صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۴۵۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 1 اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز مهم‌ترین کارهای ما کارهای اقتصادی است... رشد اقتصادی اگر بخواهد پیدا بشود، تولید اگر بخواهد افزایش پیدا کند، باید ثبات اقتصادی باشد، تورم باید مهار بشود... این‌جور نیست که علاج نداشته باشد؛ راه دارد، باید راهش را پیدا کنند. علاج کنند تورم را؛ این ثبات اقتصادی، ثبات قیمت‌ها، کشور را پیش می‌برد. (1401/11/26)
 
 
▼ حرف روز
راهی باید ساخت
سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین که دهمین سفر خارجی وی در 18 ماه اخیر از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم با محوریت دادن به سیاست همسایگی و توازن‌بخشی در سیاست خارجی بشمار می‌آید، از منظرها و زوایای مختلفی قابل بررسی است؛ اول اینکه، این سفر با بازتاب‌ها و واکنش‌های سیاسی و رسانه‌ای گوناگونی در دنیا به ویژه در رسانه‌های غربی مواجه شد و تحلیل‌های زیادی در پی داشت. این موضوع در وهله اول حکایت از اهمیت این سفر و البته نگرانی غربی‌ها و صهیونیست‌ها از آینده این روابط راهبردی دارد؛ گویی از چیزی نگرانند و این بیم و هراس را می‌شود در تحلیل‌های‌شان ملاحظه کرد. دوم اینکه، بررسی دستاوردهای زیاد این سفر بود که در دستور کار خیلی از رسانه‌ها اعم از بیرونی و داخلی قرار گرفت که می‌شود دو خط عمده را در بازتاب دادن این پیامدها و رهاوردهای سفر از هم تفکیک کرد:
1ـ نگاه ناامیدانه و بدبینانه به آثار و دستاوردهای سفر حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به چین است. این خط را همان کشورهایی در پیش گرفته‌اند که همه راه‌ها را به روی جمهوری اسلامی بسته‌اند و حتی در اوج بیماری کرونا و نیازمندی کودکان معصوم مبتلا به بیماری پوستی پروانه‌ای دارو را نیز تحریم کردند و اجازه ندادند نیاز آنها تأمین شود. این روند تحریم‌ها به قدری ظالمانه و خارج از قواعد انسانی است که گاهی خود آمریکایی‌ها به آن اعتراض می‌کنند. دنباله‌روی از رویکرد این کشورها با نگاه مأیوس‌ساز را در داخل هم از سوی برخی از رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی شاهد هستیم. مذاکره و سازش با غرب به هر قیمتی از منظر اینها تنها راه حل وضعیت ایران امروز است؛ خطی که ما حدود 15 سال است با آن آشنا هستیم و با وجود آزمودن این راه در زمان تصدی دولت از سوی جریان اصلاحات و اعتدال، به تعبیر برخی از مدیران خود این دولت‌ها، «هیچ» دستاوردی هم نداشت اما اصرار بر این تجربه شکست خورده خود محل تأمل جدی است. به نظر می‌رسد این جریان متمایل به غرب با وجود «راه طی شده» انقلاب اسلامی که امروز شاهد برگزاری جشن 44 سالگی آن با این استقبال چشم‌گیر هستیم، هنوز هم راهی غیر از وابستگی را یا بلد نیستند، یا خوداتکایی برای‌شان اعتبار ندارد و یا نان و نام‌شان در پیمودن راه فرنگستان است؛ همان سرنوشتی که روشنفکران این طیف هم سرانجام می‌روند.
2ـ نگاه مثبت و امیدآفرین به آینده در پرتو تحرکاتی از قبیل این سفرها را می‌شود به موازات خط سلبی مورد اشاره مشاهده کرد. معتقدین این رویکرد، از آنجایی که انقلاب را پویا و بالنده و زنده می‌دانند، معتقدند یا باید راهی برای سامان امور کشف کرد یا باید ساخت. یعنی بن‌بست در منظومه فکری انقلابیون به تبعیت از امامین انقلاب راهی ندارد. ایران طرفی نبود که مذاکره و مراوده با غرب را پایان داده است بلکه آنها هستند که این راه را برای اعمال فشار برگزیده‌اند و ایران اسلامی راهی جزء ایستادگی و پیشرفت ندارد.
 
▼ گزارش روز
کنفرانسی با هدف متهم‌سازی
کنفرانس سه روزه مونیخ که بدون حضور برخی کشورهای از جمله ایران، روسیه و چین برگزار شد به محلی برای اتهام‌افکنی تبدیل شد.
گزاره‌های خبری: 1ـ ریش سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در این کنفرانس گفت: ما با هم به اندازه کل سال 2022 در چند ماه آینده تجهیزات را به اوکراین تحویل می‌دهیم و با هم باید به اوکراین کمک کنیم تا از شهرهایش در برابر بمب‌های روسیه و پهپادهای ایرانی محافظت کند و به همین دلیل است که بریتانیا اولین کشوری خواهد بود که تسلیحات دوربردتر را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. 2‌ـ همچنین گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به این موضوع اشاره کرده و مدعی شد: ایران در حال حاضر در حال مذاکره برای فروش تسلیحات پیشرفته از جمله پهپاد و (PGM) (موشک‌های هدایت‌شونده دقیق) به حداقل 50 کشور مختلف است. ایران دیگر «تأمین‌کننده محلی» نیست به نیابت‌ها در خاورمیانه خدمت می‌کند. از بلاروس در اروپای شرقی تا ونزوئلا در آمریکای جنوبی.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ همان‌گونه که در سخنان مقامات شرکت‌کننده در این کنفرانس مشاهده شد، کنفرانس مونیخ به محلی برای اتهام‌افکنی علیه ایران و روسیه تبدیل شد و این امر با هدف خاصی توسط این شخصیت‌ها صورت گرفت. ۲ـ در حاشیه این کنفرانس برخی گروه‌های سلطنت‌طلب حضور داشتند و مترصد بودند که با عدم حضور ایران در این کنفرانس خود را به عنوان نماینده ایران معرفی کنند. در واقع این گروه‌ها به دنبال یک همانندسازی به نیابت از ایران در این کنفرانس بودند. ۳ـ در کنفرانس امنیتی مونیخ، ضدانقلاب خارج‌نشین در همکاری با برخی مقامات غربی و صهیونیستی مواضع ضدایرانی و به طور کلی روند ایران‌ستیزی را در پیش گرفتند. این نشان می‌دهد که غرب همچنان بر روی گزاره ایران‌هراسی با چاشنی سرکوب اعتراضات و ایران‌ستیزی با چاشنی کمک‌های نظامی ایران به روسیه تمرکز ویژه‌ای کرده است. عدم دعوت ایران و حتی روسیه به این کنفرانس به خوبی اهداف گردانندگان این کنفرانس را نشان می‌دهد.
در پایان باید گفت که کنفرانس امنیتی مونیخ محلی برای تصمیم‌گیری نیست و بازیگران شرکت‌کننده در آن صرفا به مسائل و دغدغه‌های امنیتی حوزه خود خواهند پرداخت. این مسئله از آن جهت مهم است که برخی عدم حضور ایران را به مثابه یک نوع انزوای بین‌المللی تعبیر کردند که این امر به هیچ‌وجه صحیح نمی‌باشد، زیرا برخی کشورهای دیگر که به عنوان قدرت‌های جهانی نیز شناخته می‌شوند، در این کنفرانس شرکت نداشتند. 
محمدرضا فرهادی
 
▼ خبر ویژه
غنی‌سازی ۸۴ درصدی از ادعا تا واقعیت
با روشن شدن هدف غربی‌ها برای مذاکره مجدد با جمهوری اسلامی در حوزه هسته‌ای میزان خبرها در این حوزه افزایش خواهد یافت. این خبرها در حوزه ادراکی و با هدف برهم‌زنی محاسبات در فضای جامعه یا ادراک مسئولان مذاکرات منتشر می‌شود. برای مثال خبرگزاری بلومبرگ در شب گذشته به نقل از دو دیپلمات بلندپایه مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند. اما کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به این ادعا به خبرگزاری فارس گفته: مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه‌نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است. وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نیست. این موضوع در روند غنی‌سازی بسیار طبیعی است که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید. بخش دارای اهمیت، محصول تولیدی نهایی است که در مورد آن‌ هم ایران تاکنون غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است.
 
▼ اخبار 
1ـ مشوق‌های غیر تأثیرگذار
براساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور، در ۱۰ماهه امسال ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ نفر در کشور به دنیا آمده‌اند که نسبت به تولد ۹۳۷ هزار و ۷۴۹ نفر در ۱۰ ماهه سال گذشته کاهش ۴۴ هزار نفری (حدود 7/4 درصد کاهش) را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه آمارهای تفکیکی ۱۰ ماهه سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در دسترس نیست، مقایسه آمار متولدین ۹ ماهه سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ نشان می‌دهد تعداد متولدین سال جاری کمترین تعداد فرزندآوری از سال ۱۳۹۰ تاکنون بوده است. قابل ذکر است کاهش فرزندآوری طی سال جاری در حالی است که ۵۰ درصد از تخصیص خودروی کشور از طریق قرعی‌کشی به طرح جوانی جمعیت داده می‌شود. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه نیز برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند صرف اعطای خودرو و وام نمی‌تواند مردم را به فرزندآوری تشویق کند. بخشی از علل کاهش زاد و ولد در کشور ریشه فرهنگی و سبک زندگی و بخشی عامل اقتصادی دارد که باید با کار کارشناسی برای آن برنامه‌ریزی نمود.
 
2ـ گامی اساسی در قدرت پهپادی ایران
قاهر ۳۱۳ که در ابتدا به عنوان یک جنگنده معرفی شده بود،‌ حالا قرار است به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین پنهان‌کار مورد استفاده قرار گیرد و این موضوع فصل جدیدی در قدرت پهپادی ایران آغاز خواهد کرد. تبدیل این پروژه به یک هواپیمای بدون سرنشین نشان می‌دهد ساخت پهپادهای پنهان کار در نیروهای مسلح کشورمان با برنامه‌ای مدون و کاربردهای متفاوت در حال پیگیری است. پرنده‌هایی که هم می‌توانند به عنوان هدف سامانه‌های پدافندی و به منظور کالیبره کردن فضای راداری و آشنایی کاربران سامانه‌های پدافندی با جنگنده‌های پنهان کار فرامنطقه‌ای عمل کنند و هم می‌توانند در صورت مسلح شدن، آنها را در نقش پهپاد رهگیر و یا پهپاد رزمی و شناسایی به کار گرفت.
 
3ـ تجارت 60 میلیاردی ایران و چین
رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: اتاق دو کشور در تلاش است تا در سال ١٤٠٢ در مجموع ٤ دفتر تجاری در چین ایجاد کند و مقدمات کار انجام شده و مذاکراتی نیز برای ایجاد نمایشگاه‌های دائمی کالاهای ایرانی در چین انجام شده. پیش‌بینی می‌شود امسال مبادلات تجاری دو کشور به ٣٠ میلیارد دلار برسد و براساس هدف‌گذاری که انجام داده‌ایم تا پنج سال آینده روابط تجاری دو کشور به غیر از نفت به ٦٠ میلیارد دلار برسد. در حوزه صادرات عسل، مرکبات، کیوی، سیب، زعفران و گیاهان دارویی مذاکراتی خوبی انجام شد و راه صادرات این محصولات الان از لحاظ قانونی باز است و از این به بعد لازم است بازرگانان با طرف‌های تجاری مذاکره کنند.
 
4ـ ناپلئون را فراموش نکن
رئیس‌جمهور فرانسه دیروز گفته بود پاریس خواستار شکست روسیه در اوکراین است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در جواب مکرون گفته: حرف‌های مکرون نشان می‌دهد غرب درگیر مباحث تغییر رژیم در روسیه است. وقتی مکرون از تغییر رژیم حرف می‌زند سرنوشت ناپلئون را فراموش نکند. ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه در سال ۱۸۱۲ به روسیه حمله کرد اما بعد از مواجه ‌شدن با سرمای کشنده، بیماری و گرسنگی مجبور به عقب‌‏نشینی شد. کشورهای رقیب هم از این فرصت استفاده کردند و با یورش به فرانسه امپراتوری این کشور را سرنگون کردند.
 
5ـ صد گفته بدون نیم‌کردار
عوامل شبکه من‌وتو که ماه‌ها در جای گرم و نرم خود دستور به اعتراض و اغتشاش در ایران را صادر می‌کردند اما پس از آرامش حاکم بر خیابان‌های ایران از اینکه چند ماه تلاش آنها برای تشویق مردم به حضور در خیابان‌ها ناکام مانده دچار عصبانیت شدیدی شدند به طوری که به لفاظی علیه مردم روی آورده‌اند! این شبکه پس از عدم توجه مردم به فراخوان براندازها گفت: همه اهل حرف زدن هستیم اما اهل عمل نیستیم و با دو روز بی‌خوابی دیگر ادامه ندادیم!
 
▼ اخبار کوتاه
باران بومی/ گروهی از فناوران ایرانی در یک شرکت دانش‌بنیان موفق شده‌اند ایستگاه‌های زمینی بارورسازی ابرها را طراحی و تولید کنند که بدون هزینه‌های انجام عملیات هوایی، میزان بارش جوی را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و به‌ زودی در ارتفاعات بیرجند به صورت آزمایشی نصب خواهد شد. بر اساس گزارش‌های کلی، بارورسازی ابرها موجب افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی باران می‌شود تا ۷۰ درصد هم گزارش شده است؛ ولی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد عادی است.
 
علت رهاشدگی بازار/ دکتر محمد جلیلی، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: خیلی از متغیرهای بنیادین مانند: فروش نفت و صادرات غیر نفتی افزایش پیدا کرده و حتی نهادهای بین‌المللی مثل بانک جهانی به آن اذعان کرده‌اند. اما دلار در بازار غیررسمی روند افزایش دارد! چرا؟ اتفاقات اخیر در بازار ارز ناشی از جو روانی است؛ مدیریت افکار عمومی مهم است. شما وقتی نتوانید افکار عمومی را درباره یک موضوعی قانع کنید، بازار از دستت رها می‌شود.
 
سیاست یک بام و دو هوای فرانسه/ مکرون بعد از دیدار با مسیح علی‌نژاد در کنفرانس مونیخ گفت: من یک ثانیه به تغییر رژیم اعتقاد ندارم و وقتی می‌شنوم که بسیاری از مردم خواستار تغییر رژیم هستند، از آنها می‌پرسم: برای کدام تغییر؟ نفر بعدی کیست؟ رهبر شما کیست؟ از نظر تاریخی، تغییر رژیم در سایر کشورها نتوانسته درگیری‌ها را حل کند و «یک شکست کامل» بوده است.
 
۱۶۰ میلیارد یورو هزینه جنگ اوکراین برای آلمان/ رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آلمان اعلام کرد که جنگ اوکراین برای برلین تا پایان امسال ۱۶۰ میلیارد یورو (۱۷۱ میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت. این میزان معادل ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان خواهد بود. این یعنی سرانه تولید ناخالص داخلی بزرگترین اقتصاد اروپا ۲ هزار یورو کمتر از گذشته خواهد شد.
 
چین هم اینها را می‌شناخت/ یحیی آل‌اسحاق وزیر اسبق بازرگانی گفت: دولت قبل دستیابی به منافع ملی را فقط در توافق با غرب می‌دانست و اعتقادی به روابط چین نداشت، البته چینی‌ها هم متوجه شده بودند روحانی و همکارانش به غرب معتقدند. قرارداد چین با عربستان هیچ تأثیر منفی روی قرارداد ۲۵ ساله با ایران نمی‌گذارد.
 
روابط با روسیه روی ریل تسهیل/ رستم ژیگانشین، رایزن بازرگانی روسیه در ایران گفت: موافقت‌نامه بانکی اخیر که بین ایران و روسیه امضا شد، به زودی باعث رشد تجارت بین دو کشور خواهد شد. مشکلاتی که روابط بانکی در سال‌های اخیر داشت، جلوی رشد تجارت بین دو کشور را گرفته بود، حالا این مشکلات برطرف شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات