صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۰۹۷۲
در گفت‌و‌گو با بصیرت مطرح شد

جلالی‌فر: تامین زیر ساخت‌های لجستیکی عامل بهره‌برداری از کریدور جنوب به شمال است

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه: کریدور جنوب به شمال در حال حاضر از مهمترین کریدورهای کشور به شمال محسوب می‌شود
پایگاه بصیرت / گفتگو با جلیل جلالی‌فر

عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: کریدور جنوب به شمال در حال حاضر از مهمترین کریدورهای کشور به شمال محسوب می‌شود به همین خاطر باید اطمینان کافی در تجار و تولیدکنندگان کشورهای همسایه ایجاد شود که کالایشان در قلمرو جمهوری اسلامی ایران با حداقل هزینه، زمان و با کیفیت بالا و امنیت کامل عبور می‌کند.

به گزارش بصیرت، جلیل جلالی‌فر عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه و فعال اقتصادی در خصوص راهکارهای توسعه تجارت خارجی از طریق کریدور جنوب به شمال، گفت: یکی از مهمترین مسائل تاثیر گذار درتوسعه صادرات و استفاده صد چندان از کریدور جنوب به شمال تامین زیر ساخت های لجستیک است. این مساله به این دلیل حائز اهمیت است حتی اگر همه عوامل زنجیره تامین مهیا باشد و تولید با کیفیتی داشته باشیم، در بازاریابی موفق باشیم و مشتری‌های خوبی نیز داشته باشیم، فقدان لجستیک مانع بزرگی در برابر توسعه تجارت خارجی ایران است.
وی در خصوص ضعف‌های ایران در حوزه حمل و نقل که ضربات جبران‌ناپذیری بر بدنه تجارت خارجی و صادرات ایران وارد کرده، گفت: ضعف های بزرگ در سطوح مختلف اعم از حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی باید برطرف شود. قطع به یقین تا این موارد اصلاح نشود قطعا کریدور جنوب به شمال نمی تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد و دامنه تجارت خارجی ایران را توسعه دهد. 
وی در خصوص ضعف های لجستیکی و تبعات این موضوع مهم روی توسعه تجارت خارجی گفت: به دلیل وجود ضعف درزیرساخت های لجستیکی؛ کلیه تقاضاها و کالاهایی که در برنامه‌ریزی روس‌ها برای خرید از ایران لحاظ شده بود از لیست کالاهای خرید آنها از ایران حذف شد چرا که به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل و افزایش زمان و هزینه ترجیح دادند کالای مورد نظر خود را از هند تهیه یا از ترکیه و وارد کنند.
وی در این‌باره افزود: قطع به یقین به علت سوء تدبیر دولت گذشته شاهد ضعف بزرگی در تجارت خارجی کشور بودیم بنابراین می‌توان گفت بازار بزرگ ترانزیت را از دست دادیم به طوری که می‌توان با صراحت گفت متاسفانه بزرگترین کوتاهی در دو دولت آقای احمدی‌نژاد و روحانی اتفاق افتاد.
عضو کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه توضیح داد: علی‌رغم اینکه در دو دولت آقای احمدی‌نژاد و روحانی به صورت ظاهری به بحث کریدور جنوب به شمال پرداخته می‌شد و سفرهای مکرری در آن دو دولت در خصوص کریدور به این کشورهای ذینفع و مرتبط انجام شد اما عملا هیچ کاری از پیش نبردند. راه آهن زاهدان به چابهار، رشت به آستارا و بندر کاسپین توسعه نیافت و منجر به فرار مشتریان از بازار ایران شد. تعلل دولت های قبل در تامین زیر ساخت‌های مورد نظر و لازم در توسعه تجارت به قدری زیاد بود که حتی منجر به تغییر دیدگاه یا منفی شدن دیدگاه مشتریان ایران از جمله روس‌ها شد.
وی در این‌باره افزود: به همین خاطر می‌توان گفت متاسفانه در توسعه و آماده‌سازی کریدور جنوب به شمال عملکرد موفقی نداشتیم. قطع به یقین با برنامه‌ریزی درست دولت سیزدهم در این بحث می‌توانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم و موفق به ترانزیت حجم بسیار بالایی کالا شویم. 
عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران و روسیه توضیح داد: به طور مثال فقط بین روسیه و هند سالانه حدود 20 میلیون تن کالا رد و بدل می‌شود و ایران نیز از  ظرفیت 36 میلیون تنی در بنادر شمالی برخوردار  است. تصور کنید این حجم معاملات و ترانزیت از طریق ایران انجام شود چه قدر اشتغال زایی و رونق اقتصادی برای کشور به ارمغان می آورد دارد. این کالاها عمدتا باید به صورت جاده‌ای و دریایی منتقل شود و در مسیرها نیاز به ساخت و ساز رستوران و  تعمیرگاه خودرو و ماشین‌های سنگین داریم، موضوعی که به توسعه اشتغال و درآمدزایی بسیار کمک می‌کند. مساله این است که مسوولین و نمایندگان مجلس باید این منافع را ببینیند و از کنار آن به راحتی عبور نکنند. توسعه زیر ساخت های لجستیکی رمز موفقیت وارز آوری ایران از کریدور جنوب به شمال خواهد بود.
وی در ادامه گفت: در کنار توسعه و راه‌اندازی و استفاده از کریدور جنوب به شمال باید کریدور شمال به غرب و غرب به شرق را نیز در دستور کار خود قرار دهیم چرا که منجر به کامل شدن شبکه ارتباطات و حمل و نقل کشور و ترانزیت می شود. این موضوع را باید مورد توجه قرار داریم که کشور پهناور ایران دارای کریدورهای ده‌گانه‌ای است، پس نباید نگاهمان را به کریدور جنوب به شمال محدود کنیم.
جلالی‌فر در این‌باره خاطرنشان کرد: کریدور جنوب به شمال در حال حاضر از مهمترین کریدورهای کشور به شمال محسوب می‌شود به همین خاطر باید اطمینان کافی در تجار و تولیدکنندگان کشورهای همسایه ایجاد شود که کالایشان در قلمرو جمهوری اسلامی ایران با حداقل هزینه، زمان و با کیفیت بالا و امنیت کامل عبور می‌کند، ضمن اینکه تحریم‌ها نمی‌تواند مانعی بر سر راه توسعه ترانزیت شود و آن ها را منصرف کند چرا که هزار و یک راه وجود دارد  و درباره دور زدن تحریم‌ها تجارب زیادی داریم که به طرف مقابل اطمینان خاطر دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات