صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۱۰۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 16 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): کسانی هستند که با دشمن هم‌صدایی می‌کنند؛ [البته] نه اینکه عمدا؛ بعضی‌ها نمی‌فهمند، غافلند. انسان می‌بيند، می‌شناسد افرادی را که در فضای مجازی یک چیزهایی می‌گویند، در روزنامه‌ها می‌نویسند؛ معاند نیستند، [لکن] می‌فهمند؛ اینها را باید ارشاد کرد. بهترین کسانی که می‌توانند ارشاد کنند، خود شما جوا‌ن‌ها هستید؛ برای‌شان بنویسید، بگویید، پیام بدهید، تفهیم کنید، استدلال کنید در اجتماعا‌ت‌تان.(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

نسخه‌پیچی اصلاح‌طلبانه

نوشته‌ها و مصاحبه‌هایی که روز شنبه(1401/8/14) در رسانه‌ها و سایت‌های منسوب به اصلاح‌طلبان درج شد در یک خط تحلیلی اشتراک نظر عجیبی داشتند و آن علت‌یابی آمدن مردم و جوانان به کف خیابان در 50 روز گذشته بود. نگاهی اجمالی به چند از این نوشته‌ها از باب «مشت نمونه خروار»، می‌تواند توجه ما را به نحوه مواجهه اصلاح‌طلبان با حوادث اخیر معطوف نماید.
حسن رسولی عضو فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز، سعید حجاریان تئوری‌پرداز شناخته شده اصلاحات در مصاحبه با سایت انصاف‌نیوز و محسن میردامادی فعال فتنه 88 و دبیرکل اسبق حزب منحله مشارکت در مصاحبه با جماران، آسمان و ریسمان را در استدلال‌های‌شان به هم بافتند تا بگویند کسانی که به کف خیابان آمده‌اند از ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی ناراضی هستند. به زعم این فعالان اصلاحات، چون نظام مسیر مسالمت‌آمیز مدنی از جمله انتخابات آزاد را برای پیگیری حقوق‌شان مسدود کرده یا اگر منتخبی بوده مسلوب‌الاختیار بوده است، معترضان(؟!) با آمدن به کف خیابان می‌خواهند حرف و خواسته خودشان را که با خواسته نسل‌های گذشته متفاوت است به کرسی بنشانند! و نسخه راه حلی اینکه اگر نظام گفت‌وگو نکند و خواسته آنها را نپذیرد این قصه ادامه دارد! هر چند هدف از این تحلیل‌ها راهکار برای رسیدن جامعه به آرامش و باز کردن باب گفت‌وگو و تعامل بین مردم و حاکمیت اعلام کرده‌اند! و این ادعا بسیار امر پسندیده و خیرخواهانه‌ای است که باید همگان از آن استقبال کنند اما پیرامون این تحلیل‌ها سؤالاتی است؛ 1ـ حضرات اصلاح‌طلب بفرمایند چه نقشی برای آمریکا و هم‌پیمانان عبری‌ـ غربی‌ـ عربی و دنباله‌روهای وطن‌فروش ایرانی‌اش قائل هستند؟ چرا اساسا، تفکیکی بین معترضان و آشوب‌گران نقش‌آفرین در این ناآرامی‌ها نشده است؟ آیا گفت‌وگویی که پیشنهاد شد و امر بسیار خوبی است قرار است با چه کسانی و چگونه انجام شود. 2ـ آقایان! از تحلیلی که بوی نای حزبی و تسویه‌ حساب سیاسی از آن بلند است نسیم آرامش و امنیت به جامعه نمی‌وزد. چرا که شما یک‌تنه به قاضی رفته‌اید و راضی برگشته‌اید و اساسا، به نقش خودتان و همپالگی‌های سیاسی‌تان در دولت‌های اصلاحات و اعتدال که 32 سال از 43 سال انقلاب قدرت را بر عهده داشته‌اید و این میراث ناکارآمدی را بر دامن نظام جمهوری اسلامی نشانده‌اید، بی‌انصافانه هیچ نگفتید! چگونه می‌شود با کسانی گفت‌وگو کرد که قبله آمال‌شان همان جایی است که امروز و دیروز طراح و مجری فتنه‌های گوناگون بوده‌اند و در موسم قدرت بی‌مسئولیتی و سستی نشان می‌دهند و در زمانه فراغت از قدرت و سیاست، ردای اپوزیسیون بر دوش می‌اندازند؟!

(فتح‌الله پریشان)

 

▼ گزارش روز

انتخاباتی با رنگ و بوی دوقطبی

انتخابات کنست در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد و ائتلاف راست افراطی به رهبری نتانیاهو توانست ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی را به دست آورد و به این ترتیب نتانیاهو خود را برای تشکیل دولت آینده آماده کند.
گزاره‌های خبری: 1ـ بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از برگزاری انتخابات گفت: این اتفاق برای من دشوار است. من فکر می‌کنم که اسرائیل به سمت تفرقه و افراط‌گرایی حرکت می‌کند و در چنین حالتی به یک حزب میانه‌رو نیاز است. 2ـ نیویورک‌تایمز در تحلیلی نسبت به انتخابات صهیونیست‌ها نوشت: تصمیم نتانیاهو این دفعه برای متحد شدن تنها با احزاب یهودی افراطی راست و افراطی ارتدوکس، (که توسط هیچ نیروی میانه‌رو مهار نشده است)، اسرائیل را به قلمروی بدون نقشه (ناشناخته) می‌کشاند.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ این انتخابات پنجمین انتخابات در طول ۴ سال گذشته است که در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد و این نشان می‌دهد که عمق شکاف‌های سیاسی در این رژیم آنچنان زیاد است که به طور متوسط در طول این چهار سال عمر هر دولتی ۹ ماه بوده است. 2ـ بسیاری پیروزی نتانیاهو را نشئت گرفته از عدم حزب یا افراد قوی در سرزمین‌های اشغالی می‌دانند و معتقدند که شهرک‌نشینان از روی ناچاری و به دلیل نبود یک شخصیت دیگر و خسته بودن از انتخابات مکرر به سمت و سوی نتانیاهو رفته‌اند. 3ـ ائتلاف نتانیاهو با سایر احزاب همچون بن غفیر و تشکیل یک ائتلاف افراطی نشان‌دهنده آن است که دولت آینده این رژیم دارای گرایش‌های افراطی است و از هم اکنون مواضع آنها نشان می‌دهد که در بحث فلسطینیان، شهرک‌سازی‌ها و... آماده تنش‌آفرینی هستند. این در حالی است که نتانیاهو خود نیز بارها در رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده بود که در صورت پیروزی توافق‌نامه اخیر این رژیم با لبنان را در بحث ترسیم مرزهای دریایی را ملغی خواهد کرد. 4ـ نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی مخالفان جدی دارد. این مخالفان بخشی از بدنه جریان‌های سیاسی و به اصطلاح ائتلاف چپ‌گرایان هستند و بخش دیگر شهرک‌نشینانی که خواستار محاکمه وی به دلیل پرونده‌های فساد هستند. این امر موجب می‌شود که نتانیاهو در رابطه با بسیاری از موضوعات داخلی و منطقه‌ای دست به عصا حرکت کند.
در مجموع می‌توان گفت، این انتخابات نشان‌دهنده عمق شکاف‌های سیاسی در رژیم صهیونیستی است که احزاب در آن هیچ‌گونه هماهنگی و همراهی با یکدیگر ندارند و این امر اکنون خود را در عرصه‌های دیگر نشان داده است.

(محمدرضا فرهادی)

 

▼ خبر ویژه

هدف تجزیه ایران است نه دموکراسی

شب گذشته یک فایل صوتی از صحبت‌های «رعنا رحیم‌پور» خبرنگار بی‌بی‌سی منتشر شد که در آن وی به نحو بی‌پردهای از هدف تکه‌تکه و تجزیه شدن ایران خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که هدف پشت پرده آشوب‌طلبی‌ها نه دموکراسی، بلکه تجزیه است! او مشخصا خبر می‌دهد که در رسانه سعودی ایران‌اینترنشنال ابلاغ شده که فقط با رهبران احزاب {تجزیه‌طلب} کرد، عرب، ترک و... گفت‌وگو و به آنها تریبون داده شود! او به صراحت می‌گوید: ما می‌دانیم که کشورهایی مانند عربستان به دنبال ایران دموکراتیک نیستند فقط به دنبال یک ایران تکه پاره شده هستند؛ ایرانی تجزیه شده و تشکیل کشورهای کوچک و غیرمستقل. رعنا رحیم‌پور اصالت این فایل صوتی را در صفحه اینستاگرامش تأیید کرد. این فایل لو رفته یکی از صریح‌ترین اذعا‌ن‌ها از ناحیه خود خبرنگاران رسانه‌های ضد ایرانی درباره عقبه آشوب‌ها و رسانه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی و اینترنشنال است.


▼ اخبار

1ـ از کشته‌سازی تا دروغ‌سازی

اخیراً و در چارچوب نفرت‌پراکنی میان مردم ایران و عراق و ضربه زدن به اعتبار جریان مقاومت که نقش مهمی در جلوگیری از تسلط ائتلاف غربی، عبری، عربی در منطقه داشته است، ادعاهایی کذب و بدون سند از سوی این رسانه‌ها در باب حضور نیروهای خارجی همچون حشدالشعبی و حزب‌الله لبنان برای مقابله با اعتراض‌های خیابانی در شهرهای ایران مطرح شده است! تأکید بر حضور نیروهای مقاومت در ایران عملاً تداعی‌کننده این گزاره نادرست است که نیروهای حافظ امنیت در کشور دچار ضعف یا بی‌انگیزگی شده‌اند و توان ایجاد امنیت را ندارند. جالب این است زمانی که در لبنان اعتراض‌های خیابانی در جریان بود نیز با ادعای حضور نیروهای حشدالشعبی و سپاه پاسداران در لبنان مطرح شد تا از این طریق با ایجاد شکاف در جبهه مقاومت موجبات فاصله گرفتن مردم عراق و ایران و لبنان از یکدیگر فراهم شود. در جریان ناآرامی‌های عراق نیز همین جریان رسانه‌ای مدعی حضور نیروهای ایرانی و حزب‌الله در عراق شده بود که از نیتی واحد در سه رخداد متفاوت خبر می‌دهد.

2ـ از چه چیزی ناراحتند؟

اخیرا مطالبی بر علیه شبکه سه توسط برخی رسانه‌های زنجیرهای داخلی و ضدانقلاب خارج از کشور منتشر شده است. مضمون این مطالب پیرامون استفاده از حامد سلطانی، مهران رجبی و سیدبشیر حسینی در برنامه‌های شبکه سه است. اما آنها چرا دست به تخریب این شبکه می‌زنند؟ پروژه مهم ضد انقلاب در ایام اغتشاشات بالا بردن التهاب و تزریق خشم در جامعه بود. همزمان با این موضوع شبکه سه در جهت خنثی‌سازی عملیات دشمن سه برنامه جذاب و با نشاط «رویانیوم»، «خودمونی» و «اعجوبه‌ها» را روی آنتن برد. برنامه‌هایی که از کیفیت ساخت بالایی برخودار هستند. بخصوص برنامه اعجوبه‌ها در فصل جدید خود گرم‌تر و رنگارنگ‌تر از فصل قبلی خود است. با توجه به مخاطب بالای شبکه سه، این برنامه‌ها در خنثی‌سازی پازل خشمی که توسط رسانه‌های معاند طراحی شده بود، به خوبی عمل کرد و نظر بسیاری از خانواده‌های ایرانی را به خود جلب کرد.

3ـ تأثیر اغتشاشات بر نرخ ارز

نگاهی به تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد اغتشاشات گرچه به خودی خود نمی‌تواند در افزایش نرخ ارز مؤثر باشد، اما ۱ـ با نااطمینانی که ایجاد می‌کند و ۲ـ با اتفاقاتی که در مسیرهای ارزی ایران رخ می‌دهد، مجموع این دو به بازار ارز ایران شوک وارد می‌کند. طی سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰، بیشترین واکنش خالص حساب سرمایه که به عنوان نماینده خروج سرمایه نیز است، در سال‌هایی رخ داده که اتفاقات سیاسی و امنیتی در کشور رخ داده است. بیشترین خروج سرمایه در کشور در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ بوده و پس از آن نیز بالاترین خروج سرمایه در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ رخ داده است. با گرانی بنزین و اتفاقات امنیتی پس از آن در آبان ۱۳۹۸ نرخ ارز صعودی شد، تا اواخر اسفند نرخ ارز به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و تا مهرماه ۱۳۹۹ به ۳۱ هزار تومان نیز رسید.

4ـ موساد در همسایه کوچک

معاون وزیر خارجه بحرین در فوریه گذشته از حضور موساد در بحرین خبر داد. طبق افشاگری نضال حماده روزنامه‌نگار لبنانی مقیم پاریس ظاهرا این مرکز بر روی آموزش و تسلیح مزدوران در کارزار هدف قرار دادن ایران متمرکز است و همچنین به مرکز تأمین مالی پروژه‌های رسانه‌ا‌‌ی و جعل اخبار علیه ایران تبدیل شده است. مرکز موساد در بحرین با ایرانیانی که از دبی بازدید می‌کنند بسیار فعال است و با بسیاری از آنها که هسته ناآرامی‌های اخیر در برخی مناطق کردنشین و بلوچ ایران را تشکیل داده‌اند ارتباط برقرار کرده است. نضال حماده ادعا می‌کند که بخشی از این مرتبطین توسط سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.

 

▼ اخبار کوتاه

چیزی دست ما نیست/ وحید یامین‌پور معاون وزیر ورزش و جوان نوشت: احتمالاً خوشایندتان نیست، اما خیلی‌ها نمی‌دانند با ساختارهای جهانی جدید در ورزش، وزارت ورزش و جوانان دخالتی در مدیریت تیم‌های ملی فوتبال ایران نداشته و صرفاً عضو افتخاری مجمع فدراسیون فوتبال است! طی سال‌های دهه ۹۰ با تغییرات اساسنامه‌های فدراسیون‌ها، حاکمیت دولت بر ورزش قهرمانی تقریباً به صفر رسیده و نقش وزارتخانه به توزیع‌کننده پول محدود شده.

از عجایب انقلاب/ کاربر توئیتری در تحلیل اغتشاشات اخیر نوشت: «از عجایب انقلاب ما اینه، فدایی جمهوری اسلامی روح‌الله عجمیان، شهید بسیجی، خونه‌اش جنوب شهره، دستای مادرش پینه بسته. معترض و منتقد جمهوری اسلامی: علی کریمی و اون سلبریتی‌های کاخ‌نشینن. پول یه ماه برق خونه‌شون، حقوق ۶۰ تا کارگره. بعد شدن لیدر اعتراضات! زمانه عجیبیه. هر کی بیشتر حروم خورده، معترض‌تره.»

شاید دو سال دیگر دوام بیاوریم/ ترامپ در جمع طرفدارانش در پنسیلوانیا گفت: نمی‌دانم آمریکا ۲ سال دیگر دوام می‌آورد یا نه. کشور ما هرگز در این موقعیت نبوده و ما هیچ‌جا مورد احترام نیستیم. هیچ چیز خوبی درباره وضعیت کشور وجود ندارد که بتوانم درباره آن صحبت کنم. این اتفاقی است که با دولت بایدن برای آمریکا افتاده است.

تداوم کاهش نقدینگی/ سخنگوی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ رشد دوازده ماهه نقدینگی طی یک روند نزولی از 40/5 درصد در پایان شهریور ماه سال گذشته به 37/5 درصد در پایان شهریور ماه امسال رسید، گفت: بررسی آمارهای مقدماتی نشان از تداوم روند کاهنده رشد نقدینگی در پایان مهرماه ۱۴۰۱ دارد.

پایتخت تخلیه می‌شود/ در پی تخریب بخش مهمی از زیرساخت‌های برق اوکراین در حملات روسیه، مقام‌های اوکراینی احتمالاً مجبور شوند پایتخت را به خاموشی مطلق ببرند و کییف را به طور کامل تخلیه کنند. نیویورکتایمز نوشته ۴۰ درصد زیرساخت انرژی اوکراین آسیب دیده یا از بین رفته است.

روبیکا در اوج استقبال/ آمار دریافتی از گوگل ترندز مشخص می‌کند که پیام‌رسان بومی روبیکا از یک سال اخیر تا کنون و خصوصا طی یک ماه اخیر در صدر پرجست‌وجوترین و پرنصب‌ترین پیام‌رسان داخلی بوده است و با فاصله از این پیام‌رسان، سایر شبکه‌های اجتماعی بومی جست‌وجو شده‌اند.

آمریکایی‌ها دوباره نگران شدند/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از پیشرفت دفاعی روزافزون ایران در برابر دشمنانش مدعی شد که آزمایش موشکی منجر به برهم خوردن ثبات می‌شود. وی افزود که واشنگتن از توسعه توان موشکی مستمر ایران نگران است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات