صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۴۰۱۵۹

انقلاب هشتگی/ پشت پرده ماجرای ۱۸۴ میلیون هشتگ مهسا امینی چیست؟

انقلاب هشتگی/ پشت پرده ماجرای 184 میلیون هشتگ مهسا امینی چیست؟

یک اکانت می‌تواند تا چند هزار توئیت و ریتوئیت با هر هشتگی انجام دهد. یعنی فقط با ۶۰ هزار اکانت یا ربات با انتشار ۳ هزار توئیت و ریتوئیت می‌توانند یک هشتگ را به ۱۸۰ میلیون برساند!

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از فارس پلاس، در روزهای اخیر، با پدیده جالبی مواجه هستیم. لندن‌نشینان و محصوران فضای مجازی در وقایع تلخ اخیر در حال فروش آرزوهای خود به مخاطب ایرانی بودند. فضا را به نحوی جلوه می‌دادند که گویی کار تمام است!

در این مسیر نیز طعمه‌های خوبی را از طیف‌هایی نظیر سلبریتی‌ها شکار کردند. شکارهایی که دو سربرد بود، هم برای معاندان و هم برای موافقان سیستم تا یکبار برای همیشه تکلیف‌ یک‌سره شود.

البته این براندازان مجازی به تنهایی محلی از اعراب ندارند. این بلوک غرب است که با گسیل ارتش سایبری خود به سمت فضای مجازی ایران درصدد است آنچه از غرب آسیا و خیابان‌های تهران به دست نیاورده، در هشتگ‌زنی‌ها به دست بیاورد.

شبکه ایران اینترنشنال وابسته به قبیله آل سعود در یکی از پست‌های خبری خود متنی بدین شرح منتشر کرد: «خبر فوری| هشتگ مهسا امینی در توئیتر 100 میلیونی شد».

پخش زنده این شبکه به صورت لحظه‌ای آمار مذکور را نشان می‌دهد. روز شنبه نهم مهرماه ساعت 15 در صفحه خود عدد 184/710/191 توئیت هشتگ مهسا امینی را درج کرد.

در این مورد چند نکته وجود دارد:

اول - مجموع کاربران توئیتر در جهان چقدر است؟پایگاه آماری استاتیستا (statista) آلمان روز 5 مرداد 1401 تعداد کل کاربران توئیتر را منتشر کرد. طبق این آمار، کاربران توئیتر در سال 2019 برابر با 290 میلیون نفر، در سال 2020 برابر با 314.9 میلیون نفر، در سال 2021 برابر با 322.4 میلیون نفر گزارش شد. کل کاربران توئیتر در سال 2022 میلادی 329میلیون نفر در سراسر جهان تخمین زده شد.[1]


تعداد کل کاربران توئیتر در جهان | منبع:‌ استاتیستا

دوم - تعداد کاربران ایرانی توئیتر چقدر است؟ پایگاه آماری استاتیستا (statista) آلمان در گزارش آماری دیگری فهرست 20 کشور برتر دارای بیشترین کاربر فعال توئیتر در جهان را منتشر کرد.

آمریکا (76.9 نفر)، ژاپن (58.95 میلیون نفر)، هند (23.6 میلیون نفر)، برزیل (19.05 میلیون نفر) و اندونزی (18.4 میلیون نفر) دارای بیشترین کاربر توئیتر در جهان هستند. کلمبیا با 4.3میلیون نفر کاربر در رده 20 جهان است.[2] نکته جالبی در این آمار وجود داردایران اصلاً در فهرست 20 کشور دارای بالاترین کاربر توئیتر در جهان حضور ندارد.


منبع:پایگاه آماری استاتیستا (statista)

از طرفی، مرکز پژوهشی بتا تعداد کل کاربران فارسی زبان در شبکه اجتماعی توئیتر را 3.2 میلیون اکانت در سال 1400 محاسبه کرده است.[3] البته این کل اکانت‌های ایجاد شده است و تعداد بسیاری از آن به حالت غیرفعال است.

حال سعودی اینترنشنال منظورش از این عددنویسی‌ها چیست؟ می‌خواهد القاء کند که دغدغه بیش از نیمی از کاربران جهانی توئیتر اعم از هند 1/3 میلیارد نفری، ژاپن 125 میلیون نفری، اندونزی 270 میلیون نفری و حتی آمریکای 330 میلیون نفریهشتگ مهسا امینی است؟

اصلا فرض را می‌گیریم، آمار استاتیستا (statista) و مرکز پژوهش بتا در مورد کاربران توئیتر درست است و همه کاربران توئیتر فارسی نیز ضد نظام هستند! 3 میلیون حساب کاربری کجا و عدد 180 میلیون هشتگ کجا؟ این نوع تیتر زنی از دو حالت خارج نیست: یا ضریب هوشی کارکنان سعودی اینترنشنال پایین است و یا مخاطب این شبکه هر چه بگویند، باور می‌کند.

سوم:چند اکانت توئیتری در آمار 180 میلیون هشتگ شرکت کردند؟ هشتگ مهسا امینی از 23 شهریورماه آغاز شد. این محاسبه تا روز دوم مهرماه است. حساب‌های کاربری هوادار خوانندگان کره‌ای و گروه بی‌تی‌اس (BTS) فعال‌ترین حساب‌های کاربری در این موضوع هستند.

در ادامه تصویر نمودار کنش‌گری 10 اکانت‌ توئیتری دارای فعالیت بالا در زمینه هشتگ مذکور آمده است:


اکانت‌های توئیتری که هر کدام بیش از 2 هزار ریتوئیت کردند!

1:اکانت هومنیوم (hoomanium) هشت سال قبل ایجاد شد. این کانت طی 8 سال فقط 2 توئیت زده ولی از 19 شهریور فعال‌شد و در 26 شهریور با حدود 3500توئیت و ریتوئیتبه اوج رسید.

2:اکانت «چشمک» از سال قبل بدون فعالیت ایجاد شد تا شهریورماهفعالیتی نداشت.او 2700توئیت و ریتوئیتثبت‌ کرده است.

3:اکانت «MOONCHILD⁷� ᵒʳᵉᵛᵉʳ» از یازده ماه قبل از 12 شهریورماه فعال‌شد و در مجموع 25 لایک و 14 توئیت داشت. این اکانت 2500توئیت و ریتوئیتمهسا امینی داشته است!

4:نمونه اکانت «maria» با آی‌دی Lexibeae بسیار جالب است. این اکانت دو ماه قبل فعال‌شده و از 19 شهریور تا 26 شهریورماه 2400توئیت و ریتوئیتثبت کرد. این اکانت از سوی توئیتر ربات شناخته و معلق شد.

5: اکانت «یه اکسوال بدبخت» یک سال و نیم قبل ایجاد شد ولی فعال نبود. این اکانت از 19 شهریور تا 26 شهریور 2300توئیت و ریتوئیت ثبت‌ کرده است.

6: اکانت «Coco» یک سال پیش ایجاد شد و هیچ فعالیتی تا 19 شهریورماه نداشت. این اکانت از 19 شهریور تا 2 مهر نزدیک به 2300توئیت و ریتوئیت کرده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات