صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۳۲۶

سرلشکر سلامی: تمام دشمنان به میدان آمده‌اند تا انقلاب اسلامی را شکست دهند

فرمانده سپاه با بیان اینکه امروز سپاه شیوه مقابله با دشمن در تمامی عرصه‌ها را می‌داند، گفت: علمی که سپاه به وسیله آن اقدامات خود را صورت می‌دهد الزاما دانش‌های رایج موجود در کتب نیست بلکه بخش مهمی از آن دانشی است که سپاه تولید می‌کند و در میدان مجاهدت به دست آمده است.

سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز (دوشنبه) در همایش هفته پژوهش که با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولین در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد، با بیان اینکه رسالت و مسئولیت‌هایی که سپاه در پاسداری از انقلاب اسلامی بر عهده دارد متاثر از شناخت کامل از محیطی چند وجهی با تاثیرگذاری عوامل متعدد است، اظهار داشت: ما برای جهت‌دهی اصولی به ماموریت‌ها نیازمند شناخت دقیق از علوم، فنی و مهندسی، دینی و روانشناسی، تاریخ و جغرافیا تا علوم اجتماعی و... هستیم.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه بدون مطالعه روند‌های تاریخی و شناخت دقیق نسبت به آن‌ها، اتخاذ سیاست در قبال موضوعات مختلف در مقطع امروزی دشوار است، گفت: به طور مثال اگر شناختی از روند اقدامات استعماری و استکباری انگلیس و آمریکا طی دهه‌های مختلف نداشته باشیم امتداد اقدامات و روند‌ها برابر آنان را نمی‌توانیم به درستی تنظیم کنیم.

فرمانده کل سپاه افزود: اگر ما با فرهنگ ملت‌ها و جامعه شناسی رفتار و ارزش‌ها آشنایی نداشته باشیم نمی‌توانیم بسیاری از مراودات خود با سایر ملت‌ها و کشور‌ها را به درستی تنظیم کنیم و این شناخت علوم مختلف به ما در به کارگیری سیاست‌ها کمک شایانی می‌کند.

وی دانش را ثروت اصلی این نهاد پیش رونده و پیش برنده خواند و گفت: علمی که سپاه به وسیله آن اقدامات خود را صورت می‌دهد الزاما دانش‌های رایج موجود در کتب نیست بلکه بخش مهمی از آن دانشی است که سپاه تولید می‌کند و در میدان مجاهدت به دست آمده است.

این مقام مسئول افزود: اگر در دوران دفاع مقدس می‌خواستیم به اصول و قواعد رایج نظامی دنیا عمل کنیم آن علوم هرگز نمی‌توانست نظام دفاعی ما را برای موفقیت همراهی کند بلکه سپاه و نیرو‌های مسلح ما دانشی را از دل تجربه و تولید کردند که امروز نیز به عنوان الگویی الهام بخش از آن نام برده می‌شود.

سرلشکر سلامی غافلگیری را محصول عدم اطلاع دشمن نسبت به سبک عمل ما دانست و گفت: نتیجه عدم تکیه بر قواعد مرسوم و تولید علم بومی نوآورانه، با اتکا به خداوند متعال توفیقات و دستاورد‌های ارزشمند دوران دفاع مقدس را برای ما رقم زد.

فرمانده کل سپاه به کارگیری تاکتیک‌های ابداعی را مبتنی بر بهره مندی از نیروی انسانی مومن و مجاهد دانست و اظهار کرد: بومی‌سازی امنیت که سپاه توسط آن امنیت مناطق مرزی در شمال غرب و جنوب شرق را تأمین می‌کند با آگاهی دقیق از علوم مختلف اعم از تاریخ، جغرافیا، جامعه شناسی، روانشناسی و سایر حوزه‌ها می‌باشد.

سرلشکر سلامی امنیت را محصول درهم تنیدگی تمامی علوم توصیف و تصریح کرد: تنها یکی از اجزای امنیت علوم نظامی و امنیتی است، اما می‌بایست تمامی علوم را شناخت تا بر توطئه‌ها و ترفند‌های خصمانه دشمن غلبه کرد؛ دانشی که سپاه بر پایه آن عمل میکند از این جنس است و می‌بایست روز به روز این مهم را تقویت کرد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دانش‌های فنی ابزار ساز هستند، اما هدایت انسان با علوم انسانی صورت می‌پذیرد اظهار داشت: از دیدگاه غرب در علم سیاست و علوم نظامی اخلاق و معیار‌های اخلاقی جایگاهی ندارد و با این الگو، کشتار تعداد زیادی انسان در هیروشیما و ناکازاکی با بمب هسته‌ای منافاتی با اصول آن‌ها ندارد؛ اما در قواعد اسلامی حتی شیوه مبارزه با دشمن نیز از اصول اسلامی و انسانی تبعیت می‌کند و این فضیلت‌ها که امروز به دانش تبدیل شده اند وجه تمایز سپاه اسلام با کفر است.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر ما به دنبال تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم می‌بایست شناخت علوم اسلامی و فنی را به خوبی و کنار هم به کار گیریم و سپاه در تحقق این مهم و بهره‌گیری از جامع علوم پرچمدار است.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه دشمن با برنامه ریزی و راهبرد، اهداف شیطانی خود را دنبال می‌کند گفت: اینکه امروز جبهه دشمن به رغم برخورداری از ابزار و رسانه‌های متعدد و متکثر برابر انقلاب اسلامی و ملت ایران ناکام مانده است به دلیل قدرت و اقتداری است که نظام اسلامی ما از دل رخداد‌ها و حوادث طی این چهار دهه بدست آورده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه امروز سپاه شیوه مقابله با دشمن در تمامی عرصه‌ها را می‌داند گفت: در مقطع کنونی تمام دشمنان ما به میدان آمده اند تا انقلاب اسلامی را شکست دهند، اما به رغم برخورداری از تمامی ابزار‌ها برابر ما هیچ کاری نمی‌توانند کنند و راه‌ها در زمین، هوا و دریا بر آن‌ها بسته است و با علم به این موضوع به فضای مجازی و ذهن و باور‌ها هجوم آورده است که در این عرصه نیز باید با دشمن شناسی، آگاهی‌بخشی و شناخت تاکتیک‌های عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن توطئه‌ها را ناکام گذاریم.

فرمانده کل سپاه در ادامه تاکید کرد: دارایی ما برای مقابله با دشمنان مردم هستند و سپاه همواره خادم و خدمتگزار مردم به عنوان سرمایه‌های اصلی انقلاب اسلامی است.

وی در پایان از «رهبری» و «مردم» به عنوان مولفه‌های مهم قدرت انقلاب اسلامی یاد کرد و با بیان اینکه دشمن امروز در صدد ایجاد گسست بین عناصر قدرت ساز انقلاب است گفت: ما باید همواره به سلاح علم مسلح باشیم تا بتوانیم بر دشمن فائق آییم.

در پایان این مراسم که به همت معاونت دانش و پژوهش سپاه برگزار شد جمعی از فرماندهان، مسئولین و تلاشگران عرصه پژوهش سپاه تجلیل شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات