌آید، مردم را در جریان آن قرار می‌دهند.
قائم مقام حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: در حوادثی مثل متروپل آبادان، صدا و سیمای ما از اول تا آخر آن‌ها را منتشر کرد و حتی در حوادث دیگری مانند تحرکات ضد انقلاب و خرابکاری‌هایی که در کشور رخ می‌دهد، رسانه‌های ما خیلی زودتر از دیگران این مسائل را به اطلاع مردم می‌رسانند و مردم ما نیز می‌دانند که کم و کسری از نظر کسب اطلاعات در داخل کشور و رسانه‌های داخلی وجود ندارد که نیازمند این باشند که گوش‌شان به بیرون و بی بی سی، ایران اینترنشنال و مانند آنها باشد.
قطعا کسی نمی‌تواند منکر وجود معضلات معیشتی مردم و مشکلات اقتصادی در کشور باشد ولی در این جا می‌توان از نحوه انتشار اخبار مربوط به این مسئله و پرداختن به آن، نیت و اهداف اشخاص و رسانه‌های مختلف را سنجید. به باور کارشناسان یکی از اهداف پویش‌های خبر خوب و تلاش‌ها برای انتشار گسترده این اخبار، مبارزه با همین هجمه رسانه‌های معاند است که سعی دارند فضای کشور را به صورت مطلق تاریک نشان دهند و امید مردم نسبت به آینده کشور را ازبین ببرند، درحالی که پویش‌های خبر خوب سعی دارند با وجود اخبار ناخرسندکننده در کشور، نقاط مثبت را نیز نشان داده و امید را در جامعه انتشار دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات