صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۴۵۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، 2 اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن بیکار نمی‌نشیند؛ یا ضربه می‌زند یا اگر نتوانست، تهدید می‌کند و اگر تهدید اثر نکرد، عربده می‌کشد برای اینکه شما را از میدان خارج کند؛ اگر از میدان خارج نشدید، دشمن شکست خورده؛ اگر ادامه دادید، پیشرفت می‌کنید. ما دشمن داریم، باید جهت دفاعی‌مان را قوی کنیم؛ عقل حکم می‌کند، شرع هم می‌گوید: وَ اَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیل.(1401/11/29)
 
▼ حرف روز
دو راهی اصلاح‌طلبان
این روزها و پس از اغتشاشات اخیر بحث پیرامون چگونه کنشگری اصلاح‌طلبان شدت یافته است. طیف اول در تلاش برای بازی در میدان رقابت انتخاباتی هستند که سال آینده برگزار خواهد شد. آنان به بازگشت به قدرت می‌اندیشند و این راه را راهبرد مناسب برای شرایط موجود می‌دانند. در میان آنان می‌توان از جریان نزدیک به رئیس‌جمهور سابق یاد کرد که هم اعتقاد به اصلاحات قانونی دارند و هم قدم فرا نهاده و از کسب صندلی قدرت سخن می‌گویند.
طیف دیگر چندان آمادگی لازم برای حضور در انتخابات ندارند و حضور آن را بدون تحولی اساسی در حکمرانی ممکن نمی‌دانند. آنان البته همچنان تلاش دارند تا خود را در درون نظام تعریف کنند، به همین خاطر است که از اصلاحات بنیادین در کشور و تلاش برای تحقق تمام و کمال قانون اساسی موجود سخن می‌راند و عمل به قانون را راهگشا می‌دانند.
دسته سومی آنهایی هستند که سرانجام از اصلاح‌طلبی عبور کرده و در میانه براندازان قرار گرفته‌اند. این دسته از این جریان امروز به طور رسمی از کنار گذاشتن قانون اساسی جدید سخن می‌گویند و پیشنهاد تدوین قانون اساسی جدید می‌دهند! در رأس این جریان میرحسین موسوی قرار دارد که سیزده سال پیش در فتنه‌ای که به بهانه دورغین تقلب در انتخابات به راه انداخت، از اجرای کامل قانون اساسی سخن می‌گفت، اما امروز تحت تأثیر مشاورینش، از عبور از قانون اساسی و به نوعی براندازی جمهوری اسلامی سخن می‌گوید. قابل تأمل آنکه حتی این موضوع‌گیری براندارانه چندان هم با استقبال ضدانقلاب اعم از سلطنت‌طلبان و منافقین و... قرار نگرفته است و با هجمه‌ها و توهین‌های فراوانی مواجه گردیده است. 
این اختلافات در حالی است که اردوگاه آشفته اصلاح‌طلبان در طول سال‌های اخیر به شدت آسیب‌پذیر بوده و مرجعی برای ایجاد انسجام و گریز از واگرایی وجود ندارد و فصل‌الخطابی امثال خاتمی نیز از بین رفته است! مرزهای بی‌دروپیکر این اردوگاه با اپوزیسیون و براندازان نیز موجب شده کسانی در این اردوگاه مدعی گردند که قدر مشترکی با طیف‌های دیگر ندارند!
اصلاح‌طلبان روزگاری خود را خط امام معرفی می‌کردند و هنوز هم به ظاهر در در دهه فجر برای بیعت با امام در حرم مطهر ایشان جمع می‌آیند. اما اگر قرار باشد هویت جریان اصلاح‌طلبی همچنان باقی بماند، باید تکلیف خود را با رادیکال‌ها مشخص نمایند و مطالبات‌شان را در چارچوب قانون اساسی مدنظر امام دنبال کنند وگرنه خواسته یا ناخواسته از دایره جریان‌های صاحب صلاحیت حذف خواهند گردید.
مهدی سعیدی
 
▼ گزارش روز
خوابید یا بیدار؟
روز یک‌شنبه وزیر امور خارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت‌وگویی تلفنی داشت. اظهارات پر از عصبانیت، نگرانی و دلهره و تهمت طرف غربی در توئیتش پیدا بود که واکنش‌هایی را در پی داشت. 
گزاره خبری: 1ـ جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از این گفت‌وگو در توئیترش نوشت: «بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا درباره رفتار ایران تأکید کردم؛ نقض حقوق بشر، حمایت از تجاوز روسیه و زندانی کردن توجیه‌ناپذیر شهروندان اتحادیه اروپا را متوقف کنید. ایران فوراً باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.» 2ـ میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در نهادهای بین‌المللی به توئیت جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران واکنش نشان داد و در صفحه توئیترش نوشت: «این عبارات شبیه اولتیماتوم است، این روزها اتحادیه اروپا بدان دیپلماسی می‌گوید، بروکسل متوجه نیست که که توسل بر چنین ادبیاتی ایران را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.»
گزاره تحلیلی: 1ـ سال‌ها قبل فوکویاما در کتاب خود نوشت لیبرال دموکراسی و ارزش‌های آن به دلیل مقبولیت از سوی مردم و فقدان جایگزین بهتر به ایدئولوژی مسلط بر جهان تبدیل می‌شود. اما روند تحولات سی سال گذشته به نحوی بوده است که هژمونی غرب به سمت افول قدرت حرکت کرده است. پیشگویی حسن اورید، نویسنده کتاب «زوال غرب» و پاتریک جی. بوکانان، نویسنده کتاب «مرگ غرب» تحقق پیدا کرده است. 2ـ جنگ روسیه و اوکراین آغاز تغییرات ساختاری بسیاری در نظام جهانی شد. اولا مسکو بر اساس نوستالژی شوروی سابق به دنبال احیای افتخارات و شکستن یک‌جانبه‌گرایی جهانی و جلوگیری از تهدید ناتو به مقابله مستقیم رفت، امری که منجر به بحران انرژی و غذا در جهان شد ثانیا باعث اختلاف در اروگاه غرب شد، به عنوان مثال اختلاف در مورد انرژی بین «آلمان و فرانسه» و «آمریکا و فرانسه». 3ـ چین سال‌هاست که از روش کنترل و تهاجم نرم پیروی می‌کند. پکن از زمانی مدل آمریکایی را ناقص دید، تمرکز خود را به راه‌اندازی «پروژه‌های اقتصادی جهانی» به عنوان بخشی از استراتژی خود پیش گرفت. امروزه نفوذ خود را اروپا، آفریقا و خلیج‌فارس بسیار گسترش داده است. 4ـ در سطح خاورمیانه غربی‌ها وضعیت اسفبارتری دارند، آمریکایی‌ها بعد از نزدیک به ۲۰ سال جنگ بدون نفوذ به جامعه افغانستان در سطح فرهنگی از این کشور فرار کردند. در یمن و عراق و سوریه و فلسطین اشغالی محور مقاومت با قدرت در برابر توطئه‌های آمریکا ایستادگی کرد و به نفوذ غیر قابل انکاری دست یافته است. 5ـ در مورد ایران نیز غربی‌ها تمام گزینه روی میز خود را بکار گرفتند به دلیل ناتوانی در همه سطوح، دیگر گزینه‌ای برای اعمال ندارند، جمهوری اسلامی نیز توافق هسته‌ای را در کنار دیگر امورات سیاست خارجه خود پیگیری می‌کند. دولت سیزدهم همه امورات کشور را به توافق هسته‌ای گره نزده است. با نگاهی به توئیت امیرعبداللهیان می‌توان نوشت او اصلا صحبت‌های بورل را نشنیده است یا اینکه اروپا و آمریکا با هم کوچک‌تر از آن هستند که به چنین ادعاهایی در مورد ایران داشته باشند.
نکته پایانی؛ مثل معروفی است که می‌گوید: «سگ‌هایی که واق می‌ کنند گاز نمی‌گیرند»، زیرا آنها در تمام عمر 44 ساله انقلاب اسلامی در صدد ضربه زدن به نظام اسلامی از روش‌های مختلف بودند و همه راه‌های را آزمایش کردند، اتهام‌زنی هم یکی از این موارد بود که بارها از طرف غربی علیه ملت ایران صورت پذیرفت. به درستی امام خمینی در این خصوص می‌فرمایند: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند بیخود صحبت این که اگر دخالت نظامی... مگر آمریکا می‌تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد »
فرهاد کوچک‌زاده 
 
▼ اخبار 
1ـ اسکناس بده مدرک بگیر
خبرگزاری فارس سری به میدان انقلاب و محافل فروش پایان‌نامه زده و گزارشی تهیه کرده است که خالی از لطف نیست. در این گزارش می‌خوانیم که در خیابان‌های انقلاب که قدم می‌زنی چشمانت زیاد به تابلوهای نگارش پایان‌نامه و رساله می‌خورد. به سراغ یکی از آنها رفتم. مرا به سمت مؤسسه علمی پژوهشی که در طبقه سوم یکی از ساختمان‌های قدیمی خیابان انقلاب بود هدایت کرد. خانم منشی می‌گفت: «یکی، دو روزه موضوع را تحویل می‌دهیم و بعد از تأیید استاد، شروع به نوشتن پروپزال می‌کنیم. موضوع یونیک است و منابع کار هم از ۳۰‌ـ۲۰ مقاله معتبر برداشته می‌شود. پایان‌نامه را فصل به فصل تحویل می‌دهیم و تا استاد فصلی را تأیید نکند سراغ فصل بعد نمی‌رویم. هزینه انجام پایان‌نامه برای دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری با هم فرق دارد و حدود ۵ تا ۵/۵ میلیون تومان است». وارد مؤسسه دیگری شدم. مسئول آنجا خودش دکتری شیمی داشت. می‌گفت: «معمولاً هزینه نگارش در رشته‌های علوم انسانی ۱۲ تا ۱۸ میلیون، رشته‌های فنی و مهندسی هم با توجه به موضوع چیزی حدود ۲۵ تا ۳۲ میلیون تومان برای دانشجو آب می‌خورد. البته هزینه نگارش پایان‌نامه برای دانشجویان علوم تحقیقات، شهید بهشتی و تهران به‌ دلیل سخت‌گیری و اصلاحیه‌هایی که از سوی اساتید می‌خورد یک مقدار بیشتر بیشتر است». 
 
2ـ سینمای جدا از ملت
مالک و مستأجر در سریال‌های نمایش خانگی مورد یک پژوهش قرار گرفته است تا نسبت آن به جامعه سنجیده شود. با وجود آنکه در تهران متراژهای بین ۵۱ تا ۸۰ بیشترین درصد را به خود اختصاص داده اما در سریال‌های شبکه خانگی بیشترین درصد خانه‌ها متعلق به املاک بزرگ و لوکس و بعد از آن خانه‌های ویلایی است. در این سریال‌ها، ۷۲/۵ درصد خانواده‌ها مالک و ۱۵ درصد مستأجر نشان داده شده‌اند. در ۱۲/۵ درصد نیز صحبتی از مالک یا مستأجر بودن نشده است. اگرچه می‌توان به دلیل وضعیت مالی مناسب نشان داده شده در سریال، صاحبان خانه را مالک در نظر گرفت اما به دلیل عدم قطعیت در دسته سایر قرار داده شده است. در ۹۲/۵ درصد این خانه‌ها فقط یک خانواده در هر واحد ساکن است و در ۷/۵ درصد باقیمانده چند خانواده در یک خانه ساکنند. موضوعی که نشان می‌دهد صدا و سیما از فضای حقیقی جامعه چقدر فاصله دارد. 
 
3ـ پیام گنگستر آمریکایی به براندازان
جرج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا که در ابتدای قرن ۲۱ با حمله به کشورهای افغانستان و عراق دو جنگ بزرگ در منطقه به راه انداخت و ایران را محور شرارت نامید، به تجمع ضدانقلاب در بروکسل پیام داد. او که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش درصدد حمله به ایران بود و گفته می‌شود که طرح‌هایی نیز برای حمله به ایران آماده کرده بود، مدعی شد که سپاه ناقض حقوق بشر است و گفت: برای حمایت از دموکراسی باید وارد صحنه شد و این کار صحیحی است. پیام بوش در ادامه وابستگی چهره‌های میدان‌دار تجمعات ضدانقلاب به کشورهای خارجی و بیگانگان است که مورد انتقاد بسیاری از فعالان سیاسی خارج‌نشین قرار گرفته است. یک میلیون و سیصد هزار کشته و بیش از چهار میلیون و چهارصد هزار نفر آواره فقط بخشی از دستاوردهای بوش! در عراق بود. 
 
4ـ اتمام عفوها تا نیمه شعبان
اژه‌ای رئیس قوه قضائیه پیامون عفو اخیر رهبر معظم انقلاب اعلام کرد: روند عفو اخیری که از ناحیه رهبر معظم انقلاب شامل بخش قابل توجهی از محکومان و زندانیان واجد شرایط شد، را به گونه‌ای پیش ببرید که تا نیمه شعبان همه آنهایی که مشمول این عفو می‌شوند، تعیین تکلیف شده باشند. همه بخش‌ها و قوا باید دولت را در امر کاهش تورم و نقدینگی و کسری بودجه یاری رسانند و تلاش کنند با کمک به دولت، گره‌گشایی‌های بیشتری را از کار مردم انجام دهند.
 
▼ اخبار کوتاه
قانون جنگل در قرن 21/ کامالا هریس معاون بایدن در کنفرانس امنیتی مونیخ روسیه را به جنایت علیه بشریت محکوم کرد. درست یا غلط بودن ادعایش بماند، ولی اگر روسیه با حمله به اوکراین مرتکب جنایت جنگی شده، تکلیف آمریکا با بمباران هسته‌ای دو شهر ژاپن، و قتل عام مردم عراق، افغانستان و میلیون‌ها انسان دیگر در جهان چه می‌شود؟! به قول مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، جنگ‌های آمریکا مشروع هستند چون آمریکا، آمریکاست! یا به عبارتی قوانین بین‌المللی برای دیگران نوشته شده است و نه برای آمریکا!
 
اسرائیل در نقطه انفجار/ رئیس سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل اعلام کرد که اعتراضات به نقطه انفجار رسیده است و می‌تواند، اصل (بقای) اسرائیل را به چالش بکشد. رونین بار از شخصیت‌های عالی‌رتبه اسرائیلی و مسئولان ائتلاف حاکم و نیز مخالفان مصرانه خواسته است تا اوضاع اسرائیل را به سوی آرامش پیش ببرند، زیرا در غیر این صورت ثبات این رژیم در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در این روزها اعتراضات بسیاری علیه کابینه نتانیاهو و اصلاحات قضاییاش در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفته است.
 
یک بام و دو هوای طرفداران ساواک/ بتول غفاری دختر آیت‌الله حسین غفاری در خاطراتش می‌نویسد: سال ۱۳۵۳ وقتی پیکر پدرم که بر اثر شکنجه ساواک به شهادت رسیده بود را تحویل گرفتیم پاهاش را به نحوی تا زانو در روغن داغ سوزانده بودن که گوشتش ریخته بود. ️حالا عده‌ای برانداز از ساواک و پرویز ثابتی حمایت و تطهیر می‌کنند! یعنی از نظر آنها شکنجه‌‌گر اگر ‎سلطنت‌طلب باشد قابل دفاع است!
 
نوبل جنگ‌افروزی/ جیمی دور تحلیلگر، طنزپرداز و مجری مطرح آمریکایی در برنامه تلویزیونی‌اش گفت: «ایالات متحده به قدری فاسد است که برندگان جایزه صلح، جنایت‌کاران جنگی هستند؛ اوباما جایزه صلح نوبل را بُرد اما بلافاصله جنگ در افغانستان را تشدید کرد، 26 هزار بمب روی سوریه ریخت، جوایز صلح این مدلی هستند!»
 
چینی‌ها در ایران ساختمان می‌سازند/ مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفیر اسبق ایران در چین گفت: چینی‌ها تخصص خاصی در ساخت ابنیه دارند که در سفر اخیر رئیسی به این کشور، هماهنگی لازم برای سفر شرکت‌های چینی این حوزه به ایران انجام شده تا شاهد تحولی در این زمینه باشیم.
 
ضمانت روسیه برای بایدن/ مدودف معاون شورای امنیت ملی روسیه پس از سفر بایدن به اوکراین اعلام کرد، رئیس‌جمهور آمریکا پس از دریافت تضمین‌های امنیتی از روسیه از کی‌یف بازدید کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات