صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۲۹
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

ملکی: خلق ثروت‌های بزرگ محصول توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است

معاون اسبق بنیاد علمی نخبگان گفت: فعالیت‌های دانش‌بنیان زمانی رشد می‌کنند که دولت بسترهای لازم برای نوآوری، کارآفرینی خلاق و از منظر علمی را برای نخبگان فراهم کند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با بهنام ملکی

به گزارش رادار اقتصاد، بهنام ملکی مدیر رسانه اقتصاددان و معاون اسبق بنیاد علمی نخبگان در گفت و گو با بصیرت در خصوص راهکارهای حمایت و بهره وری از تولیدات دانش بنیان و اهمیت ارتقای تولیدات دانش بنیان در بخش های مختلف اقتصادی گفت: از این جهت فعالیت در عرصه تولیدات دانش بنیان برای دنیا حائز اهمیت است چرا که کشورهای توسعه یافته به این مهم پی برده اند که خلق ثروت های بزرگ در عصر حاضر از راه توسعه فعالیت های دانش بنیان و عبور از تولیدات سنتی حاصل می شود.

وی در این باره افزود: تولیدات سنتی با توجه به اینکه آنچنان خلاقیت ونو آوری در آنها صورت نمی گیرد و به صورت محدود عرضه می شوند نمی‌توانند برای دولتها و ملتها محل درآمدهای بزرگ باشند. تولید مواد معدنی در دنیای امروز راهکار درآمد زایی و ایجاد اشتغال نیست چرا که دنیا در حال عبور از این وضعیت و حرکت به سمت تولید بیشتر بر پایه فکر و خلاقیت است.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: ضمن اینکه بخشی از صنایع سنتی ما به عنوان آثار دستی باید حفظ شود چرا که قدمتی بیش از هفتصد سال دارند اما تولیدات غیر دانش بنیان باید به حداقل برسد تا زمینه برای تاکید و بستر سازی برای راه اندازی و حمایت های جدی از فعالیت های دانش بنیانی افزایش بیابد.

بهنام ملکی معاون اسبق بنیاد نخبگان گفت: در حالی که در دنیای امروز اصلی ترین عنصر توسعه و پیشرفت توجه به رشد کسب وکارها و فعالیت های دانش بنیان است اما این موضوع مهم و ارز آور عملا در جامعه ما یا کشورهای جهان سوم مورد غفلت قرار گرفته است، ضمن اینکه صحبت ها و تاکیدات بیان شده و انجام شده در این موضوع در حد شعار مانده و آنچنان عملیاتی نشده است. 

برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان شعار در سطح عمومی اعم از مردمی تا مسوولین باید تبدیل به درک و شعوری واقعی از اهمیت این موضوع شودچراکه متاسفانه براساس آمارها، زیر 2 درصد صادرات ایران ناشی از تولیدات دانش پایه است، آماری نگران کننده است چرا که اقتصادی که بیش از 25 درصد آن بر پایه صادراتش دانش پایه نباشد آن اقتصاد از جیب می خورد.

مدیر رسانه اقتصاددان تاکید کرد: برای توسعه کسب و کارها و تولیدات دانش بنیان باید زیر ساخت های لازم این بخش توسط دولت و حاکمیت فراهم شود. فعالیت های دانش بنیان زمانی رشد می کنند که دولت بسترهای لازم برای نوآوری، کارآفرینی خلاق و از منظر علمی را برای نخبگان فراهم کند. آماده سازی این فضا قطعا کمک کننده است و منجر به رونق تولیدات دانش بنیان می شود، البته مشروط به داشتن یک جامعه متفکر و علاقمند به توسعه علم.

وی با نهیب به مسوولین درخصوص استفاده از نیروی خلاقیت نسل جوان گفت: در صورت عدم استفاده از ذخایر علمی و خلاقیت و نوآوری جامعه جوان ایران، نمی توان در دهه های آینده انتظار داشت جامعه مسن خلاقیت و نوآوری هایی در بخش های مختلف اقتصادی داشته باشد، بنابراین باید از فرصت های مغتنم به نفع توسعه کسب و کارهای دانش بنیان استفاده کرد.

معاون اسبق بنیاد ملی نخبگان توضیح داد: بازنگری سیاست گذاری ها بخصوص در موارد حمایت از توسعه کسب و کارهای دانش بنیان با تاکید بر حمایت واقعی بسیار حائز اهمیت است. وجود امضاهای طلایی و توزیع رانت در اقتصاد قطعا به زیان بهره برداری از فضای تولیدات و کسب و کارهای دانش محور است.

وی در این باره افزود: کم کاری های متعدد در این حوزه زیان های بزرگی به کشور وارد کرده است به عنوان مثال در برنامه های پنج ساله اول بر جمع آوری گازهایی که تا صد متری در آسمان معدن می سوزد تاکید شده، در حالی که این موضوع نیاز به  تکنولوژی پیشرفته ای نداشته، بلکه شرکت های دانش بنیانی در دوره ای که بنده در معاونت بنیاد نخبگان بودم برای حل این موضوع مراجعه می کردند اما متاسفانه وزرای نفت و ... مانع از انجام این مساله مهم شدند در حالی که در شرکت های دانش بنیان ما این ظرفیت وجود داشت.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: اعطای مجوز به شرکت های تولیدی وکسب و کارهای دانش بنیان، دور شدن از فضای توزیع رانت و فساد به نفع عده قلیلی قطعا راهگشای ماست  و ره آورد بزرگی برای اقتصاد به دنبال خواهد داشت.

ملکی افزود: راه اندازی یک شرکت حمل و نقل بین المللی در امارات تقریبا هفت ساعت زمان می برد همین شرکت در ایران شاید دو هزار ساعت دوندگی دارد اگر منتج به نتیجه خوبی شود. وجود رشوه و امضای طلایی مانع بزرگی است لذا لازم است دولت با راه اندازی   حمایت همه جانبه از درگاه ملی مجوزها اصلی ترین وعده آقای رئیسی را برای حمایت از تولید ایرانی آن هم به شکل دانش بنیان محقق کند.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: اگر دولت در این زمینه موفق به زمینه سازی و تامین زیر ساخت های واقعی حمایت از تولیدات دانش بنیان شود قطعا شاهد بهره‌وری‌های بزرگی در بخش های مختلف اقتصادی کشور و ارز آوری خواهیم بود، موضوعی که به خنثی سازی تحریم های نفتی و عدم نیاز کشور به درآمدهای نفتی کمک می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات