صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۶۸۰

گزیده یادداشت های مطبوعات 15 شهریور1401

این روزنامه اصولگرا با اشاره به اینکه «سپاه پاسداران از شناور رزمی شهید سلیمانی که قابلیت اجرای انواع عملیات در آب‌های دور و نزدیک را دارد، رونمایی کرد» نوشته: «حمل بالگرد، به‌کارگیری سامانه‌های پدافند هوایی عمود پرتاب و همچنین برخورداری از سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های برد کوتاه و متوسط از ویژگی‌های این شناور فوق‌مدرن است».
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

*اعتماد/ زورآزمایی در جبهه اصولگرایی

*«اعتماد» حواشی اخیر در وزارت راه و شهرسازی را بهانه کرده و از رویارویی نو اصولگرایان و جبهه پایداری نوشته است.

*این روزنامه اصلاح‌طلب در امتداد پروژه تخریب قالیباف که طی روزهای گذشته با شدتی بیش از گذشته دنبال می‌کنند، در گزارشی که تیتر یک کرده، با عنوان «زورآزمایی در جبهه اصولگرایی» اینکه اردشیر مطهری یا توانگر، رشیدی، علیزاده و برخی دیگر از وکلای ملت (نمایندگانی که اعتماد از آنها به‌عنوان چهره‌های نزدیک به قالیباف نام می‌برد) خواستار ارائه توضیح درباره ماجرای اخیر شدند را برنتابیده و مصداقی از شکاف یا زورآزمایی بین طیف‌ها اصولگرایی می‌خواند.

*این روزنامه اصلاح‌طلب طرح صیانت و استیضاح وزرا را نیز در همین چارچوب دیده و نوشته: «نواصولگرایان با استفاده از ظرفیت مخالفت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بهره برده و طرح صیانت را از دستور کار مجلس خارج ساختند.» جالب اینکه «اعتماد» مخالفت‌های خود با طرح صیانت را کنار گذاشته و از رفتارهای سیاسی مرکز پژوهش‌ها می‌گوید!

*جوان/نرو نیویورک برو سمرقند*

*«جوان» رئیسی را درحالی‌که به دوردست‌ها نگاه می‌کند، عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «نرو نیویورک برو سمرقند» با اشاره به دو اجلاس بین‌المللی شانگهای و مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است رئیسی در آن حضور یافته و سخنرانی کند، نوشته: «استدلال آوری محکمی وجود دارد که غیبت رئیسی در نیویورک، مواهب مادی و معنوی بیشتری برای ایران دارد تا حضور در آنجا و یک سخنرانی و یک مثلاً «عدم ملاقات» با بایدن و رفقای اروپایی‌اش. هرچند کم نیستند کسانی که بافکری سنتی و البته سطحی، «موقعیت نیویورک» و حضور در مجمع عمومی را برای رساندن صدای ایران به جهان بی‌بدیل و ممتاز می‌دانند. این فکر سنتی همیشه با فشار روانی تیمی که معمولاً در ادوار گذشته، بارسفربستن به ینگه‌دنیا را خوش می‌داشتند، همراه بوده ... بااین‌حال دلایل زیادی وجود دارد که «کم‌محلی» رئیسی به نیویورک و غیبت او در آنجا و مانور رسانه‌ای و تبلیغاتی کامل در سمرقند و اجلاس شانگهای، با همه شاخص‌هایی که این دولت از آغاز تاکنون دنبال کرده است، و با همه آنچه پیش‌رو داریم، سازگارتر و فایده‌مندتر است.»

*شرق/ درگیری تاریخی تکنوکرات‌ها با سیاست‌مداران

*«شرق» مسعود نیلی را عکس یک کرده و دلیلش گفت‌وگویی است که احمد غلامی با او درباره تاریخ توسعه در ایران دارد.نیلی در این مصاحبه که با عنوان «درگیری تاریخ تکنوکرات‌ها با سیاست‌مداران» منتشرشده، می‌گوید: «همیشه نقایص و کمبودهای زیادی در هر نهادی ازجمله سازمان برنامه‌وبودجه وجود داشته اما من این را که تصمیم‌گیرندگان چطور به سازمان برنامه نگاه کنند، به‌عنوان شاخصی از کیفیت حکمرانی می‌دانم. یعنی هر جا سازمان برنامه در موضع ضعیف‌تر قرارگرفته، کیفیت حکمرانی ضعیف‌تر بوده، و این به معنی کیسه‌ای خرج کردن بودجه است و اینکه تصمیم‌گیرنده دستش باز باشد تا هر روز که از خواب بیدار شد و سرکار آمد، بتواند تصمیم بگیرد همان روز چقدر و کجا خرج کند و فردا بتواند تصمیمش را تغییر دهد. اما هرچه به محدودیت‌هایی که از سمت منابع می‌آید نزدیک شود یعنی انضباط مالی و پولی جایگاه بهتری پیداکرده و این به معنی بهبود کیفیت حکمرانی است.»

*کیهان/ اقتصاد اروپا در معرض ورشکستگی

*«کیهان» در تیتر یک امروز خود به وضعیت اقتصاد اروپا و سهم آمریکا در آن یا برخورد آمریکا با آن، پرداخته است.این روزنامه اصولگرا نوشته: «تشدید بحران انرژی در اروپا علاوه بر تحمیل تورم سنگین و بعضی بی‌سابقه بر مردم این قاره و تغییر سبک زندگی‌شان، موجب گسترش موج ورشکستگی و تعطیلی کارخانه‌های بزرگ هم شده بااین‌وجود دولت آمریکا متحدین سنتی خود را نیز مثل بسیاری از متحدینش در غرب آسیا وارد چاهی کرده که معلوم نیست کِی بتوانند از آن خارج شوند. اروپا امروز تاوان همراهی بعضی از سر اجبار خود با تحریم‌های ضد روسی آمریکا را می‌دهد و تظاهرات گسترده‌ای که در جمهوری چک علیه ناتو و رهبران غرب برگزار شد، اعتراض به همین وضع بود.»

*در این گزارش آمده است: « مردم اروپا در حالی به سمت زمستان سرد و تاریک در حال حرکت‌اند که هیچ امیدی به وعده‌های آمریکا ندارند و به‌خوبی می‌دانند که آمریکا به آنها نیز رحم نخواهد کرد.»

 

*آرمان ملی / روایت «هزار درد بی‌درمان»*

*«آرمان ملی» اسحاق جهانگیری را عکس یک کرده و با تیتر روایت «هزار درد بی‌درمان» به بازنشر اظهارات اخیر او در کتاب «بدون دود، آتش و خون» پرداخته است.این روزنامه اصلاح‌طلب در قامت مدافع سرسخت عملکرد دولت قبل نوشته: «اگر به صراط عدالت پیش برویم دولت روحانی نیز با مصائب و مشکلاتی هم روبه‌رو بود که بر مسائل داخلی به‌ویژه اقتصاد کشور تأثیر می‌گذاشت. قدر مسلم هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که آمریکا در سکه این قانون می‌تواند جنگی تجاری را در سراسر انگلیس رقم بزند.»

*جام‌جم/ عددسازی به‌وقت بی‌انصافی*

*«جام‌جم» عکس و تیتر یک امروز خود را بحث جنجالی حق پخش رقابت‌های فوتبال و درآمد صداوسیما از پخش این رقابت‌ها اختصاص داده و با عنوان «عددسازی به‌وقت بی‌انصافی» نوشته: «ماجرا و آغاز ماجرای حق پخش رقابت‌های فوتبال را باید در یک خلط اساسی هدفمند ارزیابی کرد؛ خلط میان «حق پخش» و «تبلیغات‌محیطی». دو موضوعی که در ایران بی‌دلیل و شاید به تعبیری دقیق‌تر از سوی کسانی باهدف، با یکدیگر یکسان پنداشته شده است. ... چرا پشتیبان‌ها از محل تبلیغات دور زمین لیگ برتر به باشگاه‌ها پول می‌دهند و قراردادهای کلان در این خصوص به امضاء می‌رسانند؟ آن‌هم درحالی‌که شبکه‌های سیما، مسابقات لیگ برتر را به‌صورت رایگان پخش کند. کوتاه و به‌اختصار می‌توان گفت، همه جای دنیا تلویزیون‌های کابلی، کارتی یا شبکه‌های انحصاری، حق پخش مسابقات فوتبال را به رقم‌های گزافی می‌فروشند اما آنچه صدا‌و‌سیما در اختیار عموم قرار می‌دهد کاملاً رایگان است. این اما یک معنای روشن دارد که در ایران باشگاه‌ها بخشی از ارزش حق پخش را از محل فروش به پشتیبان برداشت می‌کنند، نکته مهمی که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد.»

*دنیای اقتصاد/ عصر یخبندان بورس تهران*

*«دنیای اقتصاد» در تیر یک امروز خود با عنوان «عصر یخبندان بورس تهران» به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخته و نوشته: « بررسی‌ها نشان می‌دهد نفس‌های شاخص کل بورس به شماره افتاده و نمابر اصلی بازار سهام دیگر مانند قبل نوسان نمی‌کند. بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان مهم‌ترین بخش از بازارهای مالی کشور در حالی از نبود نقدینگی کافی رنج می‌برد که نوسان‌های شاخص کل بورس روزبه‌روز کم و کمتر می‌شود. به‌طوری‌که تحت تأثیر مسائلی از قبیل روند رکودی بازارهای جهانی و مسکوت ماندن روند ادامه‌دار مذاکرات برجام، شرایط سرمایه‌گذاری در این بازار به‌مراتب دشوارتر از قبل شده و بر بلاتکلیفی هر چه بیشتر فعالان بازار افزوده است. این مدعا را می‌توان با تکرار صفر شدن نوسان شاخص کل در دو هفته اخیر و همچنین خروج ادامه‌‌دار سرمایه از بازار مذکور به اثبات رساند. چراکه میزان تحرکات نماگر یادشده از ابتدای سال تاکنون تا حد زیادی محدودشده و شاخص کل حدود ۳مرتبه در بازه مثبت ۰۳/ ۰ تا منفی ۰۳/ ۰درصد نوسان داشته که هر سه مرتبه آن در فصل تابستان به ثبت رسیده است.»

*صبح نو/ ترس تراس

*«صبح نو» لیز تراس نخست‌وزیر جدید بریتانیا را عکس یک کرده و با تیتر «ترس تراس» نوشته: «لیز تراس وارث بحرانی‌ترین دوران اقتصادی لندن با تورم 40 درصد، نخست‌وزیر جدید انگلیس شد».

*این روزنامه اصولگرا در شماره امروز خود البته به موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلاً وضعیت دریاچه ارومیه که این روزها بسیار موردتوجه و نقد است. صبح نو در گزارشی با عنوان «مرگ تدریجی یک دریاچه» به این موضوع تأسف‌آور و ناراحت‌کننده پرداخته است.

*صبح نو در گزارش دیگری هم با تیتر «فرشته‌های بی‌گناه می‌میرند» به موضوع سقط‌جنین پرداخته و از این نوشته که «یک‌سوم سقط‌جنین کشور به‌صورت عمدی و جنایی انجام می‌شود».

*گفتنی است، این روزنامه اصول گرا دریکی دیگر از گزارش‌های امروز خود به تحولات منطقه پرداخته و با تیتر «فرار از شام» بر این نکته تأکید کرده که «شمارش معکوس برای پایان یافتن اشغالگری آمریکا در سوریه آغازشده است».

ال 2018 بخواهد از برجام خارج شود و تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه‌ای را علیه کشورمان بازگرداند. ... ماجرای ارز 4200 که به ارز جهانگیری معروف شد درحالی‌که خود شخص جهانگیری تأثیری در آن نداشت و این تصویب سران قوا بود ... یا ماجرای افزایش قیمت بنزین و اتفاقات ناگوار آبان 98 که حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور پیشین اخیراً در کتابی به آن اشاره‌کرده و این طرح را نتیجه تصمیم سران قوا اعلام کرده است. ... مجموع این مسائل است که بسیاری معتقدند حسن روحانی و دولتمردانش همچون جهانگیری و ظریف سینه‌ای مملو از اسرار و ناگفته‌ها دارند».

*ایران/ پرداخت 55 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل

*«ایران» در تیتر یک امروز خود از «پرداخت 55 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل» خبر می‌دهد و با اشاره به گزارش پنج‌ماهه سازمان برنامه‌وبودجه که معتقد است، آدرس بهبود شاخص‌های اقتصادی را می‌دهد؛ نوشته: «بررسی گزارش پنج‌ماهه کشور نشان می‌دهد دولت هم‌زمان با تسویه ۵۴ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت قبل توانسته در ایجاد درآمدهای پایدار به‌خوبی عمل کند. موضوعی که در بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی اثرگذار خواهد بود. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی سازمان برنامه‌وبودجه آمار عملکرد متغیرهای اصلی پنج‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده تکیه دولت به درآمدهای پایدار و پرهیز از استقراض از بانک مرکزی است؛رویکردی که آدرس ادامه شیب نزولی تورم در ماه‌های آتی را می‌دهد. در پنج‌ ماه ابتدایی سال منابع درآمدی دولت به ۴۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته ۵۶,۵ درصد رشد دارد؛ همچنین درآمدهای عمومی به‌عنوان پایدارترین جزء منابع دولت، با ۶۶.۵ درصد رشد به حدود ۲۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.»

*هم میهن/ تشکیل یک نهاد دیگر

*«هم‌میهن» در تیتر یک امروز خود طی گفت‌وگوهایی با حقوق‌دانان و پزشکان به ارزیاب ادامه فعالیت ستاد ملی مقابله با کرونا پردخته و با تیتر « تشکیل یک نهاد دیگر به اسم مقابله با تهدیدها» به نقل علی اکبر گرجی، معاون پیگیری اجرای قانون اساسی دولت روحانی، نوشته: «یکی از مواردی که به نظر می‌رسد بسامد بسیار بالایی در کشور ما پیدا کرده است، نهادسازی‌های فراوان است. به این معنا که هر بار به بهانه‌ای و توضیحی، یک نهاد ساخته می‌شود و سر فرصت برای آن قانونی وضع می‌کنند یا اینکه اساسا به این قانون‌گذای برای آن در گذر زمان بی‌توجهی هم می‌کنند.»

*این روزنامه اصلاح‌طب به نقل از صالح نقره‌کار، حقوق‌دان نیز نوشته: «تشری وضعیت اضطراری به وضعیت عادی از اساس اشتباه است و در شرایطی که وضعیت عادی است، نهادها باید به کارکردهای قانونی خود بپردازند و اگر نیاز به اصلاح‌ است باید نهادهای اصلی اصلاح شوند. نه اینکه نهادهای موازی صلاحیت‌های جایگزین را به جای نهادهای اصلی برای خود ایجاد کنند».

*وطن امروز/ شناور فرمانده

*«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را عکس کرده و تیتر زده «شناور فرمانده».

* این روزنامه اصولگرا با اشاره به اینکه «سپاه پاسداران از شناور رزمی شهید سلیمانی که قابلیت اجرای انواع عملیات در آب‌های دور و نزدیک را دارد، رونمایی کرد» نوشته: «حمل بالگرد، به‌کارگیری سامانه‌های پدافند هوایی عمود پرتاب و همچنین برخورداری از سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های برد کوتاه و متوسط از ویژگی‌های این شناور فوق‌مدرن است».

*وطن امروز در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود به اوضاع بازار مسکن پرداخته و با طرح این سوال که «درد مسکن ‌درمان ندارد؟» نوشته: «روند کند اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تعلل بانک‌ها برای تخصیص تسهیلات ساخت مسکن و بی‌اثر بودن تعیین سقف اجاره‌بها بازار مسکن را در وضعیت نامطلوب قرار داده است».

*در این گزارش آمده است: «تردیدی نیست معضل مسکن در طول سال‌های گذشته نیز وجود داشته ... تاکنون راهکارها و سیاست‌گذاری‌های دولت بویژه وزارت راه و شهرسازی نتوانسته تاثیر قابل توجهی بر کاهش دغدغه مستأجران و کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن بگذارد.»

*سازندگی/ دم تیغ

*«سازندگی» به واسطه حواشی اخیر که دستگیری مشاور وزیر راه و مسکن برای او ایجاد شده، وضعیت وی را «دم تیغ» توصیف می‌کند.این روزنامه اصلاح‌طلبی تصویری از نمای خیلی نزدیک از رستم قاسمی برای روی جلد شماره امروز خود انتخاب کرده و دنبال پاسخ به این سوال است که «آیا رستم قاسمی وزیر راه به علت رشوه و فساد مشاور بازرس ویژه خود از مقامی که دارد، استعفا می‌دهد؟»این روزنامه اصلاح‌طلب البته بخش دیگری از صفحه یک امروز خود را به یکی از داغ‌ترین اخبار جهان یعنی نخست وزیر شدن لیز تراس در انگلستان اختصاص داده و با عنوان «مستاجر جدید لندن» نوشته: «تحلیل‌گران با استناد به سوابق تراس نگران هستند و می‌گویند ممکن است روابط بریتانیا با آمریکا و حتی با اروپا بدتر شود. تراس متعهد شده که قانون جدید را از طریق پارلمان به اجرا بگذارد؛ پس این نگرانی ایجاد می‌شود

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات