صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۹۱۱

فلسفه حجاب در ادیان مختلف/ قبل از ورود اسلام به ایران، زنان حجاب داشتند

حتی در تاریخ ایران پیش از اسلام، ایرانیان حجاب داشتند؛ برای نمونه، در کتیبه‌های تخت جمشید، مجسمه زنان ایرانی با حجاب است

اتفاقاً پیروان سایر ادیان به رعایت حجاب تعبد خاصی دارند. برای نمونه، مؤمنان مسیحی و یهودی نسبت به رعایت حجاب حساسیت دارند. حتی در تاریخ ایران پیش از اسلام، ایرانیان حجاب داشتند؛ برای نمونه، در کتیبه‌های تخت جمشید، مجسمه زنان ایرانی با حجاب است .

از سوی دیگر، حضرت محمد (ص) آخرین پیامبر و اسلام آخرین دینی است که خداوند متعال برای هدایت انسان فرستاده است. طبیعی است که آخرین دین، کامل‌ترین دین نسبت به سایر ادیان گذشته باشد. اینکه کامل‎ترین دین، احکامی داشته باشد که در سایر ادیان نباشد، امر عجیبی نیست؛ اما با همه اینها خوب است بدانید که حجاب در دین یهودیت و مسیحیت هم واجب بوده است؛

برای نمونه، در تورات که کتاب مقدس یهودیان است، این داستان در نقل ماجرای ازدواج اسحاق (پسر ابراهیم(ع) با رفقه یا به زبان لاتین ربكا) در سِفر پیدایش آمده است: «رفقه چشمان خود را بلند كرد و اسحاق را دید و از شتر فرود آمد، زیرا از خادم پرسید، این مرد كیست كه در صحرا به استقبال ما می‌آید و خادم گفت آقای من است، پس بُرقِع خود را گرفته و خود را پوشانید.» (تورات، سفر پیدایش، 64-65/24) برخی عالمان یهودی این بخش را دلیلی بر واجب بودن حجاب در یهودیت دانسته‌اند.

البته تأکیدات تورات بر حجاب تنها همین نمونه نیست و موارد متعددی از تأکید بر حجاب را در تورات می‌توان دید. این سخت‎گیری در خصوص حجاب تا جایی ادامه یافته که بر اساس «تلمود» (کتاب احکام یهودی) «زنی که بدون پوشاندن سرش به میان مردان برود»، موجب باطل شدن ازدواجش شده و مهریه به او تعلق نمی‎گیرد. مسیحیت هم در بسیاری از احکام تابع دین یهود بوده است. در خصوص حجاب هم ضمن تأیید احکام یهودیت، حتی آن را مقداری سخت‌گیرانه‌تر کرده است. حجاب راهبه‎های مسیحی نشان‌دهنده این امر است. حجاب خانم‌های راهبه بسیار شبیه حجاب اسلامی است. در تصاویر قدیمی موجود در کلیساها و اماکن مذهبی مسیحی، حضرت مریم(س) حجاب کامل دارد که این حجاب نیز بسیار شبیه حجاب اسلامی است. اگر چه دنیای غرب در ترویج بی‌حیایی حتی همین را هم تحمل نکرده و در نقاشی‎های جدید، حجاب حضرت مریم(س) را هم کاهش داده است. همه اینها در خصوص اصل حجاب در دین‎های الهی بود، اما رعایت این دستور دینی یا رعایت نکردن آن از سوی پیروان ادیان، بحث دیگری است که باید در جای خود بررسی کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات