صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۴۰۲۱۰
حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی و تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت مطرح کرد:

سعودی ها راهکاری جز صلح در یمن ندارند

به نظر می رسد آقای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان درصدد است تا شرایط و خواسته های مورد نظر خود را از رهگذر فشار بر مردم یمن و انصارالله محقق کند، در حالی که یمنی ها به خواسته های بی ربط محمد بن سلمان وقعی نمی نهند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ گفت و گو با حسن هانی زاده

پشت پرده طرح صلح عربستان سعودی در یمن چیست؟

به گزارش پایگاه خبری بصیرت، حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی و تحلیلگر مسائل منطقه در خصوص اعلام آماده باش یمنی ها برای مقابله با حملات احتمالی سعودی و نقض آتش بس از سوی سعودی ها گفت: متاسفانه سعودی ها در طول سال های گذشته بارها در خصوص قرارها و وعده های داده شده مبنی بر آتش بس یا صلح های موقتی بی تعهدی کرده اند به طوری که درطی چند سال اخیر بعد از تجاوز به یمن بارها شاهد حملات توپخانه ای سعودی ها به شهرهای مختلف یمن بوده ایم.
وی در این باره افزود: آنچه دراین بین مهم است پایبندی طرفین به مسائل رد و بدل شده از جمله آتش بس است. نزدیک به سه ماه از اعلام آتش بس بین عربستان و یمن می گذرد. در مذاکرات دور پنجم بین ایران و عربستان که در عراق برگزار شد یکی از خواسته های ایران؛ تداوم آتش بس در جنگ یمن بود.
وی با اشاره به اینکه سعودی ها باید به آتش بس وفادار باشند، گفت: با توجه به اینکه برقراری آتش بس بین دو کشور عربستان و یمن به صورت یکجانبه از سوی عربستان مطرح شد نقض شدن آتش بس از سوی سعودی ها به هیچ وجه قابل بخشش نیست لذا باید تبعات این موضوع را بپذیرند و پس دهند.
حسن هانی زاده در خصوص آخرین اقدامات بین المللی برای تداوم وضعیت آتش بس بین عربستان و یمن گفت: مساله آتش بس و عدم تجاوز و حمله عربستان به قدری مهم است که حتی اخیرا هیئتی از سوی سازمان ملل برای بررسی موضوع وارد یمن شدند و با اعضای شورای سیاسی جنبش انصاراله ملاقات کردند.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: به نظر می رسد آقای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان درصدد است تا شرایط و خواسته های مورد نظر خود را از رهگذر فشار بر مردم یمن و انصارالله محقق کند، در حالی که یمنی ها به خواسته های بی ربط محمد بن سلمان وقعی نمی نهند.
حسن هانی زاده درخصوص نقض آتش بس از سوی عربستان تصریح کرد: با توجه به اینکه سعودی ها به شدت نیازمند آرامش و عبور از بحران یمن هستند نقض آتش بس اقدامی گذراست.
وی در خصوص تلاش های ایران برای دست یافتن یمن به آرامش و برقراری صلح گفت: جمهوری اسلامی ایران بر آن است تا در دور مذاکرات آتی که بین ایران و عربستان در بغداد برگزار می شود مساله پایبندی به آتش بس و بستن راه های فرار از این موضوع را مطرح کند، لذا باید در انتظار آن زمان و نتایج این مساله بود.
وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر موارد نقض آتش بس از سوی عربستان سعودی ادامه یابد این موضوع محتمل است که در نهایت جنگ بین عربستان و یمن از سر گرفته شود و این موضوع همه مسائل منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.
کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: آنچه در این موضوع مهم است موقتی بودن سرکشی های سعودی برای یمنی هاست. به نظر می رسد جنگ یمن به سمت آتش بس دائمی حرکت می کند، لذا باید در انتظار مسائلی بود که در آینده رخ می دهند.
حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه دلایل شکست سعودی در یمن را عنوان کرد و گفت: پر واضح است که عربستان سعودی در طول هفت سال جنگ یمن با هزینه کرد 350میلیارد دلار همچنان نتوانسته اهداف خود را محقق کند. سعودی ها به خوبی می دانند برای تحقق اهداف خود در یمن تلاش عبث و بیهوده ای می کنند چرا که یمنی ها مردمانی بسیار مقاوم هستند.
وی دراین باره تصریح کرد: سعودی ها در طول هفت سال گذشته به عینه شاهد این موضوع بودند که یمنی ها با امکانات بسیار محدود در برابر عربستان مقاومت کردند که منجر به شکست عربستان و ائتلافی شد که سعودی ها ایجاد کرده بودند.
حسن هانی زاده در پایان بحث خاطر نشان کرد: اعلام آتش بس یک جانبه از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نشانه فرسایشی شدن جنگ و از دست رفتن توانایی ارتش عربستان است لذا نایی برای ادامه حمله و تجاوز به یمن ندارند.از این رو به نظر می رسد محمد بن سلمان ناچار شود با انصارالله به راهکار مشترکی برای پایان دادن به جنگ یمن برسند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات