صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۹۰

تشکیل پرونده قضائی علیه آمریکا در خصوص خسارات ناشی از اغتشاشات

بنا براین گزارش؛ کاظم غریب‌آبادی؛ معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: به‌دلیل دخالت و نقش مستقیم آمریکا در اغتشاشات اخیر، مقرر شد پرونده‌ای حقوقی در دادگستری تهران برای تعیین خسارات تشکیل و رأی لازم علیه این کشور صادر شود.
دبیر ستاد حقوق بشر همچنین با اشاره به نقش مخرب شبکه‌های تلویزیونی ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی در هدایت و تحریک به اغتشاش، تخریب اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی، اقدامات تروریستی و ارائه آموزش‌های چگونگی ایجاد درگیری و ساخت وسائل مربوطه گفت: این دو شبکه و عوامل آن باید به فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی اضافه شوند. از سوی دیگر، پرونده‌های مستندی در خصوص این شبکه‌ها در حال تدوین است و اقدامات قضائی در محاکم داخلی و خارجی علیه آن‌ها به‌زودی پیگیری خواهد شد.
غریب‌آبادی افزود: در این میان، نقش کشور‌های میزبان و حامی این شبکه‌ها، یعنی انگلیس و عربستان سعودی، نیز از سوی دستگاه‌های ذیربط حاکمیت مغفول نخواهد ماند.
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه به حملات صورت گرفته علیه اماکن و اشخاص دیپلماتیک ایران در برخی کشور‌ها نیز اشاره کرد و گفت: کلیه اماکن و مأمورین دیپلماتیک نسبت به هرگونه تجاوز، تعرض و ایجاد خسارت مصونیت دارند و کشور پذیرنده وظیفه خاصی برای اتخاذ تمامی تدابیر لازم به منظور حفاظت و جلوگیری از تهاجم و ایراد خسارت به اماکن و مامورین دیپلماتیک دارد.
غریب‌آبادی از کشور‌هایی که اماکن و مأمورین دیپلماتیک ایرانی در قلمرو آن‌ها مورد حمله و تعرض قرار گرفته‌اند، خواست تا ضمن عمل به تعهدات بین‌المللی خود در ارتقای حفاظت و تضمین عدم تکرار و جبران خسارات مادی و معنوی، مسببین و مباشرین این حوادث را نیز تحت تعقیب و رسیدگی قضائی قرار دهند، در غیر این صورت برابر کنوانسیون ۱۹۷۳ باید آنان را برای محاکمه به ایران مسترد کنند.
 
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات