صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 15 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): تزلزل‌ناپذیری عمار در حوادث مختلف صدر اسلام و همچنین امتحان‌های سخت دوران بعد از پیامبر اسلام(ص)، موقع‌شناسی و حضور در وقت نیاز و نقش تبیین‌کننده او در مسائل و حوادث دوران حضرت علی(ع) از ویژگی‌های برجسته و بارز عمار بود.(1391/12/1) *سالروز شهادت عمار یاسر را تسلیت می‌گوییم*
▼ حرف روز
دولت و تمهيدات آني براي اربعين
ماه صفر به وقت کربلا فرا رسيده و حال و هواي سفر اربعين، شور و شوق عجيبي در ميان عاشقان اباعبدالله(ع) ايجاد کرده است. خيلي‌ها سفر خود را آغاز کرده‌ند و خيلي‌ها در حال آماده شدن براي عزيمت به سفر عشق هستند! و امان از حسرتي که در چشم و دل مشتاقان جامانده زيارت، نهفته است! شوق و شور قدم زدن در جاده عاشقي فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي را نيز تسخير کرده است و اين همه با «جاذبه حسين(ع)» ممکن شده است. اربعين امسال اما با ملاحظاتي روبه‌رو است:
1ـ داستان کرونا موجب شد تا اکثريت عاشقان حسيني براي مدت دو سال از اين سفر معنوي محروم باشند. لذا امسال حجم گسترده‌تري از دلدادگان حسيني خود را مهياي سفر کرده اند. همزمان شدن اين برنامه با تابستان و تعطيلي مدارس نيز مشوقي است تا سفرهاي خانوادگي بيش از گذشته شود. در کنار اين بايد توجه کرد که پياده‌روي اربعين امسال در شهريور ماه در حال برگزاري است و به واقع در هواي گرم‌تري انجام می شود و اين تغيير زمان شرايط را براي زائران سخت‌تر کرده است.
طبيعي است که افزايش حجم مسافران از يک‌سو و سخت‌تر شدن شرايط سفر به واسطه گرماي هوا، نيازمند تمهيداتي ويژه است که دولت سيزدهم (که براي اولين بار مجري برگزاري سفر اربعين است) بايد بدان به طور جدي بينديشد و براي رفع مشکلات احتمالي برنامه‌ريزي کند. بدون شک دولت عراق به تنهايي نخواهد توانست از پس ميزباني کامل ميليون‌ها ميهمان حسيني برآيد. لذا ياري جدي دولت جمهوري اسلامي را طلب مي‌کند.
2ـ يکي از مشکلات پيش آمده در حوزه حمل و نقل زوار حسيني است. در اين ميان طبق گزارش‌هاي رسيده، تهيه بليط براي مسافران کربلا با مشکلات عديده‌اي همراه است و افراد مجبورند ساعت‌ها در ترمينال‌ها منتظر باشند تا بليط حرکت آنها صادر شود. در اين ميان گراني بليط و چند برابر شدن آن موجب افزايش نارضايتي زائران شده است. ضمن آنکه تهيه بليط به همين قيمت‌هاي مصوب نيز به سختي ممکن است در حالي که بليط با چند برابر قيمت در بازار سياه به وفور يافت مي‌شود. اوضاع در پايانه‌هاي هوايي نيز بهتر از اين نيست! و قيمت بليط در بازار سياه بيداد مي‌کند! سفر با خودروي شخصي نيز با مشکلات فراواني در استان‌هاي مرزي همراه شده و اين در حالي است که موج اصلي عزيمت زوار حسيني از فردا آغاز خواهد شد و ضرورت تأمين تمهيدات لازم توسط دولت بيش از پيش نيازمند اقدامات آني و قاطع دولت دولت است.
سخن آخر اینکه کربلا قلب تپنده‌اي است که روح آزادگي و عدالت‌خواهي و شرافت و انسانيت را در طول تاريخ حيات بخشيده است و بازگشت ميليون‌ها زائر حسيني به کشور آثار و برکات ارزشمندي براي جامعه ايراني به همراه خواهد داشت که با ميلياردها ريال هزينه مالي قابل کسب نخواهد بود.
(مهدی سعیدی)
 
▼ گزارش روز
مدیر کل یا سخنگوی صهیونیست‌ها!
رفتار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چند سال اخیر نشان می‌دهد که این سازمان برخلاف منشور و اساسنامه خود، رفتار سیاسی داشته است. یظوری که در دوران مدیریت رافائل گروسی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تخصص‌گرایی و و از یک سازمان فنی به سمت موضع‌گیری‌های سیاسی و یک‌جانبه رفته است.
گزاره‌های خبری: پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی به روند کار و فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده و مهم‌ترین چالش‌ها در عملکرد آن را سیاسی‌کاری، وابستگی به قدرت‌های جهانی و انحراف از مسیر درست در بررسی‌های فنی خود برشمرده است. این گزارش همچنین به خارج بودن رژیم صهیونیستی از دایره نظارت سازمان انرژی اتمی و عدم اطلاعش از فعالیت‌های هسته‌ای تل‌آویو اشاره می‌کند که نشانگر استانداردهای دوگانه این نهاد است. «اکثم سلیمان» روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل اروپا، در گفت‌وگو با شبکه المیادین، در اشاره به تفاوت لحن صحبت‌ها و مواضع «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مذاکرات رفع‌ تحریم‌های ایران و نیروگاه زاپروژیا اوکراین، تصریح کرد: «لحن صحبت‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی درباره نیروگاه زاپروژیا، لحنی دیپلماتیک است؛ و دلیل این لحن ترس از سیاسی ‌شدن روند رسیدگی‌های آژانس است که سابقه‌ای تاریخی دارد؛ آژانس انرژی اتمی نباید مثل پلیس غرب عمل کند، بلکه باید عملکرد و نقش آن باید صرفاً عملکردی فنی باشد.»
گزاره تحلیلی: در طول روند مذاکرات احیای توافق‌نامه هسته‌ای، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره سعی داشته است که با موضع‌گیری‌های سیاسی در کنار آمریکا به جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورد. اتهام‌زنی مدیر کل به ایران در حالی است که جمهوری اسلامی ایران طبق 15 بار تأییدیه خود آژانس هیچگونه انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای نداشته است. با این حال رافائل گروسی در مصاحبه‌ای با شبکه پی‌بی‌اس ایران را متهم به انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای می‌کند که این موضوع نشان می‌دهد وی جایگاه و منافع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قربانی اهداف رژیم صهیونیستی کرده است و بیشتر وی به عنوان سخنگوی رژیم صهیونیستی، اطلاعات نادرست و غیر واقعی موساد را به زبان می‌آورد. رفتار دوگانه آژانس نسبت به نیروگاه زاپروژیا اوکراین و زاردخانه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی، جایگاه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را به شدت تنزل داده است و این سازمان از جایگاه تخصصی و فنی، به یک سازمان جانبدار سوق داده است.
(اکبر معصومی)
 
▼ خبر ویژه
شناور شهید سلیمانی نماد خودباوری
شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی که دیروز به آب انداخته شد، دارای بدنه شناساگریز با سطح مقطع راداری بسیار پایین است که با توجه به نوع طراحی، قابلیت دریانوردی و اجرای انواع عملیات در آب‌های دور را فراهم می‌کند. این شناور به نسبت شناورهای هم اندازه خود از قابلیت مانور بسیار بالاتر و شعاع چرخش بسیار کمتری برخوردار است که در اجرای تاکتیک‌های متنوع آفندی و پدافندی بسیار حائز اهمیت و مهم به شمار می‌رود. قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگرد دریایی، حمل و به آب‌اندازی و از آب‌گیری انواع شناورهای تندرو تهاجمی و پهپاد عمود پرواز حین دریانوردی، بهره‌مندی از سامانه‌های بومی خود حفاظتی و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی پیشرفته و مدرن از دیگر ویژگی‌های شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی است که به دست توانمند جوانان نخبه انقلابی کشورمان طراحی و ساخته شده است. این شناور در حوزه اشراف اطلاعاتی و شناسایی و پایش اهداف و ترددهای سطحی زیرسطحی و هوایی مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های کشف و آشکارسازی شنود راداری و مخابراتی و جنگ الکترونیک است.
 
▼ اخبار 
1ـ سالروز برملا شدن بلوف بزرگ صهیونیست‌ها
سال گذشته در چنین روزی بود که شش تن از اسرای فلسطینی که در زندان جلبوع در شمال سرزمین‌های اشغالی زندانی بودند توانستند با کندن یک تونل از این زندان فرار کرده و برای همیشه آبروی نداشته صهیونیست‌ها در حوزه حفاظت فیزیکی و امنیتی را زیر سؤال ببرند. این زندان در سال ۲۰۰۴ و به وسیله ایرلندی‌ها برای رژیم صهیونیستی ساخته شد و یکی از مستحکم‌ترین زندان‌های دراختیار اشغالگران مهاجر چندملیتی است که در آن اسرای فلسطینی که احکام سنگین و بیشتر آنها حبس‌های ابد از بیدادگاهای این رژیم دریافت کرده‌اند، را نگهداری کرده و از بسیاری از ابتدایی‌ترین حقوق خود نیز محروم هستند. ظرفیت این زندان ۶۰۰ نفر بود، اما فرار فلسطینی‌ها از آن نشان داد که صهیونیست‌ها فقط ادعا هستند و اگر مقابل آنها بایستید و مقاومت کنید و راهش را پیدا کنید بسیار شکننده و ضعیف‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید و از خودشان نشان می‌دهند.
 
2ـ یمنی‌ها قدرت نظامی می‌شوند
پنج‌شنبه هفته گذشته، رژه نظامی بزرگی توسط ارتش و نیرهای مردمی یمن در استان ساحلی ‌الحدیده که نماد مقاومت و ایستادگی مردم یمن در برابر دشمن سعودی محسوب می‌شود برگزار شد. اما شگفتی بزرگ ارتش یمن در رژه نظامی اخیر خود رونمایی از یک موشک خاص بود؛ موشک بالستیک ضد کشتی فالق۱. در میان تمامی قدرت‌های نظامی دنیا تنها ۳ کشور مجهز به نسخه ضد کشتی از موشک‌های بالستیک هستند؛ نخستین بار در دهه ۲۰۰۰ میلادی، ارتش چین موشک ضد کشتی Dfـ21 را با بردی حدود ۱۷۰۰ کیلومتر رونمایی کرد. جمهوری اسلامی ایران دومین کشوری بود که در دهه ۸۰ شمسی، با رونمایی از موشک بالستیک ضد کشتی خلیج‌فارس، به جمع محدود کشورهای دارای فناوری موشک بالستیک ضد کشتی پیوست و حالا یمنی‌ها در اوج تحریم به سومین قدرت دنیا در این حوزه تبدیل می‌شوند.
 
3ـ ادعای بورل و پاسخ مرندی
بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام گفته است: «خوشبینی من برای توافق کمتر شده است. مذاکرات هسته‌ای ایران در حال انحراف و نه همگرایی است. من همچنان در حال گفت‌وگو با مشارکت‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران هستم. امروز من اطمینان کمتری در این باره دارم که توافق هسته‌ای ایران به سرانجام خواهد رسید.» محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در واکنش به اظهارات بورل گفت: «بورل متحد آمریکاست و یادش رفته که دلیل مذاکرات این است که غرب برجام را نقض کرد و با تحریم‌های فشار حداکثری شهروندان ایران را هدف گرفت حتی وقتی که ایران به طور کامل به تعهدات عمل می‌کرد. ایران ابهامات یا خلاءهای قانونی در (متن توافق) را نمی‌پذیرد. آمریکا دارد هزینه‌ها را به اتحادیه اروپا تحمیل می‌کند.»
 
4ـ تصویب طرح صیانت در کالیفرنیا
سی‌ان‌بی‌سی با اعلام اینکه «مجلس ایالت کالیفرنیا قانون طراحی سن مناسب را تأیید کرد» نوشت: این لایحه پلتفرم‌های آنلاین را ملزم می‌کند تا به‌طور منظم و فعال خطرات محصولات و سرویس‌هایشان را برای افراد زیر سن قانونی (از جمله الگوریتم‌ها و تبلیغات هدفمند) در نظر بگیرند. قانون کالیفرنیا احتمالاً زیربنایی برای اقداماتی مشابه در ایالت‌های دیگر یا دولت فدرال فراهم می‌کند یا حتی ممکن است به مشوقی برای پلتفرم‌ها تبدیل شود تا آنها سرویس‌های‌شان در سراسر آمریکا را تغییر دهند. حال باید دید جریان یا افرادی که مخالف قانونمند کردن فضای مجازی در داخل بودند چه واکنشی در برابر این قانونی ایالتی در آمریکا خواهند داشت.
 
5ـ صهیونیست‌ها و تفرقه‌افکنی در منطقه
افشاگری عاکف نقی مورخ و تحلیلگر آذربایجانی از نقش صهیونیست‌ها در تفرقه بین ملت‌های منطقه از خبرهای قابل تأمل روز گذشته بود. عاکف نقی معتقد است ایده آذربایجان بزرگ از سوی قدرت‌های بزرگ مطرح شده و در حال حاضر توسط آمریکا و اسرائیل پشتیبانی می‌شود! ایده آذربایجان بزرگ مثل ایده ارمنستان بزرگ توسط «ک‌گ‌ب» (سازمان اطلاعات و امنیت شوروی سابق) مطرح شد و باعث ایجاد مشکلات تمام‌نشدنی در این دو کشور شده است. او معتقد است که پروژه آذربایجان بزرگ در حال حاضر توسط آمریکا و اسرائیل برای اعمال فشار بر ایران، پشتیبانی می‌شود.
 
▼ اخبار کوتاه
نرخ تورم ترکیه رکورد زد/ داده‌های رسمی منتشر شده از سوی دولت ترکیه نشان می‌دهد که تورم سالانه در ماه اوت در این کشور از مرز ۸۰ درصد گذشته و رکورد جدیدی در این زمینه از سال ۱۹۹۸ به ثبت رسیده است. آنکارا اعلام کرد نرخ تورم سالانه در ماه گذشته میلادی به 21/80 درصد رسیده است. این رقم در ماه قبل از آن، ژوئیه، 6/79 درصد بود.
 
خبرنگارکشی به سبک صهیونیست‌ها/ ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره با «گلوله اشتباهی» یک سرباز صهیونیست به شهادت رسیده است. صهیونیست‌ها نگفته‌اند که شهادت ۴۵ خبرنگار فلسطینی دیگر از سال ۲۰۰۰ هم به خاطر خطا بوده یا حذف تعمدی خبرنگاران؟
 
کاهش تولید نفت اوپک پلاس/ کشور‌های عضو اوپک پلاس به منظور دستیابی به تعادل در بازارها، در بحبوحه نگرانی از کاهش تقاضا به دلیل رکود احتمالی اقتصادی در جهان، توافق کردند تولید نفت را در ماه اکتبر به ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند. این تعداد تنها 0/1 درصد تقاضای جهانی است.
 
وام اربعینی دولت/ خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد زائرانی که زمینی از مرز خارج شده‌اند برای دریافت تسهیلاتی با اقساط یک ساله نیازی به حضور در بانک‌ها و آوردن ضامن نخواهند داشت و صرفا باید در سامانه سماح درخواست وام خود را نیز تأیید کنند.
 
ارز جهانگیری یا ارز لاریجانی/ جهانگیری معاون اول دولت قبل می‌گوید: هنوز هم معتقدم تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار تصمیم درستی بود. زمانی آقای لاریجانی که رئیس مجلس بودند، پیشنهاد داشتند که قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان ثابت بماند و سران موافقت کردند!
 
آمریکا یا صحرای آفریقا/ یک کاربر آمریکایی تصویری از وضعیت آب شهر جکسون گذاشته و نوشته «فکر نمی‌کنم مردم در جکسون، می‌سی‌سی‌پی یا فلینت، میشیگان یا اواهو در هاوایی احساس کنند که در ثروتمندترین کشور روی کره زمین زندگی می‌کنند.»
 
عبور ایران از موج هفتم کرونا/ مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کوویدـ19 گفت: «براساس آنچه در روند بیماری مشاهده می‌کنیم، موج هفتم کووید‌ـ۱۹ را در کشور پشت سر گذاشته‌ایم.»
 
گاز قطع شد یورو سقوط کرد/ پس از توقف ارسال گاز روسیه از خط لوله اصلی به اروپا که نگرانی‌ها در مورد تشدید بحران انرژی در منطقه را تشدید کرد، ارزش یورو به زیر 0/99 دلار سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسید.
 
احمد مسعود در کابینه طالبان!/ احمد مسعود از جزئیات دیدار خود با وزیر خارجه طالبان در ایران خبر داد و گفت که در جریان این دیدار متقی به وی پیشنهاد دریافت سمتی در دولت طالبان را داده است و او این پیشنهاد را رد کرده است.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات