صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۰۲
نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران

هدف اوکراین از اختلاف‌افکنی در روابط ایران و تاجیکستان چیست؟

نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران با بیان اینکه دوشنبه هرگونه تلاش برای برهم زدن روابط دوستانه دو کشور را محکوم می‌کند، گفت: ایران و تاجیکستان 30 سال روابط دوستانه دارند و طبیعی است برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد اختلاف و شایعه‌سازی آن را برهم بزنند.
در ادامه فضاسازی گسترده رسانه‌ای در زمینه حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، این بار ادعای جدیدی از سوی رسانه‌های کی‌یف مطرح شد. با وجود اینکه تهران و مسکو بارها ادعاهای آمریکا و اوکراین را درباره این پهپادها منتفی دانستند، وب سایت خبری فرغانه در خبری نوشت، در مصاحبه دیمیتری گوردون، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس اوکراینی با لئونید نوزلین، تاجر صهیونیست در ۲۶ اکتبر ادعاهایی در زمینه تولید پهپادهای ایرانی در ازبکستان مطرح شد.
بلافاصله این موضوع مورد توجه علیشیر قدیروف، نایب رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان قرار گرفت و این سیاستمدار از وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ازبکستان خواست تا به طور رسمی این تهمت را رد و گوردون را مجبور به عذرخواهی کنند.
گوردون به خاطر ادعایش درباره پهپادهای ایرانی از ازبک ها عذرخواهی کرد و مدعی شد ازبکستان را با تاجیکستان اشتباه گرفته است و منظورش نه تاجیکستان، بلکه ازبکستان بود
وزارت امور خارجه تاجیکستان نیز در بیانیه‌ای ادعای روزنامه‌نگار اوکراینی را تکذیب و اعلام کرد: تأکید می کنیم جمهوری تاجیکستان تجهیزات نظامی به کشورهای ثالث صادر نمی‌کند. از دیمیتری گوردون، روزنامه‌نگار اوکراینی که چنین اطلاعاتی را منتشر کرد، می خواهیم درباره صحت اطلاعاتش به دقت بررسی کند تا برای مخاطبان قابل اعتماد باشد.
در این بیانیه آمده است: همچنین اطلاع می‌دهیم طرف تاجیکستان هیچ درخواست یا پیامی در این زمینه از کی‌یف دریافت نکرده است.
البته بعداً گوردون به خاطر ادعایش درباره پهپادهای ایرانی از ازبک ها عذرخواهی کرد و مدعی شد ازبکستان را با تاجیکستان اشتباه گرفته است و منظورش نه تاجیکستان، بلکه ازبکستان بود. هرچند باز هم تیرش به سنگ خورد و وزیر امور خارجه ازبکستان به سرعت این ادعا را تکذیب کرد.
به نظر می آید این گونه شایعه سازی ها برای اوکراین منافعی به همراه دارد. کی‌یف علاوه بر اینکه بر خط ایران هراسی غربی حرکت می‌کند، سعی دارد با بزرگنمایی درباره این پرنده‌های آهنین، کمک مالی و تسلیحاتی بیشتری از غرب دریافت کند.
نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران در گفت وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» درباره شایعه سازی ها در روابط دو کشور گفت: ایران و تاجیکستان 30 سال روابط دوستانه دارند و طبیعی است برخی طرفها تلاش می کنند با ایجاد اختلاف و شایعه سازی آن را برهم بزنند.
وی افزود: همان گونه که وزارت امور خارجه تاجیکستان نیز به طور رسمی اعلام کرد، دوشنبه هرگونه تلاش در این راستا را محکوم می کند و طبیعی است چیزی که تکذیب می شود، دیگر جایی برای تحلیل و اظهارنظر بیشتر ندارد.
سفیر تاجیکستان در ایران همچنین درباره لغو روادید میان دو کشور تصریح کرد: ایران و تاجیکستان در تلاش برای فراهم شدن زمینه های این اقدام هستند و در حال حاضر این موضوع در دست بررسی است.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات