صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۳۶

شرایط غیرانسانی و وخیم خانواده‌های زندانیان آزادی بیان در عربستان

در حالی که « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مشتاق ترویج شعارهایی در خصوص اصلاحات کشور است، اخبار‌هایی از مشکلات و بحران خانواده‌های سعودی منتشر می‌شود که بسیاری از آن‌ها  از  آزار و شکنجه فرزندانشان در زندان‌های سیاسی آل سعود  رنج می برند، زندانیانی که به اتهاماتی مربوط به  آزادی بیان یا انتشار توئیتی در انتقاد  از حکومت بازداشت شده‌اند.

به گزارش المیادین،  جنایت آل سعود علیه شهروندان  خود  در گذشته نیز بوده است.  در دهه 1990 پدر 4 تن از بازداشت شدگان سعودی  فوت شد .فرزندان وی اجازه حضور در مراسم خاکسپاری او را نداشتند . «عباس الصادق» عضو  «انجمن مخالفان جزیره العرب»  و برادر زندانی سیاسی «حسین بن عبدالله الصادق» در خصوص جنایت‌های آل سعود علیه خانواده‌های زندانیان در شبکه المیادین گفت‌وگو کرد.

این مخالف سعودی تاکید کرد جنایتی که  امروز علیه خانواده‌های زندانیان در عربستان سعودی اعمال می‌شود، جدید نیست و به یک رویکرد مقامات سعودی تبدیل شده است . بیشتر بازداشت شدگان به صورت اجباری ناپدید می‌شوند. خانواده‌های زندانیان بدون دریافت پاسخی به پلیس و مراکز کارآگاهی مراجعه  و پس از دو هفته، از فرزندان بازداشت شده خود تماسی دریافت می‌کنند . بعد از حدود 4 ماه خانواده زندانیان می‌توانند  با فرزندان خود ملاقات کنند.

عباس الصادق  در خصوص وضعیت خانواده  برادر  خود ، حسین بن عبدالله الصادق  فعال  برجسته و فعال در تعدادی از انجمن‌های مذهبی القطیف که در بازداشت به سر می‌برد، اعلام کرد :«دختران و همسر وی ممنوع السفر هستند. ماه‌ها پس از دستگیری حسین ، دخترش به دنیا آمد که در ابتدا از ثبت نام نوزاد در ثبت احوال تا پرداخت جریمه  خودداری شد».

خانواده زندانیان سیاسی در عربستان رنج زیادی را متحمل می‌شوند.یکی از اعضای زندانیان سیاسی اعلام کرد:«تصور کنید که دختران و زنان تا چه اندازه تحت تأثیر  نبود یکی از اعضای خانواده خود در یک مناسبت اجتماعی قرار می‌گیرند. همچنین بازداشت شدگان نیز  تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند. بسیاری از آن‌ها از مشارکت در مراسم ازدواج یا فوت  بستگان خود محروم هستند. همانطور که  به « سکینه الدخیل» فعال سیاسی سعودی اجازه حضور در مراسم تدفین پدرش را ندادند.

بر اساس این گزارش، آمار دقیقی از سوی سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر تعیین تعداد زندانیان  آزادی بیان در زندان‌های عربستان وجود ندارد . در همین راستا فعالان سعودی  به شبکه المیادین اعلام کردند  که یکی از دلایل این  نامشخص بودن آمار، ارعاب و تهدید خانواده‌های زندانیان در صورت اعلام رسانه‌ها است. هچنین این امر ناشی از سیاست‌های انتقام‌جویانه مقامات سعودی علیه زندانیان  یعنی تشدید مجازات‌ها و شکنجه آن‌ها نیز است. این درحالی است که عربستان همچنان از ورود گزارشگران مربوط به سازمان ملل به کشور برای تهیه آمار در این زمینه جلوگیری می‌کند.

نامشخص بودن  آمار  زندانیان  مصادف با اتخاذ استراتژی  جدید مقامات سعودی مبنی بر صدور احکام طولانی مدت حبس  علیه فعالان و منتقدان است. روندی که جزئیات آن با صدور حکم  « سلمی الشهاب»  دانشجو و  فعال زن شیعه سعودی آغاز شد.  وی به دلیل انتشار توئیتی در انتقاد از آل سعود به 34 سال حبس و سال‌ها ممنوعیت از سفر محکوم شد.

در همین راستا « محمد القطیفی» ( اسم مستعار)  فعال سعودی اعلام کرد: ما از آمار نجومی احکام  صادر شده حبس‌ علیه منتقدان و فعالان  متعجب شدیم. همانطور که دادگاه سعودی 70 سال حبس علیه «مهند نصر ابوفور» به اتهام مشارکت در تظاهرات مسالمت آمیز، 35 سال حبس و ممنوعیت سفر علیه « احمد عبدالله الحی» فعال سعودی صادر کرد. همچنین « خضر آل هانی» که در سال 2019 بازداشت شد به 45 سال حبس و ممنوعیت سفر محکوم شد.

رژیم آل سعود صدور احکام طولانی را تشدید کرد تاجایی که اخیرا رسانه‌ها اعلام کردند که «نوره القحطانی» فعال زن سعودی به اتهام استفاده از شبکه‌های اجتماعی و انتشار توئیتی به 45 سال حبس  و ممنوعیت سفر محکوم شده است. همچنین حبس  سکینه الدخیل از 7 سال به 13 سال افزایش یافت.

چند روز پیش،کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان در توئیتی نوشت  که دادگاه کیفری سعودی  با صدور حکمی شدید، مدت حبس شیخ «عبداللطیف الناصر» فعال سعودی  را از 8 سال  به 35 سال افزایش داده است.

  در ادامه این گزارش آمده است: سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر اعلام کرد که عربستان سعودی از مجازات‌های دسته جمعی برای ارعاب فعالان استفاده می‌کند و در سال‌های اخیر  بارها این اقدامات را انجام  داده تا نشان دهد  اتفاقات اخیر   یک رویکرد است. همچنین آل سعود می‌خواهد نشان دهد که  هرکسی که عقیده خود را از خلال شبکه‌های اجتماعی بیان کند یا از آل سعود و حکومت انتقاد کند سرنوشتی مشابه  این بازداشت شدگان‌ خواهد داشت.

در همین راستا « دعاء دهینی» محقق سازمان اروپایی حقوق بشر در گفت‌وگو با المیادین اعلام کرد:« احکامی که اخیرا علیه فعالان  توسط آل سعود صادر شده، خانواده‌ها را در شرایط شکنجه روانی شدید قرار می‌دهد.به طور مثال نوره قحطانی که به 45 سال حبس محکوم شده ، دارای فرزندانی است که آن‌ها به مادر نیاز دارند و زمانی که از حبس آزاد شود بالای  نود سال سن خواهد داشت و  فرزندان وی  تنها و بدون حضور مادرش بزرگ خواهد شد».

 وی در ادامه تاکید کرد: تمامی این جنایت‌ها و شکنجه‌های خانواده زندانیان سیاسی ناشی از عدم قوه قضاییه مستقل در عربستان و نظارت مستقیم ولیعهد سعودی و پادشاه بر این قوه است. برخی از قضات به‌ویژه در مرحله تجدیدنظر در حال تغییر هستند تا قضاتی که  محمد بن سلمان بتواند مستقیماً بر آنها تأثیر بگذارد، جایگزین شود.

«علی هاشم» فعال سعودی هم در این باره در گفت‌وگو با المیادین گفت: وضعیت خانواده‌های زندانیان در عربستان بسیار وخیم  است، زیرا مجازات‌های طولانی  صادر شده  علیه زندانیان سعودی ، برای خانواده‌ها حبس ابد محسوب می‌شود. خانواده‌های زندانیان از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی، مراکز بهداشتی ،درمانی ، تامین اجتماعی و حتی  در برخی موارد از تحصیل محروم هستند.

طی هفته‌های گذشته، قوه قضائیه عربستان برای تعدادی از مبلغان سعودی حکم طولانی حبس را صادر کرد و حکم شیخ «ناصر العمر» را از 10 سال به 30 سال زندان افزایش داد. همچنین شیخ «عبدالرحمن المحمود» به 25 سال، شیخ «عصام العوید» به 27 و شیخ ابراهیم الدویش به 15 سال حبس محکوم شدند.

محمد بن سلمان از زمان روی کار آمدن در سال 2017، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است. مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی توسط مقامات سعودی مورد استفاده قرار گرفته است و این مجازات برای گسترش ترس در این کشور و ارعاب شهروندان به ویژه در میان فعالان حقوق بشر در تلاش خانواده حاکم طراحی شده است.

سرکوب آزادی بیان و نقض حقوق بشر در عربستان سعودی موضوع تازه‌ای نیست و ریشه‌ای تاریخی در کارنامه آل سعود دارد، اما ناظران معتقدند این امر در دوره اخیر و به ویژه با پادشاهی «سلمان بن عبدالعزیز» و ولیعهدی پسرش محمد، در سایه اقدامات ولیعهد جوان برای حذف مخالفان جهت تصاحب تاج و تخت پدر، با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات