صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۲۴۶
میرابیان در گفتگو با بصیرت:

در حوادث اخیر رسانه‌های سعودی تمام قد علیه ایران ایستادند/ شبکه اینترنشنال یک اتاق عملیات ایران است

بیشتر فعالیت‌های سایبری و اینترنتی حاکمیت رژیم سعودی در زمان «محمد بن سلمان» زیر نظر «سعود القحطانی» عنصر امنیتی نزدیک به ولیعهد صورت گرفته
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی/ گفتگو با رضا میرابیان

ایران سرزمین قومیت‌هایی است که در اعصار گذشته وحدت و انسجام ملی خود را حفظ کرده‌اند؛ در طی چهار دهه گذشته نیز برخی گروهک‌های تجزیه‌طلب سعی داشته‌اند با تحریک احساسات قومی در غرب، جنوب و جنوب‌شرق کشور، توده مردم را با خود همراه کنند اما بار دیگر روحیه وطن‌پرستی ایرانیان، آن‌ها را در رسیده به اهداف شوم خود ناکام گذاشت.
«نبرد را به درون ایران می‌کشانیم» این گفته بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در سال 2017 است که نشات گرفته از اقدامات او داخل یمن است. او با تصور اینکه با تجاوز به یمن، کار انقلابی‌های آنجا را تمام خواهد کرد، پا به عرصه‌ای گذاشت که نه‌تنها دور از منطق بود بلکه خلاف انتظار و پیش‌بینی‌هایش صحنه دیگری رقم خورد. بن سلمان هنوز تکلیف کشورش را با یمن مشخص نکرده که به هوای دشمنی با ایران آرزوی دیگری در سرش می‌پروراند.

جنگ روانی عربستان علیه ایران
 عربستان با استفاده از فضای مجازی مرکز جنگ روانی به راه انداخت و بن سلمان با انتشار ویدئوهایی علیه ایران به این عملیات خط داد. این کشور همسایه با ایران، علاوه بر فضای مجازی، با راه‌اندازی شبکه ایران اینترنشنال که بخش عمده برنامه‌سازی آن تهیه‌کنندگان برنامه‌های شبکه من و تو هستند، از سال 1396 و درگیری‌های دی‌ماه، تلاش جدی و سازمان‌یافته‌ای برای سوق دادن جامعه به‌ویژه نسل جوان به سمت درگیری‌ها انجام داد.
در همین راستا سید رضا میرابیان، کارشناس مسائل غرب آسیا با انتقاد از عملکرد رسانه‌های سعودی در حمایت از اغتشاشات اخیر داخل کشور، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت اظهار داشت: «در حوادث اخیر رسانه‌های وابسته به عربستان دائماً علیه جمهوری اسلامی ایران تمام‌قد ایستادند و پشت آن حوادث به‌صورت تخریبی، مغرضانه، دشمنی، جعل اخبار و تحریک مردم عمل کردند.»

شبکه اینترنشنال یک اتاق عملیات، ضد جمهوری اسلامی ایران است
وی در ادامه افزود: «نمونه بارز اقدامات سعودی علیه کشور ما، عملکرد شبکه خبری ایران اینترنشنال است که هرچند به‌عنوان شبکه خبر تلقی می‌شود اما عملاً یک اتاق عملیات، ضد جمهوری اسلامی ایران است.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه از برخی اقدامات شبکه اینترنشنال یادکرد و گفت: «هدف این شبکه تخریب، برانگیختن احساسات، دشمنی ورزی، ضدیت با جمهوری اسلامی ایران، تشویق به اعتصاب، حمایت مالی برای برخورد با نیروی انتظامی و نهادهای قانونی است و با رصد این‌گونه رفتار اثبات می‌شود که این رسانه تمام‌قد پشت این جریان  قرارگرفته است.»

حاکمیت عربستان از اقدامات شبکه اینترنشنال بی‌اطلاع نیست
میرابیان در ادامه از سو رفتارهای کشور همسایه ایران انتقاد کرد و گفت: «طبیعتاً عملکرد این شبکه نمی‌تواند بدون هماهنگی و بی‌اطلاعی حاکمیت عربستان باشد. چندی پیش به مناسبت سالروز فتوای حضرت امام (ره) درباره ارتداد سلمان رشدی روزنامه رسمی کشور عربستان با عنوان «ریاض» کاریکاتور حضرت امام را کشیده بود.»
وی در ادامه اضافه کرد: «در دیگر روزنامه عربستان روزی نیست که کاریکاتور زشتی از جمهور اسلامی ایران درتهدید یا علیه کشور ما کشیده نشود.»

عربستان سومین خریدار تسلیحات در منطقه
این کارشناس غرب آسیا در واکنش به صحبت‌های اخیر وزیر خارجه عربستان که گفته بود به پهبادهای ایران اعتماد نداریم و نگران پهبادهای ایرانی هستیم، گفت: «عربستان خود سومین کشور خریدار تسلیحات در دنیا و اولین خریدار سلاح در منطقه است، حال نسبت به ساخت پهبادهای ایران که تکنولوژی و ساخت کشور ماست و وارداتی هم نیست اظهار نگرانی می‌کند.»
وی در ادامه به مذاکرات ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: «آنچه سعودی‌ها را وادار به گفتگو با ایران در 5 دور مذاکره با میزبانی عراق کرد؛ موضوع یمن بود.  سعودی‌ها سعی داشتند از طریق مذاکرات بحران یمن را کنترل کنند و رابطه خود را با یمن در حالت نه جنگ و نه صلح باقی بگذارند و همچنان آتش‌بس ادامه داشته باشد.» 

عربستان نسبت به یمن رفع تجاوز کند
میرابیان بابیان اینکه عربستان می‌خواست از ایران به‌عنوان ابزاری برای کمک به آن‌ها برای حل‌ و فصل موضوع یمن استفاده کند، تصریح کرد: «ما بارها صراحتاً به آن‌ها اعلام کرده‌ایم مشکل آن‌ها با یمن مربوط به یمنی‌هاست چراکه عربستان تجاوزی را علیه یمن آغاز کرده الآن هم باید با یمنی‌ها مذاکره  و رفع تجاوز کند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران به پایان این جنگ کمک می‌کند و از ادامه آتش‌بس خشنود است اما عربستان ذی مدخل این جنگ است و باید تجاوز را متوقف کند تا روند صلح با یمن برقرار شود.»
این کارشناس خاورمیانه بابیان اینکه عملاً برای برگزاری دور ششم مذاکرات با ایران سعودی‌ها تمایلی از خود نشان ندادند، تأکید کرد: «مسجل و قابل پیش‌بینی است که آن‌ها منتظر شرایط ایران و شرایط منطقه هستند.»
 
مذاکره عربستان با ایران منوط به برجام شده است
میرابیان در پایان یادآور شد: «عربستان ادامه مذاکره با ایران را منوط به مذاکرات برجام دانسته و این مواضع خصمانه در راستای همان سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است اما چون این کشور در همسایگی با جمهوری اسلامی ایران قرارگرفته؛ انتظار می‌رفت رفتاری در حد همسایگی داشته باشد اما این موضوع را زیرپا گذاشته است.
گفتنی است، روز دوازدهم مهرماه سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه به ادامه روند مذاکرات ایران و عربستان در نشست خبری خود اعلام کرد: «ما موضوعات مختلفی برای گفت‌وگو با عربستان سعودی داریم، موضوعات ما هم دوجانبه و هم منطقه‌ای است. مهم این است که نگاه جدیدی در عربستان شکل‌گرفته است.»

این در حالی است که عربستان سعودی  سال 2017 (1396) در جریان سفر «دونالد ترامپ» به این کشور مرکز سایبری موسوم به «مرکز اعتدال» را با حضور ملک سلمان، ترامپ و ژنرال عبدالفتاح السیسی و با هدف ادعایی «مبارزه با افراط‌ گرایی» تأسیس کرد.

فعالیت‌های سایبری عربستان زیر نظر «بن سلمان»
آمریکایی‌ها با کمک «مرکز اعتدال عربستان» ضمن راه‌اندازی صفحات متعدد در فضای مجازی به‌ویژه در فیس بوک، صف‌آرایی تمام‌عیاری را در برابر کاربران شناخته شده فضای مجازی در عراق که عمدتاً با تکیه بر منافع ملی و خواست مردم و مرجعیت، رویکردی حمایتی نسبت به محور مقاومت دارند، سامان داده‌اند. مرکز اعتدال که مقر مرکزی آن در شهر ریاض است، بنا به ادعای مسئولان سعودی به‌صورت تخصصی در سه حوزه مربوط به فناوری اطلاعات، تحلیل و داده‌کاوی فعالیت می‌کند، اما بررسی عملکرد این مرکز تاکنون نشان می‌دهد  عمده فعالیت آن در چهارچوب تولید هشتک‌های خاص و هدفمند به‌منظور داغ کردن در توییتر بوده است.

از  مهم‌ترین عملیات‌ این مرکز از ابتدای تأسیس تاکنون، راهبری مجازی اغتشاشات خیابانی و تخریب اعتماد عمومی به نظام‌های حاکم در لبنان، عراق و ایران در سال‌های 97 و 98 بوده که در بستر شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان بازوی کمکی رسانه‌های اصلی جریان ضد مقاومت به ایفای نقش پرداخته است. بنابراین روشن است که این مرکز گرچه نام اعتدال را بر خود نهاده اما عملاً به کام محور غربی ـ صهیونیستی است و کار ویژه‌ای جز بسترسازی برای توسعه خشونت، تفرقه و تروریسم تکفیری ندارد.
بیشتر فعالیت‌های سایبری و اینترنتی حاکمیت رژیم سعودی در زمان «محمد بن سلمان» زیر نظر «سعود القحطانی» عنصر امنیتی نزدیک به ولیعهد صورت گرفته و مرکز اعتدال نیز از این قاعده مستثنا نیست و دست‌کم بخشی از فعالیت‌های سایبری آن با اهداف اطلاعاتی و امنیتی پیگیری می‌شود.
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات