صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 8 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امنیت زیرساخت همه‌ ابعاد زندگی یک جامعه است... هر جایی که پیشرفتی حاصل شده است به برکت وجود امنیت بوده است؛ بدون امنیت، کار دشوار می‌شود، سخت می‌شود.(1401/7/11) *8 آبان روز شهادت شهید فهمیده و روز بسیج دانش‌آموزی گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

فصل جداسازی فرارسید

تصویری که این روزها از ایران در رسانه‌های داخلی و خارجی به جهان مخابره شده است بیشتر متوجه انعکاس امواج ناآرامی‌های اخیر در کشور بوده است. در نگاه اول این ناآرامی‌ها، خشونت‌بار، خطرناک و عامل بی‌ثباتی و فروریختگی جامعه ایرانی است و از این‌رو باید فاتحه رشد و توسعه ایران اسلامی را خواند. اما کافی است کمی از واقعیات زمین بازی فاصله بگیریم و عمیق‌تر ببینیم و بیندیشیم آنگاه حقایق دیگری را متوجه خواهیم شد. واقعیت این است که ایران امروز چند روزی است که در لایه‌های بالایی مواج و متلاطم است اما حقیقت این است که جامعه در لایه‌های زیرین، مسیر آرام و منطقی رشد خود را طی می‌کند.
بر خلاف برخی تصورات که اعتراضات اخیر را نشانه بریده شدن مردم از انقلاب می‌دانند، باید گفت که این اعتراضات نشانه دغدغه‌مندی آنها نسبت به آینده انقلاب‌شان است، چرا که این نسل دلیلی برای کم‌وکاستی‌ها نمی‌بیند و مطمئن است که می‌تواند ایران را یک گام بزرگ به پیش ببرد. از این‌رو به دنبال شکستن موانع رشد، کنار زدن ساختارها و اصلاح فرایندهای معیوب و باز کردن مسیر است. علاوه بر این، ظرفیت و انعطاف‌پذیری ذاتی نظام جمهوری اسلامی به اندازه‌ای است که همواره آماده تصحیح خطاهای احتمالی در هر زمینه ای بوده و هست، از این‌رو دچار بن‌بست نخواهد شد و با هوشمندی عوامل واگرایی را به همبستگی تبدیل خواهد کرد. این مکانیزم به گونه‌ای است که با تکیه بر ارزش‌های مشترک ایرانی‌ـ اسلامی فرصت غربالگری را فراهم می‌سازد و لاجرم معاندین و مخالفین آبادی ایران را مجبور می‌کند تا ماهیت واقعی خود را نشان دهند و خود را از صف مردم جدا کنند.
سخنان فرمانده کل سپاه در خصوص پایان یافتن اغتشاشات که در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی حرم احمدبن موسی(ع) بیان شد، در همین چارچوب قابل تحلیل است، سخنانی که نشان می‌دهد که فصل جداسازی فرارسیده است، چرا که در این مدت فرصت کافی برای معترضین و یا هیجان‌زدگان برای هر آنچه که نیاز به گفتن بود فراهم شد و حالا نوبت حل مسئله است و طبیعتا حل مسئله در سایه آرامش و امنیت به دست خواهد آمد. لذا از این پس ادامه ناآرامی دیگر به معنای اعتراض و حرکت به سمت آبادانی و تعالی ایران نیست بلکه به معنای میدان دادن به دشمن است و فرصت‌سوزی است.

(حسین حسینی‌نژاد)

 

▼ گزارش روز

استانداردهای دوگانه!

مقایسه برخورد نظام رسانه‌ای غرب با ناآرامی‌های لندن و اعتراضات جلیقه‌زرد‌های پاریس با آشوب‌های داخل ایران، حاکی از اختلاف فاحش نظام استاندارد‌های دوگانه است. گویی اگر در کوچه و خیابان‌های ایران نیرو‌های امنیتی هدف سوءقصد با سلاح گرم و سرد قرار گیرند یا توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شوند، هزینه سرکوب آزادی را داده‌اند، اما در خیابان‌های پاریس و لندن به وظایف و پروتکل‌های قانونی خود عمل کرده‌اند.
گزاره‌های خبری: 1ـ تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال از بامداد 4 آبان تا ساعت: ۲۳:۲۷ شب، ۲۱۲ پست تلگرامی درباره اعتراضات و اغتشاشات منتشر کرد اما یک پست و خبر هم درباره حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز منتشر نکرد و آن را بایکوت کرد. بی‌بی‌سی فارسی هم در این مدت ۱۲۹ پست تلگرامی منتشر و تنها در یک پست به این حادثه پرداخت. 2ـ صفحه اینستاگرام ایران اینترنشنال از زمان دستگیری مرحومه مهسا امینی در 23 شهریور تا ساعت 20 و 20 دقیقه دوشنبه چهارم مهر، هر 15 دقیقه یک پست، هر روز 100 پست و در مجموع در 10 روز، یک هزار و 100 پست با هشتگ مهسا امینی و با رویکرد آموزش، ترویج و بزرگنمایی خشونت و ترغیب به قانون‌شکنی منتشر کرده و تقریباً هیچ خبر دیگری غیر از این موضوع را منتشر نکرده است. 3ـ BBC فارسی بزرگ ترین اعتصاب سراسری در انگلیس که ۱۱۵۰۰۰ هزار کارمند پست دست به اعتصاب و تظاهرات زدند را بایکوت کرد و هیچ خبری منتشر نکرد. اما در مقابل فقط در ۳ روز اکثر برنامه‌های خودش را به فوت مهسا امینی اختصاد داد و در همین سه روز ۲۸۲ پست اینستاگرامی منتشر کرد! 4ـ بی‌بی‌سی در پوشش خبری مرگ ملکه 96 ساله انگلیس از ترس اظهارنظر مردم، حتی کامنت‌های کاربران را بست و از طرف دیگر در چند روز اول هیچ خبری غیر اخبار تشریفات خاکسپاری وی را انتشار نداده است.
گزاره تحلیلی: یکی از خصلت‌های این گستره و پمپاژ شبانه‌روزی اخبار فیک و ناصحیح، درست کردن یک فضای توده‌ای است تا مخاطب هیچ روایتی غیر از این رسانه‌ها را نپذیرد. از مهم‌ترین محورهای مشترک شبکه‌های ضدانقلاب به‌ ویژه شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در روزهای اخیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1ـ ادعای به قتل رسیدن مرحومه مهسا امینی و مقصرنمایی نهادهای حاکمیتی در این ماجرا. ۲ـ جا زدن تروریست‌های مسلح و اراذل ‌و اوباش به‌ عنوان «معترض» و «مردم عادی.» ۳ـ باور‌سازی گسترده بودن اغتشاشات در سطح کشور (ادعای سقوط اشنویه و...) 4ـ مشارکت در پروژه کشته‌‌سازی (ماجرای درگذشت نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده، حدیث نجفی، دختر اردبیلی و...) ۵ـ جو‌سازی و القای برخورد پلیسی و امنیتی با دانشجویان معترض در برخی دانشگاه‌ها. 6ـ فضا‌سازی درباره نحوه فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ. 7ـ فضا‌سازی درباره نحوه برخورد با دانش‌آموزان و... .
نکته پایانی: به نظر می‌رسد نخستین گام در مقابله با جنگ رسانه‌ای تمام‌عیاری که از سوی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران در جریان است، شناخت دقیق جنگ رسانه‌ای، شیوه‌های پیشبرد آن از سوی معاندان و ارتقای آگاهی عمومی در حوزه سواد رسانه‌ای باشد. با توجه به اینکه مهم‌ترین عامل مؤثر واقع شدن عملیات روانی، بهره‌گیری از مؤلفه ناآگاهی و کم‌سوادی رسانه‌ای در جامعه هدف است، ارتقای سواد رسانه‌ای می‌تواند ضریب آسیب‌پذیری و اثرپذیری افکار عمومی را کاهش دهد. جست‌وجو از سررشته این حوادث، نشان می‌دهد رسانه‌ها و افرادی که مدت‌هاست با سیل اتهامات شبانه‌روزی علیه ملت ایران به توطئه‌های خباثت‌آمیز و جنایت‌های شقاوت‌آمیز پرداخته‌اند، جایی در میان ایران و ایرانی نخواهند داشت.

(حسين عباسيان)

 

▼ اخبار

1ـ وحدت خنثی‌كننده فتنه‌ها

حسین یکتا در متنی نوشت: بعد از جنگ، سرمایه‌گذاری کردند تا مساجد، هیئت‌ها و امور تربیتی تعطیل و تضعیف شود، موفق هم شدند و سپس سراغ سپاه آمدند که مقام معظم رهبری ایستادگی کرد. تلاش کردند که تمام سرمایه‌گذاری‌های خود را در فتنه ۱۳۷۸ برداشت کنند؛ آنجا بود بچه‌ها به میدان آمدند و زمزم آن از راهیان نور جوشید. رهبری به شلمچه رفتند و آنجا فرمودند: شهدا بیایید که دارند دخترها و پسرهای ما را می‌برند. مقام معظم رهبری بعد از پیدا شدن پیکر شهدای غواص یک پیام یک خطی دادند و فرمودند: در لحظه‌ای که انقلاب اسلامی نیاز داشت، امام زمان(عج) نظر کردند و غواص‌های دست‌ بسته را نشان دادند. امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) در برهه‌های حساس به این انقلاب نظر دارند و ما را نجات می‌دهند. مقام معظم رهبری فرمودند: دهه هشتادی ها انقلاب را به اوج می‌رسانند. دهه هشتادی‌ها فرصتی هستند که اگر به آنها نپردازیم به تهدید تبدیل می‌شود. دشمن بنا دارد این اوج‌نشینان را، دره‌نشین کند. اگر در فضاهای قبلی به راهیان نور و اربعین رسیدیم و حال‌مان خوب شد، این بار متفاوت است. سرود سلام فرمانده و تشییع جنازه حاج قاسم سلیمانی نظر کرده بود و همانطور که مقام معظم رهبری در خصوص غواص‌ها فرمودند امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) نظر کرد و حال جامعه خوب شد. حال چه باید کنیم؟

2ـ وضعیت کمک‌های نظامی به اوکراین

مؤسسه کیل، اندیشکده ای آلمانی مستقل در حوزه اقتصاد جهانی، 6 منبع اصلی که تاکنون به اوکراین کمک نظامی کرده‌اند را بر اساس ارزش آنها منتشر کرده است، که به ترتیب ایالات متحده با 27/6 میلیارد دلار، بریتانیا با 3/74 میلیارد دلار، مؤسسات اتحادیه اروپا با 2/5 میلیارد دلار، لهستان با 1/8 میلیارد دلار، آلمان با 1/2 میلیارد دلار و فرانسه با 220 میلیون دلار قرار دارند، البته همانطور که می‌بینید لیست شامل کمک‌های کلان می‌باشد و کمک‌های خرد(حداقل کمتر از 220 میلیون دلار) در این لیست ذکر نشده‌اند، با این حال مجموع ارزش کمک‌های کلان بالا به اوکراین برابر 37/06 میلیارد دلار است، یعنی تا اینجای کار به ازای هر ماه جنگ، اوکراین میانگین حداقل 4/63 میلیارد دلار کمک نظامی دریافت کرده است. فکر نکنید این کمک‌ها بلاعوض است، برنامه‌ای ریخته شده تا اوکراین برای سال‌های سال، وام‌دار غرب باشد. برخلاف اروپا، آمریکا هیچ عجله‌ای برای پایان دادن به جنگ اوکراین را ندارد.

3ـ اغتشاشگران پای میز محاکمه

با دستور رئیس قوه قضائیه، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده تعدادی از متهمان اغتشاشات اخیر به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران با حضور مستشاران دادگاه، متهمان و وکلای آنها برگزار شد. تاکنون کیفرخواست ۲۵ پرونده در کرمان، ۸۹ کیفرخواست در استان سمنان، کیفرخواست ۱۱۹ نفر در استان زنجان، کیفرخواست ۱۰۵ پرونده در استان خوزستان، کیفرخواست ۵۵ نفر در استان قزوین، کیفرخواست ۱۱۰ نفر در استان کردستان، کیفرخواست ۳۱۵ نفر در استان تهران و کیفرخواست ۲۰۱ متهم در استان البرز در ارتباط با اغتشاشات اخیر صادر شده است.

4ـ حقوق زنان بهانه است

ژورنالیست عرب در اظهاراتی جالب گفت: نه تنها حقوق زنان بلکه حتی زن ایرانی هیچ اهمیتی برای آمریکا و غرب ندارد، دغدغه آنها ایران قدرتمند است! ربی مرتضی ژورنالیست لبنانی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرانیک TV گفت: ایستادگی ایران در برابر آمریکا و امپریالیسم باعث برجسته شدن موضوع زنان در ایران شده است؛ غربی‌ها قصد دارند تصویر روشن از زنان تحصیل‌کرده و با فرهنگ ایرانی را تحریف کنند.

▼ اخبار کوتاه

ذخایر گاز فقط برای 9 روز/ مدیر شرکت گاز انگلیس اعلام کرد که ذخایر گاز موجود در انگلیس برای مصرف تنها ۹ روزه کافی است. طبق گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، ۲۵ روز دیگر و هفته شکرگزاری دیگر گازی باقی نخواهد ماند. مردم این کشور با قطع روزانه سه ساعت برق مواجه خواهند شد. اروپایی‌ها می‌گویند فرانسه خوششانس است، آنها ۱۰۳ روز ذخایر گاز دارند.

یانکی علیه گاو شیرده/ خشم آمریکا از تصمیم عربستان برای کاهش تولید دو میلیون بشکه‌ای نفت در نشست اوپک پلاس موجب شده است، دولت بایدن گزینه‌های مختلف را بررسی کند؛ گزینه‌هایی که به گفته مقامات آمریکایی از عدم ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت تا کنار گذاشتن از هرگونه رزمایش و تعامل نظامی را شامل می‌شود.

به ما پتو بدهید/ شهردار کی‌یف خطاب به کشورهای غربی گفت: بدون پتو مردم در کشور از سرما خواهند مرد. ما خواستار پتو، لباس‌های زمستانی، ژنراتور، همچنین تسلیحات سنگین و سامانه‌های دفاع هوایی هستیم. کشور به دلیل حملات متعدد به نیروگاه‌ها مستأصل شده و شبکه برق پایتخت در حالت اضطراری کار می‌کند.

موشک بر سر متجاوزین/ وزیر دفاع یمن گفت: به کشورهای متجاوز می‌گوییم که دو راه بیشتر پیش‌روی خود ندارند؛ یا پذیرفتن شروط آتش‌بس و پرداخت حقوق یا موشک و پهپاد. اگر ائتلاف متجاوز به حماقت و محاصره ادامه دهد، موشک‌های بالستیک و پهپادها را روانه آسمان آنان خواهیم کرد.

بزرگترین شرکت گاز آلمان در آستانه ورشکستگی/ دولت آلمان اعلام کرد که برای کمک مالی به شرکت یونیپر بزرگترین تأمین‌کننده گاز این کشور ۶۰ میلیارد یورو بودجه اضافی اختصاص داده است. گزارش بلومبرگ حاکی از مشکلات زیاد این شرکت و احتمال ورشکستگی آن است.

بیعت تروریست با سرکرده داعش/ داعش صوت بیعت نیروی تکفیری حمله تروریستی شیراز با خلیفه این گروه تروریستی را منتشر کرد. داعش از عامل این حمله با عنوان جهادی أبي عائشة العُمري نام برد.

صهیونیست‌ها در یمن/ در حالی که نابسامانی سیاسی در جنوب یمن در بالاترین سطح قرار دارد، رژیم صهیونیستی در توطئه‌ای از پیش طراحی شده، حضور نظامی خود را در جنوب یمن افزایش داده است.

خارجی‌ها بروند/ دبیرکل جنبش نجبا از السودانی نخست‌وزیر عراق خواست همه نیروهای نظامی خارجی را از عراق اخراج کند تا زمینه تحقق کامل حاکمیت عراق فراهم شود.

عراق دومین مقصد صادرات کالاهای ایران/ ایران در ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۱ به ارزش ۴ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار کالا به عراق صادر کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات